Analoog hype voorbij?

Origineel geplaatst door Sjaak
Helemaal mee eens. Qua mogelijkenheden...midi, controlers, polyfonie...kan een analoge bak never nooit tippen aan een moderne VA. Alleen de sound maakt het verschil. Zelf gebruik ik een Nord Lead 3 en ik mis mijn Juno 60 van vroeger dus echt niet... de voordelen wegen gewoon niet op tegen de nadelen. Dat verschil zal alleen maar groter worden.

Moderne analoge synths (Moog Voyager, Alesis Andromeda) zijn er natuurlijk ook nog maar die zijn toch een stuk duurder een VA. De markt voor analoge synths wordt steeds kleiner en ik denk dat nieuwe ontwikkelingen in die richting minder zullen worden omdat het financiele risico voor de fabrikanten te groot wordt.

Volgens mij is de huidige "trend" niet zozeer te wijten aan de VA's. VA's zijn er ook al een tijdje. En VA vs analoog discussies hebben we al genoeg gezien. Iemand die voor analoog heeft gekozen, gaat niet zomaar terug overschakelen op VA's.

Wat wel aan de oorsprong ligt m.i. zijn de software emulaties van klassiekers. Als je een onderhoudsvrije minimoog kan kopen op je PC voor een "fractie" van de prijs van een "echte" en de klank wel in de buurt komt, beginnen sommigen wel twee keer na te denken ...

Die discussie wordt niet goed gevoerd omdat men er geen verstand van heeft. :)

Maar das een andere discussie.

dus nogmaals GEEF AL JE OUDE ROMMEL MAAR AAN MIJ!!!

:doei:

Kom gooi al die analoge shit maar in de verkoop!! ik heb wel interesse.
Want software is onderhouds vrij toch??.

Zoek nog een Prohet 5!!

Origineel geplaatst door Mostatic
Die discussie wordt niet goed gevoerd omdat men er geen verstand van heeft. :)

Zonder argumenten komen we natuurlijk nergens. Dus ga je gang ... ;)

he niels, morgen gaan we weer verder hypen toch (alles met mate ;))

ontopic: ik ben het totaal eens met synth11, daar komt nog eens bij dat veel van die vsti's ook nog eens te illigaal te downloaden is. Een tijdje geleden was iemand wel gedwongen die synth aan te schaffen als hij op zoek was naar dat geluid. Nu kan dat gratis of in ieder geval veel goedkoper met het gemak van midi/presets/patches saven/vst effecten etc. Het geld wat vroeger aan een oud beestje zou zijn uitgeven wordt nu dus in zaken als VA gestoken. Dit vind ik niet per definitie heel slecht want dat kan natuurlijk ook weer wat vernieuwende nieuwe syntz opleveren.

Overigens kan het ook andersom, na het veelvuldig gebruiken van de sh-1001 vsti heb ik maar the real thing gekocht (nah, geruild eigenlijk ;))

Origineel geplaatst door Synthesizer11
Volgens mij is de huidige "trend" niet zozeer te wijten aan de VA's. VA's zijn er ook al een tijdje. En VA vs analoog discussies hebben we al genoeg gezien. Iemand die voor analoog heeft gekozen, gaat niet zomaar terug overschakelen op VA's.

Wat wel aan de oorsprong ligt m.i. zijn de software emulaties van klassiekers. Als je een onderhoudsvrije minimoog kan kopen op je PC voor een "fractie" van de prijs van een "echte" en de klank wel in de buurt komt, beginnen sommigen wel twee keer na te denken ...

Ik met VA eigenlijk ook soft synths. Maar je hebt punt. Het is ook maar net hoe je er tegen aan kijkt. Persoonlijk kies ik voor een synth die prettig werkt en goed klinkt, pragmatische inslag dus.

Ik zie de de omslag naar VA's en soft synths niet echt als een trend maar meer een logisch gevolg van de ontwikkeling. De populariteit van analoge synths in de 90's zie ik wel een trend, omdat het eigenlijk haaks op de technische ontwikkelingen stond.

