Kawai K1m circuitbenden

Soul C

gecalibreerde soul augurk
ik zit er al een tijdje over te denken om die schat wat extra aandacht te geven... *D
nu had ik zo gedacht dat ik wel wat met die digitale waveforms kon doen ,
zeg maar een extern doosje met een patchbay ofzo, waarmee de waveforms gehusseld kunnen worden,
zonder de andere functies aan te tasten ( ben niet op zoek naar lelijke geluidjes )

ik denk dat het opzich vrij eenvoudig is en de moeite waard,
alleen, welke chip moet ik hebben voor de waveforms ???
ben een beetje bang dat als ik de verkeerde te pakken neem, de kawai kassie wijlen gaat.
en dat willen we niet natuurlijk !

dus mijn vraag is : heeft iemand hier een idee welke chip ik moet hebben, vermits het inderdaad
een aparte chip is waarin die gesampelde golfjes zitten...en welke chips moet ik echt afblijven ??

die ene met die witte sticker zit los in een socket (lijkt me link ding om mee te klooien)
die ene rechts waar kawai op staat. zou dat 'm soms zijn ?

Leeft allen mee met deze arme kawai !!
Help hem zijn digitale ketenen af te werpen !!

Bedankt voor alle warme aandacht !! en sorry voor de vage pic
Soul C :doei:

Attachments

• kwaichip.jpg
    kwaichip.jpg
    67,4 KB · Bekeken: 106
ben niet op zoek naar lelijke geluidjes

Ultrarealistische prachtige geluiden zul je er niet mee krijgen door alleen maar de waveroms te circuitbenden. Ik weet niet precies wat je onder 'lelijk' verstaat, luister anders eens naar de gemodde TR626 en TR707 waar ze de bits van de waveroms qua volgorde veranderen. Dan ontstaan er piep en kraakgeluiden.

alleen, welke chip moet ik hebben voor de waveforms ???

De chips met een typenummer dat 'aanvoelt' als een geheugen IC. Bekende ROM IC's zijn bijvoorbeeld 27xxx en RAM 65xxx, maar het kan ook een ander getal hebben voorop. In het laatste geval zul je datasheets op internet moeten gaan zoeken.

die ene met die witte sticker zit los in een socket (lijkt me link ding om mee te klooien)

Dat is hoogstwaarschijnlijk de firmware, die kun je niet benden.

heeft iemand hier een idee welke chip ik moet hebben, vermits het inderdaad een aparte chip is waarin die gesampelde golfjes zitten...

Misschien de twee chips naast de firmware, alhoewel dat ook RAM kan zijn.

Je hebt trouwens kans dat het verwisselen van de waverom databits het niet gaat werken, omdat in de wat nieuwere PCM synthesizers de CPU de waveroms uitleest als sampledata. Dan zit er ook extra informatie in zoals sample begin- en eindadressen, loopingpoints enz. Verwisselen van de bits heeft dan tot gevolg dat er niets meer van de samplestructuur klopt en de firmware zoiets heeft van 'ERROR!'

Maar ik ken de structuur van de Kawai K1m niet overigens.

Oudere machines zoals de TR626 en TR707 werken niet met waveroms aangesloten op de CPU databus. Daar wordt het waverom adressignaal door een clock/counter gemaakt en de databus direct op een D/A converter aangesloten. Dan kun je wel databits van de waveroms verwisselen zonder dat je met de firmware te maken krijgt.

ben een beetje bang dat als ik de verkeerde te pakken neem, de kawai kassie wijlen gaat.

Die kans bestaat natuurlijk altijd. Daarom is het sowieso handig als je een beetje verstand hebt van de elektronica en structuur in de betreffende synth.

@ Organix : Hee bedankt zeg, dat is nog es een hoop bruikbare info :halleluja
meer antwoord dan waar ik op hoopte ! met lelijke geluidjes bedoel ik inderdaad
gekraak, geruis en schelle piepjes...heb ik m'n oren al genoeg mee gemarteld.
aan de andere kant , midi aanstuurbaar kan het wel weer leuk zijn.

@ Ahamay : Dat is helemaal tof ! de K1 is dus al vaker gebend..dat geeft hoop.
als ik nog bruikbare dingen tegenkom, post ik ook wel wat plaatjes.

ik ga in ieder geval nog wat beter speuren naar datasheets enzo, wil er inderdaad
goed voorbereid aan beginnen. al was ie maar een paar tientjes, ik heb 'm toch wel lief.
ik moet eerst nog wat andere projectjes af ronden voor ik hier aan begin,
dus duurt nog wel even, maar ik hou jullie op de hoogte
over deze arme, lieve kawai :mexico:

ik heb ook een k1m staan, modden lijkt me gaaf maar ik heb hier totaal geen verstand van, enig idee wie die van jou gebend heeft Ahamay?

wat is eigenlijk het verschil tussen modden en benden? ik geloof dat het ene inhoud dat je weet wat je aan het doen bent en dat die andere er juist om draait dat je niet weet wat je doet toch?

op internet is er weinig te vinden over het modden van de k1m, ik hoop dat dit topic tot een hoop gesleutel gaat leiden!

bliepbliep

zo instaan er weer unieke apparaten , geweldig
wie kan het? ik wil ook wel wat laten circuitbenden

nou, ik vind de sport van het circuitbenden juist om zelf op ontdekkingsreis
te gaan in zo'n ding. ik zou wel eenvoudig beginnen, het is toch jammer als je een mooie/dure bak opblaast. een casio sa1 of sa2 is bijvoorbeeld een prima
eerste project. maar laat het weten als je iets hebt waarmee je aan de slag wilt, we kunnen je vast wel op weg helpen

de k1m heb ik uiteindelijk weer doorgeschoven wegens te druk met andere (leukere) projectjes. maar als er ooit nog een op m'n pad komt, moet die er
wel aan geloven :engel:

de k1m heb ik uiteindelijk weer doorgeschoven wegens te druk met andere (leukere) projectjes. maar als er ooit nog een op m'n pad komt, moet die er
wel aan geloven :engel:
Jammer. Ik wou gaan voorstellen om dat buizen VCFje hier op het forum te bouwen en erachter te douwen. Ik denk dat die K1 dan veel leven krijgt.

Back