Synthforum uitsluitend nederlandstalig?

Novice1

Stamgast
Wat mij stoort is dat men hier in het nederlands MOET converseren. Want vanaf wanneer er iemand die totaal geen kennis heeft van de nederlandse taal en die toch zijn bijdrage wil leveren aan dit forum in het engels, onmiddellijk mensen beginnen te zeiken, dat het hier een NEDERLANDS FORUM is. Maar grappig genoeg worden aankondigingen van diverse producten toch in het Engels voorgesteld. En dat blijkt ineens dan geen probleem meer te zijn. Ik vind dan ook dat die "copy and paste" teksten van één of andere site's dan moeten worden vertaald naar het nederlands. Op die manier wordt dit dan toch een echt "nederlands-talig" forum en moeten de freaks niet meer gaan janken omdat er soms door buitenlandse mensen in het engels wordt geschreven. Trouwens, als ik in het Frans of Duits wil communiceren zou dit echter hier geen probleem mogen zijn. Omdat het ook synth.BE is. En als Belg zijn wij drie-talig. nederlands/Frans/Duits. Maar ik vrees dat heel veel nederlanders mij zelfs niet zouden KUNNEN begrijpen als ik maar 1 woordje zou zeggen in het Frans.:D

Laatst gewijzigd:
NL is de voertaal op SF, dus geen dialecten (waarvan de meeste ook nog vaak belgische zijn)...

Tuurlijk wel, is toch ook een belgisch forum (http://WWW.SYNTHFORUM.BE)? Hoe sta je dan tegen over die pipo's die zich denken interessant te kunnen maken door alles op een verkeerde manier te willen schrijven hier? Dan lees ik toch liever dialect. Dan dat afstompend gelul. En voor mij betekend dit soort van clowns: "willen opvallen, omdat ze verder niks te betekenen hebben". En neem echt gerust aan, ze hebben niks te betekenen! Heb je al hun "tracks" gehoord? Shit wat een slechte smaak. Gewoon iets anders doen. (naar één of ander dagcentrum gaan met de mogelijkheid tot bezigheidstherapie) Kleurboekjes kleuren met kleurpotloden of vinger-schilderen.

maar Engels kan af en toe wel want omdat het behoorlijk is ingeburgert qua synthbenamingen...

Ha neen, blijkbaar niet op DIT synthforum. Ik verwijs je nu door naar het volgende topic: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=81709&highlight=radek en lees hoe bekrompen de reactie van de moderator is. En ik kan nog meerdere verschillende topics aanhalen. Dus ik denk wel dat ik een punt heb. Wat voor bullshit is dit? Terwijl product info in een taal mag verkondigd worden buiten het nederlands. Vind je nu zelf niet dat dit gewoon belachelijk is?

Een geheel nederlands forum vind ik wel OK. Maar wees dan ook consequent en laat dan ook geen "voorpagina-nieuws" verschijnen in het Engels. Het schept nogal verwarring.

Laatst gewijzigd:
dat vindt jij dan weer...

maar nee, Belgische dialecten mogen niet... waarom wel? omdat Synthforum.be ook doorschakelt naar Synthforum.nl...? mwhoaaa niet echt he... Nederlanders gaan ook niet droog fries, knauwend grunnings, zachte gay limburgs of motorcross achterheuks converseren op het forum...

tot zover...

dat vindt jij dan weer...

tot zover...

Neen, dat vind IK niet. Maar ik constateer. Nogmaals, via deze link: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=81709&highlight=radek. En daarbij stel ik mij dan ook de vraag, waarom alles in het nederlands MOET zijn geschreven, terwijl aankondigingen gewoon in het Engels dusdanig wel toegelaten worden.

Ik was toch wel echt heel duidelijk in al mijn vorige berichten. Ik stel toch eens voor om mijn berichten a.g. dit onderwerp toch nog eens goed door te nemen. Misschien na een 2de keer zal je mijn essentie begrijpen(hoop ik)

Dat een nieuwsitem niet vertaald wordt, vind ik niet anders dan normaal.

Volgens mij heeft Novice1 een paar dingen nog niet door.

Ten eerste heeft hij niets te zeggen op dit forum. Ik ook niet trouwens, alleen de admins en mods. Dus als die stellen dat Nederlands de voertaal is, dan is dat nu eenmaal zo. Natuurlijk kun je daar een discussie over beginnen, maar als dat direct op zo'n ontzettend gefrustreerde toon gebeurt, dan weet je zeker dat de andere partij nooit zal gaan toegeven.

