signaal splitten/meerdere uitgangen maken ?

dione

hardkoor
wat zou een goeie oplossing zijn voor het volgende probleem :

m'n mengtafel heeft verschillende outputs (van de main mix) die al allemaal in gebruik zijn....maar eigenlijk heb ik nog een uitgang nodig,om makkelijker te kunnen werken....bestaat er een oplossing om signaal te kunnen splitten,maar dat het wel maximale kwaliteit/volume blijft ?

ik gebruik nu verschillende outputs van de main :
- naar de monitors
- naar de recorder
- naar de PC
- naar de sampler

maar ik wil ook m'n RTA/EQ en nog een extra output voor een koptelefoonversterker (nog aan te schaffen) toevoegen...

de RTA/EQ in een signaalpad opnemen is geen optie,is een goedkoop ding (maar bruikbaar voor de RTA),die de geluidskwaliteit hoorbaar beïnvloed,ook als ik 'm bypass...

d'r zijn ook nog meerdere subgroups e.d. die ik eventueel zou willen opsplitsen,om optimaal te kunnen samplen e.d.....ik hou ervan om m'n set-up flexibel te houden,vandaar...

beetje ingewikkeld verhaal misschien....maar samengevat dus :
hebben jullie ervaring met signaal splitten,wat zouden jullie mij aanraden,enz... ?

wat ik vergat te zeggen : het gaat niet om XLR...maar gewone gebalanceerde of ongebalanceerde jacks..

signaal kan je gewoon splitten m.b.v. Y-cables. Als je het gesplitste signaal in 2 bronnen doet met verschillenden input impedantie, dan krijg je inderdaad een verschil in input spanning op de 2 bronnen. Maar ik zou me daar niet te druk om maken hoor...vooral niet als je met moderne spullen werkt.

Ik zou zeggen: probeer het met een Y-kabel en je zal zien dat dat gewoon werkt.

Origineel geplaatst door dione
wat ik vergat te zeggen : het gaat niet om XLR...maar gewone gebalanceerde of ongebalanceerde jacks..

maakt niets uit wat voor stekker er aan zit, alleen het signaal niveau (line) en bal/onbal.

Origineel geplaatst door MatthijsBlom
signaal kan je gewoon splitten m.b.v. Y-cables. Als je het gesplitste signaal in 2 bronnen doet met verschillenden input impedantie, dan krijg je inderdaad een verschil in input spanning op de 2 bronnen. Maar ik zou me daar niet te druk om maken hoor...vooral niet als je met moderne spullen werkt.

Ik zou zeggen: probeer het met een Y-kabel en je zal zien dat dat gewoon werkt.

heeft dat geen effect op het geluidsnivo ?

ik heb bijvoorbeeld wel patchbays...die gaan ook van 1 input naar 2 outputs (half-normalled),heeft dat ook geen effect voor het geluidsnivo ? hoe zit dat eigenlijk ?

niemand verder ervaring met iets dergelijks ? zijn er apparaten voor dit soort dingen ?

Ja hoor. Als je het echt goed wilt doen moet je een ADA kopen. (en dan bedoel ik niet zo'n ADA 8000 van Behringer maar een "Audio Distribution Amplifier"). Dit is een apparaat dat een ingang verdeelt naar meerdere uitgangen, zonder dat dit kwaliteitsverlies veroorzaakt.

Kijk bijv. even hier: http://www.sonifex.co.uk/store/redbox_audio_distribution_amplifiers.asp

rbda6371x34front.jpg

rbda6343x34rear.jpg

Geen ervaring mee, maar wellicht de moeite waard (en waarschijnlijk ongeveer even duur als die Thomann-oplossing hierboven): Ultralink Pro MX882, tenzij je een natuurlijke Behringer-aversie hebt :)

Met die Ultra-link heb ik wel ervaring. Is een handig goedkoop ding. Je kunt hem zowel als splitter en mixer gebruiken. Nadeel is wel dat hij na een tijdje intensief gebruik snel gaat kraken. (Nou moet ik wel zeggen dat we hem bij het bedrijf waar we hem gebruiken er ook heel veel mee gewerkt en gesjouwd hebben..). De kans dat er brom of rateltjes ontstaan is ook groter dan bij die sonifex (die wij tegenwoordig gebruiken). Nadeel van die sonifex is weer dat je geen volumecontrole per uitgang hebt...

