Roland versus Korg "engine structure"

hele tapijten tekst, maar als er om een daadwerkelijke demonstratie gevraagd wordt om het een en ander duidelijk te maken, krijg je dit !

typ dan alsjeblieft helemaal niets....

Origineel geplaatst door ronnyvalder
Dus hou er gewoon mee op,jij hebt een M3,fijn voor U en voor mij :-)

Laat gewoon de mensen zelf uitmaken wat ze keizen,jij wil er precies altijd op aandringen
om voor die Korg M3 te kiezen,dat is me gewoon duidelijk.

Ik niet,ik dring niets op,ik heb inderdaad een FantomX,maar ik post daar geen demo's van
om mensen te overtuigen een Roland FantomX te kopen en ook omdat ik er toevallig
ook 1 heb,zoals jij met jou M3

Fijn,iedereen die de M3 ziet zitten,koop er a.u.b. ééntje,doet me a.u.b. een plezier
maar die effe zich wil verdiepen in deze topic go ahead,en wil je erna nog altijd een Korg
M3 kopen,tof,want dan heb je echt een persoonlijke keus gemaakt.

Dus neen,ik post hier geen demo's,demo's zeggen niets,je moet deze tocht zelf ondernemen
ieder voor zich

tsja, dat is denk ik het probleem, ik heb niet alleen een m3 hier ;)
Lees gewoon de m3 thread eens, dan zul je zien dat ik vaker een Motif aanraadt op basis van wat mensen willen dan een m3, dat is dan op zich wel raar voor iemand die volgens jou perse wil dat iedereen een m3 moet kopen :D

Ik reageer alleen maar kritisch op de uitlatingen die je doet over synths die je volgens jouzelf goed kent. Dat je daar boos om wordt of allerlei conclusies uittrekt is niet mijn probleem overigens.

maar ik blijf het vreemd vinden dat je pagina na pagina aan het handpoppen bent over synth specs en dan vervolgens geen enkele moeite wilt doen (want dit heeft je SLOTEN met tijd gekost hahaha) om dan iets te laten horen.

niet iedereen heeft al die synths in huis, dus het lijkt mij juist perfect om op basis van sounds en demotrackjes de synths onderling te kunnen vergelijken. Want een manual maakt geen sound, de synth wel :) (tegelwijsheid :okdan: )

Origineel geplaatst door quifster
Het meest grappige vond ik trouwens je reactie op de Souvenir of china demo. Waarin je beweerde dat ik dat juist in combi mode deed en dat korg daar juist zo goed in was. Ik had namelijk op basis van eerdere beweringen van jou (dat motion synths alleen in prog mode goed klinken en dat als je ze overzet naar combi mode er niks van overblijft omdat dan de fx wegvalt), gebruik gemaakt van 2 motion synths met maar heeeeeeel weinig fx erover.
Jouw reactie was dat combi modes altijd goed klinken en dat het alleen leuk is om snel ideeen op te doen. Hierbij ging je voorbij aan je eerdere opmerkingen.

Ik vond dat echt lachwekkend omdat in een korg m3 en oasys combi mode en sequencer mode eigenlijk gelijk zijn (vergelijkbaar met een roland multi). en je in combi mode gewoon je 16 midi sporen tot je beschikking hebt. Als je dan ook nog nagaat dat ik live daar een complete track neerzet gaat dat toch wel iets verder als alleen wat ideeen mee opzetten ;)

Je bent weer bezig dingen te verdraaien,je bent echt ne crack hierin man :-)
en het feit dat je lacht met deze thread beken je dat jij hier uit de hoogte kijkt,
ik lach niet met andermans thread's.

Die demo van Souvenir of china,daar zat ook gewoon op klankbasis niet veel speciaal's in
zeker niet op gebied van sounddesign,standaard pad's en paar andere geluidjes,
Korg op zijn best

Die demo zegt alles en niets,zo simpel is dat.

Deze laat gewoon inzien dat als je deze weg opwil qua nummers je eventueel een M3
kan kopen,maar voor andere richtingen geeft ie niets aan.

