Jupiter 8 probleem??

Origineel geplaatst door vinnie
Compleet onbruikbaar wil ik nou ook weer niet zeggen :)
Maar het is harder dan normaal naar mijn inzien.

Ik heb een mp3 bijgevoegd van een opname waarin ik de XLR Lower links heb gepanned en de XLR Upper rechts.

Dit is compleet normaal voor een Jupiter 8. Ik heb Jupiters in herstelling gehad bij Roland Benelux die zo terug gekomen zijn. Dus ik zou er me inderdaad niet te veel zorgen over maken.
Ik heb ook nog niet anders geweten als dat ze dit achtergrondgeluid maken. Ik heb er me ook nooit aan gestoord.

Origineel geplaatst door wouw
Het bijgeluid zoals op de mp3 heb ik niet. In een ongeaard stopkontakt is de jp8 bij mij volledig ruis- en bijgeluid vrij, ook bij hoog volume.

In een geaard stopcontact is er een soort ruis te horen. Tijdens het drukken van de patch-select knopjes (na het indrukken van de eerste) hoor je deze digitale ruis veranderen. Deze bijgeluiden zijn vrijwel niet te beinvloeden met de volumeknop.

Ik heb 2 jp8's en voor beide geldt hetzelfde.

Ok, zonder aarding dus. Zal het ook eens proberen. Mijn setup is momenteel niet speelbereid. Iemand anders die dit alvast kan bevestigen?

De Jupiters 8 die ik gehad hebben hadden dit toch echt niet, die waren stil.

Origineel geplaatst door vinnieq
Mijn Juno60 had er destijds ook 'last' van. Er is volgens mij hierover ook een thread geweest

Van lekken ?

Het lijkt me toch echt niet normaal.

Als het nou uit beide uitgangen even erg klonk, kan ik er nog in komen, maar het is gewoon een stuk harder uit de Upper output die ik in de mp3 dus rechts heb gepanned.

Ben er dus ook achter gekomen dat het extremer is in Unison mode.

Luister naar de bijgevoegde mp3. Hier schakel ik Unison in en uit.
Hoor hoe extreem het in het rechtse kanaal aanwezig is.

Dit kan toch niet normaal zijn, dan zou het zowel links en rechts hoorbaar moeten zijn....

Attachments

• jp8 xlr l-r unison.mp3
    571,6 KB · Bekeken: 110
Ik heb nog twee mankementen ontdekt:
1. Om de acht toetsen klinkt er 1 zachter dan de rest, dit zijn niet altijd dezelfde toetsen maar wel altijd met een interval van 8
2. Die zelfde toets (dus om de 8 toetsen) ruist ook, wat goed te horen is als je het LPF dicht draait.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?

Bedankt!

In Unison mode verwisselen de voices constant van output (Luister de bijgevoegde mp3)

Hoort dit zo?

Attachments

• jp8 xlr l-r unison accoorden.mp3
    775,7 KB · Bekeken: 112
De jp8 heeft dynamische unison. Dwz: 1 toets spelen = 8 voices, 2 toetsen spelen is 4 voices per toets. Je speelt polyfoon terwijl hij op unison staat. Dan bepaalt de jp8 welke voicecards welke tonen voortbrengen, De ene keer wordt de C gespeeld door één van de eerste 4 cards, de andere keer door één van de cards 5 t/m 8. De ene helft zit op de linker output, de andere op de rechter.
Misschien wordt die C bv door een voice links gespeeld en door 2 voices rechts. Het kan allemaal.

Origineel geplaatst door vinnie
Ik heb nog twee mankementen ontdekt:
1. Om de acht toetsen klinkt er 1 zachter dan de rest, dit zijn niet altijd dezelfde toetsen maar wel altijd met een interval van 8
2. Die zelfde toets (dus om de 8 toetsen) ruist ook, wat goed te horen is als je het LPF dicht draait.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn?

Bedankt!
een van de voices,

er zit een testmode op de jp8.
geloof het was zoiets van aanzetten met toets 1 en3 ( waarmee je bank 1-8 kiest) ingehouden .
als je in de testmode bent zie je de gebruikte voice als led oplichten ( weerom van bank1-8 toetsen)
zo kun je ook zien welke voice het is.
hoop dat de code klopt , moet het eens checken op m'n jp8
weet overigens niets van een uitzet mogelijkheid van individuele voices, betekend toch waarschijnlijk : problemen inventariseren en naar de reparateur ( 'n goeie).

Origineel geplaatst door wouw
In een ongeaard stopkontakt is de jp8 bij mij volledig ruis- en bijgeluid vrij, ook bij hoog volume.

