Dimmers in de studio gebruiken...

SCD

Gearlust [on]
Kan dat kwaad? Qua brom? Mensen met ervaring hier? Ik wil een aantal spots met dimmmer inbouwen, maar weet niet of dat verstandig is.

Ik kan je vertellen dat dat kwaad kan ja.
Toen jij met Oberheim en Wouw bij mij langs kwamen had ik last van een brom.
Toen zei ik: "ow..ff die stekker eruit trekken"
en toen zei jij of Oberheim: "dat moet je ook maar net weten."

nou...dat was dus een dimmer die ik eruit trok :)

Als je het erg graag wilt, dan kan je de problemen oplossen door een extra stroomgroep aan te (laten) leggen voor verlichting en andere niet-muziek-gerelateerde apparaten.
Klinkt duur, maar is redelijk goedkoop hoor. Voor 200 ofzo heb je dat al in de studio.

groetjes...

Ff ter aanvulling...

Ik heb ook twee groepen in de studio en weet daarom dat het probleem opgelost is daarmee.
Maar ik was te lui om ff een verlengsnoer te trekken van die dimmer naaar de andere groep.
En ik wilde graag toch de blits maken met die verlichting toen jullie langs kwamen :D

Hoi Matthijs, nou met die verlichting viel de blitz wel mee, met de spullen NIET! 8)

Een extra groep he? Mmm... Weet niet of ik dat nou weer zie zitten. Ben net uitverbouwd...

Hoe ontstaat die brom dan? En is dat niet anders op te lossen?

Dimmers, niet doen!

Ik heb in mijn muziekkamer de coax kabel van de Cai uit de muur getrokken en vervolgens in die buis elektrociteitsdraden (Draka installatiedraad 2,5 kwadraat millimeter) getrokken, inclusief eigen B16 zekeringautomaat in de meterkast, dit allemaal laten aansluiten door een gediplomeerd elektricien. Dit kan ik iedereen aanraden, schone stroom is gewoon erg belangrijk wanneer je een beetje serieus met muziek aan de gang gaat. Alle muziekspullen gaan op deze groep, de rest zoals computer en verlichting zitten op de standaard contactdozen in de kamer.

Let er wel op dat alles goed geaard is en houd de aarde schoon. Zie bijvoorbeeld ook https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=79200

En als ze al niet op je stroom brommen, dan hoor je ze wel brommen qua geluid dat ze maken (als je een beetje stevig dimt).
Vervelende dingen!
Maar ja, halogeen op volle kracht is ook niet altijd even lekker voor de gezellige sfeer!

Houdt de aarde schoon. Gebruikt groene stroom! :)

Misschien dat TL dimmers niet brommen. Dat weet ik eigenlijk niet.
Of anders LED dimmers? Scheelt ook nog eens op je stroom.

LED dimmers? Wat zijn dat nou weer?

Weet ik veel. Als je led lampen kan dimmen zijn het toch led dimmers? ;)
Als die krengen het op gelijkstroom doen dan lijkt het me sterk dat je met een simpele oplossing die niet bromt wegkomt.

Je zou sinus-dimmers kunnen gebruiken, die brommen niet (heb ik me laten vertellen). Maar da's wel een dure grap denk ik :D.

Niet alleen twee verschillende groepen voor verlichting en apparatuur is het beste, maar dan wel
ook van twee verschillende fases van de 380 in de meterkast.

Afgezien van dimmers, maar als je in de studio maar 1 groep hebt, loop je ook het risico dat er,
terwijl je aan het opnemen bent, een tik bijkomt, omdat iemand een peertje aanzet.

Bouwmarkt-dimmers zijn vreselijke net-vervuilers. Maar er bestaan betere. Anders zou de lichtshow
bij een concert van een groep zeer veel storing geven.
Het gaat erom, dat er voldoende electronica in de dimmer zit, om het voltage alleen te veranderen
na of tot een nuldoorgang van de 220 sinus.

