bass sample stereo

la bomba

Nieuwkomer
Nu heb ik op dit forum al veel gelezen over het feit dat de kick en bass beter in mono gezet kunnen worden vanwege het eventueel persen op vinyl e.d. Nu zit ik met een vraag. Op een sample cd die ik nog wel eens gebruik, staan alle bass sounds in stereo....waarom dan niet in mono? Als ik nu een bas sound wil gebruiken maak ik hem van stereo naar mono in mijn track, maar....is dit de juiste manier van werken? Overigens zie ik dat ook veel kicks gewoon stereo zijn opgenomen in de sample cd vanwege fx e.d. wie heeft hierop een antwoord?
groet rob

bedoel je met stereo dat er een linker en rechter kanaal zijn, of dat het rechter en het linker kanaal ook daadwerkelijk wezenlijk verschillen? Het gaat zich uiteraard om het laatste.

idd

idd

Als het een audio sample cd is, heb je natuurlijk wel altijd 2 kanalen. Om te bepalen of het stereo of mono is, kan je de samples checken door te kijken of er verschil is in signaal tussen links en rechts. Als het om een bass of kick sample gaat zou ik er zowiezo ook mono van maken. Het is onwaarschijnlijk dat de bassen en kicks echt stereo informatie bevatten. Normaal gesproken wil je dat niet stereo hebben.

Als het een audio sample cd is, heb je natuurlijk wel altijd 2 kanalen. Om te bepalen of het stereo of mono is, kan je de samples checken door te kijken of er verschil is in signaal tussen links en rechts.

Oei, blijkbaar heb ik hierover nog iets te leren. O.K, als ik een bass sample open in b.v. wavelab en ik kijk bij de eigenschappen van de sample, dan staat daar dat ie is opgenomen in 24bit en stereo is. Ik maak b.v een loop in acid pro van 8bars en die render ik dan naar mono op de harde schijf. Daarna importeer ik de gerenderde track in cubase en maak daar een mono track aan, dan heb ik dus een fader en geen twee faders voor de bass zoals in wavelab. Of begrijp ik er echt niks van?

heb je al eens goed bekeken of links en rechts echt daadwerkelijk verschillen. Gewoon flink inzoomen en fase verschillen oid checken.

Back