CV/Gate > Minimoog

kaihugo

Stamgast
Ik heb een Teebee die ik gebruik om mijn andere synths aan te sturen, maar tot mijn grote teleurstelling kan ik mijn Minimoog nog niet aansturen, behalve dan dus de Toonhoogte Loudness en Filter, want dat zijn gewone jacks. Nu hoorde ik van forumlid Ralph van Zeel dat je hiervoor een S-Trig >jack kabel nodig hebt, alleen kan ik deze kabels gewoon nergens vinden..? Ben ik wel op de goede weg, dus moet ik deze kabels wel hebben? Zo nee, hoe moet dit dan? Zo ja, waar zijn deze dan ergens te koop hier in Nederland?

Alvast bedankt,

Kai-Hugo

OK dan dus zo'n kabeltje als in de bijlage? En synthiaks, wilde je al iets terugsturen maar je pmbox is vol..

Attachments

• strig.jpg
    strig.jpg
    17,5 KB · Bekeken: 120
Ok cool, tjah wat apollo zegt, ik kan wel wat solderen dus wil ik dat wel proberen, mijn minimoog zelf gaan modden doe ik liever niet, anders misschien een female jack>s-trig plug maken die ik dan permanent erin kan laten? Iig bedankt voor alle info, ik kan aan de slag/aan het winkelen gaan.

@bliepertronic: heb jij een zwarte kat met blauwe ogen? ;)

Een probleem

Een probleem

OK, om even een oude koe uit de sloot te halen, ik ben hier dus een tijdje geleden mee bezig geweest, S-Trig kabel gekocht, kabeltje gesoldeerd, maar het wilde niet werken. Door tijdgebrek ook niks meer mee gedaan, maar ik wil nu wel heel graag mijn minimoog door midi laten aansturen.

Ik heb het S-trig plugje dus gesoldeerd. De kabel is nu dus aan de ene kant de S-Trig plug voor de Minimoog en de andere kant een minijack plug voor naar mijn Syntecno Teebee. De kabel is een stereo mic kabel, dus heb de aarde aan het ene kantje van de S-Trig plug gedaan en de twee overige koperlijntjes samen aan de andere kant. Bij de minijack kabel heb ik de aarde aan de normale aarde vastgemaakt en de twee overige koperlijntjes samen aan de links/rechts kantjes van de minijack plug. (Sorry voor mijn taalgebruik, maar ik ken de vaktermen niet.)

Dit wil dus niet werken. Ook niet als ik de aarde en de twee koperdraadjes aan de kant van de S-Trig plug omwissel.

Mijn Teebee is naar mijn weten goed ingesteld, de Moog werkt naar mijn weten met een inverted gate en met V/Octave oftewel instelling 01 op de Teebee. Nog een detailtje: als ik de s-trig plug in de Minimoog heb zitten dan gebeurt er niks, maar als ik aan de andere kant de aarde tegen de twee koperdraadjes aanhoudt dan 'trigger' ik hem. Hieruit leidt ik af dat de kabel ook goed moet zijn.

Heeft iemand misschien ENIG idee wat ik hier fout aan het doen ben? Of is mijn verhaal te vaag? Zeg het me, ik kan het altijd nog met foto's proberen uit te leggen. ;)

Alvast bedankt!

Heb je een mono jackplug gebruikt?
Mocht dat niet het geval zijn en je hebt een stereo jack gebruikt, dan moet je de aarde aan de buitenrand doen EN aan de ring en de twee signaaldraadjes enkel aan de tip van de plug.

Dus NIET de twee draadjes ook aan de ring van de plug solderen.

Verder moet de Teebee inderdaad op S-trigg en volt/oct staan dus dat is al goed.

Een laatste optie die nog rest is de volgende:
De Teebee heeft triggers van 5 volt.
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij werkt een minimoog op sterkere triggers van rond de 10 volt. Mocht dit het geval zijn dan zou je een kastje kunnen maken wat je voltage omhoog gooit.
Als je dit nodig hebt post ik hier met alle plezier een schema van dat kastje.
Het is heel eenvoudig en goedkoop (enige dat erin zit is 1 transistor, 1 weerstand en je hebt een adapter nodig en een kastje om alles in te doen. Kosten: rond de 10,- euro ofzo)

tip kijk achter op de syntecno de steebee heeft de 4e gate out geloofik + 10 volt gemaakt
en ingern de syntecno heel makkelijk om te bouwen ..kijk op zn websiet staat een artikel over en ander robert zelf bellen ...; doetie nog graag
naast de luiers verschonen :D wel eff naar adam meesta is en modje by hem in30 min opgelost

heb een keertje 2 uur moeten wachten op een kapotte vca moestie nameten meteen geholpen

dan hoefje niks in de moog te doen
*D

Hey Matthijs, bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb het ook met een monoplug geprobeerd en daarbij allebei de combinaties geprobeerd. Dus de aarde aan wat normaal de aarde is en de twee signaaldraadjes aan het signaalstukje en andersom. Werkt dus niet.

