Goede setup om mee te beginnen?

Opa Bokma

Psychedelisch lid
Ik heb mijn dj-gear verkocht en ga binnenkort mijn eerste onderdelen aanschaffen van mijn studio in wording. 8) Ik ben al een tijdje bezig met softsynths en heb besloten dat ik voorlopig nog even met software wil verder gaan. Ik heb de discussie softsynths/hardsynths al met een producerende vriend gevoerd. Volgens hem moest ik voor een goeie (liefts analoge) synth gaan, heb ik dat master keyboard ook niet meer nodig. Maar het probleem is dat ik dan meteen een mengtafel nodig heb en dan helemaal boven mijn buget zit. Of misschien heeft iemand een ander idee?
Anyway, ik had zo'n beetje besloten de volgende zaken aan te schaffen:

- 2 active monitor speakers
- een goede geluidskaart
- een master keyboard

Op dit moment heb ik al een computer die ik hiervoor dedicated wil inrichten. Het gaat om een P4 3Ghz met 1 Gb geheugen, twee 17" TFT's en een Terratec DMX X-Fire 1024. Deze laatste wil ik vervangen door een M Audio Audiophile 2496. Da's een goede kaart om mee te beginnen toch?
Het master keyboard ben ik nog niet helemaal uit. Ik zat in principe aan een 2 octaafs bordje zoals de Ozone of Oxygen 8 (met veel knopjes en schuiven) te denken. Echter vond ik ze bij feedback erg rammelig aanvoelen. Ga ik een goede keuze maken met deze bordjes? Of misschien is de Edirol PCR 30 wat voor mij? Ik ga 'm gebruiken om Psytrance leads in te spelen. Ben echter niet erg ervaren met spelen op een keyboard, dus het zullen wel geen ingewikkelde stukken worden...
Monitorspeakers heb ik nog geen flauw idee van. Ik las dat de KRK v8 goed uit de test kwamen, maar die zijn iets boven budget voor mij. Kunnen jullie mij aanraden wat een goede koop voor mij zou zijn? Ik kan in eerste instantie niet veel herrie maken, dus ze hoeven niet super veel vermogen te hebben. Echter moeten ze wel voldoende bass kunnen produceren, is volgens mij wel belangrijk als je psytrance maakt! :)

Ik heb een budget van rond de 1000 euro. Ik zat er ook aan te denken om te kijken of ik wat spullen tweedehands kon aanschaffen, maar masterkeyboards en monitorspeakers worden niet veel aangeboden op internet.

Graag hoor ik jullie reacties, bedankt alvast! :mega:

Als je monitors gaat aanschaffen, dan zou ik (als je ze 2de hands gaat kopen) goed oppassen en als het even kan van iemand overnemen van het forum hier. Je hebt hier een redelijk goede community en mensen zullen elkaar hier niet zo snel bedonderen als op bijvoorbeeld marktplaats.nl. (Niet dat daar geen goed spul te krijgen is, maar je moet wel oppassen).

Ook zou ik bij de keuze van je monitors goed opletten wat je koopt. Als je (sub)laag goed wilt kunnen mixen moet je bijvoorbeeld geen monitors kopen die tot max 45 of 50 hz kan, maar moet je lager gaan zitten. Het is maar net de style muziek die je maakt. (Ik kan je de Event TR8's wel aanraden, 579 euro per set en gaan tot 35hz). Maar het blijft natuurlijk heel persoonlijk.

hoezo mengtafel? je kunt je eventuele hardware synth audio output gewoon in de inputs van je geluidskaart prikken

Origineel geplaatst door DJ41
Als je monitors gaat aanschaffen, dan zou ik (als je ze 2de hands gaat kopen) goed oppassen en als het even kan van iemand overnemen van het forum hier. Je hebt hier een redelijk goede community en mensen zullen elkaar hier niet zo snel bedonderen als op bijvoorbeeld marktplaats.nl. (Niet dat daar geen goed spul te krijgen is, maar je moet wel oppassen).

