Vochtprobleem Geluidsstudio

Origineel geplaatst door Frank vd Klugt
Hoi Feike,

Zo lang was het nou ook weer niet met Tiscali, maar recentelijk nog de Jupiler Leaque bij Kees, op afstand dan natuurlijk. Ik heb het lekker druk en bevalt prima. Ik kom binnenkort weer naar Nederland voor vakantie, maar ik zie nu dat alles heel licht geoxideerd is, vandaar wat vragen in deze topic. Hoe is het met jou, druk?

Doe de groeten aan Marije, en Kees.

jawel zn gangetje
we gaan verhuizen ook over een 3tal maanden
naar t entrepotdok, dus in de buurt
wordt erg mooi daaro.. ik zal de groeten overbrengen en wie weet tot snel :)

Origineel geplaatst door Alex Omega
Het latente deel is de vocht die er in de lucht is opgenomen, laten we zeggen dat dit in bangladesh 90% is.
Dat moet dus terug gebracht worden tot 50/60% vocht bij een temperatuur van 22/23 graden.
Dat lijkt mij zeer redelijk als de temperatuur daar 32 graden is ofzo.

Dat is nou precies wat ik al zei. (we vallen in herhaling...)

Gewoon een goede ontvochtiger kopen. De temperatuur hoeft niet zoveel omlaag. Warm is het toch.
Alleen het vocht moet er uit. Bovendien koelt een ontvochtiger ook iets!

Vochtvreters of andere bouwmarkt oplossingen gaan je gewoonweg niet helpen.
Je gaat toch ook niet met een aantal tweelingsnoertjes een midi-kabel maken?

Als electriciteits kosten geen probleem zijn zou ik gaan voor de "server" achtige airconditioning. Dit zijn complete units met koeling, verwarming (elektrisch), bevochtigen en ontvochtigen. Ok, bevochtigen is niet nodig, ontvochtigen wel. Als de koeling aan gaat zal de temperatuur dus zakken, daarbij wordt ook ontvochtigd en dat kan best fors zijn als het apparaat eenmaal op gang komt (diverse emmers per dag bij 24 uur draaien). Doordat de temperatuur zakt of zelfs te laag wordt, zal dan een naverwarmingsbatterij (elektrisch of koeltechnisch) ingeschakeld worden.

Of dit praktisch haalbaar is weet ik natuurlijk ook niet. Jos, een spoedcursusje koeltechniek misschien als het zover is zodat je zelf eea kan repareren als het kapot gaat?

hehe wat een moeite toch allemaal,

Wat ik al eerder zei gewoon een split unit met eigen thermostaat, het geeft echt niet als je 2/3 graden tremperatuurverschil hebt hoor. Niet moeilijkdoen met serverruimte koeling, dat is helemaal niet nodig.

Als die tropische landen staan toch vol met split units...
"Ontvochtigers" zijn onzin, geef daar geen aandacht aan.

Waar het om draait is toch ook een goed werk klimaat? 32% met 90% vocht betekend dat je zweet niet meer verdampt
he, altijd natte oksels e.d.

SPLIT-UNIT dus....
Carrier is goed bv

"Ontvochtigers" zijn onzin, geef daar geen aandacht aan.
Waar het om draait is toch ook een goed werk klimaat? 32% met 90% vocht betekend dat je zweet niet meer verdampt
he, altijd natte oksels e.d.

"Ontvochtiger onzin en 90% vocht = zweet niet meer verdampt + natte oksels."
Alex, je spreekt jezelf tegen. Ik weet dat nadenken vroeg in de ochtend best moeilijk is maar ga geen onzin verkopen door te zeggen dat een ontvochtiger "ONZIN" is. Deze apparaten zijn hiervoor speciaal ontworpen.

Split Units zijn hoofdzakelijk ontworpen om een aangenaam klimaat te maken in een ruimte waar mensen verblijven.
Hier gaat het juist hoofdzakelijk om de apparatuur en dus is een ontvochtiger geen onzin!!!
Ik zeg echter NIET dat een split-unit onzin is, maar je moet kijken naar de vraag. De apparatuur mag niet gaan roesten. Als het om zoveel kostbare synths gaat zou ik in eerste instantie ook kijken naar een oplossing voor het vocht. De koeling voor menselijk genot komt op de 2e plaats.

Origineel geplaatst door Frank vd Klugt
Hoi Mike,

Ik woon in Thailand en heb zo mijn werk met inspreken van radio en tv commercials, wat ik nu merk is dat mijn microfoonstandaard en shock mount, maar ook microfoon lichte erosie (want echt roest kan ik dit noemen) vertoont. Ook mijn Alesis MK2 speakers zie je in de naden waar 2 delen tegen elkaar aanzitten een vorm van schimmel ( heel lichtjes ). Verder zie ik dat pluggen ( xlr en Jack etc ) licht gaan roesten.

