[Beginner] Zoek een goede synth

Quinty

Kacke und Schmutz
Ik ben een beginner in synth wereld dus ik heb nog wel wat vragen...
Ten eerste ben ik op zoek naar een synth (geen softsynth). Ik heb nog helemaal geen instrument het is dus mijn begin. Ik heb ooit wel een Roland keyboardje gehad maar wat moet je daar mee! 8o)

Ik zoek dus een synth waarmee ik eerst vooruit kan (voor mijn doen). De muziekstyle die ik maak is HardHouse, Trance en Club. Nu doe ik dat nog met een Freeware programma (misschien wel bekend) met de naam Buzz.

Hebben jullie suggesties?

PS. in bladen lees je vaak over de oude Juno-60? Als ik m zo zie zeg ik dat het niets is...

Als ik zo naar je muziekstylen kijk denk dat je aan een alpha Juno 2 meer hebt (hardhouse), is tegenwoordig niet zo duur meer. Zit een lekker ranzig geluid in. Tien jaar geleden zijn ook alle hardcore nummers er mee gemaakt.

Loop eens een muziekwinkel in en laat de verkopers links staan en ga zelf eens proberen.

Oudere gear zul je misschien niet zo snel daar aantreffen maar dat komt later vast wel.

Origineel geplaatst door Wappie909
Als ik zo naar je muziekstylen kijk denk dat je aan een alpha Juno 2 meer hebt (hardhouse), is tegenwoordig niet zo duur meer. Zit een lekker ranzig geluid in. Tien jaar geleden zijn ook alle hardcore nummers er mee gemaakt.

Hieruit constateer ik ook dat ik beter een digitale synth kan nemen ipv. een analoge?
Heb ik dat goed?

Origineel geplaatst door Wappie909

Mee eens! Van Hardcore to Trance! Het blijft een vette en leuke bak voor een leuke prijs!:okdan:

Peace...

ligt er aan....

digitaal heeft over het algemeen veeeeel meer functies voor veel minder geld maar een analoge synth klinkt vaak iets lekkerder (warmer)

Houdt er rekening mee dat je voor je drums e.d. niet veel hebt aan een analoge of VA (digitale) synth.

Misschien is een sampler een betere manier om te beginnen.

aan te bevelen VA's:

Roland JP8080/JP8000 (voor die superstring sound)
Access virus (gewoon vet)
Korg Ms2000 (goedkoop maar krachtig)
Novation nova/supernova (wordt vaak gezegt dat deze vrij warm klinkt)
Yamaha AN1X (ook goedkoop en in staat goede trace sounds te creeren)

Ja STicKX! Dat zijn goeie suggesties! Maar die gast begint pas! En volgens mij is het voor hem niet nodig om meteen zoveel honderd euro voor een eerste synth neer te telllen!

Toch?;)

Peace...

Origineel geplaatst door Mangina
Ja STicKX! Dat zijn goeie suggesties! Maar die gast begint pas! En volgens mij is het voor hem niet nodig om meteen zoveel honderd euro voor een eerste synth neer te telllen!

Toch?;)

Peace...

Eerste synth mag tot ongeveer EUR 500 kosten.

PS. aan deze synths kan ik goedkoop komen.. wat valt er over te zeggen?

Gem S-2
Roland JX 3 P
Roland S 10
Roland D 20

Toch?;)

Peace...

neuuuuh qweet ik...
maar ik probeer hem iig even wat suggesties te geven... kijk even op het internet en je weet gelijk de 2ehands prijzen van die bakjes (http://www.prepal.com).
Zeg niet dat ie ze moet gaan kopen hoor :) zijn alleen maar suggesties :D

zoals ik al zij, volgens mij kun je beter beginnen met een sampler (akai s2000 ofzw).

Origineel geplaatst door STicKX
neuuuuh qweet ik...
maar ik probeer hem iig even wat suggesties te geven... kijk even op het internet en je weet gelijk de 2ehands prijzen van die bakjes (http://www.prepal.com).
Zeg niet dat ie ze moet gaan kopen hoor :) zijn alleen maar suggesties :D

zoals ik al zij, volgens mij kun je beter beginnen met een sampler (akai s2000 o
fzw).

Je hebt volkomen gelijk!!!:)

Tja?! Het is moeilijk raad geven! Wat je zegt; tot 500 euro mag deze synths kosten.

Enige raad van mij? Spaar lekker door en ga op STicKX's z'n raad af!:okdan:

:biertje: :peukie: :biertje: :peukie:

Wat is het voordeel van een sampler dan? Zoals ik nu altijd gewerkt heb kan ik ook samples laden ed.
Heeft z'n ding wel meerwaarde voor mij? Uit een synth kun je mooie geluiden maken voor de melodie lijn van je muziekstuk.
Ok een drumcomputer lijk me ook nog wel makkelijk....

