"Ik gebruik alleen nog maar soft synths tegenwoordig"

Ach ja zo een softsynthtje is leuk voor erbij te hebben maar niet als
vervanging van een bestaande synth:)

Gebruik zelf de 1212 M met Emulator X :)

Werk nu eenmaal liever met Hardware Penselen dan met software :D

Laatst gewijzigd:
Qua softsynths denk ik dat zelfs de DSP kaarten het moeilijk gaan krijgen als open source/freeware SDK's voor GPU's uit komen.

Ikzelf heb 1 HW synth, de nordlead 2x, maar ben eigenlijk voorstander van software vanwege het gebruikersgemak.

Het is zelfs zo erg dat ik mijn nordlead nog niet helemaal heb uitgepluisd op mogelijkheden. Hier ben ik laatst mee begonnen en kwam toen tot de conclusie dat mijn Unison functie niet wordt opgenomen in cubase (zie thread Wout Blommers). Voor mij reden te meer om software te prefereren!

Natuurlijk is bovengenoemd probleem alleen van toepassing bij de nordlead (en misschien ligt het wel aan sommige instellingen) maar het frustreert wel enorm. Koop je een HW bak, kun je hem niet benutten in cubase.

Ben overigens wel van mening dat je bij HW meer het gevoel hebt dat je live muziek aan het maken bent.

Zoals vaker gezegd: Best of both worlds.

Origineel geplaatst door olav
Ikzelf heb 1 HW synth, de nordlead 2x, maar ben eigenlijk voorstander van software vanwege het gebruikersgemak.

Het is zelfs zo erg dat ik mijn nordlead nog niet helemaal heb uitgepluisd op mogelijkheden. Hier ben ik laatst mee begonnen en kwam toen tot de conclusie dat mijn Unison functie niet wordt opgenomen in cubase (zie thread Wout Blommers). Voor mij reden te meer om software te prefereren!

Natuurlijk is bovengenoemd probleem alleen van toepassing bij de nordlead (en misschien ligt het wel aan sommige instellingen) maar het frustreert wel enorm. Koop je een HW bak, kun je hem niet benutten in cubase.

Ben overigens wel van mening dat je bij HW meer het gevoel hebt dat je live muziek aan het maken bent.

Je laten afschrikken omdat hardware-synths niet gebruiksvriendelijk zijn dan wordt
het aanbod wel erg klein , aangezien je bij de meeste synths behoorlijk wat tijd
moet investeren om het beste eruit te halen .

Daarom staat het forum regelmatig bol van de vragen die
bij het even rustig lezen van de handleiding al
beantwoord kunnen worden.

Laatst gewijzigd:
Hi Digimod, dan heb je niet goed gelezen (of ik heb mijn situatie niet goed omschreven).

Ik heb me nooit voor 100% in mijn Nordlead verdiept omdat ik me zo goed met softsynths kon amuseren 8o)

Toen mijn nordlead vervolgens jaloers werd ben ik hiermee begonnen en stuitte ik gelijk op het omschreven probleem.

Hi Digimod, dan heb je niet goed gelezen (of ik heb mijn situatie niet goed omschreven).

Ik heb me nooit voor 100% in mijn Nordlead verdiept omdat ik me zo goed met softsynths kon amuseren 8o)

Toen mijn nordlead vervolgens jaloers werd ben ik hiermee begonnen en stuitte ik gelijk op het omschreven probleem.

ok sorry , maar ik denk dat juist een Nordlead prikkelt om je te amuseren met
al die knopjes :)

maar pluis je je software dan wel uit of zo :confused: , ik zou zeggen ga dan lekker soft..
norrdlead is zi easy going als wat..

Ik vind software hellemaal niks qua klankopwekking, soms wel in combie met een goede dsp bak.

al dat gepiemel met zo'n muis en controllers... :r

mzl....

Jongens vat dat uitpluizen niet te letterlijk op svp. Ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat ik mijn nordlead niet optimaal kan benutten vanwegen het ontbreken van unison in mijn opgenomen audio.... That's all....

Wat ik nog steeds vreemd vindt, is dat het lijkt alsof de hardware boeren niet willen inspelen op de voordelen van software en ze proberen te evenaren. Het enige wat enigzins populair is gebleken is de Virus met "total integration".

