Muziek is zwart

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Origineel geplaatst door demian
Ik durf zelfs te stellen dat 'blanke' muziek zeer sterk beinvloed is door 'zwarte' muziek, en andersom veel minder.

Ik heb nog geen Jamaicaanse rockband gezien of gehoord om maar 's wat te noemen.. :D

die er ongetwijfeld wel zal zijn natuurlijk..

Tjah, ze hadden ook wel meer tijd om muziek te "maken" toch... :dj:

Origineel geplaatst door Exzit
Ik blijf erbij dat muziek volledig arisch is.:D 8o)

Landbouw, veeteelt of tuinbouw?
Al die agrarische muziek van tegenwoordig.
PeentjesHouse en dergelijke...

Wout

Origineel geplaatst door Exzit
Ik blijf erbij dat muziek volledig arisch is.:D 8o)

Indo-Iraans, dus? ;)

('Arisch' in de originele, niet-geperverteerde betekenis is een verzamelnaam voor volkeren waarvan sommige eerder al in India woonden en andere rond 1000 v.C. vanuit het noorden naar +/- het huidige Iran verhuisden, zoals de Meden en de Perzen => goed Wikipedia-artikel)

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Cheimoon
Indo-Iraans, dus? ;)

('Arisch' in de originele, niet-geperverteerde betekenis is een verzamelnaam voor volkeren waarvan sommige eerder al in India woonden en andere rond 100 v.C. vanuit het noorden naar +/- het huidige Iran verhuisden, zoals de Meden en de Perzen => goed Wikipedia-artikel)

Nee edel germaans.:D

Ik ga Wagner maar weer eens opzetten... Wat kan die swingen en wat een groove.

Origineel geplaatst door Cheimoon
('Arisch' in de originele, niet-geperverteerde betekenis is een verzamelnaam voor volkeren waarvan sommige eerder al in India woonden en andere rond 1000 v.C. vanuit het noorden naar +/- het huidige Iran verhuisden, zoals de Meden en de Perzen => goed Wikipedia-artikel)

Alles hypothetisch, dus.
En linguistisch ook.
Alles vanuit de gedachte dat verwantschappen the herleiden zijn tot een oorspronkelijke bron.

Of die Indo-Germanen, Indo-Iraniërs e.d. er ook daadwerkelijk rondgelopen hebben, da's nog nooit bewezen. Het wordt aangenomen, zodat er een sluitend verhaal ontstaat.

Wout

Een professor zei laatst tegen mij:
"universitair onderwijs is nix anders dan moeilijke termen leren over simpele zaken"

Dus nu ophouden met dat gejank.

Ik ga een CD van Michael Jackson opzetten. En wie mij kan vertellen of die man wit of zwart is, of hij wel of geen muziek maakt, roep ik uit tot beste betweter van deze thread.

:slotje:

Lekker Frank Boeiend dit (....ben niet wit...ben niet zwart...lalala)

Origineel geplaatst door M0n0L0g1C
Een professor zei laatst tegen mij:
"universitair onderwijs is nix anders dan moeilijke termen leren over simpele zaken"

Ik ga een CD van Michael Jackson opzetten. En wie mij kan vertellen of die man wit of zwart is, of hij wel of geen muziek maakt, roep ik uit tot beste betweter van deze thread.

:slotje:

Lekker Frank Boeiend dit (....ben niet wit...ben niet zwart...lalala)

Die man is van zwart uiteindelijk zelf blank geworden net zoals zijn muziek en zo zie je maar zwarte muziek wordt uiteindelijk dus blank.:D:8o)

Mono, jongen, laat ons rustig.
Heb jij er last van?
Moet jij de rekening betalen?
Als we nou eens lekker zin hebben om ergens over door te ouwe-nelen, wat let ons?
Jij bent niet verplicht mee te schrijven, hoor.
Ga dus 'nuttiger' dingen doen, okay?

Het lijkt wel gezever, maar bijvoorbeeld de bijdrage van Cheimoon is op zich niet alleen maar een reactie op Exzit's grapje, maar ook een verwijzing dat we alleen maar bezig zijn met een 'reconstructie' van een situatie, op het moment gericht op de blues, een zij-weg misschien, maar wel een belangrijke!

Wout

Origineel geplaatst door Wout Blommers
Mono, jongen, laat ons rustig.
Heb jij er last van?
Moet jij de rekening betalen?
Als we nou eens lekker zin hebben om ergens over door te ouwe-nelen, wat let ons?
Jij bent niet verplicht mee te schrijven, hoor.
Ga dus 'nuttiger' dingen doen, okay?

Het lijkt wel gezever, maar bijvoorbeeld de bijdrage van Cheimoon is op zich niet alleen maar een reactie op Exzit's grapje, maar ook een verwijzing dat we alleen maar bezig zijn met een 'reconstructie' van een situatie, op het moment gericht op de blues, een zij-weg misschien, maar wel een belangrijke!

Wout

Bij deze roep ik Exzit uit tot winnaar, maar je bent zeker een goede 2e Wout 8o)

Even wat vragen en uitspraken van me...

Even wat vragen en uitspraken van me...

