Taalgebruik en spelfouten...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
ABN = algemeen beschaafd nederlands (hebben ze mij op school geleerd of is het met een T

oh wacht.. heb zojuist 1 van de 3 gevonden! Algemeen Beschaafd Nederlands :geslaagd: niet dan? dan nog zit ik met die IMO en IMHO die toch wel redelijk vaak gebruikt worden... o_O :confused:

edit: thanks ken! maar ik had hem precies op het moment dat jij postte ;)

Origineel geplaatst door Denzzl
nu we toch over dit soort gedoe zitten te kletsen............ ik kan geen touw aan sommige afkortingen vastknopen... wat betekend IMO of IMHO of ABN in hemelsnaam??

IMO = Engelse afkorting voor In My Opinion - naar mijn mening;
IMHO = hetzelfde, maar wat aardiger gezegd: In My Humble Opinion - naar mijn bescheiden mening;
ABN = Algemeen Beschaafd Nederlands. De rest is dus onbeschaafd???

Wout

ik las IMO altijd voor "in mijn ogen" aan

in elk geval was de gedachte die ik er dan bij kreeg goed

ABN = Altijd Blowen Nederwiet

Origineel geplaatst door Wout Blommers
IMO = Engelse afkorting voor In My Opinion - naar mijn mening;
IMHO = hetzelfde, maar wat aardiger gezegd: In Mu Humble Opinion - naar mijn bescheide mening;
ABN = Algemeen Beschaafd Nederlands. De rest is dus onbeschaafd???

Wout

ah bedankt wout!!! that makes sense.
ik ken er nog 1 die vaak gebruikt wordt en waar ik een hele tijd over heb zitten nadenken.
FYI - For Your Information :engel:

haha ik ben lekker op dreef.. ik heb een leuk vraagstuk voor de wijsneuzen onder ons ;) (reikt eerst iedereen een biertje aan)
laat ik een zin van mijzelfnemen als voorbeeld.. deze: "waar ik een hele tijd over heb zitten nadenken".
is het nou: [waar ik een hele tijd over heb zitten nadenken] OF [waar ik een hele tijd over heb na zitten denken] OF kan het beiden?
sommige woorden kan je dus uit elkaar halen.. nadenken is daar een vb. van. evenals nakijken (moos zit het werk van sam na te kijken/moos kijkt het werk van sam na/moos is het werk van sam aan het nakijken) ,_ het kan allemaal!. en zo zijn er nog veel meer... mijn vraag(stuk) is dus: hoort men dit uitelkaar te halen of juist aan elkaar te laten zitten als het om beschaafd nederlands gaat?

(beetje omslachtig uitgelegd. ik hoop dat ik niet al te verwarrend ben :P)

Origineel geplaatst door anoniempje
ik las IMO altijd voor "in mijn ogen" aan

in elk geval was de gedachte die ik er dan bij kreeg goed

en zo leert iedereen nog eens wat! :okdan:

Origineel geplaatst door Denzzl
laat ik een zin van mijzelfnemen als voorbeeld.. deze: "waar ik een hele tijd over heb zitten nadenken".
is het nou: [waar ik een hele tijd over heb zitten nadenken] OF [waar ik een hele tijd over heb na zitten denken] OF kan het beiden?
sommige woorden kan je dus uit elkaar halen.. nadenken is daar een vb. van. evenals nakijken (moos zit het werk van sam na te kijken/moos kijkt het werk van sam na/moos is het werk van sam aan het nakijken) ,_ het kan allemaal!. en zo zijn er nog veel meer... mijn vraag(stuk) is dus: hoort men dit uitelkaar te halen of juist aan elkaar te laten zitten als het om beschaafd nederlands gaat?

(beetje omslachtig uitgelegd. ik hoop dat ik niet al te verwarrend ben :P)

Yep, hij is duidelijk. :)

Waar jij het over hebt, zijn samengestelde werkwoorden. Die bestaan uit een voorzetsel+werkwoord (na-denken, weg-lopen, op-vallen, enz.). Scheiden van die twee is geen enkel probleem, maar wel afhankelijk van de zinsbouw. Bij 'ik denk na' heb je bijvoorbeeld geen keuze ('ik nadenk' is fout). In jouw voorbeeld ('na heb zitten denken' tegenover 'heb zitten nadenken') echter wel. Persoonlijk vind ik de twee variant mooier, maar volgens mij kunnen beide even goed en is het een kwestie van smaak welke je neemt. Los daarvan is het wel zo, dat als de twee delen weer achter elkaar staan, ze ook altijd aan elkaar geschreven moet worden (dus: 'ik heb nagedacht' of 'je weet dat ik nadenk', en niet 'ik heb na gedacht' of 'je weet dat ik na denk').

Moeilijk zijn samengestelde werkwoorden met zelfstandig naamwoord+werkwoord (stofzuigen). Is het 'ik zuig stof' of 'ik stofzuig'? Volgens mij kun je hier niet scheiden en moet je telkens het geheel nemen ('ik stofzuig'), maar 'ik heb gestofzuigd' klinkt wel weer erg vreemd, aangezien het voltooid deelwoord van 'zuigen' eigenlijk 'gezogen' is. Wout to the rescue!