Wat ik bijvoorbeeld zelf graag zou willen is een hardware sampler die als VST integreert, een analoge mixing desk die total recall is (moet kunnen, een analoge synth is immers ook "total recall") en externe rack gear (al dan DSP of analoog) die makkelijk in een DAW te integreren is. Alles met total recall, met een nieuwe standaard ipv midi die dit allemaal regelt en integreert. Eerst dacht ik dat mLAN dit zou verwezelijken maar nu lijkt het erop dat ze daar niets mee doen terwijl Yamaha, de uitvinder van mLAN, zelfs Cubase heeft opgekocht.

Jongens vat dat uitpluizen niet te letterlijk op svp. Ik probeerde alleen maar duidelijk te maken dat ik mijn nordlead niet optimaal kan benutten vanwegen het ontbreken van unison in mijn opgenomen audio.... That's all....

zijn daar al ontwikkelingen in? heb je al verschillende output modes gebruikt?
het ging toch om opgenomen audio materiaal? niet om midi messages? het is echt vreemd.

Origineel geplaatst door Breed
Wat ik nog steeds vreemd vindt, is dat het lijkt alsof de hardware boeren niet willen inspelen op de voordelen van software en ze proberen te evenaren. Het enige wat enigzins populair is gebleken is de Virus met "total integration".

Access heeft hardware met vst interface
Korg heeft hardware met vst interface
Yamaha heeft hardware met vst interface

volgens mij valt dit allemaal wel een beetje mee, al die nieuwe machines ondersteunen inmiddels echt wel het vst protocol, waarbij ik persoonlijk vindt dat KORG de beste interface op dit moment heeft (en ja, ik gebruik ze allemaal).

Origineel geplaatst door Leo
zijn daar al ontwikkelingen in? heb je al verschillende output modes gebruikt?
het ging toch om opgenomen audio materiaal? niet om midi messages? het is echt vreemd.

Helaas niet... Heb wel op een ander forum gelezen dat Wout het met de NL3 geprobeert heeft en ook dat gaf problemen.

Echt zwaar k_t dit. Zou voor mij een reden kunnen zijn om hem te koop te zetten :confused:

Origineel geplaatst door Breed

Wat ik bijvoorbeeld zelf graag zou willen is een hardware sampler die als VST integreert, een analoge mixing desk die total recall is (moet kunnen, een analoge synth is immers ook "total recall") en externe rack gear (al dan DSP of analoog) die makkelijk in een DAW te integreren is. Alles met total recall, met een nieuwe standaard ipv midi die dit allemaal regelt en integreert. Eerst dacht ik dat mLAN dit zou verwezelijken maar nu lijkt het erop dat ze daar niets mee doen terwijl Yamaha, de uitvinder van mLAN, zelfs Cubase heeft opgekocht.

Volgens mij moet het met een beetje goede wil zelfs mogelijk zijn met oudere MIDI synths. Ik vond dat Logic + SoundDiver al best wel een goede stap in de richting was. Maar het blijft me bevreemden hoe moeilijk externe controllers en hardware integreert met een software setup terwijl er eigenlijk geen bijzondere technologische barrieres zijn.

Geweldig, hardware vs software zal de gemoederen voorlopig wel bezig houden.
Voordat ik 25jr geleden met de voorloper van Qbase; Pro24 op Atari begon, maakte ik gebruik van zo'n oldskool sequencer waarmee ik de Linndrum, TR808 en TR909 aanstuurde. En later mijn splinternieuwe Juno106.
Jaja, heb zelfs nog geprobeerd om de boel te syncen aan mijn Moog Liberation hahahaha.

Anyway,ik ben geen computerfreak, maar ben in hart en nieren muzikant die door de jaren heen dankbaar gebruik maakt
van de technologie die me wordt geboden.
Als ik vind dat een sound goed klinkt, zal het me een worst wezen of hij van een hardware of software synth komt.
Ik heb momenteel gekozen voor de software synths nadat ik me uitvoerig heb laten informeren op de NAMM en omdat ik nieuwsgierig ben naar de mogelijkheden dat ieder tijdsegment met zich meebrengt.
De 2x30" tft's zorgen ervoor dat ik naast ProTools goed overzicht heb over de synths.

