Dimmers in de studio gebruiken...

Ik had hetzelfde, wilde ook kunnen dimmen en heb toen op marktplaats een 2e handse Variac gescoord. Nu kan ik naar hartelust dimmen zonder wat voor storing dan ook.

P.s. Een variac is een regelbare transformator met meestal alleen maar een primaire wikkeling. Hiermee kun je dus een regelbare spanning maken zonder fase aansnijding of andere storende bijkomstigheden. Enigiste wat nog zou kunnen dan is een electromachnetisch veld, en moet je ervoor zorgen dat er geen kabels langslopen of dat ie b.v. te dicht bij je mengtafel staat.

Origineel geplaatst door SCD
:D

Grappig idee. Maar waar haal ik die vandaan eigenlijk?

Lampeboer? Ik heb er hier zo eentje in de stad die echt alle soorten speciale lampen heeft..
Reken wel op een aardige prijs voor deze lampjes, maar dat maakt de levensduur en sfeer wel weer goed.
Maar ik zou zo niet weten waar je in Jazeker een lampeboer hebt zitten ;)
Mocht je er niet uitkomen en je wilt ze graag hebben, dan wil ik wel naar de winkel en ze naar je versturen.

Origineel geplaatst door Sam_Zen
... verschillende fases
Bouwmarkt-dimmers zijn vreselijke net-vervuilers.
Helemaal mee eens. Een apparte fase zou helemaal fantastisch zijn. Bij goedkope dimmers zijn de triacs (transistoren) vaak onderbemeten of net aan, zodat de flank soms niet stijl genoeg is (te lage slew-rate) waardoor het tevens onderbemeten ontstoornetwerk niet optimaal z'n werk kan doen. Ik geef toe dat deze weergave wat kort door de bocht is maar in essentie is dat toch een beetje het verschil tussen consumenten- en prof-dimmers.

Origineel geplaatst door guido
je kan voor de grap natuurlijk twee halogeen lampjes in serie zetten op de 12volt trafo.
Bijvoorbeeld twee van 20 watt, die branden dan keurig op 50 procent allebei, zonder
brommende dimmer dus. ( Of drie die branden dan op 33 procent ) Kan je nog een
leuke schakelaar tussen zetten.
sukses.
Twee lampen in serie maakt dat het totaal op 50% brand, de individuele lamp consumeert dan dus 25% van het nominale vermogen. Bij drie in serie is het totaal 33,3%, dus 11,1% per lamp. Ik ben zelf eens bezig geweest met het vereenvoudigen van een schakelschema om zes lampen te switchen tussen 100%, 50% en 33%. Als iemand interesse heeft dan zal het binnenkort eens opzoeken.

Origineel geplaatst door studioduif
... variac is een regelbare transformator met meestal alleen maar een primaire wikkeling...
Dat zijn inderdaad de ideale studio dimmers. Even een extra ijzeren kastje er omheen en je hebt bijna geen last van storing.

Back