DE WAARHEID

DE WAARHEID

Sinds ik lid ben van dit forum heb ik tal van posts geschreven over heel de hetze analoog vs digitaal.
Opgeblazen en gehypte koek is het, nothing more, nothing less. Mensen met foute doorzichten die tonnen geld uitgeven aan orginele 808 om even later toch tot de vaststelling te komen dat het allemaal niet zo is als was voorgesteld. Zo zie je dat die toestellen (oa 909, 808, 303) bijna even vaak van eigenaar wisselen als ze worden gebruikt in composities. En daardoor is die prijs zo idioot hoog tot heel het systeem plots in elkaar klapt. (hetgeen nu stillaan bezig is)
Heel vroeger was ik ook zo een half-gare analoog freak die last had van verzamelgekte en toen leek m'n studio meer op een museum dan op een studio.
Tot ik er achter kwam - en dat is hetgeen dat telt en de enige waarheid - dat het niet de spullen zijn die het doen, maar dat je enkel inhoudelijk op waarde wordt geschat. M.a.w. geen hond ligt er wakker van of je nou een echte 909, MKS80, Minimoog af wat dan ook gebruikt als materiaal voor éénder welke compositie.
De inhoud en vormgeving telt, en niet wat je daarvoor gebruikt.

Je zal sneller platen maken als je morgen een "song" kan afleveren die mensen emotioneel raakt. Los van welke stijl dan ook. Al is dat éénvoudig weg met een gitaar en zang gedaan. De periode van hopeloos gestamp is defenitief voorbij. Je merkt dat ook aan Top-50 muziek. Eindelijk wordt er inhoudelijk stillaan terug "muziek" gemaakt en wordt het kaf van het koren gescheiden.

En Tiesto dan ? (ff of the record maar wel dezelfde idioterie) LEES : MARKETING & STRATEGIE.
The best DJ in the world...kom nou, hoe kan men zoiets beweren ?
Das net zoals : 909, het enige echte house drumtoestel... wooohahahaha.

Analoog = Hype, en het wordt stillaan tijd dat mensen met foute inzichten dat gaan inzien.

Tot slot zal ik niet ontkennen dat er analoge apparaten zijn die een typische klankleur en dynamiek bezitten. Das een héél ander verhaal. De waarde daarvan is ook heel subjectief en heeft op zich niets met componeren van muziek te maken.
Dus uiteindelijk maakt het geen MOER uit of je nou vette analoge strings uit een M12 haalt of iele digitale strings uit een JD800. Het zijn de akkoorden, melodiën en arrangementen die het doen. Dat heb ik intussen al 1000 x gezegd.
Neem zelf de proef op de som. Neem 1x bassdrum, 1x hihat en 1x snare en een synthbasje en probeer een "groove" neer te zetten die even sterk is als wat Missy Elliot doet. Just try en je zal zien dat het niets met de sounds op zich dan wel met de manier van werken en je gevoel voor groove heeft te maken. Een hiphop groove maken lijkt veel éénvoudiger dan het werkelijk is.

Het is net zoals de hele DJ-hype. Dj's blijven DJ's en draaien gewoon plaatjes, punt andere lijn. ( op een paar uitzonderingen na - dat zijn dan muzikanten die plaatjes zijn beginnen draaien zoals CJ Bolland of 2 many DJ's, Aphex Twin en een aantal anderen...)
Al die andere DJ's die "plaatjes" maken worden dan ook achter de schermen geholpen door ECHTE muzikanten en ECHTE techies die niet in de spotlights staan en dat ook zelf niet willen. Dat zijn ook die mensen die het grote geld verdienen. Ze zijn alleen niet het gezicht van hun eigen produkt.
Tiesto live... laat me niet lachen...iedereen kan op de start-en stop knoppen van HD recorders en sequensers staan hameren...niks an. Het wordt gewoon gehyped en mooi verpakt en de grote domme meute slikt het nog ook.
Laat dat nou voor eens en altijd eens duidelijk worden. Dank u.

Ga eens naar Alanis Morisette of Toto LIVE kijken. Da's echt live. Dat zijn echte muzikanten. Of Deus, Novastar en zoveel andere goeie bands...
Nogmaals : het gaat om de inhoud en niet wat je daarvoor gebruikt. Das de enige waarheid.:doei:

Laatst gewijzigd:
Mensen met foute doorzichten die tonnen geld uitgeven aan orginele 808 om even later toch tot de vaststelling te komen dat het allemaal niet zo is als was voorgesteld.

