DCO's - toch analoog?

AD-omzetter

Prophet_5.wav
Ik snap ff iets niet. :S

Soms zie ik staan analoge bak met DCO's.
Hoe kan dat?

Edit:

Volgens mij in de verkeerde sectie. Sorry, maar ik kan deze niet meer deleten. ;)

Bericht door een moderator:
Pak de volgende keer ook alsjeblieft een fatsoenlijke titel voor je topic; zie ook http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

DCO staat voor Digitally Controlled - niet Digitally Generated. Een digitaal kloksignaal houdt de oscillator op de juiste frequentie en kan dit beter omdat 'ie niet van temperatuur afhankelijk is. De charme van het subtiel in toonhoogte varieren is dan ook gelijk weg.

Dit illustreert het verschil in denken tussen een ingenieur en een gearfreak ;).

Signaalpad geheel of grotendeels analoog.
Aansturing digitaal. Polyfonie en patch opslag is (bijna) niet realiseerbaar met analoge circuits, en er is ook geen enkele reden om dit analoog op te bouwen.

Digitale waarden moeten eerst naar analoge spanningen worden omgezet, daarom de D/A converter.

Haha thanks allemaal en ja ik heb heb wel op synthwiki gekeken.:erm: Gewoon een beetje blond moment haha. :P
Zal de volgende keer maar niet meer van die domme vragen stellen.

*zucht* :(

Hey ik weet wat het betekend.
Ik was alleen verward, maar is nu opgelost.

En trouwens:
Wikipedia heeft nog geen artikel met de naam "DCO (oscillator".

Wow das bizar ik zag toch echt een artikel......

http://nl.wikipedia.org/wiki/DCO_(oscillator)

Nu wel...het haakje aan het eind viel eraf met het automatisch url-en....

Maar ik geloof dat het je nu wel duidelijk is en stomme vragen bestaan niet, aleen stomme antwoorden zoals die van ons... ;)

De charme van het subtiel in toonhoogte varieren is dan ook gelijk weg.

Daarom hebben o.a. Dave Smith's DCO gestuurde analoogjes een 'Osc slop' optie om deze onnauwkeurigheden te emuleren.

in dat schitterende "hackers and n00bs-pr0n" manifest niets gevonden over infighting op fora... Moeten we daar niet een keer een artikel over schrijven? DSF begint daar wel een leidinggevende positie in te krijgen heb ik het idee :D
Zielepoot

Overigens zijn VCO's veel meer 1337 :P

een DCO is (in principe) een constante/automatische tuning van de OSC(s)...
bij een jupiter-6 of de prophet-600 moe(s)t je dit nog middels een manuale tuning button doen bijv...

He,dit zijn toch cem bakken,VCO dus volgens mij,tunen gaat wel digitaal maar met een vaste geregelde offsetspanning...cem 3340 als ik het goed heb..en de rest van het signaalpad ook analoog,behalve de geheugens..:mexico:

DCO's zijn a la poly 61,poly800,dw8000,en nog wat van dat soort bakken..:D

Het is ook een teken van zwakte van mijn kant, maar ik vind het erg zielig, die mannetjes die altijd maar weer een slotje proberen te plaatsen op lopende threads waaraan nog altijd nuttige info toegevoegd wordt.

in dat schitterende "hackers and n00bs-pr0n" manifest niets gevonden over infighting op fora... Moeten we daar niet een keer een artikel over schrijven? DSF begint daar wel een leidinggevende positie in te krijgen heb ik het idee :D

:P

hier is al zoveel over te vinden op SF
dan had je op zijn minst ff 5 links kunnen posten als jij toch zo goed kan zoeken :mexico:

Daarom hebben o.a. Dave Smith's DCO gestuurde analoogjes een 'Osc slop' optie om deze onnauwkeurigheden te emuleren.
of je zet wat random op de pitch, het filter en een heel klein beetje op de vca etc... uiteraard wel individuele randoms nemen...

He,dit zijn toch cem bakken,VCO dus volgens mij
mja dat kan wel zo zijn maar het gaat dus om het stemmen van de oscs ten opzichte van elkaar bij de pro-600 en de jp-6 (overigens is het stemmen van die laatste aanzienlijk sneller)... dus dat een chord niet als een orgel uit 2145 BC klinkt zeg maar...

Laatst gewijzigd:
Hadden de eerste DCO synths al een met OSC Slop vergelijkbare parameter?
Of was het indertijd echt de bedoeling om helemaal van die Osc Drift af te komen?

DSI zal toch zeker niet de eerste zijn die dit op dco's heeft neem ik toch aan? En op de digitale romplers zitten dingen als OSC Drift tenslotte ook al een eeuwigheid.

of je zet wat random op de pitch, het filter en een heel klein beetje op de vca etc... uiteraard wel individuele randoms nemen...

mja dat kan wel zo zijn maar het gaat dus om het stemmen van de oscs ten opzichte van elkaar bij de pro-600 en de jp-6 (overigens is het stemmen van die laatste aanzienlijk sneller)... dus dat een chord niet als een orgel uit 2145 BC klinkt zeg maar...

Hadden de eerste DCO synths al een met OSC Slop vergelijkbare parameter?
Of was het indertijd echt de bedoeling om helemaal van die Osc Drift af te komen?

DSI zal toch zeker niet de eerste zijn die dit op dco's heeft neem ik toch aan? En op de digitale romplers zitten dingen als OSC Drift tenslotte ook al een eeuwigheid.

Ik weet eigenlijk niet wanneer de 'Osc Slop' is geintroduceerd. Het zou me niets verbazen als het pas later is geintroduceerd omdat men de eerste generatie DCO-analogen te strak vond klinken? Geen idee of het een uitvinding van DSI is, lijkt me dat het al langer bestaat.

Inderdaad tref je op de modernere VA's ook een soortgelijke optie, bij de Virus heb je bijvoorbeeld de 'analog boost' die ongeveer hetzelfde doet.

He,dit zijn toch cem bakken,VCO dus volgens mij,tunen gaat wel digitaal maar met een vaste geregelde offsetspanning...cem 3340 als ik het goed heb..en de rest van het signaalpad ook analoog,behalve de geheugens..:mexico:

DCO's zijn a la poly 61,poly800,dw8000,en nog wat van dat soort bakken..:D
De DW-8000 ook? Dat is toch ook een van de eerste romplers? Volgens mij zijn alleen de ruis, het filter en de versterker analoog.

Back