Het SP-12/SP-1200 topic

oldskool! Maar wat is er nou zo speciaal aan t ding lotuz? Hij is toch vrij beperkt en sja , dat erg veel bekende producers em roemen maakt em alleen bekend maar wat maakt em bijzonder behalve de oldskool rauwe sound?

Mag ik vragen wat hij heeft moeten kosten ?

gewoon de manier van werken
als je met alleen zon bak een lekkere track kan maken kan je met alles wel een track maken

oldskool! Maar wat is er nou zo speciaal aan t ding lotuz? Hij is toch vrij beperkt en sja , dat erg veel bekende producers em roemen maakt em alleen bekend maar wat maakt em bijzonder behalve de oldskool rauwe sound?

Het moge duidelijk zijn dat ik met mijn setup de SP niet nodig heb. Vergelijk het maar met een moderne, comfortabele auto voor doordeweeks gebruik en een klassieker voor in de weekenden. Het is mij meer te doen om het gevoel dat de SP me geeft dan de werkelijke functionaliteit. In de praktijk zie ik namelijk nog niet helemaal hoe in de SP deel uit kan laten maken van m'n vaste setup. Het kan wel, want ik heb al overwogen om m'n huidige geluidskaart weer te verruilen voor een Creamware Pulsar 2 met een Behringer ADA8000 of een dergelijke converter om zodoende iedere output van de SP verbinden met de Pulsar. En dan kun je dus iedere output pannen, EQen en voorzien van effecten. Maar ik wil niet te hard van stapel lopen, dus ik kijk de komende weken eerst aan of ik de SP wel blijf gebruiken.

Hij heeft me trouwens € 580,- gekost. En daar zouden nog douanerechten en BTW bij moeten komen. Ik vraag me af of dat ik daar nog een rekening voor toegestuurd krijg of dat ik geluk heb gehad.

gewoon de manier van werken
als je met alleen zon bak een lekkere track kan maken kan je met alles wel een track maken

Dat is zeker zo. De beperkingen dwingen je om creatiever te zijn. Het zet die hersencellen weer aan het werk. :D

Kun je nog wat creatiefs doen met de filters die er in zitten? Bij de Prophet 2002 kun je daar echt alle kanten mee op.

Ik dacht dat je bedoelde dat dezelfde motor onder de kap lag, maar de specs zien er anders uit.

http://pagesperso-orange.fr/rsf.synth.official/pages/sd_140/sd140.html

oberheim dpx scoor je voor 100+ eu
en die heeft aleen een play mogelijk heid moetje dus een eigen library aan leggen
leest emulator 2 [sp/ sp1200 niet moietje om zetten ]
sequential 2000 s900 akai
en nog wat en ensoniq 12 bitt library
mirage

mijn tipo voor die sounds en wat mono zegt rsf vette shit
heb hier een dd30
eprom drumachien [stuk nu ] klinkt egt te uber dikker dan lindrum

Kun je nog wat creatiefs doen met de filters die er in zitten? Bij de Prophet 2002 kun je daar echt alle kanten mee op.

Je kunt (zonder kap te openen) niet zelf de instellingen veranderen. Da's jammer.

Each output Is filtered differently. Channels 1 and 2 have dynamic filters whose bandwidth varies in time, channels 3 and 14 are muted by a constant amount, channels 5 and 6 are somewhat less muted, and channels 7 and 8 are unfiltered. Knowing this can be handy when assigning sampled sounds, as different sampled sounds may respond better to particular amounts of filtering. To hear the filter effects, select a drum sound and assign it to each channel in succession, carefully noting the difference in sound between the different channel assignments.

Grappig dat je over de Prophet 2002 begint. Ik heb namelijk even overwogen om die te kopen, omdat ik die 12 bit sampler nog niet had uitgeprobeerd en daar nieuwsgierig naar was. Maar uiteindelijk wilde ik toch weer een SP.

prophet 2002 koopje bets goedkoop 200+a300 misschien
de keys version lijkt me easy werken
enb idd mee4rdere outputs maken dat ding erg fet
en voor synth sounds ...sample maar een fatte string/ lead sound
unison zetten en dan de tunen
kunne nietveel samplers synths
de dss1 van korg ..ook leuk

deze 680.- http://cgi.ebay.com/E-MU-SP-12-Drum...5|66:2|65:12|39:1|240:1318|301:1|293:1|294:50
magter wel turbo exp. op zitten ...jatog
emax lijke ...meer voor zn centen

580.- nog wel te doen / niet weinig
sampling kan heel cheapo
mirage
dpx1
s900/950

deze bv = egt te duur wel mooie machiene
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...IA&itu=FICS%2BUFI%2BUA%2BIA%2BUCI&otn=4&ps=10
sp1200 blijft ook 1200.- of veel meer

deze is wel vet zeg software voor de rsf sampler
http://m.bareille.free.fr/sd140/sd140.htm

Attachments

• sd140_devsoft1.jpg
    sd140_devsoft1.jpg
    79,3 KB · Bekeken: 138
Qua sound vind ik hem wel heel goed, maar een SP12(00) is natuurlijk wel meer dan alleen het geluid natuurlijk. Ik denk dat de interface een stap achteruit is, maar ook weer niet verschrikkelijk. Minder inspirerend.

