Vochtprobleem Geluidsstudio

Mike Philco

Ehmmm,...
Ik heb een ietwat afwijkende vraag als het gaat om studio-bouw.
Mijn plan is om in India of Bangladesh een grote geluidsstudio te bouwen.
Alleen is het grote probleem dat de relatieve luchtvochtigheid daar altijd tussen de 80 en 100 % zit.
Dat is natuurlijk niet zo goed voor al die elektronische apparatuur die in de studio staat.
Heeft iemand een idee om hier iets aan te doen?
Is het bijvoorbeeld een idee om een gesloten gebouw in een open gebouw te zetten zodat de wind al een deel van de vochtigheid kan "wegblazen".
En zijn er bijvoorbeeld mogelijkheden met Airco zonder dat het al te koud wordt.
(Voor mij is het geen probleem om in een omgevingstemperatuur te werken van 25 of meer graden).

Laatst gewijzigd:
Hoi Mike,

De wind vocht weg laten blazen is geen goed idee, omdat de aangezogen lucht net zoveel vocht zal bevatten.

Een airco is echt wel een goed idee, omdat dit volgens het principe van ontvochtiging werkt. Eigenlijk is een airco dus een ontvochtiger.
Normaal heb je in een ruimte waar je last van vocht hebt een standkachel nodig. Dit is meestal alleen om condens tegen te gaan en in landen waar de temperatuur zelf al hoog is zul je hier dus geen last van hebben.

http://www.allesoverairconditioning.nl/airco/hoe_werkt_airconditioning.html

Goed, de airco is dus hoofdzakelijk om te koelen en gelijktijdig te ontvochtigen.

Er zijn echter ook speciale ontvochtigers. Een bekend merk is bijvoorbeeld DeLonghi.
Zoek maar eens met google op "delonghi ontvochtiger"
Hier een link: http://www.allergiewinkel.nl/index.html?lang=nl&target=d21.html

Hun topmodel is voor grote ruimtes tot 190 m3 (komt overeen met ca 75 m²).

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes

Een airco kun je ook alleen op ontvochtigen zetten , verder kun je een hygrometer
kopen om te kijken wat de luchtvochtigheid is, een luchtvochtigheid tussen de 40% en 60% is het beste :)

Heey Bedankt jongens.

Ik heb inmiddels contact gehad met "allergiewinkel.nl" en die konden mij niet echt verder helpen.
Als ik met een Airco een goed resultaat kan bereiken dan ben ik natuurlijk uit de brand.
Ik moet er niet aan denken dat ik alle apparatuur na een 3-tal jaar de container in moet gooien omdat het helemaal verroest is en zo.

Komende week ga ik even informeren bij deze en gene.

Hoi Mike,

Ik woon in Thailand en heb zo mijn werk met inspreken van radio en tv commercials, wat ik nu merk is dat mijn microfoonstandaard en shock mount, maar ook microfoon lichte erosie (want echt roest kan ik dit noemen) vertoont. Ook mijn Alesis MK2 speakers zie je in de naden waar 2 delen tegen elkaar aanzitten een vorm van schimmel ( heel lichtjes ). Verder zie ik dat pluggen ( xlr en Jack etc ) licht gaan roesten.

Zoals je ziet het is misschien wat eentonig maar het is allemaal " heel lichtjes " *D

Ik zet af en toe mijn airco aan maar ik ga er toch voor kiezen om deze toch de hele werk-dag aan te laten maar dan op stand dry.

Veel succes daar!!

Het is heel erg belangrijk dat je zogeheten 'dauwpunt' voorkomt. Dit is namelijk het punt dat het vocht neerslaat op de metalen delen in je studio en dus voor roest zal zorgen.

Er is veel informatie te vinden op internet over dit onderwerp te vinden. Bijv.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_luchtvochtigheid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

Nogmaals, ik denk dat je er met een goede ontvochtiger al bent. Je moet in ieder geval zorgen dat de luchtvochtigheid tussen de 50% en 60% blijft.