Origineel geplaatst door Quinty
Eerste synth mag tot ongeveer EUR 500 kosten.

PS. aan deze synths kan ik goedkoop komen.. wat valt er over te zeggen?

Gem S-2
Roland JX 3 P
Roland S 10
Roland D 20

JX3P is een hele leuke synth maar volgens mij niet wat jij zoekt!
Het is een fijne bak die alles wat je ermee maakt omtovert in jaren 80 sounds.
Dit soort bakken zijn leuk als 'uitbreiding' als je al een basis hebt.

Niet echt geschikt als eerste synth.

Wat is het voordeel van een sampler dan? Zoals ik nu altijd gewerkt heb kan ik ook samples laden ed.
Heeft z'n ding wel meerwaarde voor mij? Uit een synth kun je mooie geluiden maken voor de melodie lijn van je muziekstuk.
Ok een drumcomputer lijk me ook nog wel makkelijk....

voordeel van een sampler is:

hij klinkt zoals de samples die je erin stop en is niet 'beperkt' in zijn klank :)

Maar als je een synth zoekt voor mooie melodie lijnen zoals jij dat zegt zal ik zekers eens kijken (luisteren) naar die synths die ik eerder heb genoemd.

Wat voor een muziek maak je?:confused:

Ik maak Club, Trance en HardHouse...

Ik heb in Interface eens een stuk gelezen over de Emu XK-6
Lijkt me ook een phat ding, althans als je de demo op CD mag geloven. Heb zelf nog nooit met een synth gewerkt, dus ik heb geen flauw idee! :confused:

Ik maak Club, Trance en HardHouse...

Ik heb in Interface eens een stuk gelezen over de Emu XK-6
Lijkt me ook een phat ding, althans als je de demo op CD mag geloven. Heb zelf nog nooit met een synth gewerkt, dus ik heb geen flauw idee! :confused:

Sorry! Quinty! Ik vind het lastig om je verder te helpen! Ik ben zelf 8 jaar geleden op een 909 & een 303
begonnen. Maar die zijn nu helaas niet meer betaalbaar. Ik ben zelf altijd bij analoog en oude bakken gebleven,
met uitzondering van een Yamaha RS-7000, die ik pas gekocht heb! En dat is voor mij een perfecte bak!
Loop-based, en real-time te bespelen.

Ik heb niet zo'n kennis van de nieuwe technieken deze tijd. Daarvoor moet je echt de "zoek" optie gebruiken!
Daar staat meer dan zat over in in dit Forum!

Peace...:okdan:

Tsja dit wordt een grote zoektocht door het grote bos!

Als ik de Access Virus hoor lijkt het me wel wat. Voor de rest zou ik het echt niet weten.
Moet 2ehands zien te krijgen. Of met iets anders beginnen.

Ik zal nog wel verder kijken wat ik kan doen.

kijk even naar VA synths... niet al te duur en zijn zeer geschikt voor wat jij wilt!

Mooie melodie lijnen e.d.

Misschien is een Yamaha cs1x of an1x iets voor je... Deze bakken heb je al vanaf een eurootje of 250.-, er zitten diverse drumkitjes in, en met de geluiden is best te leven, IMHO... En als je deze bakken 'ontgroeid' bent zijn het geweldige midikeyboards. Succes!

Marten8D

*zucht*

Quinty, heb je de FAQ wel eens gelezen?

Goed, van de 300 draadjes die al langs zijn geweest over 'wat voor synth moet ik kopen?' kwamen we er meestal wel op uit dat je die dingen moest gaan beluisteren.

Van plaatjes zie je niet of een synth lekker klinkt. Van anderen weet je niet of een synth voor jouw goed klinkt.
Als je weinig ervaring met synths hebt zul je daar aan moeten werken. Het hoeft niet, je koopt op de gok een of andere synth en dan is het maar net of het iets voor je is. En tsja, als je niet beter weet dan ben je al gauw snel tevreden schat ik. In dat geval maakt het geen ene malle moer uit wat je koopt.

En al die mensen die allemaal leuke synths opnoemen hebben de ballen verstand van wat een ander zou willen. Jullie antwoorden zijn goed bedoeld maar ik vind ze nergens op slaan. Sterker nog je helpt hem er niet eens mee, wordt er alleen maar meer verwarrend op.
De suggesties om in je prijsklasse te kijken wat er te koop is vind ik een goed begin. Maar je zult toch moeten weten wat het verschil is tussen de ene en andere. En dat kun je het snelst uitvinden als je ze gaat gebruiken/testen. Doe je dat niet dan koop je wellicht een kat in de zak.

Back