Yamaha Motif 6

ik heb hem nu in een performance weten te krijgen, kan er zelfs geluiden mee bouwen nu.... kon ik op de xp-80 al, maar functie is niet veel anders op de motif...

Nu krijg ik wel 2 kleine probleempjes...
Ik wil die Sample helemaal afspelen als ik op die toets waardie onder zit, dus niet dat ik hem moet inhouden steeds, of met mijn sustain pedaal moet inhouden is dat mogelijk en... Hoe geef ik de gemaakte performance een naam, kan die optie niet vinden om naam te weizigen daar, in de user mode kan ik dat wel...

Als je 'autoload' aanzet hoef je de samples niet steeds met de hand te laden.
Utlity / General (F1) / Other (SF4) / Autload op 'On' zetten
Save het geheugen als een 'ALL file' met de naam 'AUTOLOAD'
Na het saven ga je naar Utility / General (F1) en dan kies je GET (SF5)
Nu worden automatisch je samples geladen, na het inschakelen van de Motif.
Succes ermee!:D

Naamedit van een performance

Naamedit van een performance

Kies de perfomance die je wilt aanpassen en druk op 'Edit'
Rechtsboven in het display kan je de naam aanpassen. :eureka:

motif 6

motif 6

hoi ronnie

het probleem met de sample heb ik opgelost door de release time van de AMP ENV op 127 te zetten hierdoor wordt mijn sample volledig afgespeeld binnen deze tijd weet niet of het met grote samples ook wil.
Een performance naam kun je wijzigen door in PERFORMANCE MODE naar EDIT en dan GENERAL NAME hier kun je de naam wijzigen door er met de cursor naar toe te gaan wel direct hierna STORE'N.

Succes

Ik heb bij midi-bestanden ook het probleem wanneer ik deze in mijn Motif laad dat er helemaal niets toegewezen is. Ik hoor ook helemaal geen drumbeats. Ik moet altijd alles zelf toewijzen; bass, drums etc. Ik heb dit gehad met Light my fire van The Doors. Hoe kan ik dit verhelpen?

Origineel geplaatst door Archaos
Ik heb bij midi-bestanden ook het probleem wanneer ik deze in mijn Motif laad dat er helemaal niets toegewezen is. Ik hoor ook helemaal geen drumbeats. Ik moet altijd alles zelf toewijzen; bass, drums etc. Ik heb dit gehad met Light my fire van The Doors. Hoe kan ik dit verhelpen?

Niet je Motif is de oorzaak van het niet juist afspelen van het midibestand maar het midibestand zelf (of beter: de maker ervan). (Zie ook dit antwoord)

Als een midibestand geen Program Changes e.d. bevat dan zal je Motif standaard alle tracks afspelen met een standaardklank. Dat is normaal de eerste Voice die hij tegenkomt (de piano) tenzij je een template gebruikt.

De General Midi standaard werd hiervoor in het leven geroepen zodat het afspelen van een midibestand zal gebeuren met de juiste klanken. Midibestanden, die volgens deze standaard zijn gemaakt, bevatten specifieke Midi boodschappen zodat de sequencer de juiste klanken selecteert. Je mag wel niet vergeten dat de GM standaard niet alle mogelijke klanken van alle synthesizers kan aanroepen dus je mag niet verwachten dat een midibestand gemaakt op bv een Roland XP-80 identiek klinkt als op een Yamaha Motif 6. Maar GM zorgt er wel voor dat het midibestand alvast klinkt zoals de maker het bedoelde, je hoeft dan enkel nog zelf wat 'sleutelen' (betere Voices kiezen e.d.) zodat het helemaal goed klinkt.

