Ik wil graag een .wav bestand afspelen, maar dan wil ik ook een Voice Geluid kunnen kiezen om mee te kunnen spelen hoe doe ik dat als dit mogelijk is?
Je gaat naar Song Mode en kies FILE->LOAD->kies TYPE=waveform en selecteer het gewenste audiobestand en kies ENTER. Kies een tracknummer waarop je dit bestand wil plaatsen en een bijhorende key (toets). Motif gebruikt die 'toets' omdat in het songbestand een referentie (een midinoot) wordt geplaatst, telkens wanneer dat audiobestand moet worden afgespeeld.
Je kan trouwens meerdere audiobestanden op dezelfde track plaatsen, elk bestand heeft dan 'zijn eigen toets' die de sequencer gebruikt als referentie in een song/pattern bestand.
Dan kies je een andere track waarop je een andere Voice wil gebruiken zodat je en dat geluidsbestand en een andere Voice tegelijk hoort.
Zo zou je dus een stukje zang kunnen opnemen en dat gebruiken op verschillende plaatsen in een song. Je Motif plaatst enkel een midinoot op de plaats waar dat stukje zang moet worden afgespeeld. Zodra de sequencer, tijdens het afspelen, deze midinoot leest, wordt het bijhorende audiofragment afgespeeld.
Om een audiofragment af te spelen moet je dus in Song/Pattern Mode zijn en niet in Voice/Performance Mode.
Als ik me niet vergis bevat een van de demosongs o.a. audio (zang), die kan je altijd eens bekijken als voorbeeld. Als je wil kan je je Motif zelfs als 16-track audio recorder gebruiken, op voorwaarde dat je natuurlijk voldoende sample geheugen hebt geinstalleerd (Motif Classic max. 64 Mb, Motif ES max. 1 Gb). Wel geen 16 audio tracks tegelijk.
En hoe zet ik het Wav bestand in een loopje? Nu heb ik er een Voice van gemaakt en moet ik de toets aanhouden ( of sustain pedaal) om hem helemaal af te draaien.
In Song mode kan je een track loopen en als je dus een wavebestand hebt ingeladen (in Song Mode) dan kan je die track (en het bijhorende wavebestand) laten loopen. In Pattern Mode werkt dit zelfs nog makkelijker omdat een sectie automatisch looped tenzij je de sectie veranderd tijdens het afspelen/opnemen.
Daarnaast nog een vraag over geheugen, als ik een .wav inlaad, en dan de synth uitzet dan weer aan is hij weg, kan dat nog verandert worden of moet ik dan geheugen kaart kopen of een Harde Schijf? Kan er een Willekeurige hd op? die sci schijf? Let Me Know...
Samples moet je inderdaad op een extern geheugen bewaren want deze worden in RAM bewaard en zijn dus verdwenen zodra je je Motif uitschakeld. Je kan zowel Smartmediakaarten gebruiken (maximum 128 Mb RAM capaciteit) alsook SCSI-schijven (meerdere Gb). Smartmediakaarten werken wel veel sneller op je Motif. In principe kan je zowat alle mogelijke SCSI-schijven gebruiken maar een Iomega JAZZ van 1 Gb werkt niet, de IOMEGA van 2 Gb wel (raar maar waar).
M.b.v. Autoload kan je tijdens het inschakelen van je Motif o.a. samples automatisch laden zodat je ze onmiddellijk kan gebruiken.