Dat je weer net de 808 pakt om je betoog te ondersteunen, het zit je ook niet mee he.....dat is nou net een van die apparaten die tot mijn stomme verbazing gewoon daadwerkelijk dat deed wat de hype beweerde.

Als je hem niet mist dan is het maar goed dat je hem verkocht hebt.

Kom nou, ik ga niet bij Toto kijken! :dubbel: Dan ga ik nog liever naar Tiesto.

Re: DE WAARHEID

Origineel geplaatst door sKeLeTvM
Nogmaals : het gaat om de inhoud en niet wat je daarvoor gebruikt. Das de enige waarheid.:doei:

Als je ziet wat sommige mensen klaarkrijgen met zoiets technisch simpels als een modfile of een chiptune..

..dan moet ik daar altijd aan denken als er op dit forum discussies te lezen zijn over waar je nou wel of niet goede resultaten mee kan halen.

Inderdaad ik denk ook dat de inhoud een belangrijke rol speelt.

Maar, vaak lijkt het dat bepaalde technische beperkingen vaak leiden tot een vorm van inhoud gebaseerd op creativiteit al dan niet geput uit technisch besef hoe iets werkt.

En ik denk dat dit dan ook de grondslag is van het oudere spul, afgezien van de klank.

Althans dat is mijn idee erover ;)

Tot ik er achter kwam - en dat is hetgeen dat telt en de enige waarheid - dat het niet de spullen zijn die het doen, maar dat je enkel inhoudelijk op waarde wordt geschat. M.a.w. geen hond ligt er wakker van of je nou een echte 909, MKS80, Minimoog af wat dan ook gebruikt als materiaal voor éénder welke compositie.
De inhoud en vormgeving telt, en niet wat je daarvoor gebruikt.
Je zal sneller platen maken als je morgen een "song" kan afleveren die mensen emotioneel raakt. Los van welke stijl dan ook. Al is dat éénvoudig weg met een gitaar en zang gedaan. De periode van hopeloos gestamp is defenitief voorbij. Je merkt dat ook aan Top-50 muziek. Eindelijk wordt er inhoudelijk stillaan terug "muziek" gemaakt en wordt het kaf van het koren gescheiden.
En Tiesto dan ? (ff of the record maar wel dezelfde idioterie) LEES : MARKETING & STRATEGIE.
The best DJ in the world...kom nou, hoe kan men zoiets beweren ?
Das net zoals : 909, het enige echte house drumtoestel... wooohahahaha.
Analoog = Hype, en het wordt stillaan tijd dat mensen met foute inzichten dat gaan inzien.

Wat een verschrikkelijke hoop gelul!
De Waarheid???? Welnee man, voor de een is het dit en voor de ander dat, wat jij zegt over muziek mag misschien waar zijn, maar dan nog kan je mooie warme muziek maken met het ene of het andere apparaat. En dat doet er dan toch echt toe.
Over een onderwerp als dit (wat een non-item eigenlijk) kan je beter niet zo stellig zijn.

Ik noem je 1 voorbeeld van mooie warme muziek recht uit het hart, althans, zo ervaar ik het:

Paul Weller (luister maar 's naar zijn laatste 2 of 3 cd's, muziek met hart en ziel).

En wat gebruiken ze? Minimoog, dikke Hammond, Wurlitzer en van de rest hb ik geen verstand....

Ik geloof trouwens niet dat het in de top 50 staat, maar als dat je referentiekader is, vraag ik me sowieso af, hoe je zo stellig een mening durft te poneren!

Anyway: Peace en lang leve analoog! (Ook al kijk ik er zelf (even) niet meer naar om.)

Goed ... om ook maar eens even m'n steentje bij te dragen aan de zoektocht naar het antwoord op de stelling "Analoog hype voorbij ?" ga ik eerst op zoek naar de definitie van hype:

hype (de ~ (m.), ~s) 1 rage
ra·ge (de ~, ~s) 1 iets dat op zeker ogenblik sterk in de mode is => hype
mo·de (de ~, ~s) 1 vrij algemene maar voorbijgaande gewoonte in kleding, manieren, uiterlijk voorkomen => trend
trend (de ~ (m.), ~s) 1 richting waarin zich iets ontwikkelt => tendens

Kortom, "Is de analoge manier van muziek maken geen richting meer waarin het, produceren van muziek, zich ontwikkeld ?" zou dan de stelling zijn, echter leert de definitie van rage en mode, die dichter bij de definitie van hype staan, ons dat het een voorbijgaande gewoonte is. Dus eigenlijk staat het vast dat analoog voorbij gaat in de stelling, en wordt tevens beweerd dat het dus een hype betreft.

