Eminent Unique 310

Attachments

• eminent (Custom).JPG
    eminent (Custom).JPG
    26,4 KB · Bekeken: 102
Ik denk het ook niet alhoewel je wel erg goed moet kijken. Ik meen namelijk links registerknoppen te zien en mis rechts de stringsectie. Toch een Hammond dan?

Goed gespot trouwens :doei:

Mag ik dan nog 1 keer vragen of jullie signaal niet te hoog is voor de Small Stone? Ik heb mijn Small Stone gemodificeerd zodat er geen volumeverschil meer is tussen "effect aan" en "effect uit" (bekend probleem wat alle Small Stones hebben) en de koptelefoon uitgang middels een verloopsnoertje van stereo naar mono geleid. Als ik enkele noten speel gaat het nog wel maar zodra ik accoorden ga spelen gaat de boel vervormen. Maar even een weerstand in het verloopsnoerje inbouwen denk ik?

Laatst gewijzigd:
geen probleem met het signaal naar de smallstone ,bij die stereo jack kan volgens mij links en rechts ander geluid uitkomen ?
toch ingewikkeld met beneden volume pedaal , boven de balance slider dan zoeken naar goede instellingen

Inderdaad, het signaal is stereo dus als je maar 1 kanaal gebruikt mis je een deel van het geluid. Niet zo erg als bij de eerste Beatles stereo opnames, maar toch... Vandaar dat ik een stereo jack naar mono contra jack heb gemaakt waar vervolgens een gewoon gitaarsnoer in plugt.
Ik heb even naar de pedaal gekeken en tot mijn verbazing werkt deze optisch! Er zit een lampje in wat constant brandt en door de pedaal naar boven of beneden te bewegen valt er meer of minder licht op een lichtgevoelige cel. Merkwaardig dat ze voor deze methode hebben gekozen en niet gewoon voor een draaipotmeter. Mocht op een dag je 310 keihard klinken en de pedaal reageert niet meer dan moet er dus een nieuw lampje in de pedaal :D
Het lampje is niet erg fel dus een feller lampje (of misschien een 2e lampje erbij) installeren kan er ook voor zorgen dat het laagste volume van je 310 naar beneden gaat. Hoe meer licht er op de cel valt, hoe zachter wordt het geluid. Maar goed, ik denk dat ik in mijn verloopsnoertje maar een weerstandje zet.

Het volume komt met een smallstone inderdaad nauw aan. Zelf sluit ik 'm altijd mono aan, via 1 van de 2 kanalen dus, waarbij het orgel op z'n zachtst staat. Het zou maar zo kunnen dat als je beide kanalen kortsluit om tot mono te komen (wat je volgens mij beter niet kunt doen) het signaal al te hard is voor de smallstone.

Goed trouwens dat je de smallstone hebt weten te modificeren. Wil je ons vertellen hoe je dat hebt gedaan?

Die mod is voor de re-issue van de Small Stone. Bovendien heeft hij vaste weerstanden gebruikt wat niet echt handig is. Ik heb daar al contact met hem over gehad.
De mod die ik heb toegepast is dezelfde als analogman (http://www.analogman.com/eh.htm#smalls) toepast op de vintage Small Stones. Hij is traploos in te stellen en ook de feedback (als je de knop "Color" omhoog hebt staan) is te regelen.
Mijn stereo -> mono verloopstuk inclusief weerstanden om het volume naar beneden te halen is nu is ook klaar dus ik kan de boel nu gewoon vol open zetten zonder me zorgen te maken over vervorming. Oh ja, en de 310 heb ik ondertussen van een felle LED in het volumepedaal voorzien zodat hij als hij helemaal omhoog staat nog veel zachter klinkt en ik niet meer bang hoef te zijn dat het "fietslampje" het begeeft
Mocht je niet bang zijn om in printplaten te gaan zitten solderen kan ik altijd raad geven of anders kan ik het ook wel doen (iig een stuk voordeliger dan analogman).

[edit] Ik dacht ik koop er nog even een paar om te modificeren en aan de liefhebber door te verkopen maar worden die Small Stones opeens een hype ofzo? Ik kocht 2 weken geleden nog een versie 2 uit de jaren 70 voor €35 en nu zie ik dat er mensen €75 op een begin jaren 80 model bieden. Waanzin! Daar koop je een nieuwe voor... [/edit]

[edit 2] Na nog even wat gemeet en gepeins heb ik nu een verloop gemaakt als hieronder zichtbaar, waar ik in 1 van de stekkers een (aan de buitenkant onzichtbaar) regelbaar volume heb ingebouwd. Je kunt dus zelf het volume afstellen op je eigen situatie. Mocht er belangstelling zijn, voor €15 kan ik ze leveren. [/edit 2]

Stereo-Mono.jpg

SS.jpg

Laatst gewijzigd:
Leuk Yo-han! Het zou misschien nog beter zijn om de pots extern regelbaar te maken. Ik kan me herinneren dat Jarre op zijn SS ook een dergelijke modificatie had...
Heb jij het schema voor de modificatie, of weet je de waarden van de pots en de exacte plek?

