Hoe omgaan met oplichting via marktplaats?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Lol, neem maar van mij aan dat Leo ook negatieve feedback zou hebben. Misschien niet terecht, maar toch zou ie er hebben.

Ff een hint als je communiceert via PBs.. Je hebt daar ook een functie: Traceren.. daarin zie je of het PBtje al gelezen is.. Is misschien een kleine houvast... zegt verder nog niets, maar je zou kunnen zien dat het PBtje nog niet gelezen is.

de koper heeft telkens een leesbevestiging gevraagd en ook vrijwel op dezelfde dag ontvangen... maar zonder reactie van de verkoper--> tot gisteren (na het openen van deze thread en/of PB van de mod)

De koper heeft volledig in alle redelijkheid gehandeld/gewacht/gereageerd.... daarom ben ik er me mee gaan bemoeien met dit als gevolg en een eindelijke goede afhandeling (zoals het er nu uitziet).

Origineel geplaatst door sms303

M.i. als er een soort feedback systeem aanwezig zou zijn (denk dat Leo met stip de meeste aan-verkopen zal doen met een feedback rate van 100%) heb je vantevoren een id om wel of niet te kopen. Ik verwacht niet dat dit forum een soort E-bay zal worden. Het gaat m.i. alleen maar om een indruk te krijgen over kopers/verkopers. Het forum hoeft geen bemiddelende/bewakingsrol aan te nemen zoals het met E-bay wel is.

Diezelfde Leo kreeg tijden 1 ster waardering bij zijn dingen die te koop aangeboden worden. Nu heb ik het idee op grond van wat ik allemaal heb gelezen op het forum, dat Leo goed te vertrouwen is. Maar op grond van de waardering van zijn aangeboden waar zou je dat niet zeggen. Ik zie die waardering als een vorm van feedback, maar blijkbaar is het al teveel moeite om serieus met zo'n waarderingssysteem om te gaan. Dan houd ik mijn hart vast voor een feedbacksysteem. Dat inderdaad echt niet waterdicht is.

of Leo is écht niet te vertrouwen.... Leo? ;)

wat een gedoe weer allemaal
maak gewoon goede afsraken als je iets koopt/verkoopt

als je opgelicht wordt is dat natuurlijk erg klote, maar anderen met het probleem opzadelen slaat ook nergens op tuulk
kan me voorstellen dat de mods geen zin hebben om dat allemaal bij te gaan houden. ik zou zelf ook denken:"waarom is dat ineens mijn probleem"
ik heb bijna al mn spullen via sf gekocht.. ideaal want over t algemeen weet je dat t frieks zijn waar je gezellig nog ff een bakkie koffie of een biertje en een papachicootje mee kan doen. beetje dom lullen over synths en muziek en hups jij blij hij blij :)

Komop moderators,

Als je argument tot het niet noemen van namen is dat je daarmee de sfeer op het forum en de synth technische informatiestroom verpest, wel eens eraan gedacht dat je een topic NIET hoeft te openen?

Als ik van iemand hier een apperaat koop en na de betaling niets meer hoor, wel zie dat mijn pb's gelezen worden en dat de persoon dagelijks hier nog aanwezig is.....dan zal ik het echt een naaistreek vinden als ik een topic hierover start met volledige naam van diegene en een moderator sluit dit topic!

Als je er niets mee te maken wilt hebben omdat het teveel werk is, laat die topic dan ook staan.

x-

Bruce

Origineel geplaatst door dumdumdadumdum
En het is weer eens op en top Hollands om de verantwoordelijkheid af te schuiven. Jij bent zelf degene die zaken doet, je bent zelf degene die moet inschatten of een deal verantwoord is.

Dan lees je niet goed wat ik bedoel. Ik heb het absoluut niet over verantwoordelijkheid afschuiven. Ik kan me zelfs niet indenken om welke reden het SF hier verantwoordelijk voor zou moeten zijn.
Degene die in goed vertrouwen geld overmaakt is absoluut naief in wat er fout kan gaan. Zelf ben ik liever naief dan een oplichter, maar goed. Zeg ook niet dat er gescheidsrechtert moet worden. Ook hierbij zie ik niet in wat zij kunnen bewerkstelligen.

Als er een posts is gedaan waarvan bij mods bekend is dat de inhoud niet klopt dan zullen ze daar binnen een redelijke tijd iets aan moeten doen. Tenminste zover ik weet is dat altijd nog hun intentie geweest. Dat kan niet metteen uiteraard, leden kunnen wel hierbij helpen om het te melden.
In geval van verkoop krijgt dat een extra lading omdat het om centen gaat, da's iets heel anders dan een mening hebben.
Advertenties van oplichters kun je wat mij betreft gelijk trekken met aanbieden van illegale software.