Trouwens, wat betreft de Nederlandse cultuur: het is niet alleen de mensen die het niet weten te verwijten dat ze weinig tot niets van Nederlandse componisten of beeldhouwers weten. Daar bestaat gewoon heel erg weinig aandacht voor. Zelf ben ik best breed geïnteresseerd en probeer van van alles iets te weten te komen, maar toch kan ik nu er over nadenk noch een Nederlandse beeldhouwer noch een Nederlandse componist bedenken! (hmm, Nederlandse componisten zou ik toch eigenlijk wel een paar moeten kunnen bedenken... :frons: ) Nederlandse geschiedenis is vergelijkbaar: als ik er niet vorig jaar zelf wat over gelezen zou hebben, zou ik geen flauw idee hebben van de datering en de historische context van, bijvoorbeeld, de roemruchte Slag bij Nieuwpoort (niet dat ik nu het exacte jaartal nog weet, maar dat terzijde...). Daar vertoont het Nederlandse onderwijs dus nogal een lacune. Maar van de andere kant: of er echt een lacune is hangt af van het belang dat je hecht aan de Nederlandse geschiedenis vergeleken met wat er verder te weten te komen is over geschiedenis van de wereld en van in hoe verre het belangrijk is dat een Nederlander iets van zijn eigen geschiedenis weet. (Bijvoorbeeld: Is het om de eigen identiteit beter te leren kennen? Of voed je er alleen nationalisme mee?) Daar is nog wel een flinke discussie over te voeren! Het lijkt mij bijvoorbeeld niet toevallig dat ik wél een aantal buitenlandse beeldhouwers ken, maar geen Nederlandse (maar misschien vergis ik me hier volkomen...).

Nederlandse componisten opdreunen is voor mij geen probleem, daar een deel van mijn museumwerk zich ook in het Nederlands Muziek Instituut (NMI) afspeelt. Dat instituut is zo'n beetje het archief van de Nederlandse muziekcultuur en muziekgeschiedenis.

Nederlands is een groot begrip, want het volledige westen van Duitsland mag je er ook bij rekenen: Oost-Friesland - Munster - Keulen - tot waar de Moesel in de Rijn stroomt en natuurlijk dat gedeelte wat heden ten dage België heet. Sterker nog, daar is Nederland eigenlijk ontstaan. Toen Amsterdam nog een sompig gebied was, waren Brugge en Gent al steden van grote vermaardheid (Bourgondische rijk) Het begrip 'de Nederlandse School' speelt zich ook in Brugge en Luik af. (Componisten als Obrecht, Binnois, van Ockengem) Toen werd de polyfonie ontdekt en beschreven, vooral de Luikse groep was daarbij zeer actief. Maar Sweelinck, toch niet onbekend? Zonder hem geen Bach! Valerius?
Meer up-to-date: Schat, Andriessen (Louis) de Leeuw? Tussen de wereld oorlogen: Pijper, Escher en Vermeulen (Ik ben een groot fan van de laatste)

Trouwens, Slag bij Nieuwpoort - 1600 :)

Kennis van de eigen cultuur is geen vorm van nationalisme, maar van begrip en daarmee genieten. Er bestaat wel degelijk iets als een Nederlands geluid.

Wout

In 1600 werd Rod Steward toch bij Dokkum vermoord? :confused:

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Nederlandse componisten opdreunen is voor mij geen probleem, daar een deel van mijn museumwerk zich ook in het Nederlands Muziek Instituut (NMI) afspeelt. Dat instituut is zo'n beetje het archief van de Nederlandse muziekcultuur en muziekgeschiedenis.

Nederlands is een groot begrip, want het volledige westen van Duitsland mag je er ook bij rekenen: Oost-Friesland - Munster - Keulen - tot waar de Moesel in de Rijn stroomt en natuurlijk dat gedeelte wat heden ten dage België heet. Sterker nog, daar is Nederland eigenlijk ontstaan. Toen Amsterdam nog een sompig gebied was, waren Brugge en Gent al steden van grote vermaardheid (Bourgondische rijk) Het begrip 'de Nederlandse School' speelt zich ook in Brugge en Luik af. (Componisten als Obrecht, Binnois, van Ockengem) Toen werd de polyfonie ontdekt en beschreven, vooral de Luikse groep was daarbij zeer actief. Maar Sweelinck, toch niet onbekend? Zonder hem geen Bach! Valerius?
Meer up-to-date: Schat, Andriessen (Louis) de Leeuw? Tussen de wereld oorlogen: Pijper, Escher en Vermeulen (Ik ben een groot fan van de laatste)

Trouwens, Slag bij Nieuwpoort - 1600 :)

Kennis van de eigen cultuur is geen vorm van nationalisme, maar van begrip en daarmee genieten. Er bestaat wel degelijk iets als een Nederlands geluid.