Uiteraard, anders had ik de mod niet kunnen uitvoeren :)
Ik heb zelf een 10K potmeter op de plek van R42 gezet en een 25K potmeter op de plek van R11.
http://www.generalguitargadgets.com/pdf/ggg_smallstj_lo2.pdf
De 10K zou je voor wat meer speling ook door een hogere kunnen vervangen maar bij mij gaat hij boven de 8.5K vervormen dus dat had geen zin. Ik ken ook mensen die er gewoon een 10K vaste weerstand in hebben gezet maar dat kon bij mij dus niet. Bovendien vind ik het prettiger om het effectvolume traploos te kunnen regelen. Als ik het bij een re-issue zou doen kwamen er wel regelaars aan de buitenkant maar ik ga geen gaten zitten boren in een 70s Small Stone :)

Jarre bedankt de makers van de Eminent 310 Unique in de liner notes van zijn laatste cd: de remake van Oxygene uit december 2007.

Jarre bedankt de makers van de Eminent 310 Unique in de liner notes van zijn laatste cd: de remake van Oxygene uit december 2007.
Leuk, had ik nog niet eens gezien :kroon:

En verder ook een bedankje aan Pierre Schaeffer (z'n mentor), Peter Zinovieff (VCS3), Alan R. Pearlman(...), Les Bradley (Mellotron), Mike Matthews (EH), Robert Moog (...) en opvallend genoeg Ikutaro Kakehashi -oprichter van Roland- voor de Minipops :confused:

Zie ook deze discussie

Zijn alle 310's gelijk? Speelt een bepaald bouwjaar mee als het gaat om z'n unieke string sound?

Niet helemaal. Je hebt de oudere versies 1975/6/7/? die gebruik maakten van oudere transistoren en het belangrijkste de TCA350 BBD in TO behuizing. De latere modellen hebben de compactere standaard DIL IC behuizing. Er zit wel degelijk (hoe miniem dan ook) geluidsverschil tussen. Ik heb er totaal 3 310's gehad (2x theatre 1x standaard) en de theatre's hadden de nieuwe DIL TCA350's.. ze klonken iets ruiger... de standaard 310 klinkt romiger en zoeter... mijn voorkeur :D

Grappig zeg, waar kan ik dat (ongeveer) vinden in m'n Eminent?

Grappig zeg, waar kan ik dat (ongeveer) vinden in m'n Eminent?

ff plaatje stelen van www.eminent310.nl:
Eminent_strings.jpg

Zie in het midden bovenin 1 TCA350 IC in DIL verpakking op de plaats van een TO behuizing gesoldeert. Er zitten 6 van deze prints in het grote mainframe achter in de 310. Je kan hier ook mooi zien dat er 2 (rechts) transistoren vervangen zijn. De metalen transistoren die je op de rest van de print ziet zijn nog origineel.

Misschien oud nieuws, maa op KVR kwam ik een Eminent emulatie voor Reaktor 5 tegen.
Het werkt ook in de demo van Reaktor 5 en ook een mp3 demo is aanwezig.

Ik vond het behoorlijk indrukwekkend klinken.
http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=203453

Dan vind ik toch de mijne beter klinken:

midinent-demo.jpg

3 midi kanalen 2 voor de manuelen en 1 voor het bas pedaal. Het leuke is ik kan hiermee hoger EN lager dan de echte 310 :D oh vergat de mogelijkheid tot aanslag gevoeligheid LOL... Lekker portable... geen gekraak meer met de toetsen (alhoewel ik dat toch wel bij een 310 vind horen mits niet TE erg misschien dat ik dat ook nog emuleer met een fadertje)

midinent-demo.mp3 100% droog geen FX

De midinent (zoals ik dit gedoopt heb) is nog voor verbetering vatbaar zoals een echte BBD emulatie (De SAD1024 heb ik al gekloond) en het typische wat je hebt als je een toets op het boven manueel en dezelfde op het ondermanueel aanslaat... je hoort namelijk geen echt verschil behalve volume... het is dezelfde toets... die kan niet nog een keer klinken... dat soort eigenaardigheden maken het DE eminent :D

Let op de 100% polyfonie en het typische als je meerdere bas pedalen tegelijk in drukt... Alleen een goede smallstone clone in reaktor blijft een onmogelijkheid...

Laatst gewijzigd:
Ik ben erg benieuwd of iemand al heeft kunnen achterhalen waarom er van die hinderlijke bijgeluiden ontstaan bij polyfoon spelen met hoge orgelklanken, bij ingeschakelde orbitone. Vrijwel alle 310's die ik ken (ik heb er 4 gehad) hebben dit.

Ik ben erg benieuwd of iemand al heeft kunnen achterhalen waarom er van die hinderlijke bijgeluiden ontstaan bij polyfoon spelen met hoge orgelklanken, bij ingeschakelde orbitone. Vrijwel alle 310's die ik ken (ik heb er 4 gehad) hebben dit.

Volgens mij komt dat door de BBD's... die produceren die bijeffecten bij hoge frequenties.

Back