Synthforum offline september 2008

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Fiieuuuuw!! Ik ben meer forum verslaafd dan ik dacht.:D
Ik was de laatste dagen op vakantie en dacht dan effe s'avonds voor het naar bed gaan effe op het synthforum... Waat??!!! Geen forum??!! Paniek... Is het mijn verbinding? Wat kan het zijn? Effe ge googled... pff een chat gevonden waarop men vertelde dat het forum platlag.

Bedankt om weer mijn 'stuff' weer terug de lucht in te brengen. Ik moest er behoorlijk aan wennen om bepaalde info via andere kanalen te vinden. En het was meestal onvolledig ook. Die amerikaanse fora is meer een hane-gedrag dan nodig. Dan liever dit forum.
Bedankt vrijwilligers en mods.
:okdan:

Ik kreeg ook inderdaad ontwenningsverschijnselen.
Geweldig dat jullie het weer up and running hebben.

Bedankt voor de inzet en de fix.

nu kan ik mijn verslaving weer voortzetten :D

Snap al die ophef nie zo.
HD's gaan gewoon ooit kapot en RAID opstellingen testen door HD kapot te laten gaan werken dus weet je nooit zeker of dit ook goed werkt.
Dat het wat langer geduurt heeft is logisch want uitval komt altijd ongelegen.

Wat ik jammer vindt, is dat de url niet simpelweg even omgeleid werd naar een pagina met de melding dat er een storing gaande was. Is toch een kleine handeling?

Nee, dat is geen kleine handeling. Dat is óf een andere webserver op het IP zetten, óf een complete wijziging in de DNS naar een andere site. Bovendien kon je met een simpele Google-actie al genoeg andere sites vinden waar melding werd gemaakt van het 'down' zijn van Synthforum, en dat de oorzaak een hardwaredefect was.

Niet dat ik Sander direct gelijk wil geven voor zijn opmerking...maar ik had toch ook mijn bedenkingen bij het uitblijven van een Note/Opmerking/Waarschuwing.

Jou opmerking Bart omtrent het googlen gaat ook niet echt op daar Zondag 31 Aug. de server plat was gegaan ...en pas op Donderdag 4 September een eerste Google hit was te vinden met een opmerking omtrent het synthforum (en ja...ik heb het op de voet gevolgd... ;) )

ben ik het wel even mee eens, een melding was handig geweest en had veel inlogproberen uitgespaard.
maar... laten we de vreugde daarom niet temperen, hoera het forum is weer online, waarvoor hartelijke dank !

google of geen google, ik hoop vooral dat er nu nagedacht wordt over wat te doen als het weer gebeurd... Bestand met alle mailadressen van de forumleden even apart zetten bv, zodat er een mailtje uit kan oid lijkt me best een handig plan ;)

Ik haat spam, maar sommige bulkmail kan een hoop stress wegnemen :D

Daarnaast lijkt het me geen slecht plan eens te kijken hoe er wat meer inkomsten binnen kunnen komen, ik zou sponsors en banners mits muziekgerelateerd en geen popups niet heel erg vinden.
Een doneerknop is leuk en nu heel actueel, maar die is iedereen over twee weken weer vergeten vrees ik...

Sorry maar ik ben het niet met BartB eens. Google cache deed het hier niet. Ik kon de eerste paar dagen NERGENS berichten vinden over het down zijn van het forum of een eventuele storing, ook op softsynthforum niet, afgezien van wat wazig geouwehoer op andere sites waarbij geen enkele info werd gegeven over wat dan ook. Uiteindelijk kwam ik via een obscure post op matrixsynth op de chatbox terecht. De enige andere berichten die ik tot op dat punt verder had gevonden was een verhaal over dat mensen zich achter bepaalde dingen verscholen en het de vraag was of het forum uberhaupt ooit nog terug zou komen. Dat was op zijn zachtst gezegd een niet al te prettig bericht.

Bulkmail op andere locatie is technisch wat ingewikkelder, temeer omdat je dan ook regelmatig een update moet trekken uit de forum database, maar goed, het zou kunnen.

Een IP omzetten naar een andere webserver is een handeling van niks, kwestie van even de DNS verwijzing aanpassen in je config paneel bij je web hoster (indien van toepassing), of aanvraag indienen bij diezelfde hoster om de SIDN entry even te wijzigen (bijvoorbeeld als je je DNS op dezelfde server als het forum hebt draaien ofzo). Ik heb diverse resellerpakketjes enzo draaien dus een "alternatieve splash pagina" en een eventueel via web instelbare DNS zijn zo geregeld indien gewenst en zo zijn er nog wel honderden partijen die zoiets snel en waarschijnlijk voor noppes kunnen regelen. Dan ben je in het ergste geval na 24-48 uur in ieder geval weer zichtbaar met EEN website.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet precies hoeveel werk en moeite er bij komt kijken om op liefdewerk-oud-papier basis een forum voor flink wat gebruikers draaiend te houden (ervaring ja :-) ) en ik heb dan ook veel respect voor de mensen die hier hun kostbare tijd en geld in steken maar eerlijk is eerlijk, de lange downtime van afgelopen week zonder enige mededeling op het domeintje verdiende niet de schoonheidsprijs :-)

Anyways, ik ben bijzonder blij dat de boel weer draait dus ik zal niet teveel klagen verder. Zie het als opbouwende kritiek :biertje: Mocht er behoefte zijn aan zoiets als hierboven beschreven dan lever ik graag een bijdrage in de vorm van die oplossing.