Raar dat de mensen van die natuurwinkel je niet verder konden helpen of adviseren.
Probeer anders deze eens: http://www.sentjens.nl/airconditioning/ontvochtigers.htm
of deze: http://www.noltrama.nl/ontvocht.htm

Succes

Re: Vochtprobleem Geluidsstudio

Origineel geplaatst door Mike Philco
Dat is natuurlijk niet zo goed voor al die elektronische apparatuur die in de studio staat.

Wie zegt dat te droge lucht goed is voor je apparatuur dan?

Serverruimten worden bijvoorbeeld bewust niet te droog gemaakt omdat dat gewoon niet goed is voor zulke apparatuur.

De gemiddelde luchtvochtheid hier in Nederland is overigens ook 82%.

Laatst gewijzigd:
Volgens mij niemand, maar met 50 tot 60 % moet het wel gaan lukken.

Als het te koud wordt dan heb je weer het probleem, dat als de deur even opengaat relatief warme ( vochtige ) lucht de ruimte inkomt, volgens mij slaat dat zeker op metalen delen. Dus dan komen we op het " dauwpunt " van FireFox, het lijkt me dan logisch dat die serverruimte bewust niet te koud worden gemaakt om niet in die problemen te komen.

Momenteel is het toch wel wat vochtiger op Samui dan normaal dus ik moet er meer opletten.

Een te droge lucht is ook niet goed en een airco maakt de lucht soms te droog
daarom heb ik ook een bevochtiger erbij om de lucht weer vochtig te maken.
Om een aangenaam binnenklimaat te scheppen daar komt nog wat bij kijken.

Origineel geplaatst door Frank vd Klugt
Volgens mij niemand, maar met 50 tot 60 % moet het wel gaan lukken.

Als het te koud wordt dan heb je weer het probleem, dat als de deur even opengaat relatief warme ( vochtige ) lucht de ruimte inkomt, volgens mij slaat dat zeker op metalen delen. Dus dan komen we op het " dauwpunt " van FireFox, het lijkt me dan logisch dat die serverruimte bewust niet te koud worden gemaakt om niet in die problemen te komen.

Momenteel is het toch wel wat vochtiger op Samui dan normaal dus ik moet er meer opletten.

Zorg ervoor dat het verschil tussen de temperatuur buiten en binnen niet groter wordt dan 7 graden
, verder is het handig om een dubbele deur te plaatsen zodat er een klein sluisje ontstaat
tussen binnen en buiten.
Verder zou ik voor een airco gaan met inverter techniek zodat de temperatuur goed
op stand wordt gehouden.

thnx, aan die 7 verschil graden kom ik wel, want inderdaad als het teveel wordt is het net of je koelkast inloopt. Het is overigens ook niet goed voor je gezondheid, in - uit , koud - warm.

Je hebt ook van die speciale luchtontvochter bakken/bollen (?) die het vocht in een ruimte opvangen? Loop eens binnen bij doe-het-zelf-zaken/bouwmarkten. Ze kosten misschien een paar tientjes.

Origineel geplaatst door Frank vd Klugt
Hoi Mike,

Ik woon in Thailand en heb zo mijn werk met inspreken van radio en tv commercials, wat ik nu merk is dat mijn microfoonstandaard en shock mount, maar ook microfoon lichte erosie (want echt roest kan ik dit noemen) vertoont. Ook mijn Alesis MK2 speakers zie je in de naden waar 2 delen tegen elkaar aanzitten een vorm van schimmel ( heel lichtjes ). Verder zie ik dat pluggen ( xlr en Jack etc ) licht gaan roesten.

Zoals je ziet het is misschien wat eentonig maar het is allemaal " heel lichtjes " *D

Ik zet af en toe mijn airco aan maar ik ga er toch voor kiezen om deze toch de hele werk-dag aan te laten maar dan op stand dry.

Veel succes daar!!

heej frank vd klugt :)
hoe is t daar? je hebt hier (bij keeskroot) 100 duizend jaar geleden nog wel s wat ingesproken
bevalt t goed daar?
gr, feike

je kan ook een kachel in je studio zetten, dan zakt de vochtigheid graad ook en hoef je ook niet zorgen te maken dat er iets gaat condenseren, je apparatuur is immers toch warmer dan de omgeving en zal er geen vocht op kunnen condenseren.