Dus a.u.b. doe me een plezier,koop allemaal een KORG M3,
dan houd dit gezever misschien op
en aan de mensen die deze thread niet non-info beschouwen
bekijk het allemaal zelf eens alvorens je kiest voor een nieuwe synth.

en het hoeft nieteens goed te zijn, het gaat hem om de klank eens te beschouwen...

eenfiltersweepje, een akkoordje, een beatje, envooral zo'n modulatiefreakding, aangezien volgens jou er meer modulatie mogelijk is per tone ... iets met filters ofzo en amplitude

nee? owké, dan zegt al die beken tekst niet veel :stupid

en Quifster,kan je me a.u.b. een link sturen waar ik nummers van jou kan beluisteren
en yep misschien vindt ik ze maar niets,maar anderzijds kan ik ze ook super vinden
en dan zal ik dit zeker toegeven.
Maar aan jou demo's over de M3 kon ik echt niet afleiden waarom je dus de
engine beter vindt en door de Karma te gebruiken en standaard pad's
wel dat geeft ook niet onmiddelijk een idee waarom de sound van de M3 beter is.

Ja,de Karma is inderdaad wat Korg op speelhulp en voor op ideeën te komen
de grote troef en dat is ook zo,heb ik nooit anders beweerd,
maar wat als Stephen Kay had gekozen voor Roland??????????

en Quifster,kan je me a.u.b. een link sturen waar ik nummers van jou kan beluisteren
en yep misschien vindt ik ze maar niets,maar anderzijds kan ik ze ook super vinden
en dan zal ik dit zeker toegeven.
Maar aan jou demo's over de M3 kon ik echt niet afleiden waarom je dus de
engine beter vindt en door de Karma te gebruiken en standaard pad's
wel dat geeft ook niet onmiddelijk een idee waarom de sound van de M3 beter is.

Ja,de Karma is inderdaad wat Korg op speelhulp en voor op ideeën te komen
de grote troef en dat is ook zo,heb ik nooit anders beweerd,
maar wat als Stephen Kay had gekozen voor Roland??????????

allereerst,
ik zou me maar geen zorgen maken over wat er tussen forumleden onderling speelt, het is jammer dat het in jouw thread gebeurd maar het kan in elke thread gebeuren. Staat los van jou.

Daarnaast wil ik even duidelijk maken dat ik het best knap vindt dat je stand houdt in de kritische toon die je af en toe krijgt, ik vind het zelf nog wel meevallen, maar blijkbaar voel je je aangevallen. Dit is onnodig en niet mijn bedoeling wat andere forumleden hier ook gaan zitten beweren.

De demos waar ik in geinteresseerd ben zijn simpel, eenvoudige soundsnippets van een patch (roland taal) waarin wat eigenschappen van de synth engine en hoe je dat kan toepassen laat doorklinken. Volledige demos is niet nodig, dat laat meer zien hoe handig iemand is met zijn sequencer dan hoe goed de synth zelf is. Gewoon live soundsnippets is meer dan voldoende. bijvoorbeeld ik zou op de m3 een snippet posten van hoe ik met de synth engine waveshaping toepas op bijvoorbeeld een sinus sound. Dat geeft een goeie indruk van dat stukje denk ik dan. Zo kun je vast ook wel iets verzinnen voor de Roland, helemaal omdat je weet wat de zwakke punten van een korg zijn. Zo krijg je een leuk vergelijk.

goed, je wilt wat links met tracks. ik heb er niet zoveel online meer tegenwoordig maar heb er een paar geupload in verschillende stijlen:

klassiek:
Rachmaninov - prelude in c sharp

Dance/Trance:
Quifster - Jadestone
Black

New age / ambient:
Mijn myspace site met 4 ambient nummers

Synth only demo's:
Virus TI Synth demo
Virus ti solar soundset demo van eigen patches
M3 live demo - Mystic movements
M3 live demo - Souvenir of China

lijkt me eerst wel genoeg dit 11 nummers.

Laatst gewijzigd:
Bericht door een moderator:
Thread opgeschoond. Discussie is goed, maar laten we het a.u.b. gezellig houden.

zeer mooi quif ;)

Hallo,Quifster,bedankt voor de links.

Voila,hierbij gaat het al bewezen zijn dat Quifster en ik over iets gaan eens zijn ;-)
Heb je nummers allemaal beluisterd,alleen het klassieke stuk maar de eerste maten
erna stopte alles.En ook het laatste nummer op myspace stopte ergens middenweg dacht ik.

