Goodbye Effenaar...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
De àllerlaatste keer dansen in de oude Effenaar dat 35 jaar het centrum van de Eindhovense pophistorie was. Was... "Het echte oude underground sfeertje willen we niet in stand houden" zegt directeur Marijke Appelboom in het Eindhovens Dagblad van dinsdag 3 mei. "Voor veel mensen is de Effenaar nog steeds een donker hol waar ze niet durven komen.:r :r :r :r

Laatst gewijzigd:
Is allemaal wel leuk en aardig maar Ffnaar moet gewoon een zo groot mogelijk publiek trekken.
Anders gaan ze op den duur failliet.

Origineel geplaatst door fuse
Is allemaal wel leuk en aardig maar Ffnaar moet gewoon een zo groot mogelijk publiek trekken.
Anders gaan ze op den duur failliet.

Het is altijd een stichting geweest.

hahahah die Marijke snapt er weer geen hol van.. Als er iets aantrekkelijk is voor jongeren is het wel een donkere duistere (dans) plek

R

Er was eens...

De 2b
De kapel
De tunnel feesten,strijp,berenkuil,88-89
Le beat
De funky
De cantina
De effenaar
Af en toe het stroomhuisje.

Tja,wat ooit zo'n blioeiende stad was op dat gebied.
Lijkt steeds meer dood te bloeien.
Bedoel,wat heb je dan nog?
De rechter?..
1 keer per jaar koninginnedag,met aida,zodiak?

Daar hebben dan een hoop mensen voor staan te demonstreren een paar jaar geleden,dat gebouw,om die nieuwbouw door te laten gaan.
Wat een bagger.

Denk niet dat zij in de statuten van hun stichting hebben staan dat ze een donker danshol willen zijn voor de alto's.
Maar vind het wel fijn dat ze meer zijn dat een muziekzaal en veel breder gaan dan dat.
Het hoe en waarom staat ook trouwens uitgebreid op hun website hoor.
En idd het 'vrije blije' gevoel van de effenaar lijkt te worden overschaduwd door het 'concurrend zijn met....', maar ze geven zelf al aan dat ze geen zin hebben om een commercieel gerichte 'onderneming' te gaan worden. En ze hadden ook moeilijk kunnen door blijven gaan met wat ze nu hadden want dan konden ze heel veel acts niet meer laten spelen omdat die geen zin meer hadden om in die ouwe meuktent op te treden met maar 650 plaatsen. Nu kunnen ze kiezen uit 1100 of 350 en dat is uiteindelijk voor de bezoeker ook fijner want die hoeft dan ook niet zoveel entree te betalen (ook al is dat gesubsidieerd). Ze proberen gewoon zo goed mogelijk met de tijd mee te gaan en blijkbaar is niet iedereen het daar mee eens. Maar lijkt me altijd nog beter dan dat ze in een verdomhoekje ergens op een afgelegen industrieterrein te worden afgeserveerd en ze daar langzaam weg te laten rotten.

Origineel geplaatst door trash
Er was eens...

De 2b
De kapel
De tunnel feesten,strijp,berenkuil,88-89
Le beat
De funky
De cantina
De effenaar
Af en toe het stroomhuisje.

Tja,wat ooit zo'n blioeiende stad was op dat gebied.
Lijkt steeds meer dood te bloeien.
Bedoel,wat heb je dan nog?
De rechter?..
1 keer per jaar koninginnedag,met aida,zodiak?

Daar hebben dan een hoop mensen voor staan te demonstreren een paar jaar geleden,dat gebouw,om die nieuwbouw door te laten gaan.
Wat een bagger.

Inderdaad. Ik kan net zo goed verhuizen.

Ben benieuwd.. Kwam altijd graag in de Effenaar, omdàt het zo'n 'donker' (techno)hol was.

Hoop niet dat ze zich tè veel op 't algemene Stratumseind/SensationWhite-volk gaan richten of alleen op de grotere rock/pop-acts.
Zou ik zonde vinden van de sfeer die er altijd hing.