Ten tweede zit er natuurlijk wel een idee achter het hebben van Nederlands als voertaal. Da's namelijk zodat mensen hier in hun moerstaal over synths kunnen kletsen. Da's ook wel een keer leuk, en voor velen ook prettiger en toegankelijker (ook voor de polyglotten onder ons). Natuurlijk is het Nederlandse taalgebied maar klein, maar dat moet je dan maar op de koop toe nemen. Bovendien blijkt die omvang niets uit te maken, aangezien het forum desondanks toch flink groot en harstikke actief is.

En ten derde is er ook het punt van begrijpelijkheid. Jij mag van mij best neerkijken op Nederlanders die geen of weinig Frans of Duits kunnen, maar daarmee verander je er niets aan dat kennis van Frans en Duits nu eenmaal veel minder wijd verspreid is dan van Engels. Dat is gewoon een feit, en dus is het heel redelijk om daar rekening mee te houden. Zou je dan toch per se in het Frans willen posten - tsja, dan getuigt dat van een bijzonder elitaire houding.

Dialecten is natuurlijk een ander verhaal, maar ook daar geldt het principe van begrijpelijkheid. Voor een Vlaming is West-Vlaams misschien gemakkelijk te lezen, voor een Gronigen nu eenmaal niet (het is niet voor niets dat Vlaamse programma's op de Nederlandse tv en Nederlandse programma's op de Vlaamse tv tegenwoordig ondertiteld worden). Het is dus niet meer dan sociaal om zó te schrijven, dat iedereen kan begrijpen waar het over gaat. Dat is ook in je eigen belang trouwens. Ik kan hier wel iets schrijven als 'ik zoek 't niet om dat te doen', maar de meesten zullen dan niet snappen dat ik bedoel dat ik er geen zin in heb (Brabantse uitdrukking), dus dan schep ik alleen maar verwarring. En het lijkt me niet dat dat het doel is van een post hier op SF.

Ik ben het er trouwens zeker wél mee eens dat die nieuwspost over de Tetra best wel even vertaald had mogen worden; da's gewoon luiheid, om dat zo maar in het Engels neer te kwakken.

gut wat een lang verhaal weer eigenlijk... :erm:

Omdat het ook synth.BE is.
Klopt; maar de naam was (en gek genoeg in het Engels) Dutch Synth Forum. Dat eerste is korter en kan beter worden opgepikt door Google; verder wordt het zo voor de meerderheid van de rest van de planeet direct duidelijk dat het Nederlandstalig is.

Ik vind dat je een verschil moet maken tussen persberichten en gewone posts van gebruikers. Een nieuwssite gaat een letterlijk citaat ook niet vertalen, hoogstens in een samengevatte versie, en een persbericht wordt hier geciteerd zodat wij er commentaar op kunnen geven (waarom staat het niet tussen quote tags zoals hoort bij citaten? Probeer maar eens een quote te quoten op een forum :P ).

Verder is het klakkeloos kopieren gewoon gemakkelijk om de primeur te krijgen :P.

Dit heeft niks met xenofobie te maken; het is gewoon zo dat er genoeg andere forums zijn waar vrolijk internationaal gebabbeld kan worden.

Precies..... kijk ook eens naar de tijden waarop de TS zit te zeiken....het begint om 3 uur 's nachts en houdt niet op met zeiken tot een uurtje of 7 in de ochtend. Of hij heeft echt niks te doen of zijn werk is zo simpel dat je dan maar hier moetr gaan zeiken.

ps. ik vind NL een veel mooiere taal met veel meer nuances dan dat t**&g^Engels....qua woordgebruik kan het Engels nog veel leren van het Nederlandsch.:geslaagd:

Mister Novice1, wat is nou echt je probleem tegen een nederlandstalig forum? Genoeg engelstalige en franstalige te vinden, dus dat kan het niet zijn. Persoonlijk vind ik een NL forum z'n charme hebben en een uiting van de eigen cultuur. Daar hecht ik veel waarde aan.
Aan je teksten is duidelijk te merken dat je nogal gespannen overkomt, wellicht dat het daamee te maken heeft?! Gewoon lekker genieten van dit mooie forum en anders ergens anders maar een stekje zoeken.
:doei:

Aangezien het gemiddelde forumlid nog amper een foutloze Nederlandse zin in elkaar kan draaien, moeten we er toch niet aan denken dat ze het ook nog eens in een andere taal gaan proberen...

Dus wat mij betreft is dit beleid OK, en het lijkt me niet meer dan logisch dat er voor gekopieerde pers/nieuwsberichten van buitenlandse sites een uitzondering wordt gemaakt.

