Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door turtel
zo ,dat is een grote fan;) dat stukie is al van 1999

Dat kun je wel zeggen.. Hij weet *alles* over (west) Afrikaanse muziek. :)

Wat ik even niet snap is dat een stelletje bleekscheten ineens gaat lopen bepalen wat nou wel of niet zwarte muziek is. (tenminste ik weet dat een aantal tenminste onder die categorie vallen, alhoewel het me geen flikker uit maakt verder)
Dan denk ik dat Hanz gelijk begint te krijgen dat dit weer uitdraait op een ordinaire vergelijking tussen allerlei verschillende voordoordelen en stereotypen.

Trouwens een mooi voorbeeld van funk in een witte mens is altijd nog Michael Jackson. :D

Origineel geplaatst door fuse
Trouwens een mooi voorbeeld van funk in een witte mens is altijd nog Michael Jackson. :D

Inderdaad, het is maar vanuit welk standpunt je het bekijkt.
Pakte net een muziekboek met een paar bluesnummers er in en verdomd...
De saaie noten waren wit en de swingende nootjes zwart en er waren bijzonder veel zwarte nootjes op de balk, zeg.

Dus op papier is alle muziek in overgrote meerderheid zwart! :D

Wout

Ik denk dat Fuse een goede samenvatting van dit onderwerp heeft gegeven.

Origineel geplaatst door fuse
Wat ik even niet snap is dat een stelletje bleekscheten ineens gaat lopen bepalen wat nou wel of niet zwarte muziek is.
Wat snap je daar niet aan? Dat is *juist* iets voor witten!

Zwarten gaan daar echt niet pagina's over vol kloppen op een of ander suf forum... die hebben het veel te druk met funken, grooven en chillen :D

zow, hijs nog steeds bezig zie ik :D

kijk dat zwarten 98% vd funk hebben is al eerder vastgesteld :D let goed op dansende mensen bij een of ander salsabandje.. goed kijken he? zie je t? zie je t? zowiezo.. elke dansvloer.. zie je t? zie je t?

maar wat voor rol speelt drugs eigenlijk in funkende shit? misschien nog wel een veeeel grotere
Wie weet heeft wout daar nog 24 boeken over die hij hier eventjes over kan tikken?

Origineel geplaatst door fjoesz
zow, hijs nog steeds bezig zie ik :D

kijk dat zwarten 98% vd funk hebben is al eerder vastgesteld :D let goed op dansende mensen bij een of ander salsabandje.. goed kijken he? zie je t? zie je t? zowiezo.. elke dansvloer.. zie je t? zie je t?

maar wat voor rol speelt drugs eigenlijk in funkende shit? misschien nog wel een veeeel grotere
Wie weet heeft wout daar nog 24 boeken over die hij hier eventjes over kan tikken?

Helaas heb ik er maar 23...
Maar wat jij wil laten zien aan de hand van die dansende mensen is dat ze voor 98% funk dansen. Zal ik niet tegenspreken. Maar wat zie en vooral wat hoor je nu precies? Dat die funk, naar mijn opvatting, slechts 2% is van de muziek die jij hoort, de andere 98% is gewoon westers...

Dus de vernieuwing van de westerse muziek door de funk is dan slechts die 2%.
(De getallen komen van jou)

Fuse en ik hebben beide de polyritmische muziek aangehaald als voorbeeld van de dispositie [van Dale 1984 - blz 607, 2de betekenis] van het westerse oor.
Als die salsamuziek niet zo'n waanzinnig groot gehalte aan westerse muziek zou bevatten, dan had jij het beslist niet cool en vet gevonden, maar hoogstens interessant.

Ga eens naar een concert van Tibetaanse monikken. Hoor je het, fjoesz, hoor je het...? Dat is jouw systeem niet. Te weinig westers. Nog voor de pauze wil je weg :)

Nou kan je natuurlijk gaan aanvoeren dat de Afrikaanse muziek al veel eerder invloed heeft gehad op de westerse, zodat we het als westers ervaren, terwijl het eigenlijk etnisch is, maar daar zijn nou juist onderzoeken naar gedaan en je kunt gerust stellen dat de westerse muziek meer invloed heeft gehad op de Afrikaanse dan omgekeerd, vooral op de Noord-Amerikaanse situatie.

Dat de funk zo duidelijk wordt ervaren komt mijns inziens voort uit het feit dat het voor ons zo opvallend aanwezig is in de muziek. Waarom is het opvallend? Omdat het in een zeer bekend geheel is ingebed. Het is dat kleine rode vlekje op een groen tapijt. De 'jus' van de polyritmische Afrakaanse muziek ontgaat ons totaal, omdat we het geheel, de context, niet begrijpen.

Ga eens naar een concert religieuze Indiaase muziek. Alle Indiërs in de zaal klappen op bepaalde momenten, die ons westerlingen totaal ontgaan. We kennen de conventies van de Indiaase muziek cultuur niet, althans, we hebben die niet geïnternaliseerd. [van Dale 1984 - blz 1210]

Voor mij is de funk gewoon een sub-stroming in de westerse muziek.

Wout

(De verwijzingen naar de van Dale is een prik naar jouw opvatting, zo lees ik dat, dat doen en denken gescheide gebieden zijn. Ik had hier een opmerking staan, die niet zo bedoeld was, dus maar weggehaald, omdat die eigenlijk niet ter zake deed.)

Kan iemand me nog is uitleggen wat in godesnaam nu ook alweer de discussie was?
Het gaat ineens over funk ja/nee...

enne
"ik heb ook funk hoor! Ik heb ook funk!" hahaha.. hilarisch!

