Jupiter 8 probleem??

vinnie

Stamgast
Ik heb net mijn eerste Jupiter 8 gekocht en terug gekregen van een reparatie en heb tot nu toe bij het testen de volgende 2 problemen geconstateerd:

1. Als ik de synth aanzet hoor ik op de achtergrond een constant geluid wat lijkt op een soort overspraak van de vco's
Het geluid veranderd ook als ik andere patches selecteer. Het geluid blijft constant zacht op de achtergrond aanwezig hoewel de patches gewoon wel normaal klinken.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij vertellen welk probleem dit is?

2. Als ik in de bender sectie de VCO intensity (meest linkse schuifje) op 10 zet en een toon speel en vervolgens VCO-1 Bend op ON zet, verspring het geluid ongeveer een halve toon naar beneden.
Als ik vervolgens de bender beweeg reageert die wel normaal.
Maar ik neem aan dat er normaal niks aan het geluid hoort te veranderen voordat je de bender beweegt?

Bedankt alvast voor jullie hulp!
:halleluja

maak hem even open en controleer of alle stekkers goed in de kontakt sloths zitten...bij vervoer kunnen die los raken zeker als ze niet goed zijn vast gezet.

Thanks Smackos. Maar zouden die stekkertjes dit "overspraak" probleem kunnen veroorzaken?

Re: Jupiter 8 probleem??

Origineel geplaatst door vinnie
Ik heb net mijn eerste Jupiter 8 gekocht en terug gekregen van een reparatie en heb tot nu toe bij het testen de volgende 2 problemen geconstateerd:

1. Als ik de synth aanzet hoor ik op de achtergrond een constant geluid wat lijkt op een soort overspraak van de vco's
Het geluid veranderd ook als ik andere patches selecteer. Het geluid blijft constant zacht op de achtergrond aanwezig hoewel de patches gewoon wel normaal klinken.
Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij vertellen welk probleem dit is?

2. Als ik in de bender sectie de VCO intensity (meest linkse schuifje) op 10 zet en een toon speel en vervolgens VCO-1 Bend op ON zet, verspring het geluid ongeveer een halve toon naar beneden.
Als ik vervolgens de bender beweeg reageert die wel normaal.
Maar ik neem aan dat er normaal niks aan het geluid hoort te veranderen voordat je de bender beweegt?

Bedankt alvast voor jullie hulp!
:halleluja

Eerste probleem hebben alle Jupiters waar ik tot nu toe op gespeeld heb. Het achtergrondgeluid is inderdaad afhankelijk van de patch. Beste wat je volgens mij kan doen is het volume volledig open zetten, om het verschil tussen het echte geluid en het achtergrondgeluid zo groot mogelijk te maken. Ik heb de XLR uitgangen nog nooit getest, misschien weet iemand of het bij deze uitgangen minder is?

Tweede probleem heb ik nog niet voorgehad. Zeker dat het niets met de portamento te maken heeft?

Mijn jupiter 6 had hetzelfde probleem, maar dat zat in versleten potmeters (te herkennen aan dat ze makkelijk kunnen bewegen)...

Thanks voor jullie hulp!

@ Lt_picard:
Ik heb idd een achtergrond geluid onafhankelijk van de volume knop. Wat waarschijnlijk gewoon normaal is bij dit soort oude synth electronica :)
Maar daarnaast is ook een harder achtergrond geluid wat ook harder word als ik de volume knop open draai.
Het is ook goed hoorbaar als ik op mijn koptelefoon luister via de koptelefoon uitgang.
Het word ook beinvloed als ik het toetsenbord bespeel, dus het is zeker niet normaal te noemen.
Het vreemde is dat het je het niet hoort als ik de level schakelaar aan de achterkant op -20db zet, maar via de koptelefoon uitgang dus wel.
Ik zal de XLR uitgangen morgen even testen....

Het lijkt me dan eerder lijken op het probleem wat Synclavier ook heeft gehad. Ik zou alleen niet weten welke potmeter dan versleten is, de meeste schuifjes bewegen juist moeizaam.

Het 2e probleem is niet de portamento want die staat op nul.
En ik ben er dus net achter gekomen dat hetzelfde gebeurd als ik de VCO intensity van de LFOMOD op 10 zet en de VCO Mod schakelaar aan en uit zet terwijl ik een toon speel.
Ook dan verspringt de toon ongeveer een halve toon naar beneden.
Dit mag toch niet gebeuren neem ik aan?

