Analoog hype voorbij?

Origineel geplaatst door cloudman

(schiet me niet dood, weet niet of de MD analoog is of niet)
digitaal to the bone! knappe jongen die dat met analoge circuits voor elkaar krijgt...

by the way, met 'n MD én 'n 909 heb je the best of both worlds hé :D
maar je hebt gelijk, als ik zou moeten kiezen tussen de twee, dan zou ik vast en zeker de MD houden.

Eigenlijk valt het met die waardedaling van analoge synths nog wel mee. Koop maar eens een nieuwe synth en kijk wat die na drie jaar waard is.

Ik koop meestal ook een synth die ik lang wil houden. Ik spaar liever voor een bak waarvan ik de indruk heb (zeker weten doe ik het immers nooit) dat het een blijvertje is in mijn set-up dan dat ik iets koop omdat iedereen hem cool vindt (jp-8000 uitgezonderd). En eigenlijk altijd ook tweedehands. Dan kan je waardedaling nooit echt heel erg veel zijn.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Eigenlijk valt het met die waardedaling van analoge synths nog wel mee. Koop maar eens een nieuwe synth en kijk wat die na drie jaar waard is.

Ter illustratie: ik kocht twee jaar geleden een ms2000 voor 800 euro. Heden ten dage zie je ze soms al voor 350-400 tweedehands aangeboden worden. En dat terwijl voor een ms20 nog steeds met gemak 700 tweedehands wordt gevraagd.

Nu heb ik zowel een ms10, een ms20 als een ms2000. Hoewel deze apparaten zich niet laten vergelijken moet ik constateren dat mijn liefde voor de oude ms-bakjes niet minder is geworden, maar dat ik nog steeds een haat-liefde verhouding heb met de ms2000. De reden? het gigantische verschil in klank. Desalnietemin hebben (eerdergenoemde)analoge bakken het nadeel dat je niets kunt opslaan; bovendien ontstemmen ze snel. De sterke en zwakke punten van analoog versus digitaal liggen mijns inziens dan ook op een geheel ander vlak: analoog blijft voor mijn oren gewoon lekkerder klinken terwijl digitale bakken een funtionalitieit bezitten waar je vroeger alleen maar van kon dromen.

Origineel geplaatst door ricercar
Ter illustratie: ik kocht twee jaar geleden een ms2000 voor 800 euro. Heden ten dage zie je ze soms al voor 350-400 tweedehands aangeboden worden. En dat terwijl voor een ms20 nog steeds met gemak 700 tweedehands wordt gevraagd.

Nu heb ik zowel een ms10, een ms20 als een ms2000. Hoewel deze apparaten zich niet laten vergelijken moet ik constateren dat mijn liefde voor de oude ms-bakjes niet minder is geworden, maar dat ik nog steeds een haat-liefde verhouding heb met de ms2000. De reden? het gigantische verschil in klank. Desalnietemin hebben (eerdergenoemde)analoge bakken het nadeel dat je niets kunt opslaan; bovendien ontstemmen ze snel. De sterke en zwakke punten van analoog versus digitaal liggen mijns inziens dan ook op een geheel ander vlak: analoog blijft voor mijn oren gewoon lekkerder klinken terwijl digitale bakken een funtionalitieit bezitten waar je vroeger alleen maar van kon dromen.

And again, I rest my case :)

Origineel geplaatst door dione
ach....hype of niet....analoog is toch beter als digitaal...:engel:

Oja het is analoog beter DAN digitaal. Overtreffende trap.

groter dan
even groot als

ghehe

Origineel geplaatst door Mostatic

groter dan
even groot als

ghehe

Hoor je het ook eens van een ander...:D

Ik denk tot het meer een massahysterie is dan een hype, en het slaat ook
niet zo een klein beetje door als mensen nu al de Korg M1 en de Roland
D50 als analoog aanzien.
Dat een verkoper dit zo aanbied is al lachwekend maar tot iemand er
intrapt is gewoon .:stupid

Zelfs de poly 800 is nu al een klassieker :confused: het aanbieden van
een Jupiter 6 voor 2500 euro en een Polymoog voor 4000 euro dan leef
je in een droomwereld..