We zien 't wel over een aantal maanden ('t is ZO Oktober!)

vergeet't maar... zal wel hetzelfde gebeuren als in tilburg met 013... van een sfeervol noorderligt en vooral de fantastische oude batcave naar een nieuwbouw/gesponsorde/kouwe kut hal ... het is echt helemaal niks meer daaro...

W'rom toch dat doomdenken? Zit, het gewoon niet in je kop dat 'vroeger was alles beter' gevoel en begin je een ouwe l*l te worden? Heeft het zin om een tent open te houden waarin alleen ouwe gasten zich OK voelen en het jonge volk niet welkom is?

Dan vraag ik me ook af hoe het kan dat er vroeger zo veel bleek te zijn en dat volgens jullie is doodgebloed? Komt dat omdat je jeugd niet meer goede muziek kan waarderen of dat er geen mensen meer zijn die ea willen organiseren of opzetten?

Zelf denk ik dat het gedeeltelijk komt door het opdrogen van diverse subsidies. Die bleken denk ik toch heel belangrijk te zijn voor de underground scene. Plus het regeloerwoud waar je tegenwoordig bij het organiseren van een event ook mee te maken hebt. En illegale dingen niet meer kunnen omdat de wouten nog strengere kootzakken zijn geworden.

Raar genoeg zijn er in het beursgebouw in E'ven toch nog steeds van die mega grote (commerciele) parties met smerige beuk muziek. Weet niet of dit nog goed verkopen maar gek genoeg kan dat nog steeds uit.

het is geen doomdenken wat ik doe... ik ben gewoon realistisch... toevallig ken ik de situatie in tilburg een beetje en dat is mijns inziens echt helemaal niks meer. dat gedoe met de effenaar lijkt vanuit m'n luie stoel bekeken precies dezelfde kant op te gaan.
misschien ben ik idd wel een oude lul geworden maar het was vroeger gewoon 10 x leuker in die oude zalen in tilburg als dat het nu is in 013... voor de rest kom ik nog regelmatig op leuke plekken en kan daar nog ouderwets genieten van goede muziek... dus tja... dat is gelukkig niet veranderd. :)

wat is er trouwens mis met subsidie voor jeugdcultuur? door die sponsoring die ervoor in de plaats is gekomen is alles "geprofessionaliseerd" (lees geldbelust) geworden... is overal de sfeer er kompleet uit (zelfs in klassieke zalen als de melkweg... zo'n max is toch ook een aanfluiting) en wordt je op een leuk avondje uit doodgegooid met reclame van kutbedrijven als heineken en pepsi... jaja... rock'n'roll... NOT!

maar goed... ik hou erover op, anders moet ik ook nog over mojo enzo gaan beginnen.... echt... de kots staat me tot de lippen! :D

Origineel geplaatst door koediman
het is geen doomdenken wat ik doe... ik ben gewoon realistisch... toevallig ken ik de situatie in tilburg een beetje en dat is mijns inziens echt helemaal niks meer. dat gedoe met de effenaar lijkt vanuit m'n luie stoel bekeken precies dezelfde kant op te gaan.
misschien ben ik idd wel een oude lul geworden maar het was vroeger gewoon 10 x leuker in die oude zalen in tilburg als dat het nu is in 013... voor de rest kom ik nog regelmatig op leuke plekken en kan daar nog ouderwets genieten van goede muziek... dus tja... dat is gelukkig niet veranderd. :)

wat is er trouwens mis met subsidie voor jeugdcultuur? door die sponsoring die ervoor in de plaats is gekomen is alles "geprofessionaliseerd" (lees geldbelust) geworden... is overal de sfeer er kompleet uit (zelfs in klassieke zalen als de melkweg... zo'n max is toch ook een aanfluiting) en wordt je op een leuk avondje uit doodgegooid met reclame van kutbedrijven als heineken en pepsi... jaja... rock'n'roll... NOT!

maar goed... ik hou erover op, anders moet ik ook nog over mojo enzo gaan beginnen.... echt... de kots staat me tot de lippen! :D

Hoe bedoel je:)

Attachments

• cola1971.mp3
    932,4 KB · Bekeken: 83
Zelf denk ik dat het gedeeltelijk komt door het opdrogen van diverse subsidies. Die bleken denk ik toch heel belangrijk te zijn voor de underground scene. Plus het regeloerwoud waar je tegenwoordig bij het organiseren van een event ook mee te maken hebt. En illegale dingen niet meer kunnen omdat de wouten nog strengere kootzakken zijn geworden.