Ook zou ik bij de keuze van je monitors goed opletten wat je koopt. Als je (sub)laag goed wilt kunnen mixen moet je bijvoorbeeld geen monitors kopen die tot max 45 of 50 hz kan, maar moet je lager gaan zitten. Het is maar net de style muziek die je maakt. (Ik kan je de Event TR8's wel aanraden, 579 euro per set en gaan tot 35hz). Maar het blijft natuurlijk heel persoonlijk.
Dank je voor je uitgebreide antwoord. :) Ik dacht al dat dit een van essentiele verschillen was in monitor speakers en ik vind het wel belangrijk dat ik die sublaag goed kan horen. Die monitors die jij verder linkt gaan vanaf 40 Hz, zou dat wel voldoende zijn?

Origineel geplaatst door olafmol
hoezo mengtafel? je kunt je eventuele hardware synth audio output gewoon in de inputs van je geluidskaart prikken
Da's waar, was ik zelf niet zo snel opgekomen. Maar dan zoek ik nog steeds een synth (Virus C of Nordlead 2) welke in mijn budget valt ;) }:|
Origineel geplaatst door bass-molecules
M Audio Audiophile 2496 nieuw 88,00 euro
novation remote 25 controller nieuw 349,00 euro
tannoy reveal actief, set prijs 498,00 euro

kopen kan je hier.

dat is 935,00 euro, en met verzend kosten naar jouw zit je nog onder de 1000 euro en heb je alles nieuwe.

succes met je keuze.
Da's niet duur idd, en dan heb ik tenmiste een Remote 25! 8) Hoe zit trouwens dat met garantie e.d. als je in duitsland besteld?

die is het zelfde als hier.

had een koptelefoon gekocht daar en ging na een maand of drie stuk. mocht hem terug sturen en paar weken later had ik een onder garantie gerepareerde koptelefoon terug.

het is een goed bedrijf met hele strakke prijzen en goed service. zie het niet voor niks musik service :D

zou denk ik zelf naar een 2e hands Virus of Alesis Ion kijken, tannoy reveal active of KRK 5 monitors, plus een EMU 0404 soundcard....zit je volgens mij net iets boven je budget..

Origineel geplaatst door bass-molecules
die is het zelfde als hier.

had een koptelefoon gekocht daar en ging na een maand of drie stuk. mocht hem terug sturen en paar weken later had ik een onder garantie gerepareerde koptelefoon terug.

het is een goed bedrijf met hele strakke prijzen en goed service. zie het niet voor niks musik service :D
Hehe, da's duidelijk, dank je wel. :) Ik zal deze tent in mijn overweging meenemen.

zou denk ik zelf naar een 2e hands Virus of Alesis Ion kijken, tannoy reveal active of KRK 5 monitors, plus een EMU 0404 soundcard....zit je volgens mij net iets boven je budget..
Die Tannoy's gaan niet lager dan 62 Hz, ik heb (net) begrepen dat dat niet laag genoeg is voor die muziek die ik wil maken (psytrance). En tweedehands Virus-sen (C) gaan niet onder de 1000 euro op maktplaats, dus zal ik (samen met die monitors) ver boven buget uitkomen. Of kijk ik op de verkeerde sites nu? :P

Origineel geplaatst door Opa Bokma
Die Tannoy's gaan niet lager dan 62 Hz, ik heb (net) begrepen dat dat niet laag genoeg is voor die muziek die ik wil maken (psytrance). En tweedehands Virus-sen (C) gaan niet onder de 1000 euro op maktplaats, dus zal ik (samen met die monitors) ver boven buget uitkomen. Of kijk ik op de verkeerde sites nu? :P

virussen zijn idd nogal prijzig..maar een 2e-hands Ion kan je voor rond de 650 euro wel op de kop tikken....

over frequentie van monitors: die subwoofer kan je altijd later bijkopen, trek zeker maar een jaartje ofzo uit voordat je uberhaupt op het punt aankomt waar je iets aan een subwoofer gaat hebben...

virussen zijn idd nogal prijzig..maar een 2e-hands Ion kan je voor rond de 650 euro wel op de kop tikken....

over frequentie van monitors: die subwoofer kan je altijd later bijkopen, trek zeker maar een jaartje ofzo uit voordat je uberhaupt op het punt aankomt waar je iets aan een subwoofer gaat hebben...
Hmm, ik wil heel graag een echte synth hebben staan, maar had al besloten dat het belangrijker was dat mijn geluid (kaart en monitor) in ieder geval in orde waren. Kon ik hierna weer door sparen voor een synth. Maar nu begin ik wéér te twijfelen! :erm:

Kan je een beetje gefreakte geluiden uit die Ion halen? Ik ken namelijk niemand in de scene die er een gebruikt. Ik zie ze idd wel veel te koop staan, is daar ook een specifieke reden voor?

