War of the Worlds

ik vondt het op zich ook wel een mooie film maar ze hadden wel iets dieper mogen gaan ik bedoel

huisje boompje beesje, bliksem, bugs onder de grond yeah dat was war of the worlds

ik interreseer me meer in de fantasie erachter en het hoe en het waarom

Origineel geplaatst door Bahamut
De nieuwe War of the Worlds heeft lekkere sound effects, maar de muziek is me niet opgevallen eigenlijk...uhm, volgens mij was er amper muziek.
Gaafste geluid was dat blaasgeluid van de tripods bwwwwwwaaaaaaaaaaarrrrhhhmmmzzz .. een soort gigantische tuba of scheepshoorn ofzo.. zou leuke ringtone zijn.

Muziek is mij ook niet echt opgevallen. Maar dat hoorngeluid van die tripods ja. Fantastisch echt en denderd door alles heen en ook die industriële geluiden als die dingen op de achtergrond bezig zijn. Gewoon een mechanisch ritme. Ik heb me wel vermaakt bij deze film.

Raadselachtige scene...

Raadselachtige scene...

Maar is er iemand die de film gezien heeft die me uit kan leggen wat die scene nou betekent, waar vader en dochter door een verlicht bos lopen, terwijl er allemaal lappen uit de lucht komen vallen?

Wout

Ja nou ja... die lappen, dat waren natuurlijk voorheen mensen. Tot zover geen diepere betekenis, toch?

Laatst de film gezien.
Helemaal niet slecht eigenlijk! Volgens mij hebben ze zich heel goed aan het verhaal gehouden. Alleen in de film maken de aliens niet hun tripods, maar zaten deze al duizenden jaren onder grond en worden de aliens er dmv bliksem 'ingeblazen'.

Ik miste de muziek helemaal niet (er zit namelijk bijna geen muziek in de film), het gebrek aan muziek legde de nadruk meer op de paniek en angst. Soort docu gevoel krijg je dan een beetje.
Waar ik zeer van te spreken ben is de manier hoe de autorit in het begin is gefilmd (als ze naar de moeder willen rijden over de snelweg). De camera draait -terwijl ze al slalommend tussen de auto's en mensen over de weg rijden- om en door de auto heen. Zeer indrukwekkend en het lijkt me technisch (CGI ofzo) een lastig trucje.

Verder heel goed geacteerd IMO. Lekker rauw.

R

Origineel geplaatst door Arv
Volgens mij hebben ze zich heel goed aan het verhaal gehouden.

Tja, daar heppie een punt...
Laat het orgineel nou in London spelen :)
En die gescheiden vader met z'n kinderen... komt er echt niet in voor.
Maar wat komt er wel in het verhaal voor?
Wat wordt specifiek in het boek genoemd en dat ieder rechtgeaarde synthfreak gelijk dient op te vallen?

Zou een leuke vraag voor een quiz zijn!
Maar hier wel het antwoord Putney Hill :)
Yep, waar de beroemde EMS synthesizer naar vernoemd is.

Ik had H.G. Wells boeken (in het Engels) op mijn lijst staan voor het examen Nederlands voor het onderwijsdiploma.

Wout

Mja, ik ben redelijk te spreken over de film.
Na het zien van de trailer dacht ik dat het alleen een 'wegrennen!' film zou zijn, eigenlijk was het dat ook... - maar ik betrapte me er toch op dat ik met witte knokkels zat te kijken... :D

Alleen het familie-gedoe ergerde me een beetje. Continue gezever, lijkt me wel dat je iets belangrijkers te doen hebt als er aliens in je achtertuin landen. Echt zoiets van: kom op nou, niet zeiken nou, RENNEN! :D
Maar goed, het 'familie drama' met gescheiden ouders schijnt echt een Steven Spielberg thema te zijn.
Net zoals de verwijzingen naar andere films van Spielberg, het verlichte bos ('Close Encounters' of ET, even vergeten) en ook grappig, de alien die aan het fietswiel draait... (ET!)