Ik vrees dus dat het signaal op 10 volt zou moeten binnenkomen. Is dit met een bepaald apparaatje uit te proberen? Ik zou graag het schematje willen, heb nooit iets vanaf schema gebouwd, maar ik ben altijd in voor uitdagingen. :)

Hey R-ond,

dat is een goede tip! Ik ga het gelijk uitproberen. Maar je hebt natuurlijk meerdere revisies van de Teebee, en niet elke heeft dezelfde opties. Ik hoop dat het hier ook op zit. Jullie horen binnen enkele minuten meer..

Jammergenoeg lijkt de mijne geen 10 volt te ondersteunen. Ik ben maar eens op de site van syntecno gegaan en vond daar een kleine manual om een uitgang 10 volts te maken. (Op de MKIII schijnt dit standaard te zitten) In de manual staat dat je dit in de syntecno kan doen of anders een extern kastje kan maken voor naast de teebee zoals waarschijnlijk Mathijs Blom bedoelt. Het lijkt me wel fijn dit intern en dat het gelijk goed is, als je begrijpt wat ik bedoel.. :)

Dus ik stuur nu even een mailtje naar Robert Honsbeek, dan kijk ik of ik ergens een der komende dagen eens langs kan komen om het te fixen.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Heb Robert gemaild, maar hij blijkt geen mods meer te doen, enkel reparaties. Ik zal het nu dus zelf moeten bouwen. Ik hou jullie op de hoogte..

asje de zwarte en gele ofso maakt niet uit de gele had standaard een output op 10 volt trigger
en ik hebtre zelf een tje by [laten ] bouen ,..is een kwestie d8 ik van klein transistorretje [drempel spanning 10 v ] en nog iets ...staat op zn site effe goed lezen welke onderdelen is dacht klein serie scakelingetje
en kan weinig fout is een schakel circuitje ,..krijgtie spannin van 5 gate tiltie t op naar 10
zoiets vrag effemathijs
laat hem effe de syntecno page zien ....en :engel: komt t allemaaal goe d

Neen, heb de zwarte MKI, deze heeft geen mogelijkheid tot 10 volt triggers.

Zoals je zegt ga ik dat circuitje van de syntecno site nu bouwen, maar ik loop nu al een beetje vast..

Ik heb een transistor nodig, de BC 547 of anders de (audio) NPN tranistor, en daarnaast heb ik nog een resistor nodig. Alleen wordt hier niks over verteld. Niet wat voor een ik nodig heb en ook niet waar deze in het circuit geplaatst moet worden.

Matthijs, hoe ziet jouw schematje eruit?

Kai

Je kan een 1 k weerstand pakken

10 volt in
|
|
x
x 1k weerstand
x
|
|_______ trigger out
/
input ------| bc547
\
|
|
|
aarde

Je kan dit ding in de teebee bouwen of in een los kastje.

Je moet er wel rekening mee houden dat deze schakeling behalve het voltage omhoog gooien ook de trigger omklapt.
Een gewone trigger wordt dus een s-trig en een s-trigger wordt een gewone.
Dus je moet de teebee weer op gewone positieve trigger zetten als je dit tussen de minimoog en de teebee zet.

Cool! Thanks voor de snelle reply, ik probeer eerst even het circuitje te begrijpen:

De trigger van de teebee gaat naar de transistor, daar gaat verder ook de 10 volt heen die eerst door het weerstandje is gegaan. Uit de transistor komt direct het 10 volt signaal.

Wat doe ik verder met de aarde uit de 10 volt adapter en met de aarde uit de teebee? Hoef ik niks te doen met de aarde uit de adapter en kan ik rechtstreeks de aarde uit de teebee voor de 10 volt trigger out gebruiken? En in de beschrijving van Robert stond dat er een voltage gebruikt mag worden tussen de 10 en 15 volt. Dit mag ik ook hierbij gebruiken?

Wat ik dus nodig heb is:

-1 transistor BC547 of 1 (audio) PNP transistor
-1 weerstandje van 10K

als ik het extern bouw heb ik verder nog nodig:

-1 adapter van 10 tot 15 volt
-Een los kastje
-Jack input plugjes

That's it toch? Zo ja, dan ga ik snel even de onderdeeltjes halen. Ik zal vanavond een fotoserie posten van het bouwproject. ;)

Thanks

Ik wil geen roet in jullie doe-het-zelf project gooien, maar of je nou 5 volt, 10 volt of 20 volt naar die Minimoog stuurt, het zal niet veel uitmaken. Als je de gate van de TeeBee om wilt zetten naar een S-trig die de Minimoog snapt, dan kun je het beste dit schema gebruiken: http://www.doepfer.de/faq/gen_faq.htm#S-Trig Dus die weerstand en die transistor die je gekocht hebt, komen nog steeds goed van pas. :)

Back