Wat zijn de gaafste jaren '70 synth-albums?

Zo, en welke synthesizers kunnen we daarop beluisteren? :confused:

Ach ja, waarom moet je al die komkommerthreads vanaf de eerste post lezen!? Gewoon lekker Marvin Gaye in je discman proppen, prima concept plaat en te gekke muziek... leer je meer van als dertig van die crappy artyfarty retro synthesizer ploaten! :o:

ooh snap!

james1.jpg

eerder genoemd...

Kraftwerk...The Man Machine

(Neon Lights, Metropolis, Spacelab......vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet....ow ja en ook vet!)

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
eerder genoemd...

Kraftwerk...The Man Machine

(Neon Lights, Metropolis, Spacelab......vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet vet....ow ja en ook vet!)

Vraagje aan de rest...
Zijn The Man machine en Computer world Kraftwerk's beste albums?
In commercieel oogpunt (Verkoop) waarschijnlijk wel.
Maar technisch gezien?
In mijn oogpunt wel. Ok ze zijjn op dat moment zeeer commercieel, maar het zijn klasse albums....

Tja... ik vind the Die Mensch Machine en Computerwelt ook hun beste.
De Duitse versies zijn nèt wat... tja... geen idee. Rauwer? Meer corny? Maar toch, beter, vind ik.

Trans Europa Express wordt ook vaak genoemd als hun beste album.
Spiegelsaal en de TEE nummers zijn wel erg goed, maar het thema concept wordt een beetje verdund door 'showroom dummies'. (sorry, klinkt elitairder dan ik het bedoel ;))

Heb laatst ook Kraftwerk 2, Organisation Tone Float en Ralf & Florian gehoord.
Viel me helemaal niet tegen!

Origineel geplaatst door Hanz
Automat - "Automat" (onvindbaar tenzij op bootleg / mp3)

Pracht plaat! Die hoes is zoooo mooi ook... In Argentinïe kom je de LP nog wel 'ns tegen, dat is samen met Frankrijk en Brazilië het enige land waar deze demo voor de MCS70 ooit is uitgebracht... Ik heb zelf een Candase promo 12" op Capitol met op zowel de a en b kant 'the rise, the advance, the genus' en er schijnt in Brazilië ooit een 7" van Droid te zijn uitgebracht (best bekend in de cover versie van Mito), omdat dat nummer daar een hitje werd nadat het als tune werd gebruikt voor het journaal (moet wel verdomd heftig nieuws zijn geweest wil je die track als geschikte nieuws tune kiezen...).

Genoeg over Automat, nog een paar van mijn favorieten, naast al wat eerder genoemde platen:

You - Electric Day
Moon Birds - Energy MC1 / Astro9
Yellow Magic Orchestra - X00 Multiplies (okay, 1980, maar ach)
Yelow Magic Orchestra - Yellow Magic Orchestra
Quartz - Quartz
Universal Energy - Universal Energy
The Rockets - Spacerock
The Rockets - On the Road Again
Droids - Star Peace
Klaus Schulze - Body Love

En nog zo wat...

ja vind Body Love van Klaus Schulze er erg tussenuit springen. (in de positieve zin uiteraard)
Ik waardeer zijn werk heel veel, maar Body love is anders, Het klinkt in mijn opinie minder geimprofiseerd, vlotter, niet saai, gewoon super.....

Klaus Schulze - X
Edgar Froese (van TD) - Stuntman
Synergy mis ik nog een beetje in het rijtje, vooral de albums Cords en Audion
Rick van der Linden was al voorbijgekomen, maar nog niet samen met Jack Lancaster op Lyricon (Lyricon? ja Lyricon ) de LP Wild Connections

En nog een paar albums uit net niet meer de jaren 70:
Francis Monkman - Energism
Anthony Phillips - 1984
Zinc (met Eddie Jobson) - The Green Album (is geen synth album, maar wel erg mooie toetsenpartijen)

Mag 't ook wat heftiger zijn zoals Suicide (alan vega/martin rev) de eerste 4 albums van Tubeway-army of wat psychedelisch eind 60 begin 70 de platen van Silver Apples (pioneers op gebied van losse VCO's).

Heb een keer een clip gezien v/e engelse synth-band eind70 begin80??? een zanger en 2 gasten met een CS80 gelooflijk weet iemand wie dit zijn??

De duitse versies van Kraftwerk klinken echt beter dan dat cleane/correcte engelse vocalen8D

Re: Re: Re: Johan Timman

Re: Re: Re: Johan Timman

Origineel geplaatst door Saskija
http://www.popinstituut.nl/act_pagina/johan_timman.16997.html

"Biografie
Johan Timman is enige tijd toetsenist van de progressieve supergroep Think Tank. Hij is tevens actief in John Breughel Four (1965), Soft Pillow en Innerminit (1974-1977). Timman maakt in 1981 solo een synthesizeralbum met als thema het menselijk lichaam."

Johan Timman heeft na "Trip into the body" nog in de band van Rob de Nijs gespeeld. Dat is geloof ik het laatste wat van hem bekend is.

En er is nieuws:

heb laatst maar weer es en mailtje gestuurd naar aanleiding van deze:

Hi Siebe,

Ik kom zojuist achter mijn synths vandaan, en dacht ik moet nog steeds reageren op jouw mailtje. Ik ben bezig met een nieuw album, die volgend jaar 1 april (geen grap!) klaar moet zijn. In principe heb ik contract voor twee albums per jaar, en dat is een leuk vooruitzicht.

