DAW voor linux !!

er gingen ook veel geruchten over dat Steinberg een linux versie van Cubase zou uitbrengen.

Dit blijkt niet waar te zijn.

dus dit progje gaat het maken.

Toch jammer dat de marktleiders, Steinberg en Emagic in Linux software geen brood zien.

(zeker aandelen in Microsoft)

Ik denk dat de ontwikkelkosten niet opwegen tegen wat ze er aan denken te gaan verdienen. Linux is niet echt een audio OS volgens mij. En ik las hier ook al dat mensen geen uren bezig willen zijn met hun pc en dus daarom een MAC kopen. Opzich kan ik wel begrijpen waarom er geen Linux Cubase komt. De driver ondersteuning in Linux qua insteekkaarten is ook superbrak, waarschijnlijk zal dit er ook mee te maken hebben.

Je zou er wel een leuk OS van kunnen breien als je een beetje into Linux bent, een superstabiel systeem heb je dan, dat is zeker. :)

Maar als er 1 mee gaat beginnen zullen er wel meer volgen.

ik wil geen platformwar beginnen maar mijn ervaring is dat Mac vaak als stabieler wordt ervaren omdat gebruikers het als een dedicated machine gebruiken, dus bv alleen maar Photoshop, of alleen maar Logic/Cubase, en verder nix anders erop installeren....... mensen met PC's installeren vaak alle crap programmas die ze maar tegenkomen.....dan is het niet raar dat je systeem op een gegeven moment instabiel wordt....

het is natuurlijk wel waar dat PC hardware door VEEEEEL meer fabrikanten wordt gemaakt, en dat je oneindig veel combi's kunt maken wat weer niet goed te testen is door de software fabrikanten..dus wat dat betreft zit je met Mac inderdaad beter tenzij je voor PC een bewezen referentie systeem koopt (asus, intel etc.)

Olaf

Dit programma lijkt wel heeeeel veel op Protools hoor. Zelfs de mixer zou je denken dat het 1:1 is overgenomen.

Maar leuk dat er voor Linux ook op dit vlak steeds meer software komt. En die is meestal gratis dus voor de (beginnende) muziekant ook interessant omdat de kwaliteit heel vaak net zo goed als commercieele software is.

Maar wie van ons hier weet uberhaupt een Linux install te installeren cq compileren?

Zover ik weet heeft RME als een van de weinigen goede Linux drivers.

Enne Mac OS 9 is in vergelijk met windhoos 2000 instabieler hoor. (vraag maar na) En OSX heeft dezelfde opbouw (kernel) als BSD wat weer heel veel lijkt op Linux. (nou ja micro kernel vs monolitische kernel)

En net zo als Apple weer sterk aan het terugkomen is op de markt is Linux/FreeBSD ook bezig om een flink percentage van het marktaandeel van Billy boy af te snoepen.

Orgineel geplaatst door fuse
Maar wie van ons hier weet uberhaupt een Linux install te installeren cq compileren?

Ik kan debian/redhat/mandrake installeren en een beetje mee pielen, maar dan heb je het ook wel gehad. Diepgaande kennis heb ik er niet van. Er zit hier wel een Unix BOFH geloof ik.

W2k is het beste wat M$ heeft uitgebracht. Het OS van de Mac ken ik niet goed, dus daar kan ik niet over oordelen.

Wil binnenkort wel aan de slag met FreeBSD, ff een slurver opzetten.

Laatst gewijzigd:
OK zit dus nu ff een verhaaltje onder Suse in te kloppen. (Met nutscrape 6.1 ziet het er echt anders uit dan met internet exploder hoor)

Maar ik vind het tot nu toe nog niet zo'n success. Tsja dat je dingen zoals apache en ftp servers en wat al niet meer lekker onder linux kunt draaien klopt wel. Maar met KDE of GNOME blijft het GUI gedeelte gewoon achter bij die van de Mac en zelfs Windhoos.

Mja, als ze ableton live voor linux uitbrengen dan weet ik het nog net niet zo. ;)

ps. ben zelf ook meer een freebsd meneer, alhoewel ik ooit nog eens minix op mn atari falcon heb gedraait met mint enzo. typisch nerdgedrag maar wel handig als je je daarmee uit de voeten kunt maken, kun je tenminste overleven in al dat computergeweld zullen we maar zeggen
Verder is er eigenlijk geen zak aan. Als je geen games kunt spelen zijn komputers al snel niet meer interessant toch? ;)
Trouwens zit bij deze distro ook een DJ programma of zo, heb het niet geinstalleerd maar lijkt me wel een keer lachuh om uit te proberen. Schratchen onder Linux.

Orgineel geplaatst door krz
Linux is niet echt een audio OS volgens mij. ... *snap*... De driver ondersteuning in Linux qua insteekkaarten is ook superbrak, waarschijnlijk zal dit er ook mee te maken hebben.
Linux, en unix in het algemeen, liggen achter op multimedia gebied.

Vergeet niet dat linux zeker geschikt is voor realtime zaken. Een doorontwikkeld geheugen en i/o subsysteem wat veel efficienter met je computer omspringt en zo ontworpen is zodat het geheel modulair opgebouwd is. Veel mensen zien niet in dat w2k en macos absoluut zich nog niet bewezen hebben als "industrie" standaard. Het zijn simpele operating systemen, geboren uit de idioot snelle groei van de pc markt. In microsoft's geval is de win95-98 gebaseerd op, in 1983 al ver verouderde, techniek. Nt techniek (dus ook w2k) is slecht gejat en begint nu pas in de buurt te komen. Het neemt niet weg dat het verdacht is, dat nog steeds de atari het wint als het om miditiming gaat!

