alternatief voor sherman filterbank?

musicheaven

Ouwe rot
zijn er nog andere analoge filterbanken die in aanmerking komen? zelfde prijsklasse of goedkoper

nee niet echt.....tis allemaal veel zwakker qua geluid of veel duurder kwa prijs

Akai MFC 42...maar het resultaat is niet echt het hetzelfde als de Sherman, die is toch wel een stuk smeriger

Akai MFC 42...maar het resultaat is niet echt het hetzelfde als de Sherman, die is toch wel een stuk smeriger

Heb ze hier beide..
Sherman is idd een stuk smeriger maar de MFC koop je vlot voor €150,-
Kun je je geen bult aan vallen..

dat is geen vergelijk met een Sherman.......sorry

heb zelf een Sherman FB1, vraag me eigenlijk af of er verschil is in sound met de FB2?

het ging toch ook niet over het vergelijk :confused:
het is een alternatief voor een filterbank

Ja zo helpen we mekaar wel ja door zon Akai MFC42 aan te smeren...
Dan kan je elk semi analoog filter wel opgaan noemen van rond de 100-250 euro.

Als die wil weten welke filters er op de markt zijn, moet ie maar gaan browsen in een online catalogus of op google...

Er is geen alternatief voor een sherman rond die prijsklasse. Zo lees ik zijn vraag hoor. En dat is er niet...helaas...0 Hij vraagt niet om een lijst van 300 goedkope prutsfilters hehe

Die akai klinkt als een standaard vcf met een distortion kan stereo+mono tegelijk, maar het heeft kwa sound niks met een shermann te maken.
Hier heb je een leuke lijst, beetje naar beneden scrollen:

http://filters.muziq.be/type/filter

Wat nog een beetje in de buurt zou kunnen komen qua fuckup sound is misschien zon jomox Resonator filter, maar eigenlijk is dat oook weer heel wat anders.

Ik heb ze ook samen, de Akai en de FB 2. De Akai doet wat hij moet doen maar ik vind hem lang niet altijd muzikaal klinken op de een of andere manier. Vooral de resonantie vind ik te agressief en niet mooi. Soms toch wel bruikbaar voor als je wat cleanere filtering nodig hebt.

Sherman is inderdaad totaal iets anders en nodig veel meer uit tot experimenteren. Erg rauwe sound, vaak overstuurd maar dat hoeft niet...je moet wat moeite doen om hem te "temmen" zeg maar :)

De Jomox M- of T-Resonator, is dat geen alternatief? Vooral die laatste is misschien best interessant door die geintegreerde digital effects.

Ja zo helpen we mekaar wel ja door zon Akai MFC42 aan te smeren...
Dan kan je elk semi analoog filter wel opgaan noemen van rond de 100-250 euro.

poeh... jij bent snel op je pik getrapt :r
ik begon mijn post toch ook met "het resultaat is niet hetzelfde". en je hebt gelijk hoor...er zijn talloze filterbanken. het is gewoon een alternatief voor een goeie prijs. als er mensen zijn die een alternatief voor een TB vragen zijn er ook mensen die een MB33 aanbieden.

het ging toch ook niet over het vergelijk :confused:
het is een alternatief voor een filterbank

Een alternatief houd in dat het apparaat kwa specificaties en sound vergelijkbaar is. En dat is in dit geval absoluut niet zo (op beide vlakken).
Een Akai is gewoon een standaard VCFje dat easy te vervangen is door een aantal plugin filtervarianten (behalve voor de waanzinnig slechte distortion die erin zit, daarvoor zul je een 2e plugin nodig hebben).

De filterbank heb ik nog geen plugin voor kunnen vinden die dat echt nadoet.

Als je een MFC42 een alternatief gaat noemen voor een Sherman Filterbank dan kun je een MC808 ook wel een alternatief gaan noemen voor een TR808...."hey er komen toch drumgeluiden uit beiden?".

