DE WAARHEID
DE WAARHEID
Sinds ik lid ben van dit forum heb ik tal van posts geschreven over heel de hetze analoog vs digitaal.
Opgeblazen en gehypte koek is het, nothing more, nothing less. Mensen met foute doorzichten die tonnen geld uitgeven aan orginele 808 om even later toch tot de vaststelling te komen dat het allemaal niet zo is als was voorgesteld. Zo zie je dat die toestellen (oa 909, 808, 303) bijna even vaak van eigenaar wisselen als ze worden gebruikt in composities. En daardoor is die prijs zo idioot hoog tot heel het systeem plots in elkaar klapt. (hetgeen nu stillaan bezig is)
Heel vroeger was ik ook zo een half-gare analoog freak die last had van verzamelgekte en toen leek m'n studio meer op een museum dan op een studio.
Tot ik er achter kwam - en dat is hetgeen dat telt en de enige waarheid - dat het niet de spullen zijn die het doen, maar dat je enkel inhoudelijk op waarde wordt geschat. M.a.w. geen hond ligt er wakker van of je nou een echte 909, MKS80, Minimoog af wat dan ook gebruikt als materiaal voor éénder welke compositie.
De inhoud en vormgeving telt, en niet wat je daarvoor gebruikt.
Je zal sneller platen maken als je morgen een "song" kan afleveren die mensen emotioneel raakt. Los van welke stijl dan ook. Al is dat éénvoudig weg met een gitaar en zang gedaan. De periode van hopeloos gestamp is defenitief voorbij. Je merkt dat ook aan Top-50 muziek. Eindelijk wordt er inhoudelijk stillaan terug "muziek" gemaakt en wordt het kaf van het koren gescheiden.
En Tiesto dan ? (ff of the record maar wel dezelfde idioterie) LEES : MARKETING & STRATEGIE.
The best DJ in the world...kom nou, hoe kan men zoiets beweren ?
Das net zoals : 909, het enige echte house drumtoestel... wooohahahaha.
Analoog = Hype, en het wordt stillaan tijd dat mensen met foute inzichten dat gaan inzien.
Tot slot zal ik niet ontkennen dat er analoge apparaten zijn die een typische klankleur en dynamiek bezitten. Das een héél ander verhaal. De waarde daarvan is ook heel subjectief en heeft op zich niets met componeren van muziek te maken.
Dus uiteindelijk maakt het geen MOER uit of je nou vette analoge strings uit een M12 haalt of iele digitale strings uit een JD800. Het zijn de akkoorden, melodiën en arrangementen die het doen. Dat heb ik intussen al 1000 x gezegd.
Neem zelf de proef op de som. Neem 1x bassdrum, 1x hihat en 1x snare en een synthbasje en probeer een "groove" neer te zetten die even sterk is als wat Missy Elliot doet. Just try en je zal zien dat het niets met de sounds op zich dan wel met de manier van werken en je gevoel voor groove heeft te maken. Een hiphop groove maken lijkt veel éénvoudiger dan het werkelijk is.
Het is net zoals de hele DJ-hype. Dj's blijven DJ's en draaien gewoon plaatjes, punt andere lijn. ( op een paar uitzonderingen na - dat zijn dan muzikanten die plaatjes zijn beginnen draaien zoals CJ Bolland of 2 many DJ's, Aphex Twin en een aantal anderen...)
Al die andere DJ's die "plaatjes" maken worden dan ook achter de schermen geholpen door ECHTE muzikanten en ECHTE techies die niet in de spotlights staan en dat ook zelf niet willen. Dat zijn ook die mensen die het grote geld verdienen. Ze zijn alleen niet het gezicht van hun eigen produkt.
Tiesto live... laat me niet lachen...iedereen kan op de start-en stop knoppen van HD recorders en sequensers staan hameren...niks an. Het wordt gewoon gehyped en mooi verpakt en de grote domme meute slikt het nog ook.
Laat dat nou voor eens en altijd eens duidelijk worden. Dank u.
Ga eens naar Alanis Morisette of Toto LIVE kijken. Da's echt live. Dat zijn echte muzikanten. Of Deus, Novastar en zoveel andere goeie bands...
Nogmaals : het gaat om de inhoud en niet wat je daarvoor gebruikt. Das de enige waarheid.