TR-909 vs Machine Drum

Wat vreemd die strijd tussen de 909 en de MachineDrum. Ze zijn niet echt met elkaar te vergelijken. Ze vullen elkaar goed aan. De MD is echt geen vervanger voor de 909, maar daar gaat het niet om. De MD is weer wat nieuws en daar zijn we dol op, maar de vertrouwde kick zal niet zo snel verdwijnen. En daar is de 909 gewoon het beste in (nog!). Maar ik hoor ook kicks (eerlijk is eerlijk) die niet 909 zijn en vreselijk goed zijn. Denk eens aan de kick en snare van Kai Tracid. Geen 909, maar zooo strak en zooo volvet.

De 909 is daarnaast ook een verzamelobject geworden voor verzamelaars. Het is een icoon en vergeet nooit dat er maar 10.000 gemaakt zijn. (TB303 20.000). Nu zijn er samplers, dus voor het 909 geluid hoef je geen 909 te kopen. Maar de interface van de 909 is zo intuitief, dat je ter plekke een technoparty kunt creeren (vooral in combi met de 303).

En voor da goose : 909 freaks?? Freakshow?? Kom op zeg, t'is hier geen Yorin Forum. Jouw tracks bevatten ook veel 909 sounds. Lekker toch??

Luftmeister

Origineel geplaatst door Mangina
Korte persoonlijke mening!

Alle respect voor MD gebruikers en Jomox etc.

Maar voor mij?

Eens een 909, altijd een 909!!!

Ik de MD gehoord en ik moet zeggen, was zeer onder de indruk!!!

But I stick with both my creamy bitches!!!

en nu onderbouwd ??

hoe of waarmee maakt kai tracid z'n kicks, weet je dat toevallig?

Sorry, Da Goose! Ik loop altijd een beetje hard van stapel als het over de 909 gaat! Ik ben en blijf altijd verliefd op die bak. Maar het heeft er natuurlijk mee te maken wat voor een muziek je maakt. Ik maak beuk-techno, en met die 909's ben ik gewoon tevreden!

de beats uit mijn RS7k klinken echt redelijk. Beetje stapelen en resampelen en voila. Geen 909 nodig..

Ik weet dat Tracid veel analoge spullen gebruikt. Hij weet ook veel van modificeren van zijn apparaten. Ik weet dat hij een 909 heeft EN een Xbase, maar het gaat bij hem niet alleen om de bron, maar om de bewerking ervan. Hoe hij zijn kick zo lomp krijgt weet ik niet, maar het is in ieder geval erg ge-Eq-ed en gecomprimeerd. Tracid is een technicus eerste klas en weet ook wat een kick is ; hoe die wordt opgewekt enzo. Vergeet ook niet dat Kai een hele dure studio heeft met dure buizencompressoren van Focusrite en Eventide spullen. Onbetaalbaar als je geen Tiesto heet. haha

Misschien weet iemand anders meer?? Ben ik ook wel benieuwd naar.

Luftmeister

Voor Marcuuu,

Ik heb het niet van Roland zelf maar van RAF (bouwer van een 909 site). Hij vertelde me dat er echt 10.000 van gemaakt zouden zijn. Ik kon/kan het ook niet echt geloven. Voor mijn site is het zeer belangrijk dat ik weet hoeveel van die monsters er zijn gemaakt. Ik probeer een interview te krijgen met Kikumoto - de belangrijkste bouwer van de 909. Ik hoop dat het me lukt, en ik zal zeker vragen hoeveel er precies zijn gemaakt. Tot die tijd vertrouw ik op 10000. Het zou best kunnen, want hij is maar 1 jaar in productie geweest. Check tr909.org voor de laatste ontwikkelingen. I'm on it!

Luftmeister

tracid z'n tracks klinken altijd perfect idd.. knap staaltje mixen.. ik vraag me ook al een hele tijd af hoe hij die kicksen zo krijgt.. warmdusher ook trouwens

ach laat mij maar freak zijn dan
maar als ik me tr 909 hihats in 'red planet - stardancer' mode zet weet ik genoeg. (zelfs me mpc kan dat niet en ik heb het geprobeerd !!!)

ik vrees dat het gewoon weer appels met peren vergelijken is

heb de MD niet gehoord (buiten de de demo's dan en daar was ik zeker niet van onder de indruk.)

en zoals johny zegt wil ook ik hem graag in de mix horen.
want het kan best een interesante bak wezen.

Origineel geplaatst door Arveyman
heeel duur spul grooooote studio veel veel veel = goeie kick?
:confused:

+ de kennis ervan.. ?

waarom niet? of haal je dat zo ff uit je rs7k? ;)

Warmdusher is een vriendje van Tracid. Misschien moeten we Kai eens uitnodigen voor een interview op dit forum???

ik moet wel lachen om die Kai, want ik zie em altijd zo pronken met die Moog (of was het een Roland?) Modular maar naar het schijnt heeft ie dat ding zelfs nog nooit aangezet.... zal mij niet verbazen als die kick van em gewoon een sample is en dat het allemaal in een mooie dure studio is afgemixed en daarna goed gemasterd zodat het vet klinkt ;)

z'n Kaipressor

Ik snap ook niet dat een bak uit '84 nog steeds het neusje van de zalm is. Ze kunnen nu toch zoveel meer?! Iedereen schreeuwt : "ANALOOG!" Waarom maken de fabrikanten dat dan niet? Wat zouden de productiekosten van de TR-909 geweest zijn? Toch niet zo heel erg veel? Ga dan door, nee, VERDER met die techniek. Dat is wat de mensen willen (en bereid zijn voor te betalen.)

Roland, breng toch in hemelsnaam de TR-909 2 uit... Ze zouden daar BAKKEN geld aan kunnen verdienen...
Zo, nu kap ik ermee... mijn commerciele instelling kwam even naar boven...

Ik heb mijn 909 verkocht omdat ik synths nodig heb, maar er komt er wel weer eentje ooit bij. (Ook al heb ik al een Jomox X-base)

hehehehehe dj41

hetzelfde zoals platen van 88 is nu de standaard veel hoger komen te liggen. de simpele dingen van 88 worden gewoon niet meer uitgebracht omdat je kwaliteti va nproductie veel te laag is.

zelfde geld voor de 909
iedereen gaat geheid zeiken dat zelfs een mc303 meer kan.

zoals je ook weet zijn analoge bakken DUURRRR

kijk maar naar de andromeia en dan willen ze dat risco niet nemen omdat het een oud concept is wat niet meer in deze tijd past

thank god !!!

hehehehehe

Ruzie, ruzie!!:duivels: :duivels:

PS.: Kai Tracid, is dat niet een soort Duitse Tiesto?:kont:

Ik durf mijn snikkel er voor in het vuur te steken dat als Roland een TR-909 2 uit brengt die zowel de "oude klank" als nieuwe klanken + mogelijkheden heeft, dat die dan als een TIET verkoopt. Marktwaarde huidige TR-909's zullen dan kelderen. Verkoopprijs TR-909 2 op 1599 Euro zetten en watch the cash flow in !!!

:)

( + eventueel "oude" TR-909 inruilen voor 150 euro! ;) )

Back