Maar heb zeker een indruk gekregen van wat je kan en dat was zeer positief :-)
Ben niet echt een super dance fan,maar die nummers van jou waren mooi afgewerkt
en alles klonk ook mooi helder en vooral punchy en opbouw zat ook Ok,dit en nog andere
dingen geven me de indruk dat je toch ergens genoten hebt van een goede basis
naar harmanonie theory en akkoord progressie's,maar anderzijds kan je ook een goed gevoel
hier voor hebben,al vermoed ik meer het eerste,maar ken je niet dus :-)

Dan je ambient nummers mogen er ook wezen hé.
Alles verzorgt.

Maar geeft toch hier toe dat jou stijl aanleunt naar New-age en dat ergens zelf dit terug te vinden is bij jou trance nummers,niets verkeerd mee hé,begrijp me niet verkeerd,
wil hier tot nu toe positief overkomen :-)

Verder luister je naar Jean-michel jarre,want hoe zou je er anders op komen om Souvenir
of chine te coveren,het is niet zijn bekenste nummer,daarom niet minder mooi natuurlijk
en het zou me nog niet verbazen dat je ook MIke Oldfield hebt liggen ;-)
No shame,heb zelf buiten laatste cd alles van Jean-michel jarre en ook tubular bells
van Mike Oldfield,waarvan de nummer 2 ik persoonlijk het beste vond :-)

Wat ik hiermee wil zeggen is dat als ik jou nummers beluister en dan demo's
van Stephen Kay ik er nog meer van overtuigd ben dat Korg uiterst geschikt is voor deze
stijlen en misschien daarom dat de M3 jou aan het hart ligt.

Met de demo'tjes die ik in de tijd maakte kwam ik altijd met mijn triton studio
uit op een new-age achtige song,ofwel een "wanted to be" dance nummer,
want aan die van jou kan ik niet tippen :-)

Dus al luister ik graag wel naar ambient,new-age.
Ik werd die klank die ergens wel de Korg klank kan genoemd worden beu,
en ben ik gaan uitzoeken waarom,en dan kwam ik uit op het punt van minder verscheidenheid
en dat korg veel insert effecten gebruikt om zijn klank op te dikken en dan
keek ik terug op wat ik deed als ik nog een JD-800 had,die super tof was,
maar toen kwa pcm sounds en vooral de nodige polyfonie en effecten een ramp :-)

Maar die 4 osc basis bij Roland en minder gebruik van effecten,maar toch super
evolving stuff qua timbre's vond ik super en dus 2 jaar terug heb ik me een tweedehands
XV5080 gekocht en nog altijd mijn triton's behouden,maar nu recent was ik het helemaal
beu en heb ik dus mijn 2 triton studio's verkocht en heb ik een mpc4000 aangeschaft
en een FantomX8 omdat ik sinds kort veel belang ben gaan hechten
aan een goed 88 key's klavier,niet dat Roland het beste 88 keys klavier heeft,
een maat van mij heeft een Yamaha CP300 en dat klavier is gewoon super qua gevoel :-)

Maar laten we a.u.b. even de rollen omdraaien Quifster,wat ergert je aan Roland
wat heeft je doen beslissen om de M3 te kopen,dat is toch ook wel boeiend
om dit even te doen :-)

En aan de mensen die allemaal een demo willen,ook al is het maar iets klein,
wel die gaat eraan komen,maar effe a.u.b wat geduld.

Weet niet hoe het met jullie zit,maar wordt er 32 en heb nu ongeveer 4 jaar geleden
een oud huisje gekocht,waar nog een grote renovatie nodig is.
Momenteel met het goed weer ben ik buiten grondig dingen aan het opknappen,
doe heel veel zelf.