Lijkt me best nuttig om dat weer in het gelid te krijgen.
Deze uitspraken zijn in eerste instantie historisch getint.
Dit alles uiteindelijk gericht om de vraag van Demian zo goed mogelijk te beantwoorden.

1 vraag
Bestaat er zoiets als een universele muziek?
Net als in de Linguistiek, bestaat er een oer-muziek gelijk een oer-taal, waaruit verschillen en verwantschappen te verklaren zijn? Het Indo-Germaans en andere hypothetische talen zijn vrij recent geconstrueerd. Is die muziek te reconstrueren?

2 vraag
Indien vraag 2 negatief beantwoord wordt (hetgeen ik hoop :) kunnen er dan wel contacten zijn geweest tussen de verschillende muziekculturen?

3 uitspraak
In de blues zijn meer westerse elementen aanwezig dan Afrikaanse.

4 uitspraak
De blues is duidelijk post-slavernij.
Voor het eerst beschreven na 1900.
Tekstueel zijn er geen linken te leggen naar de slavernij, wel naar intermenselijke relaties.

5 vraag
Kan de relatieproblematiek in de blues een personificatie van de slavernij zijn?

Wout

1 Muziek IS universeel. Muziek bestaat uit trillingen, het universum ook.
2 Die vraag begrijp ik niet, kan aan vraagstelling liggen
3 Mee eens
4 Gedeeltelijk mee eens. De term blues is van na 1900. Tekstueel wellicht geen directe relatie, muzikaal wel IMHO. Maar ik was er niet bij, helemaal zeker ben ik hier dus niet van ;)
5 Dat kan. Zelf denk ik eerder dat de relatieproblematiek een (later)gevolg was van slavernij (trauma`s zijn in het algemeen niet goed voor relaties, of bedoel je wat anders Wout?). Indirect dus wel, direct dus niet IMHO, maar nogmaals ik was er niet bij.

[edit]Maarten :D[/edit]

Re: Even wat vragen en uitspraken van me...

Re: Even wat vragen en uitspraken van me...

3 uitspraak
In de blues zijn meer westerse elementen aanwezig dan Afrikaanse.

Het toonmateriaal (octaafverdeling in 12 gelijke afstanden) van de blues is westers.

De vorming van de harmoniën zijn op zeker westers.
Voorbeeld:
Tonica C akkoord C-E-G
Sub-dominant F akkoord F-A-C
Dominant G akkoord G-B-D (Bb=7)

De blues toonladder is een verhaal apart.

C-D-(Eb)-E-(Gb)-G-A-(Bb)-B-C

De blue-notes, ook de weinig voorkomende Gb, zijn in kleur.
Nemen we aan dat via de scheepvaart en de handel de volksmuziek zich kon verspreiden, dan is het aannemelijk dat vanuit Griekenland (of een ander land, maar de Grieken zijn wel de grootste kanshebbers) veel muziek en muziektheorie zich verspreidde zoals een in het water gegooide steen rimpels veroorzaakt. Dan kunnen Europa en Afrika dezelfde invloeden hebben ondergaan. Let wel, de islamitisering van het Midden-Oosten en Noord-Afrika dreef daar cultureel, dus ook muzikaal, een wig in.

Volgens Sargant, één van de huidige musicologen die zich erg interesseert voor deze materie en probeert de jazz te ont-romantiseren in zijn boek 'Jazz: hot-hibrid', waren er veel overeenkomsten aangaande de onderlinge toon-afstanden in de Europese en de Afrikaanse muziek.

De blues toonladder zou een in Afrika gebruikte zang toonladder zijn geweest, al voor het ontstaan van de westerse slavenhandel. Twee tetra-koorden werden naast elkaar geplaatst, beide bestaand uit vier tonen en dus drie intervallen:
een kleine terts (anderhalf) - een grote secunde (heel) - een kleine secunde (half).

Beginnend op A:
A-C-D-Eb

Beginnend op E:
E-G-A-Bb

Samengevoegd:
A-C-D-Eb-E-G-A-Bb

Zet de eerste A als een B aan het eind, dan ontstaat vanzelf de de bluesladder met de twee blue-notes.
Van belang is te realiseren dat deze ladder niet gespeeld werd, maar gezongen.
Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom deze ladder is blijven bestaan ondanks de repressie in de slaventijd. Aannemelijk is dat de negro-spirituals hier voor verantwoordelijk waren.
De Eb en de Bb waren een fractie hoger dan die op de piano.

Een andere optie, hier maar niet verder uitgewerkt, is dat de blues toonladder majeur en mineur door elkaar is.

Om dit beeld waar te kunnen maken, moet ik aannemen dat:
er overeenkomsten zijn in het toonmateriaal van de volksmuziek in Europa en Afrika en dat
de blues toonladder zo sterk verankert lag in het cultuurdenken van de negerslaaf, dat deze de repressie kon overleven, iets, wat niet zo erg aannemelijk is, want negerslaven waren juist bekend om hun zwakke geestelijke weerstand tov repressie.
Ook van belang is dat niet alle slaven, komend uit Afrika, dezelfde culturele achtergrond hadden...