Aha , bedankt Synclavier!
Ik heb ze even gecheckt en de volume knop van de Jupiter zit idd wat speling in.
Niet echt veel maar zou dat het kunnen zijn?

1 die achtergrond geluiden zouden echt heel zacht moeten zijn, da's nog normaal . de jp8 lekt een heel kleinbeetje meer dan bv een system 100 maar het is eigenlijk nauwelijks hoorbaar. dus als het echt te hard is , is er iets mis.
zet anders maar eens een mp3 op het net dan kunnen we het horen of kijk eens op een meter om te zien hoe groot het verschil is tussen wel/geen toets ingehouden.
2 lijkt erop dat de offset van de bender niet goed is afgeregeld of er is iets kapot aldaar.
zou iha even teruggaan naar de reparateur

Ik heb het gehoord en dit is echt meer dan een klein beetje lekken, zeg maar compleet onbruikbaar.

Mijn jp8 laat ook (zachte) digitale achtergrondgeluiden horen (per patch verschillend). Het werd minder toen ik de jp8 in een ongeaard stopcontact stak.

halve noot probleem: liijkt een verkeerde nul-stelling van de bender-of lfo callibratie. Waarschijnlijk mixt het circuit de signalen van bender en lfo samen, als er één niet goed geijkt staat krijg je dat.

Compleet onbruikbaar wil ik nou ook weer niet zeggen :)
Maar het is harder dan normaal naar mijn inzien.

Ik heb ook de XLR uitgangen nu getest en daar is hetzelfde probleem.
(Scheelt overigens wel die XLR uitgangen, je bent gelijk af van alle brom geluiden)
Ben er inmiddels achter gekomen dat de overspraak harder klinkt uit de upper uitgang.
Omdat beide uitgangen in mono gemixt worden op de Phones uitgang is het op een koptelefoon goed te horen.

Ik heb een mp3 bijgevoegd van een opname waarin ik de XLR Lower links heb gepanned en de XLR Upper rechts.

Ik heb de XLR's direct aangesloten op mijn Apogee converter en alleen de uiteindelijke opname genormalized.

@Wouw Het is een 110V model uit de US dus ik heb er een Step-Down converter tussen hangen. Maar als daar het probleem zou liggen dan moet er lijkt mij geen verschil tussen het geluid in de upper en lower output zitten.

Wederom bedankt voor alle hulp!

Attachments

• jp8 xlr l-r.mp3
    430,8 KB · Bekeken: 121
Oja ,je moet wel op goede monitors luisteren op een tamelijk hard niveau wil je dit goed kunnen horen.

Over de bender sectie: daar ga ik idd maar ff mee terug om dat te laten repareren, bedankt!

Nog ff de Phones uitgang voor de mono luisteraars onder ons ... :)

Attachments

• jp8 phones.mp3
    376,7 KB · Bekeken: 115
Origineel geplaatst door vinnie
Aha , bedankt Synclavier!
Ik heb ze even gecheckt en de volume knop van de Jupiter zit idd wat speling in.
Niet echt veel maar zou dat het kunnen zijn?

Het probleem zit dat de de stof waarvan de weerstand is gemaakt kapot gaat en deeltjes contact gaan maken (overspraak tussen de aarde of zelfs met de aarde).

Het is dus een leeftijdskwestie, alhoewel gemaakt als een tank zijn de draaiende delen altijd kwetsbaar...

Heeft iemand al geluisterd naar de mp3's en kunnen constateren of dit abnormaal is?

Dan weet ik of ik niet aan het doordraaien ben :)

Met m'n simpele headsetje is het goed te horen. De VCA gaat niet goed dicht. Ik kan niet goed horen of het er een is of meer. Wissel eens af: enkele noot, akkoord. Zit er op een JP8 een 'Level' schuif naast het VCA gedeelte of een VCA gain ?

Het bijgeluid zoals op de mp3 heb ik niet. In een ongeaard stopkontakt is de jp8 bij mij volledig ruis- en bijgeluid vrij, ook bij hoog volume.

In een geaard stopcontact is er een soort ruis te horen. Tijdens het drukken van de patch-select knopjes (na het indrukken van de eerste) hoor je deze digitale ruis veranderen. Deze bijgeluiden zijn vrijwel niet te beinvloeden met de volumeknop.

Ik heb 2 jp8's en voor beide geldt hetzelfde.

Back