Er bestaan ook 220 v aan/uit schakelaars met zo'n circuit, zodat je geen tik in de rest krijgt.

Met leds is de kans op brom veel kleiner, omdat het gelijkspanning is. Als die DC voeding bromvrij
is, is de regeling dat ook.

Sam_Zen: dank voor de heldere uitleg!

je kan voor de grap natuurlijk twee halogeen lampjes in serie zetten op de 12volt trafo.
Bijvoorbeeld twee van 20 watt, die branden dan keurig op 50 procent allebei, zonder
brommende dimmer dus. ( Of drie die branden dan op 33 procent ) Kan je nog een
leuke schakelaar tussen zetten.
sukses.

Sam_Zen, bouwmarkt-dimmers werken ondertussen ook allemaal met fase-aansnijding zoals in de prof dimracks die bij concerten staan. Het verschil is dat pro dimracks gewoon nog voorzien zijn van netfilters. Want fase-aansnijding is gewoon een ongeloofelijke bron van storing.
Nu zijn die filters ook niet perfect, waardoor je dus nog steeds een berg ruis kan hebben in de speakers als er weinig of geen audio-signaal hebt (tussen de nummers door, of bij zachte nummers). Daarom dat bij concerten indien mogelijk er 2 aparte 380V lijnen worden gelegd.

Een beetje off-topic natuurlijk. Voor de rest ben ik het volkomen met je eens: aparte stroomkring voor de audio, en liefst op een andere fase als de rest. En oppassen met bouwmarkt-dimmers.

Ik lees hierboven iets over TL licht... Dat moet je dus zien te voorkomen in de studio, is een enorme bron van storing. Vooral bij in en uitschakelen. Ik heb hier een aantal aquaria met TL licht waarvan eentje in de studio en die heb ik op een eigen groep.
Voordat ik dat had is mijn computer letterlijk kapot geflitst bij het uitschakelen van een TL boven een aquarium.. gevolg: voeding kapot, geheugen kapot en harde schijf kapot... En last but not least een nervous breakdown totdat ik de harde schijf in een recovery programma weer redelijk kon herstellen en samen met mijn backups 99% terug kon vinden.

Dus geen TL! :eureka:

Als ik dit allemaal zo lees, is het nog redelijk ingewikkeld/veel werk om met dimmers te gaan werken. Ik heb (uiteraard in een rijtjeshuis) gewoon 1 groep voor de hele verdieping. Het aanleggen van een extra groep is me toch echt te veel werk, temeer daar ik daarvoor leidingen moet gaan trekken...
Wat ik kan doen is het natuurlijk gewoon proberen (die dimmers zijn niet ZO duur) om te zien of het ellende oplevert.

Het ging mij erom de verlichting wat "gezelliger" te maken, maar dat kan natuurlijk ook met wat sfeerverlichting los aan te brengen her en der.

Moet er nog s goed over nadenken.

Dank voor alle reacties!!

Boele

Ik heb in de studio voor de sfeer een staande halogeen-lamp met een regelaar, en die is storingsvrij.
Verder heb ik aan het plafond twee apart geschakelde peren van 150 Watt, als 'werklicht'.
Mocht ik ergens achter moeten kruipen voor verandering van pluggen, een nieuw apparaat installeren, etc.

Hee Boele ik zat te denken...
Moet er boven jouw vintage apparatuur geen vintage lamp? Die met een dikke koolstofdraad.
Zeer warm (oranje/rodig) licht, geen storing en gaan langer mee dan de moderne peertjes.
Die zijn zo sierlijk daar hoeft ook helemaal geen kap over ;)

Origineel geplaatst door PzHKL
Hee Boele ik zat te denken...
Moet er boven jouw vintage apparatuur geen vintage lamp? Die met een dikke koolstofdraad.
Zeer warm (oranje/rodig) licht, geen storing en gaan langer mee dan de moderne peertjes.
Die zijn zo sierlijk daar hoeft ook helemaal geen kap over ;)

:D

Grappig idee. Maar waar haal ik die vandaan eigenlijk?

Back