Qua andere afwijkingen van het verhaal vond ik het een tikje jammer dat de aliens (let op, Wout: een belangrijk verschil - het zijn niet langer Marsmannetjes!) er vrijwel meteen op uit trokken.
In plaats van dus eerst de scene waarin hordes mensen komen kijken en de aliens hun tripods construeren.
Beetje gezocht ook, van dat begraven van de tripods nog voordat de mens op aarde was.

Muziek viel me eigenlijk niet op, pas bij de eindtitels een beetje. Wel John Williams, maar geen echte kraker zoals ik bijv. bij Jurassic Park echt helemaal zo'n WAAAAUW gevoel had (bijv. bij de helicoptervlucht over het eiland).

En natuurlijk blijft de plaat versie gewoon het beste... daar kan ik echt geen genoeg van krijgen! 8~

Okay.. so it IS a bit different. ;)

Ik kan echter de scriptschrijver geen ongelijk geven want een film over 1 man die wegrent is minder leuk dan een groepje (gezin) van drie. Zeg nou zelf.
En landende ufo's vol met materiaal om die tripods te maken is tegenwoordig ook wel wat ongeloofwaardig natuurlijk.

Maja, het leuke vond ik de algehele sfeer in de film. Grauw, grijs, red weed... etc.

R

En landende ufo's vol met materiaal om die tripods te maken is tegenwoordig ook wel wat ongeloofwaardig natuurlijk.

Nou, daar zeg je wat... ik had het érg gaaf gevonden als de film compleet 'steampunk' was geweest.
Gewoon laten spelen in eind 19e eeuw. En dan juist gebruik maken van de mogelijkheden die de periode biedt.
Zoals in de meesterlijke film 'Bram Stoker's Dracula'.
Ik vind eigenlijk dat het transporteren van het hele verhaal naar de 20e eeuw, hoewel voor de hand liggend en lekker gemakkelijk, niet echt bijzonder is qua mogelijkheden of uitwerking.

Origineel geplaatst door Hanz
Nou, daar zeg je wat... ik had het érg gaaf gevonden als de film compleet 'steampunk' was geweest.
Gewoon laten spelen in eind 19e eeuw. En dan juist gebruik maken van de mogelijkheden die de periode biedt.
Zoals in de meesterlijke film 'Bram Stoker's Dracula'.
Ik vind eigenlijk dat het transporteren van het hele verhaal naar de 20e eeuw, hoewel voor de hand liggend en lekker gemakkelijk, niet echt bijzonder is qua mogelijkheden of uitwerking.

tja das een keuze..
(maar ik krijg dan wel een beetje van die "Wild Wild West" koude rillingen op mijn rug..brrr :D )

tja das een keuze..
(maar ik krijg dan wel een beetje van die "Wild Wild West" koude rillingen op mijn rug..brrr :D )

Ayyyy.... dàt had ik gelukkig onderdrukt, die herinnering... :(

Origineel geplaatst door Hanz
Ayyyy.... dàt had ik gelukkig onderdrukt, die herinnering... :(

Wil je er nog meer? ja?

komtie: "The Timemachine" :D

geen dank Hans..

spielberg maakt dan wel niet altijd even goede films, maar wild wild west niveau zullen we van de beste man toch niet hoeven te verwachten :) (en ja, zat toevallig laatst weer Jurassic Park te kijken en wat is de soundtrack daarvan toch geweldig!)
Heb de nieuwe film nog niet gezien, en eerlijk gezegd ken ik van de muziek ook niet zo veel. Wel dat thema nummer met die tekst "the chances of aliens coming from mars...." of zo. Moet ik dus zeker binnekort eens op gaan zoeken in de platenzaak. Het boek heb ik trouwens net als vele anderen wel gelezen voor m'n engelse lijst op de middelbare school :)

Over Spielberg gesproken...
Zijn beste film vind ik nog altijd 'Dual', met Dennis Weaver, een personenauto en een tankwagen.

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Over Spielberg gesproken...
Zijn beste film vind ik nog altijd 'Dual', met Dennis Weaver, een personenauto en een tankwagen.