Dus jij had het niet erg gevonden dat het forum pas 24 tot 48 uur nadat het weer werkte pas weer te vinden was via je DNS?

De enige mogelijkheid zou zijn dat de provider het IP verkeer gereroute zou hebben naar een andere webserver, waarom ze dat niet gedaan hebben weet ik niet, maar het is volgens mij allemaal geleverd met minimale support.

Valt me op dat een aantal mensen vooral goed zijn in zeiken. Het forum is er nu weer en of het nou ongelukkig is gegaan of niet is ook zo lekker boeiend.

Het boeltje was een week down en een redirect was misschien handig geweest maar heeft inderdaad ook andere consequenties. Om dan nog voor een enkele dag een DNS entry aan te passen met als gevolg dat je forum weer moet wachten tot de update is doorgevoerd zodra je server weer goed draait is ook gewoon niet de juiste keuze.

De beste stuurlui staan aan wal zegt men wel eens en dit is behoorlijk van toepassing op een deel van de userbase. Ik zou zeggen, meld je aan als vrijwilliger en maak het verschil!

Niets beter om de Wederopstanding van SF te vieren dan het aansteken van een paar nieuw lontjes :D

Dus jij had het niet erg gevonden dat het forum pas 24 tot 48 uur nadat het weer werkte pas weer te vinden was via je DNS?

De enige mogelijkheid zou zijn dat de provider het IP verkeer gereroute zou hebben naar een andere webserver, waarom ze dat niet gedaan hebben weet ik niet, maar het is volgens mij allemaal geleverd met minimale support.

24 uur is iets anders dan een week niks noppes nada. Daar kan ik best mee leven en ik denk dat 99% van de bezoekers daar voorkeur aan geeft boven een flink aantal dagen totaal geen benul hebben van wat er gaande is en of er ooit een oplossing komt :-) Daarbij is een DNS wijziging iets dat het forum beheer/de beheerders/een plaatsvervanger meestal zelf eenvoudig kan regelen via een web based controle paneeltje. IP verkeer rerouten kun je uitsluitend regelen via je provider en zeker indien je gebruik maakt van een colocatie ruimte bij anderen valt dat over het algemeen niet mee. Dat is dus wel zo ongeveer de minst haalbare oplossing.

Voor wat betreft het verhaal van 6 track heb ik geen idee of dat ook op mijn post slaat. Ik weet wel dat donatievoorstellen in de vorm van geld over het algemeen inderdaad gedoemd zijn te mislukken, maar misschien werkt het hier wel? Ik betwijfel echter of je daarmee 24/7 managed colocatie gaat kunnen sponsoren :-)

Sponsoring door middel van banners vind ik rete irritant. Het vreet meestal traffic en gaat vaak ten koste van de snelheid van je forum, afgezien van het feit dat het ook gewoon verrekte irritant is om door al die banners heen te moeten scrollen voordat je bij je content bent aangekomen (zeker als je mobiel ziet te internetten). Daar ben ik dus ook absoluut geen voorstander van. Sponsored topics of text ads tussen de posts door zijn nog veel verschrikkelijker.

Een alternatieve host in geval van storingen als deze voor tijdelijke berichtgeving of iets dergelijks lijkt me daarentegen nogmaals geen enkel probleem. Maar goed ik hou er maar over op verder. Zoals gezegd was mijn post absoluut niet bedoeld om te zeiken. Ik zocht gewoon naar een oplossing bij een eventuele herhaling van een storing.

:biertje:

Moet weer iets Hollands zijn om te liggen kankeren rond de SLA's van een dienst die hen gratis geleverd dankzij de belangeloze inzet van een hoop mensen. :bekdicht:

Moet weer iets Hollands zijn om te liggen kankeren rond de SLA's van een dienst die hen gratis geleverd dankzij de belangeloze inzet van een hoop mensen. :bekdicht:

AMEN! :halleluja

Er is méér dan synthforum! Ik ben allang blij dat het tijdelijk was. Inderdaad kwam ik er al snel achter dat het niet aan mijn PC lag. Aangezien ik wel op andere sites kon komen. Inderdaad even googlen en ik las wat er aan de hand was. Deze info was zichtbaar na ongeveer 2 dagen. Dacht eerst dat ik geblokkeerd zou zijn "slecht geweten denk ik".
Dankbaar voor de vrijwilligers die dit forum staande houden :mega:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back