Volgens mij heeft Novice1 een paar dingen nog niet door.
Ten eerste heeft hij niets te zeggen op dit forum. Ik ook niet trouwens, alleen de admins en mods. Dus als die stellen dat Nederlands de voertaal is, dan is dat nu eenmaal zo. Natuurlijk kun je daar een discussie over beginnen, maar als dat direct op zo'n ontzettend gefrustreerde toon gebeurt, dan weet je zeker dat de andere partij nooit zal gaan toegeven.
Ten tweede zit er natuurlijk wel een idee achter het hebben van Nederlands als voertaal. Da's namelijk zodat mensen hier in hun moerstaal over synths kunnen kletsen. Da's ook wel een keer leuk, en voor velen ook prettiger en toegankelijker (ook voor de polyglotten onder ons). Natuurlijk is het Nederlandse taalgebied maar klein, maar dat moet je dan maar op de koop toe nemen. Bovendien blijkt die omvang niets uit te maken, aangezien het forum desondanks toch flink groot en harstikke actief is.
En ten derde is er ook het punt van begrijpelijkheid. Jij mag van mij best neerkijken op Nederlanders die geen of weinig Frans of Duits kunnen, maar daarmee verander je er niets aan dat kennis van Frans en Duits nu eenmaal veel minder wijd verspreid is dan van Engels. Dat is gewoon een feit, en dus is het heel redelijk om daar rekening mee te houden. Zou je dan toch per se in het Frans willen posten - tsja, dan getuigt dat van een bijzonder elitaire houding.
Dialecten is natuurlijk een ander verhaal, maar ook daar geldt het principe van begrijpelijkheid. Voor een Vlaming is West-Vlaams misschien gemakkelijk te lezen, voor een Gronigen nu eenmaal niet (het is niet voor niets dat Vlaamse programma's op de Nederlandse tv en Nederlandse programma's op de Vlaamse tv tegenwoordig ondertiteld worden). Het is dus niet meer dan sociaal om zó te schrijven, dat iedereen kan begrijpen waar het over gaat. Dat is ook in je eigen belang trouwens. Ik kan hier wel iets schrijven als 'ik zoek 't niet om dat te doen', maar de meesten zullen dan niet snappen dat ik bedoel dat ik er geen zin in heb (Brabantse uitdrukking), dus dan schep ik alleen maar verwarring. En het lijkt me niet dat dat het doel is van een post hier op SF.
Ik ben het er trouwens zeker wél mee eens dat die nieuwspost over de Tetra best wel even vertaald had mogen worden; da's gewoon luiheid, om dat zo maar in het Engels neer te kwakken.
gut wat een lang verhaal weer eigenlijk...