En dan is de vraag in hoeverre een slachtoffer geholpen kan worden. Niets doen vind ik gewoon onsympathiek, hetzelfde als iemand laten verzuipen. Je bent niet verplicht te helpen, maar het getuigt wel van klasse als je het wel doet.
En een schandpaal heeft als nadeel dat je mensen veroordeeld zonder het naadje van de kous te weten. Maar als je de koper helpt om de verkoper te bereiken bijv dan kan dit misschien de communcatie weer op gang helpen.
Ik heb er ook geen problemen mee als er mensen die weken al dan niet maanden niet van zich laten horen gebanned worden omdat niet serieus met het SF en haar leden omgaan.

Een feedback systeem vind ik onzinnig. Degenen die dit voorstellen hebben geen idee van wat het hier verkopen/ruilen dan precies inhoud. Het is een extra 'dienst' wat erg fijn is. Er wordt ook bijzonder veel gebruik van gemaakt. En wellicht ook paar keer per jaar misbruik. En om daar dan een hele rating gedoe bij op te zetten is van een mug een olifant maken.

maar hoeveel extra klaag-threads krijgen we er dan niet extra bij naast al de verkoopthreads die het forum de laatste paar maanden toch al behoorlijk overspoelen? ...en... word het dan niet wederom een ge-touwtrek tussen welles en nietes?

waarom begin je dan niet zoiets op je eigen site mono? :)

Snap nog steeds niet waarom mensen vragen om geld op te sturen/over te maken. Imo is dat de omgekeerde wereld. En ook een vreemde manier van handelen... Je betaalt bij geen enkele winkel zomaar geld om daarna te wachten op je goederen....

Als iemand zn spullen echt wil verkopen stuurt hij/zij het ook onder rembours...
Zelf doe ik dit altijd... en het werkt prima!
is 3 euro duurder dan gewoon pakketje (tot 5kg dan he) en je kan het pakje openmaken voor de neus vd postbode en dan betalen!

Achteraf heb je nooit gezeur, omdat je nooit vooruit betaald.
(ervanuitgaand dat de gear wel goed is natuurlijk)
En de verkoper is altijd zeker van zn geld, en zal extra zorg dragen voor een goede verzending ivm de te ontvangen kosten zodra zijn/haar pakket bezorgd is...

Gewoon nooit zomaar geld overmaken. Mensen die dat wel doen moeten eerder bji zichzelf te raden, en niet achteraf klagen als ze bedonderd zijn... Zoals ik al eerder las.. je bent er zelf bij, dus het risico is voor 100% voor eigen rekening.

Origineel geplaatst door fuse

En dan is de vraag in hoeverre een slachtoffer geholpen kan worden. Niets doen vind ik gewoon onsympathiek, hetzelfde als iemand laten verzuipen. Je bent niet verplicht te helpen, maar het getuigt wel van klasse als je het wel doet.
En een schandpaal heeft als nadeel dat je mensen veroordeeld zonder het naadje van de kous te weten. Maar als je de koper helpt om de verkoper te bereiken bijv dan kan dit misschien de communcatie weer op gang helpen.
Ik heb er ook geen problemen mee als er mensen die weken al dan niet maanden niet van zich laten horen gebanned worden omdat niet serieus met het SF en haar leden omgaan.

Nu je het zo stelt ben ik het goeddeels met je eens. Alleen met het bovenstaande niet. Want hoe zou je als moderator de koper moeten helpen de verkoper te bereiken? via p.b. zal het weinig uitmaken, en lang niet iedereen laat zijn/haar adresgegevens in het profiel zetten. Dan zou het neerkomen op ipadres geven. En dat is volgens mij niet zomaar wettelijk toegestaan.
En iemand bannen? wat voor termijn hangt daar aan? wanneer is men gerechtigd om iemand te bannen ? is dat 2 weken, is dat 4 weken, is dat 2 maanden?

@mono: Hoe moet een moderator uitmaken wie gelijk heeft? Stel, jij kaart aan dat je opgelicht bent, en de ander betwist dat. Hoe ga je dan verder? Moet de Mod partij trekken? moet ie jullie allebei een betoog laten schrijven en dan kijken wie het meest overtuigend is? misschien van allebei een fototje, kijken wie er betrouwbaarder uitziet? Beetje flauw, maar ik bedoel aan te geven dat het allemaal niet zo zwart-wit en simpel is als jij voorstelt. Je gaat er automatisch van uit dat als iemand oplichterij roept, hij/zij automatisch wel gelijk moet hebben. Ik heb daar moeite mee.