Wout

Nou we over de 'Nederlandse cultuur' komen te spreken en jij vertelt dat die een groter gebied beslaat dan alleen het huidige Nederland: nationale culturen bestaan eigenlijk alleen bij de gratie van wie erin gelooft en de kans heeft ze als zodanig te promoten. De huidige grenzen van Nederland zijn vrij arbitrair; als men in de 19e eeuw wat toeschietelijker was geweest t.o.v. België, dan was die onafhankeljikheidsoorlog niet nodig geweest. Sowieso zijn grenzen vreemd: het enige wat bij de grens ophoudt zijn wetten en de officiële taal. Dialecten en plaatselijk cultuur gaan van streek op streek bijna altijd vloeiend in elkaar over (of er moet een geografisch obstakel zijn). En het Friese gebied bijvoorbeeld strekt zich uit van Friesland (vanuit Noord-Holland zelfs) langs de kust tot Zuid-Denemarken. Neem ook allerlei landen in Afrika en het Midden-Oosten: totaal willekeurige grenzen, ooit langs een liniaal getrokken door de oude koloniale machten en grotendeels daardoor nu de oorzaak van oorlogen tussen stammen die volstrekt onterecht samen een land moeten delen (zie bijvoorbeeld Burundi en Ruanda). Maar iets vergelijkbaars geldt ook voor bijvoorbeeld Frankrijk. Er is eigenlijk weinig verband tussen Noord-Fransen (bijvoorbeeld uit Lille) en Zuid-Fransen (bijvoorbeeld Marseille), of tussen Basken en Bretonnen. Ik ben daarom niet zo gecharmeerd van het belang van de Nederlandse cultuur. Ik denk dat er andere kennisdoelen zijn waarbij het, zeker in het onderwijs, eerder gerechtvaardigd is er tijd aan te besteden. Sowieso wat kunst betreft: ben je goed bezig als je allerlei Nederlandse beeldhouwers kent, maar nog nooit van de David van Michelangelo gehoord hebt? (of probeer ik nu mezelf goed te praten? :D )

Okee, dat wordt wel erg off-topic. Om mezelf een beetje terug te leiden: een uitvloeisel van deze kwestie is het eeuwige taalprobleem: één land, dus één taal, wat allerlei minderheden ook doen. Verschillende ontwikkelingen in verschillende gebieden? Niets mee te maken, er is maar één nationale taal (erg goed te zien ook in Italië, waar de dialecten onderling enorm verschillen). Het Latijn is hier ook heel leuk in: het literaire Latijn dat nu bekend is uit de klassieke oudheid werd al rond het jaar nul niet meer zo gesproken; h's aan het begin van het woord waren bijvoorbeeld al lang weggevallen. Maar voor ik ervan beschuldigd wordt een taalanarchist te zijn: regels zijn wel erg nuttig om het begrijpelijk en overzichtelijk te houden, dat valt niet te ontkennen (maar waarom moeten er dan zo véél talen zijn? 8o) ).

hahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahahklol

Als ik dit allemaal zo lees vraag ik mij af waarom en niet een soort van synthforum rel meeting komt. waarbij er een gymzaal wordt afgehuurd om elkaar eens flink te lijf te gaan met van alles en nogwat. ik zie sommige hier al weer helemaal zichzelf opvreten voor niks. mijn nederlands zuigt ook aan alle kanten en het zal me de reet roesten. ik ben misschien wel dyslectisch of whatever. nederlands is gewoon een klere taal om te leren en ik had er op de middelbare school nog meer moeite mee dan met engels en duits.

Origineel geplaatst door Cheimoon
Verschillende ontwikkelingen in verschillende gebieden? Niets mee te maken, er is maar één nationale taal ...

Wat mij natuurlijk weer aan iets herinnert...

Eens, tijdens een vakantie, had ik m'n tentje opgezet bij Duinkerken, in het nog tot het Nederlands taalgebied behorend deel van Noord-Frankrijk. Terwijl de campingbaas z'n barbecue aan het opstoken was, want het was een bijzonder zomerse dag, vroeg ik hem in m'n beste Frans: "Peut-etre on parler un petit peu Flamand, ici?"
"Monsieur! Le Flamand! Naturellement pas! Seulement le Français, monsieur!"
Hij pakte het openlucht oventje, waarvan de vlammetjes in het felle zonlicht niet zo goed te zien waren, op, om het ergens anders te zetten... Liet het vallen en schreeuwde: GODVERDOMME!!!...
"Ah, mercie monsieur, seulement le Français..." :D

Wout

Origineel geplaatst door Photine
Als ik dit allemaal zo lees vraag ik mij af waarom en niet een soort van synthforum rel meeting komt. waarbij er een gymzaal wordt afgehuurd om elkaar eens flink te lijf te gaan met van alles en nogwat. ik zie sommige hier al weer helemaal zichzelf opvreten voor niks.
´s dit ook n`oer nederlandse traditie dan. 8D

Attachments

• leestestsmall.jpg
    leestestsmall.jpg
    132,9 KB · Bekeken: 109
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back