Ik ken de mogelijkheden van de hardware synths en de tijd zal het leren of ik daar weer naar terug ga of dat ik kies voor een middenweg.

Ik ben het met je eens dat als een geluid je aanstaat dan moet je het gewoon gebruiken. Ik maak regelmatig gebruik van de Minimonstra om baslijnen te maken, maar daarnaast ben ik toch wel heel blij dat ik aan de knoppen kan draaien van mijn hardware.

Origineel geplaatst door r.5
Software verliest nog veel sneller zijn waarde dan hardware.

Ach, volgens mij zijn softsynths nu even in de mode.
Het is net zoals toen de digitale synths op de markt kwamen.

Niemand moest toen nog analoge synths hebben en die kon je toen voor een prikje kopen.
Nu betaal je je er blauw aan. Je kan nu dus mooie koopjes doen op de 2de hands markt en
binnenkort (als er minder hardware vendors overblijven) kan je die terug peperduur verkopen.
En dan begint de volgende cyclus en zo blijven we maar doorgaan... ;-)

In de nabije toekomst zullen er steeds meer open source/ freeware softsynths uitkomen.
Het wordt dus moeilijk om torenhoge prijzen aan te rekenen als er gratis alternatieven zijn.
En piraterij is ook een probleem dat vele kleine softwarehuizen de nek zal omdraaien.

Grotere profi bedrijven zullen beseffen dat hardware dan de ideale "dongle" is om
copieren tegen te gaan en zullen dan zelf terug richting hardware gaan om te
kunnen overleven (en ook om enige kwaliteitsgarantie te kunnen geven want
ze kunnen dan garanderen dat je goede controllers en converters in huis hebt en
voldoende DSPaardekracht in huis hebt).

Pure softsynths is dan de goedkoopste manier om met electronische muziek te beginnen.
Ideaal dus voor beginnende muziekanten.

daar ben ik het nu niet mee eens. maar verder wil ik er mij niet mee moeien. behalve dat voor bv een elektronisch muziekgenre dat volledig afhangt van de technologische vooruitgang, software zowat de enige manier is die men kan opgaan bij de productie van 'vernieuwende' muziek (max/msp, reaktor, tassman, synthmaker en het 'gratis' synthedit) dat gezegd zijnde heb ik hier wel een nord modular G2 en poly evolver staan. de poly evolver is de minst interessante synth in men gehele set-up, maar ik gebruik em wel veel: 'a tool is a tool'. maar als hij gestolen wordt vervang ik hem wel door een zebra2 ofzo }:|

OK :)

soft versus analog

soft versus analog

even toch wat toevoegen:

Buiten de verschillen in bedieningsgemak (een zere muispols bij soft of slider/knob-vingers bij analoog...) is het gewoon een feit dat beide klankbronnen even anders klinken als een fender-rhodes en een vleugelpiano!

Een computer klinkt gewoon meer 'brittle' en 'transparant' dan een bak vol metalen geleiders en componentjes...

Nu mogen ze zelfs de beste en snelste convertoren en processoren gebruiken, de techniek is fundamenteel anders.

Het is gewoon ook een smaakkwestie: de ene schilder gebruikt liever transparant aquarel de andere dikke lak of olieverf.

Een echte analoge heeft meer dat olieveff-aspect: body, power, concreet.

De soft- en virtuals zijn dan meer 'waterverf'-achtig: transparant en meer 'krokant' van sound, zélfs als je een moog zou moddelen digitaal blijft het een digitale klank: een foto van een huis is ook geen huis hé...

Sommigen houden van digitaal, anderen van analoog en sommigen van beiden.

Een feit is dat ik het liefste eigenzinnige softsynths heb die géén analoge imiteren want dat lukt toch niet.,

Wat in circuits gebeurt, alleen al de subtiele veranderingen onder invloed van temp. en inductie ed. zijn niet in digitale modellen te stoppen dus: gebruik gewoon wat het beste is voor de sound die je wil!!

Back