Als iemand zn spullen echt wil verkopen stuurt hij/zij het ook onder rembours...
Zelf doe ik dit altijd... en het werkt prima!
is 3 euro duurder dan gewoon pakketje (tot 5kg dan he)

Ik weet niet via wie jij verzend, maar rembours kost bij TPG altijd nog 6 euro + 1% van het remboursbedrag.

Origineel geplaatst door etaoin
Ik weet niet via wie jij verzend, maar rembours kost bij TPG altijd nog 6 euro + 1% van het remboursbedrag.

en je kan echt geen pakketjes open maken voordat je betaald. tenminste niet bij postbodes in de grote stad ;)

@mono: Hoe moet een moderator uitmaken wie gelijk heeft? [/B]

dit is niet mijn inzet geweest... ik wil de mods niet als waakhond maar een soort feedback-achtig iets. Doet iemand aan actieve handel dan kan je dit in zijn feedback zien evenals of ie netjes handelt ja of nee.

als afwikkelingstijd zou bijv. 30 dagen kunnen worden aangehouden. Daarna zou je dus negatieve feedback kunnen geven. Positieve feedback kan natuurlijk altijd eerder gegeven worden net als negatieve feedback wanneer het product niet voldoet enzo.

Een toelichting op de feedback zou wenselijk zijn. iemand die heel snel reageert en afhandelt mag je op die manier de hemel in prijzen.. mensen die alles op het beloop laten (zoals bij de verkoper in kwestie) kan je dus op hun eigen handelswijze beoordelen. Met als gevolg dat deze personen op den duur aangewezen zijn op E-bay (als daar al niet teveel neutrale/negatieve feedback is gegeven), marktplaats en zulksoort sites om hun spullen te slijten.. (beetje boontje komt om zn loontje verhaal!)

het gaat bij mij en mn maat erom dat je in goed vertrouwen een deal sluit met gemaakte afspraken dan moet je die allebei nakomen. Tussentijds communiceren had al behoorlijk bijgedragen aan de oplossing, zonder dat deze thread/discussie gestart zou zijn. Nogmaals als deze thread niet was geopend zat mijn maat nog steeds te wachten op antwoord van de verkoper...

Origineel geplaatst door sms303
Nogmaals als deze thread niet was geopend zat mijn maat nog steeds te wachten op antwoord van de verkoper...
Is dit waar? Heeft ie dat erbij gezegd? Of ga jij daarvanuit?

@mono: Hoe moet een moderator uitmaken wie gelijk heeft? Stel, jij kaart aan dat je opgelicht bent, en de ander betwist dat. Hoe ga je dan verder? Moet de Mod partij trekken? moet ie jullie allebei een betoog laten schrijven en dan kijken wie het meest overtuigend is? misschien van allebei een fototje, kijken wie er betrouwbaarder uitziet? Beetje flauw, maar ik bedoel aan te geven dat het allemaal niet zo zwart-wit en simpel is als jij voorstelt. Je gaat er automatisch van uit dat als iemand oplichterij roept, hij/zij automatisch wel gelijk moet hebben. Ik heb daar moeite mee.

Wie er gelijk heeft laat ik aan de mensen over die verder met een persoon willen handelen.
Als iemand zich dan wil verdedigen mag dat hoor.
Maar al is de leugen nog zo snel ......

Nu heeft de verkoper mischien wel meer samplecd's zogenaamd kunnen slijten en geld gevangen.
En nee ik ga niet voor 40 euro voor een cd een halve dag reizen hoor.
Het was mij gewoon een kwestie van vetrouwen wat overigens behoorlijk geschaad is.

Is dit waar? Heeft ie dat erbij gezegd? Of ga jij daarvanuit?

het is een feit!

heb je iemand wel es heel blij gezien omdat ie een apparaat heel graag wil hebben? (ik wel!)

Heb je wel es iemand bijna in tranen zien uitbarsten omdat ie het apparaat wat ie zo graag wil hebben, voor betaald heeft, maar nog steeds niet heeft ontvangen? (ik nog een x)

lees de eerdere posts... de koper heeft regelmatig PB's verstuurd met leesbevestiging.. de leesbevestiging is vrijwel dezelde dag ontvangen maar er is geen antwoord gegeven op zijn vragen! Ga jij je dan geen vragen stellen????

gisteren 25 posts eerder en 4 pagina's terug, heeft het openen van deze thread en het sturen van een PB naar Hanz ervoor gezorgd dat er gisteravond zeer onverwachts een antwoord is binnengekomen met de mededeling: IK WEET NIET HOE IK HET PAKKET MET DE KOERIERSDIENST MOET VERSTUREN!

gvd... het is een kleine moeite om dit direct te communiceren en niet pas na 3 weken, PB's lezen maar niet antwoorden.

