Isolatie gipsplaten

heren ik ben het met jullie eens, echter ik heb geen andere keus. het is een hobby studio met dynaudio bm5 nearfields. ter indicatie. de wanden worden ongeveer 15cm dik nu...

Mijn buren zijn niet direct aan mij gelinkt. vanaf mijn berging staan de huizen zeker 5 meter verderop.

Maar je was van plan om 1 frame te maken en daartegen het gips te zetten?

Hoe had je de bevestiging van de enkele gipsplaat van die optie van 2gips-rockwool-gips dan in gedachte?

op mijn zwevende vloer staat al een houtenrachelwerk. achter het rachelwerk komt de spouw met 100 mm soneroll op het houten rachelwerk komen soieso twee lagen gips kruislings...daarop zou je dan weer rockwool gips kunnn doen of nog een laag gips ...???

Ja okay, maar die 2e laag gips op het rockwool, hoe bevestig je die dan?
Nog een exrtra raggel op de 2 lagen gips?
Of lange schroeven?

Dat laatse lijkt mij niet echt goed werken, plus dat je dan een naad krijgt waar door het geluid lekt.

glaswol lijm je p gip. gips lijm je weer op de wol. duurt een dag of drie maar ik heb het al een keer erder in mijn vorige stdio gedaan...

Als je ervoor kan zorgen dat de kieren dichtgesmeerd kunnen worden haal je voor het mid een hoog er wel winst uit denk ik.

Maar plafond wilde je ook zo doen?
(Lijkt me een lastig klusje!)

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Ja okay, maar die 2e laag gips op het rockwool, hoe bevestig je die dan?
Nog een exrtra raggel op de 2 lagen gips?
Of lange schroeven?

Dat laatse lijkt mij niet echt goed werken, plus dat je dan een naad krijgt waar door het geluid lekt.

hoezo krijg je dan een naad? doorgaans breng je 2 lagen dwars over elkaar aan. (dus een in de lengterichting en een in de dwarsrichting)

Origineel geplaatst door Phony
hoezo krijg je dan een naad? doorgaans breng je 2 lagen dwars over elkaar aan. (dus een in de lengterichting en een in de dwarsrichting)

nee, dan krijg je gaatjes

2 lagen verschoven aanbrengen

waar krijg je gaatjes dan? Je schroeft dan toch gewoon in dezelfde raggels als waar de 1e laag platen op zit?

je moet geen 2e spouw maken tussen de twee gipsplaten , dan krijg je een vreselijk onvoorspelbaar en tegenvallend resultaat. gewoon de 2 gipsplaten goed op elkaar schroeven en de muur afwerken met een stuclaag

ja dat snap ik........ de 2e laag komt direct op de 1e laag. Maar ik snap dat punt van "naden" en "gaatjes" niet?

waar krijg je gaatjes dan? Je schroeft dan toch gewoon in dezelfde raggels als waar de 1e laag platen op zit?

als je de platen dwars op elkaar monteert zijn er punten waar de twee naden (lengte en dwars) elkaar kruisen.

Origineel geplaatst door matt second
als je de platen dwars op elkaar monteert zijn er punten waar de twee naden (lengte en dwars) elkaar kruisen.

aah op die fiets :eureka: Duidelijk :) Dus je verschuift ze een stuk in lengte en breedterichting zodat alle naden bedekt worden door de 2e laag :) En die schroef je vervolgens in dezelfde raggels neem ik aan?

Origineel geplaatst door matt second
je moet geen 2e spouw maken tussen de twee gipsplaten , dan krijg je een vreselijk onvoorspelbaar en tegenvallend resultaat. gewoon de 2 gipsplaten goed op elkaar schroeven en de muur afwerken met een stuclaag
Als je deze muur maakt:
raggels - gips gips - 2 cm rockwool - gelijmdgips

Dan is resoneren het ergste wat de gelijmde gipswand zou kunnen doen. Echter dit wordt al bemoeilijkt door het rockwool.
Doordat de rockwoollaag erg dun is ligt de resonantie frequentie vrij hoog. Er zal vast wel een dip ontstaan, maar omdat je weer een laag akoustisch hebt losgekoppeld denk ik dat de dempingswinst over het totale spectrum er wel tegenop weegt.

Iets derglijks heb ik wel eens in een ontwerp van Philip Newell gezien, al moet ik wel zeggen dat dat niet de laatste laag van de studio muur was.

Maar 't blijft gokken dat ben ik met je eens :)

Origineel geplaatst door GeitenBreijer
Als je deze muur maakt:
raggels - gips gips - 2 cm rockwool - gelijmdgips
..........

waarom niet gips - raggels met minerale wol ertussen - gips (gips) ?

waarom niet gips - raggels met minerale wol ertussen - gips (gips) ?
Omdat De Voorman er zelf om vroeg ten eerste :)

Maar dat niet alleen, tis best lastig gips te schroeven tegen raggels die er nog niet staan.
Dan zou je eerst de muur op de grond moeten maken en dan optillen, erg veel werk, en heel veel beter zal dat niet zijn omdat het gips dan contact maakt via de raggels.
Dan kan je beter nog 3x gips doen en een grotere spouw houden.

Back