150 euro voor een MFC42 lijkt misschien goedkoop maar in realiteit gewoon veel aangezien een plugin als Fabfilter Volcano al een 20 x beter filter is dan de MFC42 is.
Die Jomox bakken was ik erg enthousiast over tot ik ze ging demo-en. "Resonator" is een goede naam want dat is vooral waar het effect van die bakken ligt, als analoge VCF zou ik dat spul zelf niet aanraden.

Septic is overigens helemaal niet op zijn pik getrapt. Hij verteld je alleen (terecht) dat je de vergelijking niet moet maken op de categorie "het is een VCF" maar op een andere niveau. je kunt uiteraard 2 auto's gaan vergelijken op het niveau "het zijn beiden auto's". Maar is dat een juiste verge;lijking als je een Fiat Punto en een Aston Martin DB9 naast elkaar zet? of zeg je dan de ene is een kleine stadsauto en de andere is een volras sportauto?

Een MFC42 en een Sherman hebben 1 overeenkomst.....en dat is dat het beiden filtermodules zijn. Zijn ze te vergelijken: NEE! onmogelijk!

Tuurlijk kun je ze wel vergelijken,
dan kom je tot de conclusie dat ze heel verschillend zijn.. Dat weet je pas nadat je ze voor de eerste keer vergeleken hebt 8D

heb helaas zelf nog geen Sherman, maar als ik bij Bass ben, moet ik er altijd mee spelen.
Voor mij is het karakter vd FB de distortion op de input, en FM van de audio-in naar filter cut off en de envelope follower.

Dat kan je ook met MS20, maar is weer heeeel ander geluid (minder hoog ook)
Wel smerig ook.

Jomox M-Resonator komt misschien in de buurt, qua vuiligheid.
maar die schijnt moeilijk te temmen te zijn.

poeh... jij bent snel op je pik getrapt :r

gelukkig niet, anders zou ik zeggen dat je het zelf wel bent aan je reaktie te lezen..zzz

Maar nogmaals een Sherman is een unieke filterbank, met unieke features. Daarom is een MFC42 geen optie gewoon...Ik wist gewoon dat er mensen zouden zijn die die Akai zouden noemen, maar dan ga je gewoon voorbij aan het feit, dat behalve dat het allebei filters zijn, het totaal andere toestellen betreft, waarbij de MFC42 van origine op de markt is gezet om die MPC shit makkelijk te kunnen filteren. Het ding was designed voor de MPC2000 als ik mezelf niet bedrieg. Die Sherman is een instrument opzich bijna....hoe teleurgesteld ben je wel niet als je denkt met een MFC42 voor 150 een sherman voor weinig in huis te halen... NO COMPETION voor de sherman....

Hoe leuk ik vermona ook vind, zeker de DRM1-MKIII, is die action filter een vrij standaard ding hoor hanz, met een LP en HP, al dan niet tegelijkertijd... heeft ook weinig met , het typische rauwe en FM AM gebeuren, van de Sherman te maken.

Ik denk dat die Sherman opzich best een heel uniek product is, er is weinig anders op de markt die het, kwa opties en functies, kan evenaren denk ik. EEn zelf inmekaar gezet modulair filtersysteem, zou een optie kunnen zijn, maar dan ben je wel meer dan die 450 kwijt die zon ding 2e hands kost (sherman)

hoe teleurgesteld ben je wel niet als je denkt met een MFC42 voor 150 een sherman voor weinig in huis te halen... NO COMPETION voor de sherman....

volgens mij lees jij maar een beetje wat je wil lezen. dit is nergens in de hele thread gezegd!
De TS vraagt in zijn post naar een ALTERNATIEF voor een sherman. als hij die had willen hebben had hij deze waarschijnlijk al gekocht.
volgens Van Dale is alternatief: een keuze tussen 2 mogelijkheden. dus:
1: je koopt een sherman
2: je koopt een andere filterbank (BV de MFC42...maar dat mogen ook andere zijn hoor!!!)
jij maakt er gelijk een 1:1 VERGELIJKING van en dan zeg je, nee een sherman kun je niet vergelijken met een MFC42...dat klopt maar dat had ik in mijn eerste post ook al gezegd.

Back