Analoog hype voorbij?

Origineel geplaatst door cybermax

Wie luistert naar bijvoorbeeld het Madonna album met daarop "frozen", hoort....................
...............gesequenced door een Atari computertje.

Welk knap als je het verschil kunt horen tussen een Atari sequencer en een Pc of Mac . ;)

Origineel geplaatst door nomore
Wat de stabiliteit van de markwaarde, je zou kunnen stellen dat de jeugd die tegenwoordig opgroeit met deze vsti's over een paar jaar gaat investeren in de hardware varianten.

Ken ook zat mensen die die 'ouwe troep' niet meer willen en gewoon hun ding doen met hun computer omdat ze het fijner, handiger en beter vinden klinken. Daar hoef je het wel niet mee eens te zijn maar het geeft wel aan dat er geen absolute noodzaak is om het 'heilige pad der analoge synths' te betreden.

Hier ben ik het niet mee eens:

En dat is ook het enige bestaansrecht van analoge vintage synths op het moment. De klank.

De klank kan in veel gevallen de belangrijkste variabele zijn die er voor zorgt dat mensen graag een bepaald vintage apparaat willen hebben, maar onderschat de kracht van de interface niet. De interface van vintage apparaten kan voor veel mensen een doorslaggevende eigenschap zijn. Denk hierbij aan analoge sequencers, maar ook synthesizers of gitaren.

Een liedje zal niet vallen of staan d.m.v. het gebruik van een anloge synth of VA of plugin denk ik. Maar de componist moet zich wel prettig voelen met de instrumenten die hij heeft. De instrumenten kunnen een grote bijdrage leveren aan de creativiteit. Dit kan komen door het geluid dat eruit komt, maar ook door de interface die het appraat heeft of alleen al door het uiterlijk. Of misschien wel doordat het ding vroeger in produkties gebruikt is waar de componist groot liefhebber van is.

Er zijn dus meerdere redenen te bedenken waarom analoge synths nog steeds "bestaansrecht" hebben.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Maar de componist moet zich wel prettig voelen met de instrumenten die hij heeft. De instrumenten kunnen een grote bijdrage leveren aan de creativiteit.
voilà. dat is nu de goeie conclusie uit alle analoog vs digitaal discussies... specs zeggen niets (of niet alles). het belangrijkste is wat de muzikant wil, en dat is voor iedereen verschillend.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom

Een liedje zal niet vallen of staan d.m.v. het gebruik van een anloge synth of VA of plugin denk ik.

Dit zou ik zomaar niet durven stellen.
De klank, zeker in de meeste muziek die wij maken, is dikwijls zo doorslaggevend dat je nummer er ofwel plat mee klinkt ofwel helemaal BOM is, volledig opengaat of op zijn grondvesten, de juiste vertaling van iets of noem maar op.

Ik heb lang gezocht naar de perfecte bassklanken. Maar ondertussen weet ik dat dit niet bestaat. Ik heb nu 10 synths en ondertussen weet ik wanneer ik van welke bak, welke karakterisitieke basssound zal gebruiken wanneer ik aan iets moeten beginnen als dat zo of zo moet aanvoelen. Dan spreken we nog maar over de bassounds.

Nog een ander vb. De korg Z1 is een menu VA en veel te uitgrebreid, ja voor mij ook. Maar de klank die daar uit voorkomt maakt dat ik hem nooit meer weg doe en dan kan dat gebruiksgemakkelijke interface gedoe gewoon den boom in! Het is het resultaat dat telt hè!

en dan nog een ander fenomeen:
Soms werk je dagen aan een klank en soms komt het als uit de lucht gevallen in 1 seconde.

Origineel geplaatst door Prophet
...De korg Z1 is een menu VA en veel te uitgrebreid, ja voor mij ook...

OT: de Z1 lijkt mij nou niet echt een VA; hij is ook helemaal niet als zodanig op de markt gezet. Qua klankmogelijkheden is hij vele malen uitgebreider.

Origineel geplaatst door Hooihuis
OT: de Z1 lijkt mij nou niet echt een VA; hij is ook helemaal niet als zodanig op de markt gezet. Qua klankmogelijkheden is hij vele malen uitgebreider.

Dat was dus de instinker bij uitstek omdat iedereen trompetten hoorde als presets enzo vannalles en die akoustische modellen er ook inzitten om deze te reproduceren zuiver op de berekening van deze.
Maar je kan evengoed een standaard OSC selecteren en dan is hij gewoon VA ze, Virtual Analog. Met idd èèn van de meest uitgebreide routings.

Origineel geplaatst door Prophet
Dat was dus de instinker bij uitstek omdat iedereen trompetten hoorde als presets enzo vannalles en die akoustische modellen er ook inzitten om deze te reproduceren zuiver op de berekening van deze.
........

Zou je deze zin wat punten en komma's kunnen meegeven? isneenuvolkomenonbegrijpelijkbrouwsel.

ik ben ook zo blij dat die anologe hype nu eindelijk voorbij is
wat een nare tijd was dat zeg
natuurlijk wil je alles alleen maar digitaal, is toch eigenlijk logisch
hahaha "anologe spullen willen hebben" hoe gek kan een mens toch zijn
ik ben benieuwd wat de volgende hype zal zijn

ik zag trouwens op de duitse ebay een zeer mooie edp wasp, ik hou hem in de gaten, maar hij zal nog wel omhoog gaan...

Origineel geplaatst door bounce
ik ben benieuwd wat de volgende hype zal zijn

gokken op het internet met je credit card, denk ik

waarom zou je een echte synth willen als je hem ook nep kan krijgen?

erg goede thread dit... zinnige discussie :okdan: ga zo door!

wat? is die veiling al voorbij? 550 gebleven? voor iets minder was ik er zelf voor gegaan!

Bericht door een moderator:
Heren, gaarne on-topic. Koopjes -> Interessante gear gespot

de hype voorbij? gedeeltelijk - men ontdekt dat ook analoge synth slecht kunnen klinken maar...

het zal toch nog wel effe dure, voordat een ARP2600 of CS80 voor €500 bij ebay weggaan.

goede oude analoge synths zijn nog steeds verdomd duur. (de ARP kost >€ 5.000)

mocht je natuurlijk een koopje tegenkomen, zeg het dan even. (Cs60 en ps3100 met midi staat hoog op m'n lijstje)

Origineel geplaatst door bounce
waarom zou je een echte synth willen als je hem ook nep kan krijgen?

Ach vent lul niet. ;)

Waarom gebruiken vrouwen dan vibrators? :W
Ow mannen ook, soms. ZEGT MEN!

ben blij dat ik de rozzbox binnen heb en die zowat analoog enzo vanalles! Net wat ik wou.

Ik moet trouwens nog wat demo's posten, wat ik ook ga doen. Ik heb zo iets van, als dat met een VSTi kan....8D :D

Back