wordclock, wie gebruikt het?

Gitaarwerk

Stamgast
Ik ben weleens benieuwd wie hier allemaal wordclock toepassen in de studio...
ik heb alleen een wordclock processor op mijn soundcard, dus niets aangesloten ermee.

wie gebruikt het?

als je meerdere apparaten gebruikt

als je meerdere apparaten gebruikt

die allen digitaal zijn en een worldclock hebben... dan kan je die mooi sampleaccurate samen laten werken, maar ik heb niet genoeg apparaten daaarvoor :( mocht ik dat wel hebben, dan zou ik het wel gebruiken

Heb helemaal geen word op m'n muziekkompjoeter. 8o)

Re: als je meerdere apparaten gebruikt

Re: als je meerdere apparaten gebruikt

Origineel geplaatst door ><i
die allen digitaal zijn en een worldclock hebben... dan kan je die mooi sampleaccurate samen laten werken, maar ik heb niet genoeg apparaten daaarvoor :( mocht ik dat wel hebben, dan zou ik het wel gebruiken
dat heb ik ook helaas :(

Origineel geplaatst door fusei
Heb helemaal geen word op m'n muziekkompjoeter
hoe schrijf je dan solicitatie brieven enzo? :smeris: ik ga je aangeven aan MS, welke pc heeft er nou geen word?? :P
(btw.. mijn pc's komen office programmas niet op, helaas meot ik voor school dat wel hebben... naja.. op men muziek pc KOMEN DIE ER NIET OP!!! ) :koffie: (<-- oeps..das eigenlijk wel een heel goed idee : senseo crema!! , ..back on topic :) )

Ik hang die 75 Ohm Wordclock ofwel tussenl:

de O3D en men Fostex VR800 wegens ADAT 8 io
bij opnamen

de O3D en de Fostex VC8 voor de totale 26 input
tijdens mixdown

K'weet niet of er kwaliteitsverschillen zouden zijn zonder? misschien stabieler?

De Yamaha O3D is dan master zogezegd

Origineel geplaatst door Prophet
Ik hang die 75 Ohm Wordclock ofwel tussenl:

K'weet niet of er kwaliteitsverschillen zouden zijn zonder? misschien stabieler?

cool 8>

eeh..zonder?? tja..missschien hoor je het niet op de monitoren of door weet ik et... maar anders kun je veel kans op jitter krijgen... de foutkorrectie (interpolatie, oversampling) slaat anders veel toe, en dat hoor je goed..

probeer maar eens aan en uit te zetten ;)

Origineel geplaatst door Gitaarwerk
cool 8>

eeh..zonder?? tja..missschien hoor je het niet op de monitoren of door weet ik et... maar anders kun je veel kans op jitter krijgen... de foutkorrectie (interpolatie, oversampling) slaat anders veel toe, en dat hoor je goed..

probeer maar eens aan en uit te zetten ;)

Wel spoken!

en jitter is iets heel slechts

Maar hoe pakken die dat aan die bvb met een PCI card à la" RME hammerfall adat" werken zonder die wordclock uitbreiding?
Jitterige opnamen achteroverdrukken zonder er zich een bal van aan te trekken? Of is dat allemaal zo erg niet?

Re: Re: als je meerdere apparaten gebruikt

hoe schrijf je dan solicitatie brieven enzo? :smeris: ik ga je aangeven aan MS, welke pc heeft er nou geen word?? :P
(btw.. mijn pc's komen office programmas niet op, helaas meot ik voor school dat wel hebben... naja.. op men muziek pc KOMEN DIE ER NIET OP!!! ) :koffie: (<-- oeps..das eigenlijk wel een heel goed idee : senseo crema!! , ..back on topic :) )

Tsja, gewoon VI voor win32 en gaan!

Maar goed, wordclock? Zou er ook aan moeten doen, maar al die hardware uitbreiden met wordclock is me domweg te duur. Zonder lukt het ook wel, op een enkel tikje hier en daar. Maar dat ligt aan Cubase ism geluidskaart. De rest loopt redelijk strak.

Lol nog steeds geen Word enzo geinstalleerd hier :)

Wordpad roelt!