Dit heeft er ook toe geleid dat ik de laatste jaren qua proberen songs te maken
er niets van gebakken heb.
En dus nu profiteer ik van het goede weer,

dus effe geduld hé

Ronny, heb me muziekjes ook even snel doorgezocht voor wat voorbeelden.
En een paar gevonden die of met m'n XV5080 en/of EX5 zijn gemaakt.
(Bij een of twee gesmokkeld met wat losse samples.)

http://faxis.dyndns.org/songs/romplers/80ies.mp3
(EX5 via interne sequencer)

http://faxis.dyndns.org/songs/romplers/double_part.mp3
(XV5080 combi preset)

http://faxis.dyndns.org/songs/romplers/galax3d.mp3
(midi file van ben daglish naar een XV5080 afgespeeld)

http://faxis.dyndns.org/songs/romplers/mindmusic.mp3
(XV5080 naast wat losse samples)

http://faxis.dyndns.org/songs/romplers/pianotest1.mp3
(Piano patch had ik zelf gemaakt van piano samples van een bosendorfer)

http://faxis.dyndns.org/songs/romplers/beeper.mp3
(EX5 via interne sequencer)

En nog een voorbeeldje dat je soms een rompler ook voor drums kan gebruiken.
http://faxis.dyndns.org/songs/12.mp3
(Alleen XV5080 gebruikt voor de snare omdat die zo lekker valt met de 808 kick)

Nog een voorbeeldje van FDSP synthese van EX5 en bijgeluidjes van de XV5080
http://faxis.dyndns.org/softsynthforum/044.mp3
(Strings komen van de A6 trouwens)

Uhm.. ik heb nog even een -Off topic- , maar hele domme vraag :o:

Waar vind ik het serial number op de alesis fusion? (heb dit nodig om te kunnen registreren)

En aan de mensen die allemaal een demo willen,ook al is het maar iets klein,
wel die gaat eraan komen,maar effe a.u.b wat geduld.

Weet niet hoe het met jullie zit,maar wordt er 32 en heb nu ongeveer 4 jaar geleden
een oud huisje gekocht,waar nog een grote renovatie nodig is.
Momenteel met het goed weer ben ik buiten grondig dingen aan het opknappen,
doe heel veel zelf.

Dit heeft er ook toe geleid dat ik de laatste jaren qua proberen songs te maken
er niets van gebakken heb.
En dus nu profiteer ik van het goede weer,

dus effe geduld hé

hier wat demos van de wavestaion AD

standaard presets , met de startknop

en succes met de renovatie!

@ Turtel, bedankt voor het posten van deze preset wavestation klanken,je hebt er mooie
uitgekozen en geven aan waarom de wavestation een topper is :-)
Bedankt

@ Fuse, mooi ,waaral jou songs met de EX5 vond ik leuk,die beeper doet me denken
aan een John Carpenter soundtrack :-)
Dat midi-file nummer had je misschien beter weggelaten,geeft niet echt een mooi
voorbeeld van de XV5080 ;-)
Maar andere stukken al wel :-)
Bedankt

Dat midi-file nummer had je misschien beter weggelaten,geeft niet echt een mooi voorbeeld van de XV5080.

Dacht zelf juist van wel want ik vind het een mooi voorbeeld van de Roland sound van hun romplers. En dat haal je uit geen enkele andere synth (merk).
Dat het nummer je niet boeit doet er even niet toe. Maar je hebt een aantal leads door elkaar lopen en ze zitten elkaar niet echt in de weg.

Denk dat je in de vergelijking ook wel mag kijken naar hoeveel outputs je tot je beschikking hebt. Want hoe meer timbres je gebruikt hoe meer outputs je wilt gebruiken om ze indien gewenst apart te kunnen mixen. Soms vanwege compressie, andere verbs of bijv (analoge) filters. Soms zijn de interne FX simpelweg niet goed genoeg of wil je een timbre beter kunnen combineren met die van een andere synth dmv een send effect. En zelf gebruik ik wel eens een trukje om de interne FX van de synth na een aparte output te sturen voor EQ.
Tijdens live optreden zal dit veel minder meespelen maar in de studio vind ik het persoonlijk een must dat het kan.

En dan zijn 4 outputs voor bijv de Fantom en Motif karig.
Motif kan nog via firewire (evt ism i88x) worden uitgebreid naar 16.
De 8 outputs (plus firewire) van de M3 zijn zoals het hoort.
En dus in het geval van de Fantom kan je dat net zo goed alleen patches gebruiken en die bouncen naar een HD spoor om hem weer vrij te maken voor een andere sound.