Ik wil graag een .wav bestand afspelen, maar dan wil ik ook een Voice Geluid kunnen kiezen om mee te kunnen spelen hoe doe ik dat als dit mogelijk is?
Je gaat naar Song Mode en kies FILE->LOAD->kies TYPE=waveform en selecteer het gewenste audiobestand en kies ENTER. Kies een tracknummer waarop je dit bestand wil plaatsen en een bijhorende key (toets). Motif gebruikt die 'toets' omdat in het songbestand een referentie (een midinoot) wordt geplaatst, telkens wanneer dat audiobestand moet worden afgespeeld.
Je kan trouwens meerdere audiobestanden op dezelfde track plaatsen, elk bestand heeft dan 'zijn eigen toets' die de sequencer gebruikt als referentie in een song/pattern bestand.

Dan kies je een andere track waarop je een andere Voice wil gebruiken zodat je en dat geluidsbestand en een andere Voice tegelijk hoort.

Zo zou je dus een stukje zang kunnen opnemen en dat gebruiken op verschillende plaatsen in een song. Je Motif plaatst enkel een midinoot op de plaats waar dat stukje zang moet worden afgespeeld. Zodra de sequencer, tijdens het afspelen, deze midinoot leest, wordt het bijhorende audiofragment afgespeeld.

Om een audiofragment af te spelen moet je dus in Song/Pattern Mode zijn en niet in Voice/Performance Mode.

Als ik me niet vergis bevat een van de demosongs o.a. audio (zang), die kan je altijd eens bekijken als voorbeeld. Als je wil kan je je Motif zelfs als 16-track audio recorder gebruiken, op voorwaarde dat je natuurlijk voldoende sample geheugen hebt geinstalleerd (Motif Classic max. 64 Mb, Motif ES max. 1 Gb). Wel geen 16 audio tracks tegelijk. :D

En hoe zet ik het Wav bestand in een loopje? Nu heb ik er een Voice van gemaakt en moet ik de toets aanhouden ( of sustain pedaal) om hem helemaal af te draaien.
In Song mode kan je een track loopen en als je dus een wavebestand hebt ingeladen (in Song Mode) dan kan je die track (en het bijhorende wavebestand) laten loopen. In Pattern Mode werkt dit zelfs nog makkelijker omdat een sectie automatisch looped tenzij je de sectie veranderd tijdens het afspelen/opnemen.

Daarnaast nog een vraag over geheugen, als ik een .wav inlaad, en dan de synth uitzet dan weer aan is hij weg, kan dat nog verandert worden of moet ik dan geheugen kaart kopen of een Harde Schijf? Kan er een Willekeurige hd op? die sci schijf? Let Me Know...
Samples moet je inderdaad op een extern geheugen bewaren want deze worden in RAM bewaard en zijn dus verdwenen zodra je je Motif uitschakeld. Je kan zowel Smartmediakaarten gebruiken (maximum 128 Mb RAM capaciteit) alsook SCSI-schijven (meerdere Gb). Smartmediakaarten werken wel veel sneller op je Motif. In principe kan je zowat alle mogelijke SCSI-schijven gebruiken maar een Iomega JAZZ van 1 Gb werkt niet, de IOMEGA van 2 Gb wel (raar maar waar).

M.b.v. Autoload kan je tijdens het inschakelen van je Motif o.a. samples automatisch laden zodat je ze onmiddellijk kan gebruiken.

Origineel geplaatst door Hover
Als ik me niet vergis bevat een van de demosongs o.a. audio (zang), die kan je altijd eens bekijken als voorbeeld. Als je wil kan je je Motif zelfs als 16-track audio recorder gebruiken, op voorwaarde dat je natuurlijk voldoende sample geheugen hebt geinstalleerd (Motif Classic max. 64 Mb, Motif ES max. 1 Gb). Wel geen 16 audio tracks tegelijk. :D

ISS Magic is die bewuste demosong. De naam 'verraadt' trouwens ook 'het mechanisme' dat Motif gebruikt; namelijk ISS (Integrated Sampling Sequencer).