Allereerst moet je je afvragen of het merendeel van de serieuze muziek producent zich laat leiden hierdoor. Ook moet je je afvragen waar de oorsprong moet liggen. Stel, je hebt een vet geluid uit een oude analoge synth, maar je mixed alles digitaal via een pc af, moet je die synth dan weren omdat deze analoog is ? Uiteraard niet. Naarmate de techniek vordert wordt de sample kwaliteit hoger en dus steeds minder hoorbaar dat een analoog object gedigitaliseerd is. De 2 werelden die de threadstarter dreigt te schetsen van analoog en digitaal (ik vrees dat hij nog gelijk heeft ook) komen dus dichter bij elkaar te liggen naarmate de techniek vordert.

Echter zal iedereen het erover eens zijn dat digitale synths/mixers/fx een stuk fijner zijn om aan te sturen, danwel dat total recall van patches een godsgeschenk is, in vergelijking met de oude sheets waarin je streepjes bij de schuifjes moest zetten :stupid maar dat is weer een andere thread ;)

"Waarheid" is een begrip dat niet bestaat voor een subjectief onderwerp. Ja, je "eigen waarheid" misschien, maar verder dan dat gaat het ook niet.

Dus een hoop BS .... ;) - misschien was het wel cynisch bedoeld?

Ik zie niet wat het feit of iets wel of niet in de top50 terechtkomt te maken heeft met het gebruik van analoog. Sterker nog, ik denk dat de meeste mensen hier met underground achtige zaken bezig zijn (als ze sowieso al wat releasen).

Misschien kan Leo zich uitweiden waarom hij zijn spulletjes van de hand gedaan heeft een overgestapt is op VA. Is wel een treffend voorbeeld denk ik zo.

"Analoge Hype voorbij"

Dit is weer zo een stelling van mensen die geen analoge spullen in hun setup hebben

oftewel

"Eufemistische stellingsname"

:D

ik heb mijn mooie spullen opgeruimd om een aantal redenen, een optelsom eigenlijk.

- als het er allemaal staat, blijkt dat ik er niet zo veel mee kan, zo in mijn eentje.
- we konden de ruimte goed gebruiken.
- ik had een videocamera gekocht en wilde een nieuwe (dikke) pc voor opslag en bewerking, dus waarom niet meteen audio erop?
- spullen staan nu in de huiskamer, wat veel leuker en gezelliger is.
- als ik spijt krijg, weet ik het zo weer te vinden.
- hoe is het mogelijk, ik ga (1 keer geweest) zingen in een bandje. dan ben ik meer met muziek bezig (misschien dat ik nog wel een micromoog of zo koop, of een source of zo, voor af en toe een bleep of zo...)

va was snel over trouwens, ik heb nu een pc met cubase en een paar plugins, ik zoek nog elektrik piano (!)

spelen met/op analoog gaf me altijd meer plezier, de klank, de warmte, de nostalgie. het is ook een gevoel, niet alleen de sound, maar ook die (sound) is niet te halen met va. is gewoon anders!

Dus... de hype is voorbij. Ik wil jullie graag van je ouwe analoge niet-hippe gear afhelpen.
Bij deze een lijstje wat ik er voor geef.

Roland:
TB-303: 50 euro (60 indien met draagtas)
TR-808: 80 euro
TR-909: 40 euro
SH-101: 55 euro (40 zonder modgrip)
MC-202: 40 euro
Jupiter 8: 100 euro (indien in goede staat)
Jupiter 6: 80 euro
jupiter 4: 60 euro

Moog:
memorymoog: 120 euro
minimoog: 80 euro

Sequential Cirquits geef ik tussen de 50 en 140 euro voor.

:D:D:D

SHOOT ME! ;)

-C-

Back