Origineel geplaatst door dione
ach....hype of niet....analoog is toch beter als digitaal...:engel:

ach ja nu kun je dit wel zegen maar in de jaren 80 toen de DX-7 pas op
de markt verscheen kon je door deze uitspraak in een witte jas belanden
met hele lange mouwen...:D

Origineel geplaatst door Mostatic

groter dan
even groot als

ghehe

[off-topic :P ] Nee hoor, dat was tot een paar jaar geleden. Men leefde namelijk in de veronderstelling dat 'groter als' een germanisme is en dus fout. Dat blijkt etymologischer echter niet juist, het is gewoon Nederlands. Om die reden en omdat het volledig ingeburgerd is (taalregels voegen zich naar het spraakgebruik en niet omgekeerd) is 'groter als' tegenwoordig ook juist (zie de meeste recente spellingsoverzichten).

:geslaagd: [/off-topic]

'groter als' heeft natuurlijk niks met spelling te maken! en het is en blijft (vooralsnog) fout.

ik zag trouwens de analoog markt weer wat aantrekken, tr808 met krasjes voor 1100, polysix voor 350, ms10 voor 450.... gaat weer lekker zo.

Zelfs ik heb nu iets analoogs gekocht.

Nee hoor, de hype begint nu pas.

:D

Bij mij in iedergeval niet, op een 1 of andere manier val ik elke keer weer terug op die ouwe analoge bakkies, ik heb ook meer inspiratie hoe gek t ook klinkt, als ik achter zo'n ouwe zwarte, grijze of bruine doos, ipv zo'n flitsend rood, blauw, geel kastje zit.
Ook qua klank gaan die digitale bakken veel sneller vervelen, de enige digitale bakken die ik nog wel eens gebruik zijn die van Yamaha, de DX serie.
Ook voor een lekkere dikke vette bassline, moet je toch ook zekers een analoge bak hebben, heb toch al met een hoop digitale bakkies gewerkt, maar dikke basslines ho maar.

bass, voor mij heb je gelijk, zo voel ik het ook, maar 1100 (1050 intussen) voor een gekraste tr808 is wel veel te veel natuurlijk.

Origineel geplaatst door Leo
bass, voor mij heb je gelijk, zo voel ik het ook, maar 1100 (1050 intussen) voor een gekraste tr808 is wel veel te veel natuurlijk.

Opa spreekt: "ik heb voor mijn 808 nog DM 850 betaald nog niet eens zo heel lang geleden"
Is het nu een analoog hype of gewoon geldklopperij...?

Een koper van een Jupiter 8 had als excuus voor de $4500 die hij ervoor neertelde: "ik wil ontzettend graag een Jupiter 8 hebben en ik heb deze gekocht omdat ik misschien nooit meer die kans krijg..."

Tsja, het blijft natuurlijk wel handig om in ieder geval een beetje op de hoogte te zijn van de gemiddelde "goingprijs" van een item. Voor mijn eerste "klassieker", een ARP Odyssey, betaalde ik bij een niet nader te noemen dealer destijds een kleine 1.100 euro. Inmiddels ben ik gelukkig iets meer op de hoogte en zou ik dat er niet meer voor betalen (ook al wil ik er best nog een hebben, want de mijne heb ik toen weer ingeruild....).

Lastiger wordt het echter met spullen die je bijna niet tegenkomt, omdat je vrijwel geen prijzen kan vergelijken. Het komt er dan echt gewoon op aan denk ik wat je er zelf voor over hebt. En dat moet je natuurlijk geheel los zien van welke hype dan ook, want het gaat er tenslotte niet om wat anderen vinden.

Ik vind btw E 1.050,- voor een niet zo'n mooie 808 echt way over the top, knappe jongen die hem zo weet te verkopen!

Idd ja. 1050 voor een bekraste 808. En 750 voor een juup 6 is ook behoorlijke forse prijs.

Maar goed, je kunt ook gewoon de reguliere waarde bieden.
Graag of helemaal niet.

Back