Niet je Motif is de oorzaak van het niet juist afspelen van het midibestand maar het midibestand zelf (of beter: de maker ervan). (Zie ook dit antwoord)

Als een midibestand geen Program Changes e.d. bevat dan zal je Motif standaard alle tracks afspelen met een standaardklank. Dat is normaal de eerste Voice die hij tegenkomt (de piano) tenzij je een template gebruikt.

De General Midi standaard werd hiervoor in het leven geroepen zodat het afspelen van een midibestand zal gebeuren met de juiste klanken. Midibestanden, die volgens deze standaard zijn gemaakt, bevatten specifieke Midi boodschappen zodat de sequencer de juiste klanken selecteert. Je mag wel niet vergeten dat de GM standaard niet alle mogelijke klanken van alle synthesizers kan aanroepen dus je mag niet verwachten dat een midibestand gemaakt op bv een Roland XP-80 identiek klinkt als op een Yamaha Motif 6. Maar GM zorgt er wel voor dat het midibestand alvast klinkt zoals de maker het bedoelde, je hoeft dan enkel nog zelf wat 'sleutelen' (betere Voices kiezen e.d.) zodat het helemaal goed klinkt.

Ik heb even een midi-file van Light my fire bijgesloten. Ik ben wel even benieuwd hoe deze op jouw Motif afspeelt, Hover.

Attachments

• doorsfire.mid
    42 KB · Bekeken: 75
Ik heb even een midi-file van Light my fire bijgesloten. Ik ben wel even benieuwd hoe deze op jouw Motif afspeelt, Hover.

't Is nu al laat om nog m'n Motif aan te zwengelen maar morgen ga ik dat midibestand eens inladen en laat ik je weten hoe het mij verging.

Ik laad het bestand in de sequencer en zonder ook maar een instelling te wijzigen druk ik op Play (gewoon Load&Play zeg maar) met dit als resultaat

Nu ga ik eerst naar Song Mixing Job Mode waar ik een song initialiseer voor General Midi gebruik, vervolgens laad ik het bestand weer in de sequencer en druk weer op Play met dit als resultaat

De optie om een 'GM Song' te initialiseren is enkel beschikbaar op een Motif ES. Toch kan je met de Motif (Classic) hetzelfde bereiken door een GM RESET (F0 7E 7F 09 01 F7) aan het begin toe te voegen in Song Edit Mode.

De optie om een 'GM Song' te initialiseren is enkel beschikbaar op een Motif ES. Toch kan je met de Motif (Classic) hetzelfde bereiken door een GM RESET (F0 7E 7F 09 01 F7) aan het begin toe te voegen in Song Edit Mode.

Ik heb bij deze song alles handmatig ingesteld. Dat GM RESET kan ik tot dusver niet vinden.

Ik heb bij deze song alles handmatig ingesteld. Dat GM RESET kan ik tot dusver niet vinden.

GM RESET is een System Exclusive boodschap en kan je in de Event List toevoegen:
  • Laad het midibestand in een geschikte Song Locatie (bv Song nr. 01)
  • Selecteer Track 01 en navigeer naar het begin van de track
  • Kies Edit
  • Kies Insert en verander het Event type in Exclusive
  • Vul nu de Sysex string verder aan (zoals op de afbeelding)
  • Druk eenmaal op Set (je hoort een klik als bevestiging)
Als je nu de song afspeelt worden de juiste klanken (en andere GM instellingen) gebruikt. Uiteraard moet je de song bewaren als je de wijziging definitief wil bewaren.

Als je veel General Midi bestanden wil gebruiken dan is het nog handiger om een lege song aan te maken die enkel die GM RESET opdracht bevat en die song bewaar je dan als bv GMRESET.MID. Telkens als je dan een General Midi bestand wil gebruiken, speel je eerst deze song (is zo gebeurd) en daarna de song die je eigenlijk wil afspelen en hoef je geen GM RESET toe te voegen.