Origineel geplaatst door meesha74
Met die Ultra-link heb ik wel ervaring. Is een handig goedkoop ding. Je kunt hem zowel als splitter en mixer gebruiken. Nadeel is wel dat hij na een tijdje intensief gebruik snel gaat kraken. (Nou moet ik wel zeggen dat we hem bij het bedrijf waar we hem gebruiken er ook heel veel mee gewerkt en gesjouwd hebben..). De kans dat er brom of rateltjes ontstaan is ook groter dan bij die sonifex (die wij tegenwoordig gebruiken). Nadeel van die sonifex is weer dat je geen volumecontrole per uitgang hebt...
En dat-ie 400 euro duurder is?

Origineel geplaatst door meesha74

Die Ultralink was mn oog ook al op gevallen....hoe zit het met de geluidskwaliteit van dat ding ?

Die Sonifex is geen optie,want die heeft alleen maar XLR....

Ik zeg het nog 1 keer dan houd ik er mee op:

Je kan signalen gewoon splitten d.m.v. een y kabel. Neem nou gewoon van me aan dat dat geen problemen gaat geven m.b.t. de geluidskwaliteit.

Mixen van signalen kan NOOIT middels een Y kabel...maar splitten wel. De 2 input impedanties van de doelen waar het signaal naar toe gaat moet wel heeel erg ver uit elkaar liggen wil je wat merken.....dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn.

Ik ken vele studio's waar gebruik gemaakt wordt van splitten middels Y kabel...misschien overtuigt dit je.

Ik zou zeggen: Probeer het even voordat je een kapitaal uitgeeft...daar ga je echt niet dood aan.

Je kan signalen gewoon splitten d.m.v. een y kabel. Neem nou gewoon van me aan dat dat geen problemen gaat geven m.b.t. de geluidskwaliteit.

Mixen van signalen kan NOOIT middels een Y kabel...maar splitten wel. De 2 input impedanties van de doelen waar het signaal naar toe gaat moet wel heeel erg ver uit elkaar liggen wil je wat merken.....dat zal waarschijnlijk niet het geval zijn.

Ik ken vele studio's waar gebruik gemaakt wordt van splitten middels Y kabel...misschien overtuigt dit je.

Ik zou zeggen: Probeer het even voordat je een kapitaal uitgeeft...daar ga je echt niet dood aan.

Splitten van 1 naar 4 stereo signalen met Y-kabeltjes is mega bagger. Van je impedantie blijft niets over.
Splitten van 1 naar 2 gaat wel, heb ik vroeger ook gedaan. Maar meer kan niet. En zelf heb ik ook die Behringer. Dat is een aktieve mixer/splitter. Ik gebruik hem exact voor datgene wat Dione ook wil. Daarvoor is de Behringer perfect. Die van mij staat in vaste volume/balans instellingen (dan gaat er ook niets kraken, haha). Hij stoort niet, hij ruist niet.

Kopen die bak. Moet ik er wel bijzeggen, als je hem goed (goede kwaliteit kabels, Neutrik stekkers etc) aan wilt sluiten, ben je aan bekabeling meer kwijt als dat het ding zelf kost. Zo was het bij mij. Dat ding kostte me toen iets van € 100,- en aan kabels (custom made met Neutrik) kostten me € 160,-.

Denk er wel aan dat een aantal outputs met XLR is, dus als je naar jack moet gaan, moet je speciale kabels (laten) maken/kopen.

kan je het nog een keer zeggen alsjeblieft ? :D

ik denk dat ik het dan maar ga oplossen met m'n patchbays,dat komt op hetzelfde neer...

alhoewel zo'n bak je wel in staat stelt apart de volumes te kunnen regelen...kan niet met y-kabels natuurlijk...

Een hub bijvoorbeeld doet niet alleen het inkomende signaal naar alle uitgangen repeaten, maar tevens versterken.. waarom zou die dat doen??

Maar ik ga het testen Matthijs! :D Als het echt om 0.0001 db verlies gaat, who gives a shit!

Mixen van signalen kan NOOIT middels een Y kabel..

klinkt logisch en aannemelijk, maar waarom eigenlijk ?
wat gebeurd er als je dit wèl doet ?

(ik heb niet 1 Y-kabel en ben soldeer-n00b, dus kan het ook niet effe testen)

Verschillende frequenies zullen overdreven versterkt worden en andere frequencies zullen uitdoven. Fase problemen dus.

Back