Ik zie ze idd wel veel te koop staan, is daar ook een specifieke reden voor?
Ik denk dat een hoop mensen verwachten dat 't een goedkopere Virus is ;). Dit is met een Ion gedaan : http://synerjee.deadamerica.org/crap/silverbox.mp3 - het mooie aan het ding zijn de vele filtertypes, maar als beginnerssynth kom je (zonder je tracks in meerdere keren op te nemen) misschien tekort aan de 8 stemmen polyfonie.

Maar een Virus C? Waarom? Niks mis met een B hoor (ik heb zelf een C) - en die heb je al voor minder. Je hebt trouwens mazzel, omdat nu iedereen de TI wil hebben gaan een hoop C's de deur uit - ik was er zelf 1200 euro voor kwijt.

Er is geen 'typische' psy-bak - maar er zijn gewoon een hoop virtueel-analoge synthesizers waarvan je zonder problemen een capabel exemplaar kunt uitzoeken. Bij de Nord synths ben je min of meer gebonden aan externe effecten (opnemen en dan VST erover of gewoon een 1U 19" dingetje) - en heb je de mogelijkheid om fully modular te gaan, Waldorf is helaas failliet, dus wat je daar van vindt is alleen nog maar 2ehands te krijgen, Access doet 't erg goed en er is een levendige 2ehands markt, maar misschien vind je 't niet zo makkelijk te bedienen. Dan heb je nog Novation; de Nova's steken nog van tijd tot tijd hun kop op. Ook aardige synths. Nieuw zijn er de KS-4 en KS-5 - qua specs vergelijkbaar met de Nord, maar niet qua sounds (immers, de klank moet je wel aanstaan, natuurlijk). Als je toch een keyboardcontroller kan regelen zou ik gewoon voor een desktop-model gaan, daar zitten vaak net zoveel knoppen op.

En dan is er nog een hele hele grote wereld met VST'tjes waar je van omvalt. In dat geval zou ik er ook in investeren om je computer stil te maken en een goede controller te pakken. Dat doet al een hoop goed voor de "hardware"-ervaring (immers, weinig synths die er ventilators in hebben of er een halve minuut over doen om op te starten) en het "hardware"-gevoel.

Hmm, ik wil heel graag een echte synth hebben staan, maar had al besloten dat het belangrijker was dat mijn geluid (kaart en monitor) in ieder geval in orde waren. Kon ik hierna weer door sparen voor een synth. Maar nu begin ik wéér te twijfelen! :erm:

Kan je een beetje gefreakte geluiden uit die Ion halen? Ik ken namelijk niemand in de scene die er een gebruikt. Ik zie ze idd wel veel te koop staan, is daar ook een specifieke reden voor?

Met de Ion's zijn nog steeds veel problemen. Begon met Ghost Editting en er is van alles bijgekomen, ook na de OS upgrades. Veel mensen dumpen hem al snel weer. Jammer, want geluid en mogelijkheden zijn geweldig voor deze prijsklasse.

*Yoozer, die van jou heeft toch ook kuren?

Maar gebruik de zoekfunktie eens voor deze en al je andere vragen! Er is namelijk al veel over geschreven hier.

Klopt, die van mij had kuren, maar is nu gerepareerd. Ik moet 'm alleen nog even op gaan halen :). Ik heb gewacht met 'm te kopen juist vanwege die verhalen over ghost editing en dergelijke - in de latere modellen is er voor zover ik weet niks meer aan de hand. Mijn eigen issue had iets met de outputs te maken.

Overigens zou ik 't behoorlijk schofterig vinden als iemand 'm verkoopt omdat 'ie kuren heeft; de nieuwe eigenaar kan dan helemaal geen aanspraak op garantie meer maken :(.

Origineel geplaatst door Yoozer
Ik denk dat een hoop mensen verwachten dat 't een goedkopere Virus is ;). Dit is met een Ion gedaan : http://synerjee.deadamerica.org/crap/silverbox.mp3 - het mooie aan het ding zijn de vele filtertypes, maar als beginnerssynth kom je (zonder je tracks in meerdere keren op te nemen) misschien tekort aan de 8 stemmen polyfonie.