Welke subsidies?
Juist dakzij subsidies is de nieuwbouw mogelijk gemaakt hoor. En dat illegale feesten niet meer kunnen omdat de wouten dat meer willen? Daar heb ik de laatste jaren nix van gemerkt. :bekdicht:

W'rom toch dat doomdenken? Zit, het gewoon niet in je kop dat 'vroeger was alles beter' gevoel en begin je een ouwe l*l te worden? Heeft het zin om een tent open te houden waarin alleen ouwe gasten zich OK voelen en het jonge volk niet welkom is?

Ehm er kwam ook een nieuwe generatie,en waarom doom?,het is gewoon het gevoel dat weg gaat.
En er was nooit echt een plek voor anders dansenden.
Die kwam toen de effenaar meer dance ging doen,in de periode 89 tot nu.
Het enige alternatieve plekje wat er nog een beetje was,vervaagt steeds meer,gaat op safe.
Het experiment pleite.
Zulke plekken zijn nou eenmaal interesant.

En ik snap het niet,bedoel,kijk naar de fluid avonden,de zodiak avonden,rijen dik tot aan de straat bij hollywood.
Van jong tot oud.

Ik weet niet of je er zelf toen ooit kwam?

Ik ben het ZO met Trash eens...

Maar even afwachten maar.. Voordeel van de twijfel geef ik ze nog eventjes. :engel:

Ja maar, ja maar......

Waarom dan niet met een paar man (m/v) de koppen bij elkaar steken en zorgen dat in de nieuwe effenaar je die zaal volkrijgt met een optreden van jullie zelf? Moet makkelijk kunnen toch?
Als je met een goed plan bij die mensen komt aanzetten zul je ze zeker enthousiast krijgen.
Wil zelfs nog wel graag meehelpen. :)

Want het is zo makkelijk gezegd van de zijlijn dat het allemaal zuigt enzo. Dan lijkt het zoveel op de 2 ouwe bejaarden van de Muppetshow.

Life is what you make of it.

Ja maar, ja maar......

Waarom dan niet met een paar man (m/v) de koppen bij elkaar steken en zorgen dat in de nieuwe effenaar je die zaal volkrijgt met een optreden van jullie zelf? Moet makkelijk kunnen toch?
Als je met een goed plan bij die mensen komt aanzetten zul je ze zeker enthousiast krijgen.
Wil zelfs nog wel graag meehelpen. :)

Want het is zo makkelijk gezegd van de zijlijn dat het allemaal zuigt enzo. Dan lijkt het zoveel op de 2 ouwe bejaarden van de Muppetshow.

Life is what you make of it.

Je neemt het woordje oud,wel vaak in je mond,en volgens mij heeft er dat geen fuck mee te maken.
Volgens mij ben je van dezelfde leeftijd,maar kwam je daar niet?
Dus wie staat er dan aan de zijlijn?
Het gaat de Effenaar er om dat ze van een imago af willen,vraag me af wat er mis is met dat imago,en waarom ze nu voor iets anders kiezen.
De druktst bezochte avonden,waren die van"underground feesten".
Rijen voor de deur.
Een tent waar anders gedraait word,dan in de standaard breezer kroeg,disco,of een ander op de massa gerichte horceca gelegenheid,zijn er al genoeg.
Hou ruimte voor het expiriment,dat is wat ik zeg.
Volgens mij in de vorige post ook al.
Maar goed,we zullen zien.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back