Wout

Inderdaad. Ook mijn favoriet.

En daarna komt E.T. En dan Jaws, en dan Close Encounters.

R

De originele lp's

De originele lp's

zijn nog steeds mijn favorietjes.
De perfecte samensmelting van verhaal en muziek zijn onovertroffen (een beetje in de buurt: Journey to the center of the earth,RW).
De film vond ik niet geweldig, robotjes en hun soundje zeker OK maar de rest vond ik niet je-van-het.
Over smaak valt niet te twisten.
Ik heb wel een SACD-set maar nog niet de boel geluisterd.
De gewone 20th annioversary versie klinkt al super...
En die special effects...zijn dat geen Apples?
Tenslotte is het Dreamworks-concern de hobby van Steve Jobs, Steven Spielberg et.al?
Maar wat ik eigenlijk ook nog vertellen wilde...ik heb geen soundtrack gehoord die bleef hangen in de film.
Lousy dus, terwijl mr. Williams toch niet één van de kleinsten is.

Laatst gewijzigd:
Tsja, War of the Worlds.....ook voor mij een van de eerste "echte" muziekervaringen. Volgens mij zelfs de allereerste LP die ik heb gekocht!

Mijn zus werkte in die tijd ( 1978 ) bij CBS in Haarlem en via haar kon ik een "niet voor de verkoop" exemplaar voor een zacht prijsje aanschaffen. Hoewel, het was geloof ik 7 gulden en voor iemand van 7 a 8 jaar oud is dat natuurlijk best nog wel veel geld!

Maar goed, ik was er helemaal weg van. Het ging om de befaamde "speciale uitgave": een rode box met in goudkleurige letters de titel erop, daarin een dubbel-elpee in een geillustreerde hoes, de nederlandse vertaling van het boek van Wells (stukgelezen!) en ook nog een illustratieboekje in het formaat platenhoes. Hierin stonden allerlei tekeningen uit het verhaal, gemaakt door de zelfde tekenaar(s) als van de hoes zelf. Dat (dunne) boekje heeft mijn fantasie altijd heel erg geprikkeld, maar helaas ben ik het krijtgeraakt en ik heb nog steeds geen idee hoe - ik was vroeger al erg zuinig op mijn spullen. Ik zou het graag nog eens inzien!

Maar goed, jeugdsentiment dus en toevallig de muziek laatst weer geluisterd en het boek weer gelezen. Grappig daarvan is natuurlijk dat ik nu, op 34 jarige leeftijd en volop bezig met synths en muziek, er heel anders naar luister terwijl ik de muziek en alle fragmenten nog steeds uit mijn hoofd ken. Hier en daar zitten (vind ik) wel wat zwakkere fragmenten maar inderdaad blijft het fantastisch en de sfeer is 100% goed getroffen. Ik vond de pastoor op de plaat vroeger al irritant en dat vind ik nu by the way nog steeds!

De film heb ik 's middags bij de premiere gezien, met 2 man en een paardekop in de zaal (lekker rustig dus). Goede film, geen topper maar gewoon goed. Spielberg heeft gelukkig bepaalde cliche's gemeden en o.a. ook humor en romantische verwikkelingen er uit gelaten.

Grootste minpunt is dat wat in het boek een periode van 3-4 weken beslaat, in de film verteld wordt alsof het in 2-3 dagen bekeken is. Dit geeft een beetje een onrealistisch tintje vind ik zelf. Wat ik heel goed gedaan vind is de sfeer van onpersoonlijkheid die gecreeerd is; de marsbewoners voelen geen haat tegen de mens of zo, maar ze willen ze gewoon uitroeien cq. als snack gebruiken, that's it. Ze zien ons niet als gelijken. Heel kil allemaal, en dit komt vooral mooi naar voren in de scene waarin die mensen in die grote metalen "fruitmand" worden geknikkerd waaruit er zo af en toe een gehaald wordt om verorberd te worden.

Al met al zeker niet Spielbergs beste maar wel mijlen beter dan films als Independence Day e.d.!

Back