Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wat ik eigenlijk met dedicated DSP's bedoel, zijn DSP's die echt gebouwd zijn voor een specifieke taak, dus niet een of andere general purpose DSP die standaard bij een bepaalde massafabrikant zoals TI, ST of wat voor merk ook van de band rolt. Correct me if i'm wrong, maar ik neem aan dat vooral de oudere synthesizers van Korg, Roland, Yamaha e.d volzitten met custom chips, waaronder DSP's. (natuurlijk kan je de definitie DSP uiteraard ook weer tevoorschijn halen. zijn het wel DSP's? etc, maar goed..) Als ik een custom chip-DSP maak met speciale functies om een specifieke unieke bewerking te doen in een enkele clockcyclus en instructie, waarvoor een general purpose DSP mischien wel gemiddeld 1000 instructies voor nodig heeft, een ordinaire P2 CPU 2000 instructies en meer dan 2000 cycli en een athlon vanwege DSP-extensies 1800 (ofzo) (hou dan ook rekening met de architectuur; een xp 1600+ is leuk, maar je geheugen loopt een stuk trager bv; in custom opzetten kan dat mischien wel verholpen worden), dat is dan wat ik met 'krachtiger' bedoel. Als definitie van die 'kracht' komt het aantal mflops dan wel in de buurt, denk ik. Je kan denk ik aannemen dat de ""DSP's"" van de ai^2 synths van korg, of de oude LA-synthchips van een D10, D50, D110 of MT-32 (allemaal digitaal in principe) relatief krachtig zijn.. emuleer ze maar eens op je atlhon of op die TI-DSP bv, incluis effecten. Eigen ontwerpen zouden ook conform een dedicated DSP gemaakt kunnen worden, uiteraard. het heeft niet alleen met emulatie te maken.ActionHank:
euh??? wtf?? dedicated dsp's krachtiger dan athlon of p4?? ja als je er 16 op een rij zet ofzow, net zoals die pulsar kaartjes ofzow. misschien wat overdreven maar je begrijp wel wat ik bedoel.
tis misschien wat meer rendabel omdat je idd maar met 1 soort dsp te maken heb en je de algoritmes enz daarop kan afstemmen, maar dan nog zijn de dsp niet zo krachtig als een pc processor.
fuse:
Noem mij eens een DSP die krachtiger is dan een XP/PIV?
TI maakt een kans, maar dan vergeet je nog krachtiger te definieeren. MIPS? MFLOPS? GHz? Of nog iets anders?
Csound: http://mitpress.mit.edu/e-books/csound/frontpage.htmlActionHank:
misschien met csound, kheb trouwens geen idee wat t is. linkje??
Ik had het eigenlijk niet over onstabiliteit, maar onvoorspelbaarheid. een diversiteit aan hardware geeft onvoorspelbaarheid, zeker als het gaat om real time softwareapplicaties. Dit zal zeker de implementatie bemoeilijken lijkt me.ActionHank:
tig verschillende processors, wat het geluid onstabiel maakt?? dat maakt echt neit zoveel uit qua geluid, kdenk zelfs helamaal niks, tis meer de performance. p4 handelt de instructies die hij krijgt anders af als een athlon ofzow, waardoor 1 van de 2 sneller is.
Of je effect-processoren zo mag vergelijken met synthesizers weet ik niet, implementeertechnisch gezien (ik had ooit eens een reverb-geval in elkaar geknutseld op basis van een IIR-filter en dat was relatief 'licht') Er zit wel waarheid in moet ik toegeven.fuse:
<snip>
En die hardware is dan bijv een digitale compressor met allerlei superluxe toeters en bellen. Die computer kan er met gemaak 32 aan met minstens net zoveel toeters en bellen maar dan wel 64 bits ipv de 48bits (floats) van de hardware.