Maar een Virus C? Waarom? Niks mis met een B hoor (ik heb zelf een C) - en die heb je al voor minder. Je hebt trouwens mazzel, omdat nu iedereen de TI wil hebben gaan een hoop C's de deur uit - ik was er zelf 1200 euro voor kwijt.

Er is geen 'typische' psy-bak - maar er zijn gewoon een hoop virtueel-analoge synthesizers waarvan je zonder problemen een capabel exemplaar kunt uitzoeken. Bij de Nord synths ben je min of meer gebonden aan externe effecten (opnemen en dan VST erover of gewoon een 1U 19" dingetje) - en heb je de mogelijkheid om fully modular te gaan, Waldorf is helaas failliet, dus wat je daar van vindt is alleen nog maar 2ehands te krijgen, Access doet 't erg goed en er is een levendige 2ehands markt, maar misschien vind je 't niet zo makkelijk te bedienen. Dan heb je nog Novation; de Nova's steken nog van tijd tot tijd hun kop op. Ook aardige synths. Nieuw zijn er de KS-4 en KS-5 - qua specs vergelijkbaar met de Nord, maar niet qua sounds (immers, de klank moet je wel aanstaan, natuurlijk). Als je toch een keyboardcontroller kan regelen zou ik gewoon voor een desktop-model gaan, daar zitten vaak net zoveel knoppen op.

En dan is er nog een hele hele grote wereld met VST'tjes waar je van omvalt. In dat geval zou ik er ook in investeren om je computer stil te maken en een goede controller te pakken. Dat doet al een hoop goed voor de "hardware"-ervaring (immers, weinig synths die er ventilators in hebben of er een halve minuut over doen om op te starten) en het "hardware"-gevoel.
Ik had inderdaad al wat reviews gelezen over de Ion, 8 stemmen bleek inderdaad een beperking te zijn. Helaas kan ik die mp3 niet downen (proxy laat geen MP3 door op de zaak hier :( ) maar ik zal vanavond thuis eens goed luisteren. Opzich hoef ik ook niet alles met de Ion te doen, ik kan er natuurlijk nog altijd VSTi's bij gebruiken!

Ik vond het ook erg lastig om te bepalen wat nou een typische psy synthesizer is. Ik weet dat er veel Virussen gebruikt worden, dus zal ik er in ieder geval geen miskoop mee doen. Voor live sets heb ik een paar keer een Nordlead 2 moeten regelen, maar Protoculture 'deed het' bijvoorbeeld weer met een KS4/5 of JP8000 (uiteindelijk met een Remote 25 audio, maar dat ter zijde). Maar ik neem aan dat deze synths, voor gebruik tijdens live sets, niet representatief zijn voor de studios van deze heren. Ik had zelf al de Waldorf Q als tip gekregen, wordt weinig gebruikt, maar een mooie sound!

Ik zal denk ik voor een masterkeyboard gaan als de Novation Remote 25 en een paar goede monitors kopen. Uiteindelijk moet je toch nog een paar kabels aanschaffen zodat het altijd meer kost. Ga ik hierna verder sparen voor een synth.

Bedankt voor je reactie! :)

Origineel geplaatst door conso
Met de Ion's zijn nog steeds veel problemen. Begon met Ghost Editting en er is van alles bijgekomen, ook na de OS upgrades. Veel mensen dumpen hem al snel weer. Jammer, want geluid en mogelijkheden zijn geweldig voor deze prijsklasse.

*Yoozer, die van jou heeft toch ook kuren?

Maar gebruik de zoekfunktie eens voor deze en al je andere vragen! Er is namelijk al veel over geschreven hier.
Je hebt gelijk (wat betreft die zoekfunctie)

:o:

*klikt op zoekknop :P

edit:

grrr: na het zoeken vind ik welgeteld één thread; deze post ;{

Waarom heb jij de jouwe verkocht bass-molecules?

omdat ik psy-trance maak :duivels:

nee even zonder dollen, ik maak ook psy-trance. de hoofd rede was dat ik geld nodig had. verder heb ik ook een novation supernova2 rack en vindt persoonlijk deze voor mij beter geschikt hiervoor, omdat psy heel veel effecten werk is en je in de nova per part je effecten kan gebruiken.

dat wil niet zeggen dat ik de virus niet goed vond hoor, maar bij werkt een novation en een waldorf xt heel lekker samen.

Back