Tis allemaal wel erg lastig om te zeggen wat er precies gaat gebeuren...
Ik denk dat je geen last krijgt van condens, tis immers overal warm, mss aan het einde van de nacht/begin morgen.

Het is eerder het klimaat waar je zelf last van hebt. Heb je eenmaal een airco maak je dan maar niet meer druk om het vocht.

Origineel geplaatst door fjoesz
heej frank vd klugt :)
hoe is t daar? je hebt hier (bij keeskroot) 100 duizend jaar geleden nog wel s wat ingesproken
bevalt t goed daar?
gr, feike

Hoi Feike,

Zo lang was het nou ook weer niet met Tiscali, maar recentelijk nog de Jupiler Leaque bij Kees, op afstand dan natuurlijk. Ik heb het lekker druk en bevalt prima. Ik kom binnenkort weer naar Nederland voor vakantie, maar ik zie nu dat alles heel licht geoxideerd is, vandaar wat vragen in deze topic. Hoe is het met jou, druk?

Doe de groeten aan Marije, en Kees.

Wil je vocht kwijt, dan is koelen de enige optie.

Gewoon een split-unit nemen met thermostaat in de ruimte, ff op 23 graden zetten en laten draaien.
Condensafvoer van de verdamper aansluiten en naar een afvoertje brengen(of in geval van Bangladesh, gewoon op straat).

Klaar!

houd wel rekening dat de condensor wel instaat is z'n warmte af te geven in dat warme klimaat...

misschien is het een goed idee om lokaal je licht op te steken. of weten we écht alles beter, hier in het westen?!
je zal toch niet de eerste studio in india beginnen?!

succes!

Er zijn verschillende studio's in die regio met elk hetzelfde probleem.
Maar daarvan is de apparatuur meestal niet echt high-tech te noemen.
Ik ga erheen met een stuk of 100 Synths, een enorme hoeveelheid dynamics, een paar computersystemen en niet te vergeten een mengtafel.
Probleem daar is dat iedereen je wel wil helpen, iedereen heeft er verstand van maar op het moment dat je serieuzer ingaat op de zaak kom je erachter dat niemand iets weet (of achteraf zelfs maar begrepen heeft wat het probleem is) en dat niemand je kan helpen.
Dus doe ik hier alvast mijn huiswerk.
Overigens is de kans groot dat het in Dhaka (Bangladesh) gaat gebeuren.
Het is daar zo vochtig dat de verf van de muren af springt.

Origineel geplaatst door Mike Philco
Er zijn verschillende studio's in die regio met elk hetzelfde probleem.
Maar daarvan is de apparatuur meestal niet echt high-tech te noemen.
Ik ga erheen met een stuk of 100 Synths, een enorme hoeveelheid dynamics, een paar computersystemen en niet te vergeten een mengtafel.
Probleem daar is dat iedereen je wel wil helpen, iedereen heeft er verstand van maar op het moment dat je serieuzer ingaat op de zaak kom je erachter dat niemand iets weet (of achteraf zelfs maar begrepen heeft wat het probleem is) en dat niemand je kan helpen.
Dus doe ik hier alvast mijn huiswerk.
Overigens is de kans groot dat het in Dhaka (Bangladesh) gaat gebeuren.
Het is daar zo vochtig dat de verf van de muren af springt.

dus toch.
het verbaast me eerlijk gezegd dat daar geen hightech is.kan je zien, op het internet en zo lijkt de wereld ineens heel klein, maar hij is toch gewoon nog net zo groot als vroeger, met bijpassende grote verschillen.

mooi avontuur trouwens!

Wat je moet weten is de temperaturen die het daar zal zijn, hoeveel je warmteproductie in de ruimte is (in Watt) en
de isolatie waarde van je ruimte.

Je moet namelijk de koellast berekenen, die bestaat uit een voelbaar deel en een latent deel.

Het voelbare deel is simpel, dat is gewoon de temperatuur.
Het latente deel is de vocht die er in de lucht is opgenomen, laten we zeggen dat dit in bangladesh 90% is.
Dat moet dus terug gebracht worden tot 50/60% vocht bij een temperatuur van 22/23 graden.
Dat lijkt mij zeer redelijk als de temperatuur daar 32 graden is ofzo.

Back