We kunnen wel blijven ouwebeppen over meningsverschillen, werk-/handelswijze maar de kwestie is tyog wel duidelijk.

Ik ben van mening dat de verkoper dondersgoed wist hoe die moest handelen. Als je dan zo held ben als verkoper die zn woord niet nakomt verschuil je dan niet voor deze thread: kom er vooruit, los het zo goed mogelijk en zeker zo snel mogelijk op, zeg minimaal sorry en flik het zeker geen 2e keer.. je verneukt alleen maar je eigen goede naam ermee!

1+1= 5 volgens mijn rekenmethodiek .. jammer dat niet iedereen dit begrijpt of inziet

nu betrek ik het naar mezelf toe:
Mijn woord is mijn eer!

Kom ik mijn woord niet na dan wil ik erop worden aangesproken. Op die manier hoop ik iets te leren en het voor de toekomst te voorkomen.

Origineel geplaatst door etaoin

Kan best.. gewoon pakket tot 5 kg is volgens mij €5.50 ... (normale verzendkosten)

dus 3 euro (wat ik zei) dr bij is € 8,50 klopt redelijk toch?
en van die 1% heb ik nog nooit gehoord... maar dat zou best kunnen... dan klopt het idd precies...

Maar wat ik er eigenlijk mee wilde zeggen, je bent wel zeker van je zaak en geld...

Excuses als ik niet helemaal duidelijk was...

Origineel geplaatst door koediman
en je kan echt geen pakketjes open maken voordat je betaald. tenminste niet bij postbodes in de grote stad

Wat een nare postbodes hebben ze dan in de grote stad...
Persoonlijk heb ik één keer twijfel gevoeld bij een pakket. Ik had het zwaarder verwacht... Dus heb toen beleefd gevraagd of ik de inhoud mocht controleren voordat ik tekende/betaalde. De postbode begreep dit meteen, en gaf me zelfs z'n stanlymes om de doos netjes te openen!
Misschien had ik mazzel, maar ik denk dat je het gewoon netjes kunt vragen hoor.

Ikzelf ben een man van eer..

Maar goed.. jij zegt het is een feit.. Heeft hij dat gezegd dat dat naar aanleiding van deze thread is of vanwege een pbtje van jou naar hanz? Heeft hanz de verkoper aangesproken? Of schakel jij alleen gebeurtenissen achter elkaar die jij ziet dat er gebeuren en trek jij conclusies?

dus 3 euro (wat ik zei) dr bij is € 8,50 klopt redelijk toch?

Nee. Het is pakketkosten (5,50 inderdaad) plus rembourskosten (6 euro) plus 1% van het remboursbedrag. Dus als je wilt dat de ontvanger 300 euro betaalt aan de postbode, betaal jij 14,50 op het postkantoor.

Ikzelf ben een man van eer..

Maar goed.. jij zegt het is een feit.. Heeft hij dat gezegd dat dat naar aanleiding van deze thread is of vanwege een pbtje van jou naar hanz? Heeft hanz de verkoper aangesproken? Of schakel jij alleen gebeurtenissen achter elkaar die jij ziet dat er gebeuren en trek jij conclusies?

ik kom alleen op voor de belangen van mijn maat (naam koper/verkoper doet er nog steeds niet toe)! Mijn maat heeft een PB (op mijn aandringen) aan Hanz gestuurd.

Of Hanz een PB heeft gestuurd weet ik niet... of de verkoper ineens het licht heeft gezien dat weet ik niet... of de verkoper heeft gereageerd doordat ie deze thread heeft gelezen weet ik niet!

al met al tog wel een vreemde kwestie dat er nu ineens wel gereageerd kon worden, of niet?

zelf ben ik best wel snel met conclusies (met enige arrogantie) en vaak heb ik bij het juiste eind!

Met deze stelling beweer ik niet dat er sprake is van oplichting maar wel van nalatigheid en het ontstaan van een zeer vervelende situatie. Probeer het te spiegelen of naar jezelf toe te betrekken. Hoe zou jij reageren als dit je zou overkomen?

maar doet dat het er eigenlijk toe of ik snel conclusies trek van hetgeen wat ik heb gehoord/gelezen en heb gezien?
heeft het beantwoorden van deze vragen een toegevoegde waarde in deze kwestie?

ik kwam, ik zag en ik constateerde ;) :D

en probeer het op een verantwoorde manier op te (laten) lossen!

:) ok.. dan ben ik nu al 3x vet gemazzeld blijkbaar...

heb nog nooit meer dan € 58,50 betaald voor verzending met waarde € 50.00
(waarschijnlijk heeft de afzender hierop toegegeven dan...)

Back