De truc met het ongeaarde stopcontact werkt. Bijgeluidvrij niet, maar in ieder geval een heel stuk minder.
Ik heb 4 jupiter 8's staan en ze doen allemaal hetzelfde.

Ik denk met die 2 van wouw erbij dat we dan wel een representatieve steekproef hebben.

Het achtergrondgeluid is van die aard dat het enkel hoorbaar wordt wanneer je de gain van het mengpaneel volledig open draait, wat je normaal niet doet. Het achtergrondgeluid is ook onafhankelijk van de volumeknop van de Jupiter 8. Al zet je deze pot volledig dicht dan blijft het achtergrondgeluid.

Als ik naar je mp3 luister, dan valt het alleen op als je je speakers heel hard zet.

Dus de boodschap is het verschil tussen het normale geluid en het achtergrondgeluid zo groot mogelijk te maken. Dus volumepot Jupiter 8 volledig open.

Ik heb even met mijn Memorymoog en polysix hetzelfde gedaan. Daar is ook achtergrondgeluid van hetzelfde niveau maar dan eerder in de vorm van ruis.

heb het even nagekeken:
inderdaad opstarten met knop 1 +3 ( van patchnumber 11-88)

interessant is daarbij ook:
assign mode 1 : alternerend , dwz speelt achtereenvolgend , bij herhaald aan slaan,voice 1, dan 2, 3,4,5,6,7,8,1,,2 etc
( dees is het handigst om de defecte voice op te sporen once in testmode)

assign mode 2 speelt bij herhaalde aanslag steeds vanaf de 8st voice omlaag , dus 8,7,6,8,,7,8,8,7,6,5,,8 etc
(handig als een lage voice kapot is)

bij mijn jp8 hoorde ik het ook !! , ongeveer zohard of iets minder misschien.
vooral in dual mode, en als ik de balanceknop naar li of re (low/up) draaide , als hij in het midden stond was het heel veel minder !! ( ? toch iets met geaardheid of voeding)
vond het zelf niet zo storend het geluidsverschil met een aangeslagen noot was ruimschoots voldoende volgens mij/ bij mijn jp8

misschien heb je er wat aan.
zou trouwens wel die bender laten maken, dat lijkt me zeker zo storend.
succes, sunny:kimono:

Origineel geplaatst door Lt_picard
De truc met het ongeaarde stopcontact werkt. Bijgeluidvrij niet, maar in ieder geval een heel stuk minder.
Ik heb 4 jupiter 8's staan en ze doen allemaal hetzelfde.

Ik denk met die 2 van wouw erbij dat we dan wel een representatieve steekproef hebben.

Het achtergrondgeluid is van die aard dat het enkel hoorbaar wordt wanneer je de gain van het mengpaneel volledig open draait, wat je normaal niet doet. Het achtergrondgeluid is ook onafhankelijk van de volumeknop van de Jupiter 8. Al zet je deze pot volledig dicht dan blijft het achtergrondgeluid.

Als ik naar je mp3 luister, dan valt het alleen op als je je speakers heel hard zet.

Dus de boodschap is het verschil tussen het normale geluid en het achtergrondgeluid zo groot mogelijk te maken. Dus volumepot Jupiter 8 volledig open.

Ik heb even met mijn Memorymoog en polysix hetzelfde gedaan. Daar is ook achtergrondgeluid van hetzelfde niveau maar dan eerder in de vorm van ruis.

Bedankt voor je test Lt_picard!!
Maar bij mij is het achtergrondgeluid weldegelijk met de volume knop te regelen, m.a.w. als ik de volume knop verder opendraai word het geluid van de lekkende voices harder. Als ik hem volledig dicht draai is het geluid idd te verwaarlozen. Ook als ik op een koptelefoon via de Headphones uitgang luister word de overspraak harder als ik de headphones volume schakelaar van L naar M en naar H schakel. In alle standen is de overspraak bij mij goed te horen. Daarbij komt bij mij de overspraak vooral uit de Upper output wat vooral goed te horen is als ik over schakel naar Unison mode.
Dit alles bij elkaar geeft mij de indruk dat er bij mij toch wel delegelijk iets anders mis is dan alleen de standaard noise die je hoort bij zo'n oude synth.
Misschien zou iemand even de volgende tests kunnen doen:
1. Is de overspraak bij jou regelbaar met de volumeknop
2. Is de overspraak bij jou hoorbaar op een koptelefoon via de Headphones uitgang (L M H standen testen)
3. Is de overspraak duidelijk meer hoorbaar uit de Upper output
4. Word de overspraak erger bij het overschakelen naar Unison mode en dan met name uit de Upper output.

