TR-909 vs Machine Drum

de jomox kan ik je afraden - ik snap dat hij goedkoper is, de bassdruk is zeker erg vet (en flexibeler dan een 909!) - maar ik vind zelf de bediening kut, de draaiknoppen goedkoop (en digitaal, dus af en toe vrij quirky om te bedienen) en de snaredrum niet intens genoeg.
daarnaast issie niet zo lekker polyfoon als een 909, dus je kan je patterns niet volknallen met allerlei geluiden.

..Maar! je kan wel 2 lfo's over je patterns gooien die aan meerdere controllers toe te wijzen zijn, bijvoorbeeld aan de pitch van de bass en de snappy van de snare.

En je kan bij iedere step nieuwe waarde van de draainknoppen opnemen, dat gaat echt heel ver, zo kun je hele basslines maken die prachtig aan je bassdrum zit.

En de groove functie gaat ook ver, je kunt van iedere step apart ingeven hoe veel eerder of later hij op de tel moet beginnen, zo kun je echt complexe grooves maken.

En je kan de samples, hihat claps rides e.d., achterstevoren laten af spelen. Is echt goed!

En ik vind dat de jomox betere draaiknoppen heeft als de 909.

En je kan je kapot lachen om die verschrikkelijke lelijke behuizing.

Maar 't is zeker geen 909 en een machinedrum zal nog wel veel verder gaan, wat geluid/sequencing betreft

Laatst gewijzigd:
ik vond al die extra's ook supercool natuurlijk, maar als je dan al zo snel tegen je polyfonie aan loopt frustreert dat meer dan de lol die je van die extra's hebt IMHO

mike.tv

Ik was gisteren bij feedback en daar hadden ze ook een machinedrum staan, ik heb er effe naar geluisterd maar HALELUJA wat is dat ding bruut zeg.... Ondanks dat ie op samples gebaseerd is overtreft ie volgens mij echt wel de 909. Als ik het geld er voor had gehad had ik hem meteen gekocht...........

hmm eigenlijk ben ik niet zo'n drumcomputer van maar ik hoor steeds meer positievereacties van hier op het forum en van andere .

ik ga hem toch maar eens uitproberen

De Airbase 99 heeft geen polyfonie verschil met de 909 dacht ik.
De airbase niet, de xbase09 wel. Alleen de airbase heeft weer geen sequencer, en das jammer.

Ja maar de Airbase kan dus alle sounds tegelijk, en de Xbase niet.

De Airbase heeft ook analoge toms.

Als je dan echt voor de airbase gaat en je wil een sequencer hebben koop er dan een mc303 bij :)

Nee, hij bljift 3 stemmig polyfoon, het maakt niet uit of je em nou met een externe sequencer of zijn interne sequencer aanstuurt.

CraZ had ook een goede opmerking. Als je een droge 909 naast een droge MD zet, dan klinkt de MD veeeeeeeeel beter. Veel betere geluiden. Maar de vraag voor ons (CraZ en mij) blijft of het in de mix niet te afgeronde geluiden zijn.

Ik bedoel het volgende.. Als je een los (dus zonder bassloopje en drums) synth partijtje hoort uit bijvoorbeeld een 101 dan klinkt dat super brak en niet krachtig. Als je dat partijtje nu in een nummer gooit dan klinkt het heel gedefinieerd. Hetzelfde losse deuntje door een Nord Lead 1 gooit klinkt het super gelikt, maar in de mix valt ie niet meer op..

Ik vraag me dus af wat een MD in een (eigenlijk het liefste mijn) mix doet en ik hoop dat ik dat 15 september mag uitproberen.

ligt dat niet aan jou mixen ipv aan een bepaald apparaat?

Misschien wel, maar daardoor zou een MD voor mij misschien helemaal niet kunnen werken.
Ik werk veel met monofone synths die ik allemaal lekker kan mixer. Daarom gebruik ik mijn Spectral's bijvoorbeeld ook weinig. Een SID bijvoorbeeld is super goed te horen in een mix. Een 303 al helemaal. Simmons is ook duidelijk. Van zulke bakken hou ik. Een Nord Modular is al lastiger... Een Nord Lead al helemaal... Maar goed, misschien inderdaad mijn persoonlijk onkunnen in mixen van "moderne" synths.

Daarom wil ik een MD een keertje in mijn setup met mijn mix kwaliteiten proberen en dan weet ik of een MD iets is voor mij..

Als ie niets voor mij is dan wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ie niet goed is. Anders zouden namelijk alle multitembrale synths niet goed zijn en dat is natuurlijk onzin. Ze zijn alleen niet geschikt voor Johnny op dit moment.

Het is zo dat sommige bakjes nu eenmaal makkelijker, mooier, beter in de mix passen dan andere. Daarom zijn 909, 808, 101 en ook de microwave1 zo lekker. Hoewel die standalone inderdaad niet altijd overweldigend zijn. Daarom bv vond ik de korg z1 uiteindelijk ni zo tof. Na uren draaien en prutsen, had ik nog geen enkel geluid dat echt lekker bij een liedje van me paste. Heel gek, maar waar. Da's de reden waarom ik hem ni besloot te kopen, want qua mogelijkheden heeft die bak heel veel te bieden.

PS bestaat er geen tekentje waarmee je kan aanduiden dat je hetgeen je net verteld hebt een persoonlijke mening is? Is wel makkelijk hier, zou ik het meteen gebruiken.

Als je het mij vraagt moet je niet voor machinedrum gaan. Het ziet er geweldig uit, maar is niet te vergelijken met de 909. Ik weet niet precies wat je zoekt, maar veel mensen komen steeds weer bij het origineel uit. De klanken uit de TR zijn zooo strak en zo precies, das eng. Ik heb sinds een half jaar een 909, en dat is wel wat bijzonders. Hij kan je veel geld kosten. Ik wilde perse een 909 in nieuwstaat (beetje decadent, i know) en heb er 1500 euro voor betaald. Daar had ik een MD En een Xbase van kunnen kopen. Maar het geluid is betoverend mooi. Er werd zojuist iets gezegd over het samenklinken van de geluiden. De kick en de snare op de zelfde tel vorm 1 nieuw geluid. Bij samples blijft het karakter van de 2 geluiden apart van elkaar bestaan. Dit geld trouwens niet alleen voor de kick en de snare, maar voor alle geluiden ; het zijn er niet veel, maar het zijn diamanten. Alle twaalf ! En over de houdbaarheid ?? Al 20 jaar horen we de 909/303 combi. En het voorziet thans in een haast primaire behoefte.

Luftmeister

http://www.tr909.org

Laatst gewijzigd:
Ik snap echt niet wat mensen nou nog met een 909 moeten.
Besef dat de 909 zelfs onder de muziek van bv Gordon etc zit !
Koop een Machine Drum of wil je net zo klinken als 99% van de hit parade. En als je dat wilt dan ga je toch niet zo veel geld uit geven voor dat ding.
Voor iedereen "mad" wordt dit is mijn mening 8o)

Back