Hoewel zowel in Noord als in Zuid-Amerika slavernij bestond met gebruikmaking van geïmporteede slaven uit Afrika, hoe komt het de blues toonladder niet in Zuid-Amerika zo sterk in de muziek is opgenomen? Een antwoord kan zijn dat de aanvoer van slaven niet dezelfde is geweest, maar bepaald is door de nationaliteit van de slavenhandelaren: Franse en Engelsen in het noorden, Nederlanders, Spanjaarden, Portugezen en Denen in het miden en zuiden. Behalve een eigen afzetmarkt hadden deze naties ook ieder een eigen toeleveringsmarkt. We gingen die negers echt niet zelf vangen...
In ieder geval, de groep 'blue-noters' was in Zuid-Amerika veel kleiner.

Dit alles leidt voor mij tot de conclusie dat blues, rustend op westerse harmoniën en vorm, slechts in het melodisch materiaal afwijkt van het westers ideaal en daarbij nog op niet essentiële plaatsen, al heb ik dat nog niet bewezen, maar het voelt wel zo :)
Blues is gewoon westerse muziek...

Wout

Laatst gewijzigd:
1 Muziek IS universeel. Muziek bestaat uit trillingen, het universum ook.

Zo bedoel ik universeel natuurlijk niet.

5 Dat kan. Zelf denk ik eerder dat de relatieproblematiek een (later)gevolg was van slavernij (trauma`s zijn in het algemeen niet goed voor relaties, of bedoel je wat anders Wout?). Indirect dus wel, direct dus niet IMHO, maar nogmaals ik was er niet bij.

Je hoeft niet overal bij te zijn om een mening er over te formuleren, als je dat wilt.
Maar bij 5 bedoel ik dat de relatieproblematiek van verlaten zangers door hun wief eigenlijk model staat voor de slavernij. Je wordt afgehouden van het eigenlijk geluk... Zoiets... Of iets anders... :)

Wout

We spreken allebei (op dit moment) dezelfde taal (nederlands) en toch lullen we langs elkaar heen. Dit heeft niets met linguisme te maken, maar puur met subjectieve beleving van taal.

Maar goed...
-Hoe bedoel jij universeel? (Wat is jouw defenitie van universeel?)
-Ik dacht dat je uit was op een feit, vandaar mijn beschrijving. Maar als je mening wilt...

Ik ben van mening dat een getraumatiseerde ex-slaaf (of (klein)kind van ex-slaaf) even lekker een fles sterke drank naar binnengoot, gitaar pakte en begon te pingelen om even niet aan trauma`s (van slavernij/onderdrukking) herinnerd te worden. Erg kut dat het niet goed ging met z`n vrouwtje, was geen poëet (volgens westerse traditie) ...et voila...daar rolde zijn lyrics (The streets http://www.the-streets.co.uk/ vind ik wel een mooi " blank modern" equivalent.

Ik kan mij voorstellen dat filosofen/wetenschappers/betweters :D later bedachten dat de hele relatieproblematiek een metafoor was voor de slavernij, wat indirect (volgens mij) dan dus ook is en daarin ben ik het met je eens (in m`n eigen woorden) dat drank, relatieproblemen, onderdrukking je afhouden van eigenlijk geluk...

Maar dat is een universeel gegeven ;)

MRTN

Origineel geplaatst door trash
Mozart had houten heupen.

Handig, hattie altijd twee stokkies bij zich om te dirigeren 8o)

-Hoe bedoel jij universeel? (Wat is jouw defenitie van universeel?)

Dat iedereen dezelfde beleving ondergaat, ongeacht de achtergronden.
Met andere woorden, een Tibetaan, een Eskimo, een Jappaner en je moeder genieten evenveel en op dezelfde manier van muziek. Daarom kan muziek bruggen slaan tussen verschillen. (Zie mijn opmerking over Scouting :)

Zoals ik al aangaf door mijn hoop uit te spreken, denk ik niet dat muziek op die wijze universeel is.

Wout

PS heeft de universele verklaring van de rechten van de mens iets met het universum te maken? Nergens staat dat die ook geldig is op de maan!

Universeel = altijd geldend.

Dat iedereen dezelfde beleving ondergaat, ongeacht de achtergronden.
Met andere woorden, een Tibetaan, een Eskimo, een Jappaner en je moeder genieten evenveel en op dezelfde manier van muziek. Daarom kan muziek bruggen slaan tussen verschillen. (Zie mijn opmerking over Scouting :)

Zoals ik al aangaf door mijn hoop uit te spreken, denk ik niet dat muziek op die wijze universeel is.

Ik ben van mening dat iedereen bij muziek dezelfde beleving ondergaat. Iedereen ervaart trillingen, maar iedereen heeft wel een eigen voorkeur voor specifieke trillingen.

MRTN

PS heeft de universele verklaring van de rechten van de mens iets met het universum te maken? Nergens staat dat die ook geldig is op de maan!

VVP (voor volgende post) Helaas wordt die verklaring ook niet overal op aarde nageleefd

Universeel = altijd geldend.
Blijkbaar, als ik je voorbeeld van de rechten van de mens en de maan mag aanhalen, niet.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back