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Helaas heb ik er maar 23...
Maar wat jij wil laten zien aan de hand van die dansende mensen is dat ze voor 98% funk dansen. Zal ik niet tegenspreken. Maar wat zie en vooral wat hoor je nu precies? Dat die funk, naar mijn opvatting, slechts 2% is van de muziek die jij hoort, de andere 98% is gewoon westers...

Dus de vernieuwing van de westerse muziek door de funk is dan slechts die 2%.
(De getallen komen van jou)

nee gast.. ik heb t niet over vernieuwing..zowiezo moet je leren dat taal tekort schiet bij t beschrijven van dit soort dingen.. zeker als je als een wiskundige tekeer gaat op definities.. voel je niet waar t om gaat? of is voor jou pas iets aanwezig als t toetsbaar op schrift staat? met duidelijke factoren die je kan meten?

Fuse en ik hebben beide de polyritmische muziek aangehaald als voorbeeld van de dispositie [van Dale 1984 - blz 607, 2de betekenis] van het westerse oor.
Als die salsamuziek niet zo'n waanzinnig groot gehalte aan westerse muziek zou bevatten, dan had jij het beslist niet cool en vet gevonden, maar hoogstens interessant.

Ga eens naar een concert van Tibetaanse monikken. Hoor je het, fjoesz, hoor je het...? Dat is jouw systeem niet. Te weinig westers. Nog voor de pauze wil je weg :)
wat een dikke bullshit.. ik kan van alle soorten muziek genieten..behalve trance en hardhouse :D ik ga bv ook behoorlijk los op djembebands uit burkina om maar ns wat te noemen.

Nou kan je natuurlijk gaan aanvoeren dat de Afrikaanse muziek al veel eerder invloed heeft gehad op de westerse, zodat we het als westers ervaren, terwijl het eigenlijk etnisch is, maar daar zijn nou juist onderzoeken naar gedaan en je kunt gerust stellen dat de westerse muziek meer invloed heeft gehad op de Afrikaanse dan omgekeerd, vooral op de Noord-Amerikaanse situatie.

Dat de funk zo duidelijk wordt ervaren komt mijns inziens voort uit het feit dat het voor ons zo opvallend aanwezig is in de muziek. Waarom is het opvallend? Omdat het in een zeer bekend geheel is ingebed. Het is dat kleine rode vlekje op een groen tapijt. De 'jus' van de polyritmische Afrakaanse muziek ontgaat ons totaal, omdat we het geheel, de context, niet begrijpen.
neehee t gaat niet om de invloeden op.. t gaat er niet om wie verantwoordelijk is voor welke stroming. en ook dit is weer een aanname

Voor mij is de funk gewoon een sub-stroming in de westerse muziek.

wat een klinische omschrijving voor wat voor bv mijzelf t grote verschil is tussen vette muziek en minder vette
als ik een plaat vind funken denk ik daar niet bij .. "ach tis maar een substroming in de westerse muziek.. duss"
hoe ik vette muziek ervaar heeft geen reet meer met taal te maken

Ik had hier een opmerking staan, die niet zo bedoeld was, dus maar weggehaald, omdat die eigenlijk niet ter zake deed.)

zou je vaker moeten hebben, dat inzicht

bob_james_two.jpg

1 van mijn helden, kende zijn muziek al heel lang, dacht altijd dat hij zwart was.
Maar had hem nog nooit gezien, tot dat ik hem op de hoes zag van een cd.

bobjames2.jpg

bobjames_allaroundthetown_jefflp.jpg

Origineel geplaatst door Arv
Kan iemand me nog is uitleggen wat in godesnaam nu ook alweer de discussie was?
Het gaat ineens over funk ja/nee...

enne

"ik heb ook funk hoor! Ik heb ook funk!" hahaha.. hilarisch!

Nou kun je dat serieus nemen :gaap:
Maar ik vind deze discussie net zo hilarisch.

*zucht

Lees toch eens tussen de regels door

Origineel geplaatst door mono-poly
Fjoesz kan het aub wat minder.
Want ik vind het nu niet leuk meer de toon van de opmerkingen die je plaats.

sorry ook van t schreeuwen.. grote letters was een foutje

je hebt gelijk.. wat boeit t ook.. maar t gaat altijd zo kriebelen bij mij door dat soort belerende betuttelende toontjes.. heb ik altijd al gehad.. daarom kan ik ook niet zo goed tegen instanties als de anwb etc :D
dingen als "van dale blz tig miljoen 351e betekenis" krijg ik zooo'n jeuk van.. als je verwacht dat iemand t niet begrijpt, gebruik dan een ander woord. ik heb t gevoel dat we allemaal moeten knielen en stil moeten luisteren naar een goeroe op t gebied van alles..

weet je wat? ik bemoei me er niet meer mee.. zoek t uit.. fjoesz gaat lekkker naar muziek luisteren met 2% zwarte invloed hehe

Origineel geplaatst door Bartology
Nou kun je dat serieus nemen :gaap:
Maar ik vind deze discussie net zo hilarisch.

*zucht

Lees toch eens tussen de regels door

Ik weet het.. Ik word ook een beetje melig van deze thread enzow :)

Ok koel.
Wout is een aparate maar dat zijn we allemaal wel hier.
Jij ook dus he!
Gisteren nog ff met Wout in Scheveningen een gesprek gehad en het is een goede kerel hoor.
Jij ook dus he! (denk ik).
Maar goed binnenkort moeten we maar is een meeting regelen en lekker ouwehoeren over muziek en synths.

:mega:

Origineel geplaatst door mono-poly
Fjoesz kan het aub wat minder.
Want ik vind het nu niet leuk meer de toon van de opmerkingen die je plaats.

Hahaha, nee Mono jij bent altijd lekker handig met je bewoordingen! hihi...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back