Een machine als een SP of MPC inspireert meer dan een rack sampler. Dat heeft zeker meegespeeld in m'n besluit om weer een SP te kopen.

Duidelijk Lotuz, pure nieuwsgierigheid hoor en totaal niet afkrakend bedoeld vanaf mijn kant :)

Snippet van die beat klinkt trouwens lekker. Lekkere groove!

Ik snap de nieuwsgierigheid, ik heb dat op t 1 of andere manier met de mpc3000.. Maar helaas staat hij er niet..

MPC3000. Kan ik me ook iets bij voorstellen. Heb ik ooit ook naar gekeken op Ebay. 8) Scheelde toen weinig of ik was voor ruim € 1000,- opgelicht met valse Ebay/Paypal berichten. :bekdicht: Ik heb wel even een MPC60II gehad. Die zag ik laatst weer te koop staan trouwens, inmiddels uitgebreid met nieuwer OS. Maar ik vind de Akai samplers eigenlijk iets te clean klinken.

1000 eurie voor een 3000, ja , te mooi om waard te zijn denk ik dan maar. Is een mooie prijs alsie in goede staat is. Klassieker heh..

Vond je de 60 echt clean klinken? Mijn S900 kan aardig rauw/low fi klinken vind ik dan ..

Bij de S900/S950 kun je de sample rate nog zelf instellen. Bij de MPC60 staat deze vast op 40kHz. Dit resulteert in een vrij helder geluid. Welke sample rate gebruik jij als je met je S900 samplet?

Hmm.. Instellen van de sample rate ben ik niet bekend mee met de S900. Wel met de bandwith (van 4kz tot 16kz) waarin gesampled wordt. Ik haal vaak mijn drums door de 900 zodoende gebruik ik em eigenlijk alleen als filterbak. Ik sample een drumloop meestal op zo'n tot 8khz alles daarboven neemt hij niet op. Hierdoor krijg je die vieze sound. Wilt ik dattie nog meer lowfi klinkt dan schroef ik de bandwith wat naar beneden.

Ik kies mijn drumloops en deze zet ik achter elkaar in adobe edition en zet ik de output op de input van de S900.

Nadat ik alles gesampled heb neem ik em weer op in de pc. Chop ik de drumloop in recycle en zet ik de files op CF card en laad ik alles in mijn 2000 classic en dan sequence ik de boel.

Misschien omslachtig maar zo heb ik al mijn beats gewoon op CF card staan en hoef ik niet te kloten met floppies en samples bewerken op de S900.

De MPC60 heeft geen variabele bandwidth, dus voor een 12 bit sampler is hij niet zo lofi. En een 16 bit 44.1kHz sampler als de MPC3000 heeft een nog betere geluidskwaliteit.

Het resamplen wordt veel gedaan. Dan gebruik je de sampler dus eigenlijk meer als een effect processor. Maar dan heb je het geluid van de klassieke sampler en het gemak van de moderne sampler. Ik sluit niet uit dat ik dit ook met m'n SP ga doen ipv de outputs spoor voor spoor opnemen in Cubase. Ik ga sowieso eens kijken of ik de swing van Maschine gelijk kan krijgen met die van de SP (bij normaal tempo en bij twee keer zo hoog tempo).

kwa geluidskwaliteit oke, maar ondanks de 16bit heeft de 3000 toch een hele lekkere sound die mijn 2000 niet heeft of in ieder geval anders. Waar zou em dat inzitten dan buiten de sequencer?

Zou wel dope zijn om je in je maschine dezelfde swing te krijgen.. Kortom , je hebt nog zat te spelen ;)

Ben wel benieuwd naar meer beats van alleen de SP, die swing is erg lekker moet ik zeggen..

Ik zag een topic over tapedump voorbij komen en ik heb meteen maar eens geprobeerd of ik m'n samples kon saven naar Sound Forge en weer terug kon laden. En het werkt! *D Voor mij geen geklooi met floppy disks dus.

Die SP swing is trouwens ook met Maschine te emuleren. 8) Helaas is de SP sound niet te emuleren met Maschine. ;{

Nog een voorbeeldje van de typische SP klank. Doet het goed op klanken als een vibrafoon. *D

Ik wil niet te hard van stapel lopen, maar eerlijk gezegd kan ik eigenlijk niet wachten totdat ik iedere output apart kan bewerken. Filteren en bepaalde effecten toevoegen maakt toch een belangrijk deel uit van het proces als ik een beat maak. Eerst de beat helemaal droog maken en daarna pas met filters en andere effecten aan de slag gaan, is weer een heel andere werkwijze voor me. En met slechts vier kanalen op m'n mixertje voor de acht outputs van de SP is het ook behelpen. Om van het voorbewerken van samples in Sound Forge maar te zwijgen. En twintig jaar geleden hadden ze niet eens zulke programma's! :dj: Krijg je wel erg veel respect voor de producers uit de Golden Era. :mega:

Attachments

• SP-12 Turbo Segment2.mp3
    168,9 KB · Bekeken: 134
:dj: Krijg je wel erg veel respect voor de producers uit de Golden Era. :mega:

Precies wat ik had na het eerste avondje kutte met mn mpc60 :biertje:

Back