Uiteraard hoef je dit niet te doen als het bestand die opdracht reeds bevat. Een correct opgesteld General Midi bestand hoort (volgens de GM-standaard) als eerste event op midikanaal 1 deze string te bevatten. Vaak wordt deze GM RESET opdracht vergeten met als resultaat dat je een song hoort waarbij 'verkeerde' klanken worden gebruikt. De synthesizer weet dan niet dat hij de GM-klanken moet gebruiken en gebruikt dan de klanken die standaard zijn ingesteld (piano) en ook Program Changes leveren dan niet de juiste klanken op omdat deze wel uitgevoerd worden doch ook geen gebruik maken van die GM-klanken. Dat is precies wat de GM RESET opdracht o.a. doet: deze licht de synthesizer in dat de te gebruiken klanken uit de GM-bank moeten komen en niet uit de standaard banken.

Attachments

• gmreset.jpg
    gmreset.jpg
    16,3 KB · Bekeken: 76
Laatst gewijzigd:
Ik plaats nog even jouw midibestand als bijlage waarin ik de GM RESET opdracht al heb ingevoegd.

Attachments

• gmsong.mid
    44,1 KB · Bekeken: 99
Ik plaats nog even jouw midibestand als bijlage waarin ik de GM RESET opdracht al heb ingevoegd.

Ik heb deze even op mijn Motif afgespeeld, maar ik hoor geen drumtrack.
En als ik onder Mixing en Voices kijk zie ik dat alles nog steeds op 1 staat (behalve track 10 dan)

Ik heb deze even op mijn Motif afgespeeld, maar ik hoor geen drumtrack.
En als ik onder Mixing en Voices kijk zie ik dat alles nog steeds op 1 staat (behalve track 10 dan)

Ik ga straks het bestand toch ook nog eens zelf inladen, misschien heb ik iets vergeten te bewaren. In ieder geval is de GM RESET met succes uitgevoerd want je stelt vast dat alle tracks op 1 staan (je bedoelt de eerste GM-klank - piano, toch) m.u.v. track 10 die de GM-drumkit heeft.

De Program Changes zorgen voor de rest, namelijk de juiste GM-klanken selecteren maar dat gebeurt nu niet.

Maar je kan intussen ook zelf het originele bestand inlezen en de GM RESET boodschap toevoegen? Laat ff weten of dit alvast goed gaat. Dan weet ik met zekerheid dat ik iets fout heb gedaan :D

Bij mij gaat het goed hoor. Zelfs de geluidskaart van m'n laptop computer speelt het zonder morren, het klinkt niet exact hetzelfde maar d'er zit natuurlijk ook geen Motif ES in m'n laptop. :dubbel:

Het uitvoeren van de GM RESET lukte bij jou ook dus daar hoeven we even niet op in te pikken. Wel dat de Program Changes niet worden uitgevoerd. Die zitten er wel in hoor. Je kan dit trouwens in de event list nakijken, elke track begint trouwens met een Program Change zodat er een geschikte klank word gekozen. Enkel de eerste track begint met die GM RESET boodschap. Je hoeft die trouwens niet steeds opnieuw te verzenden. De Motif blijft in de 'GM Modus' staan totdat je Song Mode verlaat, een andere Song selecteert.

Misschien staat op jouw Motif het uitvoeren van Program Changes uitgeschakeld. Je kan dit alvast nazien op de volgende plaatsen:

- Utility->F3-Seq->SF2-Filter->PrgChange moet aangekruisd zijn (In/Out) opdat Motif deze kan ontvangen/verzenden.
- Utility->F5-Midi->SF2-Switch->PgmChange moet op 'On' staan opdat Motif deze kan ontvangen/verzenden.

Probeer ook zelf eens om die GM Reset toe te voegen in jouw midibestand? Werkt het dan wel? Speel het bestand ook eens af op jouw computer en geluidskaart. Wat levert dat op?