Ik heb overigens een ongeaard stopcontact geprobeerd maar geen verandering ondervonden.

Origineel geplaatst door sunny pedaal
heb het even nagekeken:
inderdaad opstarten met knop 1 +3 ( van patchnumber 11-88)

interessant is daarbij ook:
assign mode 1 : alternerend , dwz speelt achtereenvolgend , bij herhaald aan slaan,voice 1, dan 2, 3,4,5,6,7,8,1,,2 etc
( dees is het handigst om de defecte voice op te sporen once in testmode)

assign mode 2 speelt bij herhaalde aanslag steeds vanaf de 8st voice omlaag , dus 8,7,6,8,,7,8,8,7,6,5,,8 etc
(handig als een lage voice kapot is)

Thanks Sunny! Erg verhelderend!

Ik ben zo tegen nog wat mankementen aangelopen:
3. Voice 3 klinkt zachter dan de rest en ruist ook, wat goed te horen is als je het LPF dicht draait.
4. De delay time van de LFO werkt niet op Voice 5 t/m 8.
5. Portamento werkt niet op Voice 5 t/m 8.

Ik tel gewoon iets van 10 jp8's in deze tread ! damn .. tis maar goed dat ze allemaal ruisen ! :P

Origineel geplaatst door MadR
Ik tel gewoon iets van 10 jp8's in deze tread ! damn .. tis maar goed dat ze allemaal ruisen ! :P

bar he ,..klotedingen ,..gelukkig heeft mn ms2k dat niet :duivels:

hey lt 4x een jp 8 whoo ..
:Z
das overload!
sc6 heren ,..met dit ...heerlijke probleem *D

Origineel geplaatst door sunny pedaal
bij mijn jp8 hoorde ik het ook !! , ongeveer zohard of iets minder misschien.
vooral in dual mode, en als ik de balanceknop naar li of re (low/up) draaide , als hij in het midden stond was het heel veel minder !! ( ? toch iets met geaardheid of voeding)
vond het zelf niet zo storend het geluidsverschil met een aangeslagen noot was ruimschoots voldoende volgens mij/ bij mijn jp8

Overschakelen naar Dual mode of in Whole mode schakelen naar Unison heeft bij mij idd hetzelfde effect, het word harder.
Maar als ik bij mij in Dual mode de Balance volledig naar links draai (Lower) is het weg en hou ik idd een te verwaarlozen noise en overspraak over. Draai ik de balance knop echter naar rechts (Upper) dan is de overspraak gewoon veel te hard naar mijn inzien.
Ik heb het verschil even bijgevoegd in een MP3 waarin ik in Dual mode aan het begin een paar keer de Balance knop van volledig links naar volledig rechts draai. Ik heb even een andere preset genomen waarbij de overspraak van de LFO ook erg goed te horen is. Aan het eind speel ik nog even een paar noten om het veschil in geluidsniveau te laten horen. Hier hoor je ook goed dat er 1 voice ruist en zachter klinkt.
Is bij jou de overspraak te regelen met de Volume knop en ook hoorbaar op een koptelefoon via de Headphones uitgang?
En is er bij jou ook zo'n groot verschil in de Upper en Lower uitgang?

Attachments

• jp8 jack@0db balance knob.mp3
    985,9 KB · Bekeken: 131
bender + portamento+ lfodelay alledrie defecten??
zit er inderdaad niet een losse stekker of zo daar bij het modulatiepanel links van het toetsenbord?
zachtere voice, overmatig ruisen/overspraak over 1 uitgang, kan vele redenen hebben.
zou zelf m'n jp niet opendraaien . advies, nogmaals, zoek een echt goede reparateur , met ervaring met jp8's en breng hem daarheen, met een lijstje van allen onregelmatigheden die je al ontdekt hebt of nog zal ontdekken.
de jp8 is iha een betrouwbare synth die echt hitech is, propvol met boards, en dusdanig complex dat mi het boven het niveau van de gemiddelde electronica reparateur gaat ( hoewel ze dat zelf misschien niet vinden).
kost je misschien wel een paar hondert euro , maar dat is hie zondermeer waard.

overigens de koptelefoon bij mij reageerd helemaal niet op het mastervolume, kan draaien wat ik wil, maar merk niets van verschil. hoor wel doorlekken via koptelefoon , wat weing verschilt tussen up en low, het is ongeveer zoals ik eerder beschreef, als je goed luistert dan hoor je het wel, maar normalerwijze wordt het voldoende gemaskeerd door het openvca- geluid en is het voldoende zacht om bij opnames niet echt op te vallen.

misschien handig om eens erbij te pakken :
http://dl.analoghell.com/
( oa servicemanual + manual voor jp8 )

Back