Ik heb zonet een aantal off-topic berichten uit deze discussie opgeruimd.

Het beleid is helder uitgelegd: Letterlijke persberichten op de voorpagina vertalen we doorgaans niet, in alle overige gevallen is nederlands de voertaal op dit forum.

Ik laat de discussie voor nu open, mocht je alsnog behoefte hebben om te reageren, doe dat dan vooral on-topic en beschaafd.

Dank u!

er is geen discussie meer over, dat je daar nog energie voor over had , om zo te gaan zitten pluizen,nou respect hoor..
zeker geselecteerd op humorgehalte. jammer , maar helaas, pity

NL is de voertaal op SF, dus geen dialecten (waarvan de meeste ook nog vaak belgische zijn)...
die opmerking tussen haakjes is gewoonweg hilarisch.
Klik eens willekeurig 3 threads aan en lees de posts. Allemaal geleuter over bakkie koffie, gesodemieter, klinkt als een natte krant, geouwehoer, enz enz.

Uiterst hypocriete houding dus.
Ik persoonlijk heb geen problemen met de Nederlandse taal en haar dialecten. Je hebt het misschien al gemerkt dat ik me bepaalde hollandse zegswijzen ook heb eigen gemaakt. (vind het enerzijds leuk en anderzijds is het sterker dan mezelf omdat mensen nu eenmaal de neiging hebben om zich te spiegelen aan anderen; daar schaam ik me niet voor)

Maar de geciteerde opmerking die blijkbaar uit de SF-policy komt, schiet bij mij wel in het verkeerde keelgat.

Nu even helemaal on-topic: nee, liever geen engels op dit forum. Het wordt dan al snel een allegaartje van talen en het is zoals je zegt: wat houdt ons dan nog tegen om Frans, Duits, enz. te spreken?
Voor Engels ga je naar een Engelstalige synthforum, die bestaat vast wel.

wat heeft dat met dialecten te maken dan? :?
een minimum aan empathie zou je al moeten duidelijk maken dat Belgen het niet altijd eenvoudig vinden om zulke zegswijzen / woordgebruik te begrijpen.

Langs de andere kant moet ik maar 1 Belgische zegswijze gebruiken en ik krijg de hele lading aan opmerkingen over mij heen, met jou, 6_trak op kop en dat weet je best.

Ik persoonlijk heb er geen probleem mee. Ik surf al langer dan vandaag op Nederlandse sites en fora. De mentaliteit is me bekend en het raakt me niet. Het vereist wat goedlachsheid van mijn kant en dat heb ik.

Maar aub geen hypocrisie als eens iemand een vraag stelt omtrent niet al te koosjer taalgebruik.

zeker en vast! :D

belgen zegswijzen mogen wel natuurlijk, dat is ook nederlands he!

dus kom achter je bureel (of is het in .be voor je bureel?) en dans op het strand!

Mister Novice1, wat is nou echt je probleem tegen een nederlandstalig forum? Genoeg engelstalige en franstalige te vinden, dus dat kan het niet zijn. Persoonlijk vind ik een NL forum z'n charme hebben en een uiting van de eigen cultuur. Daar hecht ik veel waarde aan.
Aan je teksten is duidelijk te merken dat je nogal gespannen overkomt, wellicht dat het daamee te maken heeft?! Gewoon lekker genieten van dit mooie forum en anders ergens anders maar een stekje zoeken.
:doei:

+1 :okdan:

een minimum aan empathie zou je al moeten duidelijk maken dat Belgen het niet altijd eenvoudig vinden om zulke zegswijzen / woordgebruik te begrijpen.

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=ouwehoer
http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=bakkie

Natte krant is inderdaad geen officiele Nederlandstalig spreekwoord of zegswijze, maar zeker geen lokaal dialect. Overigens zijn veel 'Vlaamse' woorden ook gewoon prima acceptabel ABN, een aanzienlijk deel van de woorden op http://www.vlaamswoordenboek.be worden ook gewoon in Nederland gebruikt en staan nog vaker ook onder die betekenis in een Nederlands woordenboek.

Het gaat om het feit dat hele postings in een plat lokaal dialect gedaan worden. Daar wil men zich (terecht) nog wel eens aan storen. Aan een 'zeker en vast' achtige Belgische uitspraak of het feit dat 'een foefje kennen' in Belgie wat leuker is dan in Nederland stoort niemand zich.

Ik surf al langer dan vandaag op Nederlandse sites en fora. De mentaliteit is me bekend en het raakt me niet.

*geeft ijsje*

Back