Origineel geplaatst door Ronnie
Dan nog iets moet ik de toets ingedrukt houden om hem af te spelen? Of kan ik ook instellen dat hij doet als ik 1x de toets aansla?

Mijn uitleg is wel juist maar je moet nog steeds de toets ingedrukt houden opdat de sample volledig wordt afgespeeld. Da's nou net niet wat jou wou. ;)

Ik heb zelf wat zitten experimenteren en heb volgende mogelijkheden gevonden om dit alsnog te bereiken:

Als je je samples ingeladen hebt, maak je er een User Drumkit mee. Hier kan je m.b.v. RcvNoteOff de note off boodschap 'uitschakelen' zodat de sample verder wordt afgespeeld als je de toets loslaat.

Je kan natuurlijk ook gewoon, na het inladen van de samples op een audio track, zelf de Note Off boodschap verplaatsen zodat de sample bij het afspelen volledig wordt gespeeld.

Als je de audio m.b.v. "Sample+Note" opneemt dan hoef je dit allemaal niet te doen want dan zorgt Motif voor de juiste Midi Note On/Off events.

Enfin, genoeg mogelijkheden om hetzelfde te bereiken.

Bij
- Utility->F3-Seq->SF2-Filter->PrgChange moet aangekruisd zijn (In/Out) opdat Motif deze kan ontvangen/verzenden.
- Utility->F5-Midi->SF2-Switch->PgmChange moet op 'On' staan opdat Motif deze kan ontvangen/verzenden.

Probeer ook zelf eens om die GM Reset toe te voegen in jouw midibestand? Werkt het dan wel? Speel het bestand ook eens af op jouw computer en geluidskaart. Wat levert dat op?

PgmChange stond op Off bij F5-MIDI; dus heb deze even op On gezet.
Nu wordt alles wel toegewezen in het midibestand onder voices, behalve.....nog steeds op track 10 nog steeds niet. Ook als ik het bestand op de pc afspeel hoor ik geen drumtrack.

PgmChange stond op Off bij F5-MIDI; dus heb deze even op On gezet.
Nu wordt alles wel toegewezen in het midibestand onder voices, behalve.....nog steeds op track 10 nog steeds niet. Ook als ik het bestand op de pc afspeel hoor ik geen drumtrack.

Ik hoopte dat je zelf ook eens in de Event List zou kijken, dan had je zelf de oorzaak al kunnen vinden hoor ;)

Op track 10 staan wel degelijk drums (maar niet erg veel--er ontbreekt blijkbaar wat), die hadden we al via de GM RESET opdracht klaargezet.

Maar kijk eens naar tracks 8,9,11,12,en 13? Valt je niets op?

Die tracks bevatten allemaal een Program Change. Op zich niet vreemd maar de Program Change bevat geen Number waardoor er geen Program Change wordt uitgevoerd. Ze horen er dus in dit geval niet thuis.

Maar zonder de juiste Program Change heb je niet echt een idee welke klank de maker nu eigenlijk gebruikte?

Kijk nog eens goed naar die tracks. Elke track bevat slechts 1 specifieke noot die nogal 'ritmisch' herhaald wordt. M.a.w.: dit zijn individuele drumtracks, elke track bevat een specifieke drumklank. Gewoon die tracks mergen naar Track 10 (da's waar elk GM instrument zijn drums verwacht) en ... Voila, de 'ontbrekende' drums zijn nu duidelijk hoorbaar.

Kortom, zoals ik al meldde: Niet jouw Motif is de oorzaak maar de maker van het midibestand.

Dit is het resultaat na het verwijderen van de overbodige Program Changes en het mergen van de individuele drumtracks. Ik heb ook het 'gecorrigeerde' midibestand als bijlage toegevoegd zodat je dit kan inladen in jouw Motif en kan nazien hoe het resultaat in de Event List eruit ziet.

Attachments

• drums.mid
    55,2 KB · Bekeken: 86
Back