Leuk om te horen dat je Trip Into The Body nog vaak beluisterd, dat ga ik ook maar doen. Hahahaha.

Groetjes,

Johan Timman.

Dit heb ik als laatste gekregen:
Hallo Siebe,

Ja ik ben bezig met mijn site www.timmany.com, de URL is er al. Het is de bedoeling dat daarop veel komt te staan van dat wat ik gedaan heb, mee bezig ben en ga doen.

De Moog synthesizers staan nog steeds in mijn studio, het enige dat veranderd is, ik maak de opnames nu met de computer. Door een "foutje"van mijn Apple dealer ben ik aan het begin van dit jaar al mijn materiaal kwijtgeraakt, dat was ff slikken. De songs die ik klaar had voor mijn nieuwe album "The Cerebral Symphony", en ook al mijn Moog samples en sounds. Ik moet dus alles weer opnieuw opnemen, veel werk maar alles zit gelukkig in mijn hoofd. De release van het album is dus uitgesteld. ik ben er iedere dag (nacht!?) lekker mee bezig. Je mag mij overigens best Johan noemen! Als je zo af en toe naar mijn site gaat blijf je op de hoogte, maar je kan natuurlijk ook een meeltje sturen.

Groetjes,

Johan.
Ik ben benieuwd, want "Trip Into The Body" blijft toch een meester plaat.

(eerder genoemd al) Yellow Magic Orchestra , de 'Japanse kraftwerk', met Ryuichi Sakamoto.

En dan niet alleen de genoemde platen:

-'Yellow Magic Orchestra' (1978) met vooral orientaals-achtige deuntjes als 'Firecracker'
- ... en 'Xoo Multiples' (1980) met de grote hit 'Rydeen'
- ... maar vooral ook de tussenliggende plaat 'Solid State Survivor' (1979) met krakers als 'Technopolis' en 'Behind the Mask'.

(eerder genoemd al) Yellow Magic Orchestra , de 'Japanse kraftwerk', met Ryuichi Sakamoto.

En dan niet alleen de genoemde platen:

-'Yellow Magic Orchestra' (1978) met vooral orientaals-achtige deuntjes als 'Firecracker'
- ... en 'Xoo Multiples' (1980) met de grote hit 'Rydeen'
- ... maar vooral ook de tussenliggende plaat 'Solid State Survivor' (1979) met krakers als 'Technopolis' en 'Behind the Mask'.

Vind het zo jammer dat iedereen (inclusief Astronaut, me dus) in de vergelijking trekt met Kraftwerk. Eigenlijk totaal andere muziek, de enige overeenkomst is electronica. Jan Akkerman. De nederlandse Eric Clapton:confused:

Maar goed;

De platen van YMO zijn misschien wel in het westen het meest onderschat. Wat worden er vaak samples van die gasten gejat.
Voor de hand liggende Oxygene en Equinox natuurlijk.
Kraftwerk
Marvin Gaye
en The Doors

Origineel geplaatst door astronaut
Vind het zo jammer dat iedereen (inclusief Astronaut, me dus) in de vergelijking trekt met Kraftwerk. Eigenlijk totaal andere muziek, de enige overeenkomst is electronica.

Vind je?
Sleepless Dummies :D

Brrrr...
Ik had die Kraftwerk track nog niet in het Engels gehoord en ben nu zeker blij dat ik de Duitse heb :D
Net als bij TEE hebben ze het probleem dat het aantal lettergrepen niet uitkomt in het Engels.

Vind je?
Sleepless Dummies :D

Ja zelf zo dat de mix niet eens lekker loopt, terwijl elk willekeurig popnummer met Acid in elkaar gemixt kan worden. Ik hoor nu ineens ook dat YMO eigenlijk veel beter is. (muzikaal dan hè).

Mix? Hahaha.... dat is teveel eer... het is gewoon A/B switchen, dat kon ik gewoon niet laten bij deze tracks...
Let wel: Showroom Dummies / Schaufensterpuppen is van 1977... Insomnia is van 1979.
Zou YMO niet een *heel klein beetje* zijn geinspireerd door Ralf & Florian?

Mix? Hahaha.... dat is teveel eer... het is gewoon A/B switchen, dat kon ik gewoon niet laten bij deze tracks...
Let wel: Showroom Dummies / Schaufensterpuppen is van 1977... Insomnia is van 1979.
Zou YMO niet een *heel klein beetje* zijn geinspireerd door Ralf & Florian?

:D Oké, wist niet dat dit een leuk probeersel was. Behind the mask, Rydeen krijg ik toch echt wel een ander gevoel van. Kraftwerk is voor mijn gevoel veel abstracter. Ymo toch meer synthesizer pop.

Ik vind YMO na 1980 trouwens echt niet meer om aan te horen.
Het lijkt zowat wel een kruising tussen J-Pop en de band Madness. :bekdicht:

Ik vind YMO na 1980 trouwens echt niet meer om aan te horen.
Het lijkt zowat wel een kruising tussen J-Pop en de band Madness. :bekdicht:

Dus je krijgt er in ieder geval een ander gevoel van. ;)

Back