Ik gebruik de wordclock van mijn Hoontech dsp 2000 als master op 48 khz gesychroniseerd met de o1v. Doe ik dat niet en neem ik een partij op zonder dat de Wordclock (WC) gesynced is dan hoor je dat welleens doordat er dan een raar onnatuurlijk digitaal randje aan het geluid zit.

mm. ik zie het inderdaad ook niet bij de specs staan maar toch moet ik hem syncen als ik de computer aanzet. Als ik de computer uitzet heb ik geen geluid. Dan moet ik de 01v overnieuw laten zoeken en dan synced die aan zichzelf. op 44.1 khz. Met de computer aan op 48 khz.??

En het maakt ook (zoals ik al eerder schreef) verschil. Maar misschien heb je gelijk en is dat wat anders. In ieder geval haal ik er een goed geluid uit en dat is het belangrijkste;)

Dit zal het wel zijn:

Op de dsp 24 mkII (die ik dus heb)

'internal or external sync supported (external can be set via the S/PDIF input)

'www.staudio.com/products/dsp24mkii/index.html

Als het geen wordclock is wat is het dan wel?

volgends mij is het wel wordclock,... of misschien net iets anders.. maar iig zit je in die richting goed!

IIg, ben wel benieuwd.. alle apapraatjes die digitaal bij mij worden komen met wordclock.. de verbeteringen vind ik dermate beter om er wat meer voor uit te geven.. maar anderzijd, blijft het een hobby, en ik ben nu meer aant bouwen en experimenteren dan muziek maken (ben al heel lang inspiratieloos.. echt bizar vervelend ! ;{ )

Origineel geplaatst door Prophet
Maar hoe pakken die dat aan die bvb met een PCI card à la" RME hammerfall adat" werken zonder die wordclock uitbreiding?
Jitterige opnamen achteroverdrukken zonder er zich een bal van aan te trekken? Of is dat allemaal zo erg niet?

Je kan wordclock over adat lightpipe sturen idd..

Origineel geplaatst door pagroove

Als het geen wordclock is wat is het dan wel?

SPDIF bevat net als bijna alle netwerkprotocollen als Ethernet enzo interne sync. Naast de datapakketjes die audio data bevatten verstuurt SPDIF ook sync-signalen tussen input en output. Dit is GEEN wordclock. De interne sync van SPDIF schijnt echter minder strak te zijn dan Wordclock. Zelf werk ik weinig met digitaal maar ik elk goed boek over netwerktechnologie legt uit hoe interne sync werkt. Voor optimale sync zou ik toch naast SPDIF ook Wordclock gebruiken. Dan weet je zeker dat het goed zit.

Oja, kleine toevoeging. In principe kan je elk transport protocol gebruiken over elk medium, mits een fabrikant de moeite neemt om dit te implementeren in een kastje. Dus wordclock over lightpipe, no problem. ADAT over RCA? Kan in principe.
AES/EBU over coax? Waarom niet? Voor de duidelijkheid zijn echter de transportprotocollen meestal gebonden aan een type medium en bijbehorend stekkertje. SPDIF is volgens mij een uitzondering hierop. Er zijn implementaties op RCA en lightpipe. AES/EBU is trouwens bijna precies hetzelfde als SPDIF alleen loopt het meestal over XLR kabels....
Al die onduidelijkheid is voor mij ook een reden om het gewoon te houden bij de 1/4 " jack. :)

Tijd om problemen op te zoeken?

Tijd om problemen op te zoeken?

............................
(ben al heel lang inspiratieloos.. echt bizar vervelend ! ;{ )
..........................

Misschien heb je een verslaving aan drugs nodig, een gebroken hart, famailie ruzie? Misschien gewoon het openbaar vervoer....
Meestal krijgen mensen van dat soort dingen enorme inspiratie (gaat ook wel eens mis, tips gebruiken voor eigen risico)

Re: Re: Re: als je meerdere apparaten gebruikt

Re: Re: Re: als je meerdere apparaten gebruikt

Origineel geplaatst door MPCman
Lol nog steeds geen Word enzo geinstalleerd hier :)

Wordpad roelt!

Op mun pc heb ik helemaal geen ruimte voor office... DOe ik wel over het netwerk delen.... Heb alleen muziek op mun pc staan en internet...

Back