Zoals je ziet het is misschien wat eentonig maar het is allemaal " heel lichtjes " *D

Ik zet af en toe mijn airco aan maar ik ga er toch voor kiezen om deze toch de hele werk-dag aan te laten maar dan op stand dry.

Veel succes daar!!

Leuk om te lezen dat een medeforumlid in Thailand woont. Ons huis in Kanchanaburi is volgend voorjaar klaar. Op termijn wil ik daar ook muziek kunnen produceren, maar voorlopig werk ik nog wel hier en de hele studio meenemen wordt te kostbaar. Zonder airco is het niet te doen. Mijn schoonzus heeft een bedrijf aan huis waar allerlei pc's en printers de hele dag staan te loeien en zij heeft ook constant de airco aan.

Origineel geplaatst door FireFox
"Ontvochtiger onzin en 90% vocht = zweet niet meer verdampt + natte oksels."
Alex, je spreekt jezelf tegen. Ik weet dat nadenken vroeg in de ochtend best moeilijk is maar ga geen onzin verkopen door te zeggen dat een ontvochtiger "ONZIN" is. Deze apparaten zijn hiervoor speciaal ontworpen.

Split Units zijn hoofdzakelijk ontworpen om een aangenaam klimaat te maken in een ruimte waar mensen verblijven.
Hier gaat het juist hoofdzakelijk om de apparatuur en dus is een ontvochtiger geen onzin!!!
Ik zeg echter NIET dat een split-unit onzin is, maar je moet kijken naar de vraag. De apparatuur mag niet gaan roesten. Als het om zoveel kostbare synths gaat zou ik in eerste instantie ook kijken naar een oplossing voor het vocht. De koeling voor menselijk genot komt op de 2e plaats.

Ontvochtigers zijn in dit geval imo onzin ja. Je wilt niet weten hoeveel je gaat ontvochtigen met die split unit. Pak er even een mollier diagram bij en je ziet het direct.

Stel dat die koelbatterij van die split unit een graad of 10 is (tis de verdamper van dit hele koelmachientje) gevoed door freon zal dit waarschijnlijk lager maar ach.

Die supervochtige lucht klapt op een oppervlak van 10 graden, BAM meteen ontstaan er waterdruppels. De waterdruppels worden uit uindelijk een klein stroompje in de CONDENS afvoer richting een afvoertje op het riool.

en Voilá! :biertje: een lekker koel klimaatje en een heleboel vocht uit de lucht en in het riool.
dus, een maal een goed klimaat zorg voor een thermostatische/hygroscopische thermometer.
en ramen en deuren dicht houden. Het beste zou nog zijn om ook nog een beetje ventilatie te realiseren dus je zal wel een redelijk unit nodig hebben.

Succes!

Ontvochtigers zijn in dit geval imo onzin ja. Je wilt niet weten hoeveel je gaat ontvochtigen met die split unit. Pak er even een mollier diagram bij en je ziet het direct.

Stel dat die koelbatterij van die split unit een graad of 10 is (tis de verdamper van dit hele koelmachientje) gevoed door freon zal dit waarschijnlijk lager maar ach.

Die supervochtige lucht klapt op een oppervlak van 10 graden, BAM meteen ontstaan er waterdruppels. De waterdruppels worden uit uindelijk een klein stroompje in de CONDENS afvoer richting een afvoertje op het riool.

en Voilá! :biertje: een lekker koel klimaatje en een heleboel vocht uit de lucht en in het riool.
dus, een maal een goed klimaat zorg voor een thermostatische/hygroscopische thermometer.
en ramen en deuren dicht houden. Het beste zou nog zijn om ook nog een beetje ventilatie te realiseren dus je zal wel een redelijk unit nodig hebben.

Succes!

klopt gedeeltelijk , je heb bijvoorbeeld een wandmodel die hebben daar het meeste last
van als het erg vochtig is dan slaat er condens op de unit , de unit kan daar wel tegen maar het water wat eraf komt moet je opvangen in een goot , deze moet je extra monteren onder
binnen-unit , de vochtigheid die de airco uit de lucht haalt wordt via een slag weggevoerd en
je kun eventueel een condenspompje monteren dan weet je zeker dat alles weg gaat.
Als je gebruik maakt van een cassette-unit ( dit is er 1 voor in het plafon )dan heb je daar vrijwel geen last van.

Het is niet zo dat alle units met een wandmodel er last van hebben , ik
heb een Delonghi in de studio die heeft daar geen last van maar
in de slaapkamer heb ik een Panasonic en daar zie af en toe condens maar
dan moet het wel erg vochtig zijn en in Nederland komt dit in de zomer
niet zoveel voor dan bijvoorbeeld in Thailand .

-rechtsonder een wandmodel
-linksboven een cassette-unit

-verder zie je boven het wandmodel een kanaalunit
-dan nog linksonder de cassette-unit een raam-unit
-en boven de kanaalunit een vloer-unit

Attachments

• aircos.gif
    aircos.gif
    12,4 KB · Bekeken: 107
Laatst gewijzigd:
Back