*knip*
Ook is het niet mijn bedoeling om Roland te promoten,want wat heb ik eraan,
werk niet voor Roland en wordt niets betaald hoor
En daarbij denk wel dat de mensen hier op het forum slim genoeg zijn om niet zomaar
van één persoon de mening te aanvaarden hé,
dus mijn bedoeling is dat ze het zelf uitzoeken met in het achterhoofd wat ik hier heb beschreven qua engine structure's en dat deze personen dan zelf uitmaken wat
voor hen belangrijk is en daaruit hun keus bepalen.

Wil het zeggen dat nu iedereen voor Roland zal kiezen,natuurlijk niet en waarom
zouden ze,weeral t'is een persoonlijke keus.

Zeg ik dat andere synth's minderwaardig zijn,neen

*knip*

Maar eigenlijk zeg je met dit alles wel dat je feitelijk (letterlijk dus, op feiten gebaseerd) een slechte keuze maakt als je geen roland aanschaft (wanneer namaak akoustische sounds en New Age je niets interesseren) en dit is nogal een statement.

Ik ben er helemaal nog niet uit welke workstation ik wil. De motif is mij gewoon iets te duur dus het gaat waarschijnlijk wel tussen de fantom en de m3, tenzij ik op een andere manier nog wat combineer.

Ik ben blij dat je nu bereid bent een demo te posten. Het heeft geen haast voor mij. Ik wacht hier wel rustig af. Misschien ben ik wel helemaal verkocht.

Misschien zal het mij wat meer gaan helpen bij de keus!

Hallo,Jpboere,

dat je met eender welk merk synthesizer niet kan tippen aan bepaalde plugins
als het aankomt op akoustische klanken na te bootsen sta ik 100 % achter
(behalve dan Openlab's Neko,maar dit kan je meer bekijken als een pc
in een synthesizer case)

Dan dat je als je een Korg koopt,je een verkeerde koop doet als je geen new-age of
ambient maakt,is wel ergens te letterlijk uit wat ik geschreven heb afgeleid hé ;-)

Eerst heb je bij Korg de Karma engine,die vindt je nergens anders,
dus als dit je bevalt dan is het best dat je voor een Korg M3 gaat of Oasys.
Ook zoals ik in de M3 thread heb gezegd,Korg doet het erg goed in de Backline
business,deze wordt daar regelmatig verhuurd aan buitenlandse bekende en minder
bekende artiesten,dus on stage blijkt het voor veel professionele artisten een topper
en dan hebben we het voorlopig nog maar over de triton studio,maar binnenkort
zal het zo ook zijn voor de nu nog nieuwe M3.

En alles hangt ervan af wat jezelf wil,wat wil je dat een synth kan,
wat sounds gebruik je het meest,welke type klank moet heel straf zijn,
enz.

Dus denk dat je altijd best zelf je verdiept in dit alles en dan zelf eens alles
gaat uittesten bij een kennis die een van deze synth's heeft staan.

Maar ik heb inderdaad nu voor Roland gekozen omwille van mijn voorkeur naar
bepaalde sounds die volgens mij aleen bij Roland kunnen gemaakt worden
door hun 4 osc structure,
nu de Korg Oasys is helemaal ergens software die draait onder linux hé,
dus wie weet gaan ze toch doen dat je meer Osc hebt,weet het niet,
maar wat ik wel weet is,moest Korg nu morgen dus 4 osc hebben en
meer verscheidenheid in synth gerichte multi-samples
ik zo weer naar Korg terug ga,waarom,wel omdat Korg qua workstation
de beste ervaring heeft en dan dat 10 inch touchscreen en interne harde schijf
enz bij de Oasys,plus hij toont verdomd goed hé.

Maar nu vindt ik Roland in de andere prijsklasse beter,voor wat ik verlang van een synth :-)

Zal ik dan maar even een Fantom-X demootje posten dan?

Fantom-X demootje Bartology

Het heet "Through The Night" en is van mijn hand. Het geeft een aardige indruk van de Fantom-X.

Het boeit me niet welke synths beter zijn. Ik vind de Fantom-X een top-workstation en hij vormt het hart van mijn "studio".

Grtz, Bart :biertje:

Back