rare brom

gi_joe

Stamgast
hey!

ik heb laatst een nieuwe synth gekocht (nord modular), en gelijk maar een ad/da converter voor wat extra analoge inputs in mn multiface.

nu zit ik met 2 outputs in mn multiface en de andere 2 in mn ad/da converter (een behringer ada8000)

ik hoor echter een raar soort brom op beide 2 kanalen die verschilt van klank als ik windows switch op mn pc. (bijv. van logic naar firefox of een ander programma)
m'n andere apparaten maken ook wel wat herrie, maar toch niet zo veel als deze, dit is ook vooral ruis met een miniscuul verwaarloosbaar brommetje op de achtergrond (wat overigens ook behoorlijk irritant is)

het is ook niet een typische 50hz aardbrom. (hij lijkt er wel op, maar deze is geloof ik iets hoger van frequentie en de toon heeft ook meer boventonen die bovendien verschilt van programma tot programma dat ik kies op m'n pc-monitor.

heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen veroorzaken en hoe ik het op kan lossen? ik heb alles al geprobeert van in/outputs wisselen tot andere kabels. overigens hoor ik de brom niet als ik 'm in mn mixer prik..

bedankt! (hopend dat het een beetje te begrijpen is)

[edit] nog iets: als ik 1 van de 2 kanalen eruit trek word de brom 2x zo luid. als ik dan vervolgens de kabel die ik eruit trok in een ander kanaal dat dicht staat prik is de brom weer een stuk zachter.

Laatst gewijzigd:
Als de brom verschilt per computer-programma dan is het dus sowieso al te doen binnen je computer en waarschijnlijk hardware-matig. Misschien dat je geluidskaart niet zo goed geisoleerd is? Moet je eens goed luisteren of je het tikken van de CPU [wanneer hij iets berekent] ook door je speakers naar buiten hoort komen. Dan is je geluidskaart dus niet goed genoeg ge-isoleerd van je moederbord. Kan ook komen doordat je je geluidskaart te dicht bij je videokaart hebt zitten. Ieder programma heeft tenslotte een andere scherm-weergave [kleursamenstelling, etc] en heeft dus andere berekeningen en dus een andere brom.
Het heeft waarschijnlijk iets met magnetische isolatie te maken. Het kan dus ook zijn dat je speakers niet goed geisoleerd zijn en dte dicht bij de monitor staan [maar dan krijg je waarschijnlijk een geluid met een veel hogere frequentie... meer ricthing een piep i.p.v. een brom]

Ik had "vroeger" een soortgelijk iets met een goedkoop soundblaster kaartje... Hoorde ik door m'n speakers allemaal tikken wanneer ik de muis bewoog of een programma startte; omdat de processor dan dingen berekent en het geluid simpelweg dootgaf aan de geluidskaart.

Verder is het misschien een idee om eens te zoeken op de forums bij Tweakers

Succes

hm, ik heb dus een rme hammerfall setje, met breakoutbox, gaat het dan nog steeds op denk je? (omdat de converters etc. buiten mn pc zitten en alleen de dsp op de kaart..)

overigens hoor ik het niet als ik mn breakoutbox op mn laptop (met pcmcia hammerfall) aansluit.
het moet dus eigenlijk wel in mn pc zitten..

ik heb hier geen geaarde stopcontacten, misschien dat het ook daaraan kan liggen?

het ligt in ieder geval niet aan mn speakers/monitor, want als mn monitor uitstaat doet ie nog steeds 't zelfde. (en als mn speakers uit staan hoor ik nix meer :P)

zou het een kwestie zijn van pci slots uitproberen tot het weg is? of kan het ook nog zijn dat er op eoa manier via de kast waar de kaart aan vast zit iets doorkomt.
(ik ben een onwijze leek op elektronica-gebied dus ik gok maar even wat. :)

Dat zou je dan best wel eens goed hebben gegokt :geslaagd:

idd, PCI-slots uitproberen. De kast zou idd ook iets door kunnen geven, vandaar dat veel mensen in de muziekbranche, de componenten in hun PC met allerlei soorten ophangening bevestigen. Rubbere ringen etussen, harddisks ophangen aan stiekjes. Maar dat is dan voornamelijk voor het daadwerkelijk doorgeven van geluidstrillingen van componenten.
Het geluid wat jij hoort komt naar alle waarschijnlijkheid van de processor af. Kan simpelweg ook aan je moederbord liggen, dat dat dingen niet goed isoleerd. Maar ik zou eerst wat met die PCI-slots kloten. Kost veel tijd, verwisselenl, testen, uitzetten, verwisselen, teste... *zucht* wordt al moe als ik er aan denk :P
Maar dan weet je in ieder geval dat het daar ook al niet aan ligt en dan is het dus echt dat een component gewoon een slechte magnetische isolatie heeft en dus via lucht, geladen deeltjes doorgeeft naar de DSP op je geluidskaart...

ik weet al wat het is. alleen weet ik niet wat ik eraan kan doen

als ik mn monitor kabel van mn pc afkoppel is de brom op wonderbaarlijke wijze verdwenen..

alleen is nu de vraag, wat doe ik nu? :)
enig idee?

hoezee!
probleem opgelost :)

mn monitor-voeding op een ander stopcontact dan de rest van mn spullen (waaronder die ad/da converter) en de brom is weg :)

er is trouwens nog wel iets anders, niet bijzonder storend maar nu ik toch bezig ben ben ik toch wel benieuwd:

er zit nog wat ruis in (dwz, als ik het zaakje heel heel hard zet, of een kanaal hard compress is het goed hoorbaar, als ik het gewoon op normaal volume zet niet echt)

natuurlijk is een beetje ruis wel charmant, maar ik ben wel benieuwd of het ook nog mogelijk is om er vanaf te komen. is het een kwestie van bekabeling?
er zit namelijk niets tussen m'n synth-uit en mn geluidskaart-in. (behalve een kabeltje, dus.)

Hm, zou dat dan betekenen dat het uiteindelijk toch indirect met het ongeaarde stopcontact te maken hebben?

Wat betreft de ruis:
Wat zit er tussen je geluidskaart en je speakers?

een minimixertje.. een spirit notepad.. ik had me ook al bedacht dat 't daar in kon zitten, (er zit ook aardig wat ruis in)

maar als ik inputs in logic een voor 1 mute tot alles dicht zit word 't uiteindelijk gewoon stil. (of iig stiller.)

Dan zit het dus in je geluidskaart... Is de geluidskaart-out niet zo denderend. Wat me toch verbaast gezien het een RME Hammerfaal is... Dat is toch zeeeeer goeie sjit dacht ik, wat ruis en neutraliteit betreft... Strange ...

Maar als ik het zo hoor dan zul je het toch daar moeten zoeken...

ja, of het is gewoon normaal dat er zomaar wat ruis uit een virus of modular komt..

de geluidskaart-uit ligt het niet aan.. als er geen input is (geen fysieke input dus, geen kabels..) issie gewoon stil.

kan het dan toch aan mn kabels liggen?

overigens is het wel zo dat 't pas erg word bij gebruik van compressie, of als ik 't gewoon heel hard zet.
ben benieuwd..

Back