Mischien is dat ook juist de kwestie van smaak. Ik (persoonlijk) waardeer juist de onstemmingen (lees: vervormingen door karakterstieken en eigenschappen van analoge componenten), rare (of juist wenselijke?) vervormingen van een circuit met gekke op-amps en MOS-fets... afgezien van acoustische eigenschappen van bv. antieke orgels. In veel gevallen is de methodiek van klankopwekking van veel spullen toch zodanig uniek dat het moeilijk te benaderen valt.Hoe definieer jij hier kwaliteit? Want zonder die definitie kun je er alles van maken wat je wilt. Maar als je geluidskwaliteit bedoeld dan heb je het echt mis. Software onstemt niet, is en blijft zuiver. Heeft geen rare vervormingen en is wiskundig perfect. En aangezien de mens een natuurlijke voorkeur heeft voor wiskundige perfectie (bijv. gulden snede principe) zal hij software synths altijd beter vinden als hij nog nooit met beide heeft kennis gemaakt.
Het ligt er mischien ook aan wat je die synth laat doen 'in the mix'. Een bassline is inderdaad niet echt spannend. Mischien dat het voor genoeg vormen van tegenwoordige muziek niet eens belangrijk is. Of ik het hoor, geen idee. Ik ben geen kenner en bezitter van een kamer vol met antiek speelgoed, helaas. Wel vindt ik dat analoge of analoog/digitaal hybride synths (zoals een Roland JX-10) toch wel een aparte draai (leven?) geven aan een oh-zo-perfect zuiver, perfect muziekstuk.En toch inderdaad kunnen ze geen analoge synth goed en 100% natuurgetrouw emuleren. Maar ik durf te wedden dat jij het verschil niet kan horen als het in de mix gebruikt wordt.
Oh, ok. Ik ben Raymond, ben 23 jaar oud. Ik studeer computertechniek, en mijn hobbies liggen ook in dat vlak. Ik ben een linuxgebruiker. Mijn interesses gaan vooral uit naar de techniek en werking van muziekapparatuur. Echte muziek maak ik niet, ik klooi vooral. Ik ben in het bezit van een JX-10, een cs1x, twee korg ai^2 modules, een antieke soundcanvas en een Alesis D4 drum module. (niet echt je-van het, veel sempeltjes-based; maar ik heb helaas niet genoeg geld, bekend probleem ben ik bang. ik zou graag nog wat vaag spul willen aanschaffen; had ik maar geld voor een http://www.synthmuseum.com/arp/arp260001.html ofzo of zoiets als een http://www.kleonard.com/gear/A6.htmfuse:
Congrats, misschien heb je zin om jezelf voor te stellen.
). Mijn huidige bezigheden op 'muziekgebied' is het schrijven van een soundeditor-engine onder linux, en een sequencer voor de lol. Als ik het ooit afkrijg/afmaak is vraag twee.
Mijn activiteit op dit forum zal waarschijnlijk zeer laag zijn. Ik lees vooral. Mischien dat ik me in de nabije toekomst aan zelfbouw-synthesizers ga vergrijpen. Dit topic interesseert me omdat ik iemand ben die ouwe analoge spullen erg kan waarderen, sinds ik een JX-10 op de kop heb kunnen tikken. Software synthese interesseert me alleen als het de voordelen van software biedt, vooral als de synths open source zijn. Paketten als csound en libraries zoals http://www.reduz.com.ar/legasynth/ vindt ik wel de moeite waard om eens mee te spelen omdat je emee kan doen wat je wil.Oh, nee ik ben wel wat gewend hoor!fuse:
ps. het is niet de bedoeling je af te zeiken mocht je dat denken, maar om op een sportieve manier je argumenten tegen te spreken.
Je kritiek bevalt me ten zeerste, waarschijnlijk kan ik nog wel wat van je leren.

Origineel geplaatst door olafmol
ik gebruik mijn hardware bijna nooit meer sinds ik een snelle P4 in mijn studio heb staan met daarop nuendo, reason2 en een setje leuke softsynths en plugins.... ik zit er serieus heel hard over na te denken om alle hardware behalve mijn juno6, micromodular en masterkeyboard te verkopen omdat ik toch niet gebruik....zo dat is er uit
ik vind het gewoon superprettig om in 1 keer mijn hele nummers inclusief patches, bekabelingen, effect instellingen, automation etc. tevoorschijn te zien komen..misschien ben ik ook wel te lui en/of een chaoot voor hardware..
Olaf
voor als je het gaat vergelijken reverb algoritmes etc.oftewel iedereen moet z'n ouwe bakken verkopen ve wèneg ?Origineel geplaatst door mono-poly
ik vind dat iedereen aan de softsynths moet