Ken Waldek
I M A G I N A T I O N
ABN = algemeen beschaafd nederlands (hebben ze mij op school geleerd of is het met een T
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
niet dan? dan nog zit ik met die IMO en IMHO die toch wel redelijk vaak gebruikt worden... o_O :confused:
Origineel geplaatst door Denzzl
nu we toch over dit soort gedoe zitten te kletsen............ ik kan geen touw aan sommige afkortingen vastknopen... wat betekend IMO of IMHO of ABN in hemelsnaam??
Origineel geplaatst door Wout Blommers
IMO = Engelse afkorting voor In My Opinion - naar mijn mening;
IMHO = hetzelfde, maar wat aardiger gezegd: In Mu Humble Opinion - naar mijn bescheide mening;
ABN = Algemeen Beschaafd Nederlands. De rest is dus onbeschaafd???
Wout
(reikt eerst iedereen een biertje aan)
)Origineel geplaatst door anoniempje
ik las IMO altijd voor "in mijn ogen" aan
in elk geval was de gedachte die ik er dan bij kreeg goed
Origineel geplaatst door Denzzl
laat ik een zin van mijzelfnemen als voorbeeld.. deze: "waar ik een hele tijd over heb zitten nadenken".
is het nou: [waar ik een hele tijd over heb zitten nadenken] OF [waar ik een hele tijd over heb na zitten denken] OF kan het beiden?
sommige woorden kan je dus uit elkaar halen.. nadenken is daar een vb. van. evenals nakijken (moos zit het werk van sam na te kijken/moos kijkt het werk van sam na/moos is het werk van sam aan het nakijken) ,_ het kan allemaal!. en zo zijn er nog veel meer... mijn vraag(stuk) is dus: hoort men dit uitelkaar te halen of juist aan elkaar te laten zitten als het om beschaafd nederlands gaat?
(beetje omslachtig uitgelegd. ik hoop dat ik niet al te verwarrend ben)

) Nederlandse geschiedenis is vergelijkbaar: als ik er niet vorig jaar zelf wat over gelezen zou hebben, zou ik geen flauw idee hebben van de datering en de historische context van, bijvoorbeeld, de roemruchte Slag bij Nieuwpoort (niet dat ik nu het exacte jaartal nog weet, maar dat terzijde...). Daar vertoont het Nederlandse onderwijs dus nogal een lacune. Maar van de andere kant: of er echt een lacune is hangt af van het belang dat je hecht aan de Nederlandse geschiedenis vergeleken met wat er verder te weten te komen is over geschiedenis van de wereld en van in hoe verre het belangrijk is dat een Nederlander iets van zijn eigen geschiedenis weet. (Bijvoorbeeld: Is het om de eigen identiteit beter te leren kennen? Of voed je er alleen nationalisme mee?) Daar is nog wel een flinke discussie over te voeren! Het lijkt mij bijvoorbeeld niet toevallig dat ik wél een aantal buitenlandse beeldhouwers ken, maar geen Nederlandse (maar misschien vergis ik me hier volkomen...).
Origineel geplaatst door fuse
In 1600 werd Rod Steward toch bij Dokkum vermoord? :confused:
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Nederlandse componisten opdreunen is voor mij geen probleem, daar een deel van mijn museumwerk zich ook in het Nederlands Muziek Instituut (NMI) afspeelt. Dat instituut is zo'n beetje het archief van de Nederlandse muziekcultuur en muziekgeschiedenis.
Nederlands is een groot begrip, want het volledige westen van Duitsland mag je er ook bij rekenen: Oost-Friesland - Munster - Keulen - tot waar de Moesel in de Rijn stroomt en natuurlijk dat gedeelte wat heden ten dage België heet. Sterker nog, daar is Nederland eigenlijk ontstaan. Toen Amsterdam nog een sompig gebied was, waren Brugge en Gent al steden van grote vermaardheid (Bourgondische rijk) Het begrip 'de Nederlandse School' speelt zich ook in Brugge en Luik af. (Componisten als Obrecht, Binnois, van Ockengem) Toen werd de polyfonie ontdekt en beschreven, vooral de Luikse groep was daarbij zeer actief. Maar Sweelinck, toch niet onbekend? Zonder hem geen Bach! Valerius?
Meer up-to-date: Schat, Andriessen (Louis) de Leeuw? Tussen de wereld oorlogen: Pijper, Escher en Vermeulen (Ik ben een groot fan van de laatste)
Trouwens, Slag bij Nieuwpoort - 1600
Kennis van de eigen cultuur is geen vorm van nationalisme, maar van begrip en daarmee genieten. Er bestaat wel degelijk iets als een Nederlands geluid.
Wout
)
).hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahklol
Origineel geplaatst door Cheimoon
Verschillende ontwikkelingen in verschillende gebieden? Niets mee te maken, er is maar één nationale taal ...

´s dit ook n`oer nederlandse traditie dan.Origineel geplaatst door Photine
Als ik dit allemaal zo lees vraag ik mij af waarom en niet een soort van synthforum rel meeting komt. waarbij er een gymzaal wordt afgehuurd om elkaar eens flink te lijf te gaan met van alles en nogwat. ik zie sommige hier al weer helemaal zichzelf opvreten voor niks.