Unix, en dus linux, is dus veel geschikter voor het serieuze werk.
Je kan er alles mee aansturen en het is onafhankelijk van de grafische interface. Daarom kan je er autoradio-mp3 spelers en grote mengpanelen meebesturen. Andere realtime en embedded unix smaken, zoals qnx worden in grote studiomengpanelen gebruikt om, zonder dat je dat ziet, alles aan te sturen!
Het zal me zelfs niks verbazen dat bijv het Mackie realtime OS in hun DAWs ook gewoon op Unix gebaseerd is.

Ontwikkelaars van ardour zien dit ook zo, en zullen niet zo zeer winst gaan maken met het OS, maar met de totaal oplossing. Zoals mackie (etc) dat ook zo aanbiedt.

Toch is op dit moment MacOS, en tegenwoordig ook windows, leading op audio gebied. Dit komt, omdat dit stuk juist wel goed ontwikkeld is. Asio, alhoewel niet van MS, is een doordacht systeem wat een snelle communicatie tussen software componenten mogelijk maakt. Ook de drivers worden door fabricanten voor macos en windows ontwikkeld. Ik heb wel een keer in de SOS gelezen dat bijv de fabrikant van de DELTA linux ook ondersteund. Zo hoort dat!, andere fabricanten zijn hier helaas wat minder enthausiast mee...
De ontwikkeling van de meeste audio drivers is afhankelijk van het vrij geven van de chip specificaties etc. Maar dan nog moet je niet vergeten, dat de meeste linux drivers door derden geschreven worden. Dat maakt dat de audio ondersteuning nog niet te evenaren met de gangbare os's is.

Gelukkig is het ontwikkelteam (www.alsa-project.org) druk bezig een inhaalslag te halen. Ook een asio equivalent is in ontwikkeling (low latency communicatie systeem voor audiosoftware) en met de realtime patches is latency nu al voor de betere kaarten op een minium terug gebracht.
Op userlevel gebied, zijn er een aantal veel belovende applicaties in opkomst waardonder ardour. Alhoewel er veel rare softsynths ontwikkeld worden, is het aanbod nog absoluut niet te vergelijken met de markt op pc gebied.

Conclusie: Blijf bij je macos/microsoft oplossing, vergeet alleen niet in flink wat hardware te investeren om de overhead te compenseren. Gelukkig is het met de hedendaagse prijzen van de hw dit geen probleem meer :)

Link met linux audio spul:
http://www.bright.net/~dlphilp/linuxsound/

ardour een veelbelovende DAW
http://ardour.sourceforge.net

Het plugin systeem voor linux:
http://www.ladspa.org/

Een overtuigende vette juno-6 voor linux!
http://www.ultramaster.com/juno6/index.html

coole replies !!!

Ik ga op mijn volgende systeem maar weer eens linux proberen te installeren

misschien word Linux toch een soort BeOs omgeving !!

mmmm ik zie ook net dat er ook linux drivers zijn voor mijn delta 1010 :-)

Laatst gewijzigd:
Orgineel geplaatst door fuse

*snip snip*
En OSX heeft dezelfde opbouw (kernel) als BSD wat weer heel veel lijkt op Linux. (nou ja micro kernel vs monolitische kernel)
* snip snip *

Inderdaad, MACOS X is, niet alleen aan de buitenkant fancy, de "motor" is gewoon Unix! (qnx zelfs, een veel gebruikt embedded OS).

Als we wat langer wachten, tot er meer applicaties geport zijn voor dit OS, dan is het denk ik het ideale audio platform!

Las dus net even dat dit project ook mogelijk VST plugins kan gaan draaien. Dan is het natuurlijk heel interessant om zoiets te draaien.

Maar in die tijd is er veel verbeterd en zeker interessant voor de Linux freak.

linux is een heel leuk en goed draaiend bestuuringssysteem geheugen verbruik etc is allemaal beter.
en de xp look etc is gewoon keihard gejat van kde en gnome.
ja ja moet wel ff de tijd nemen om linux te leren maar als je te lui ben om een README te lezen zal je nooit ver komen.
ik heb zelf een irc/http/ftp server op linux draaien ( www.e-smith.org) op een dual p2 300mhz ( http://mono-poly.riscy.net/sysinfo )
dat loopt gewoon als een zonnetje en geen achterlijke dingen dat ik verdomme 90 tot 100 procent geheugen verbuiik heb
met windows heb je soms met 1 gig nog bijna 100 procent verbruik !!!!
ik heb osx van me ibook gehaald omdat ik het qua sofrware en drivers ook niet zo geweldig vond (draaid ook linux op die ppc cpu :D http://www.yellowdoglinux.com/ )
alleen heb ik me laten vertellen dat midi timing op linux nogal brak schijnt te zijn
ik denk dat je voor audio gewoon of een wintendo of smac moet gebruiken :duivels:
en wil je lekker veel freesoftware etc gewoon lekker linux proberen distros zat ( www.linuxiso.org )

Is er hier iemand al op de hoogte van het Agnula project?
Ik denk dat ze nog altijd developers en testers zoeken. Er is zelfs als een versie down te loaden.

MusE en Rosegarden zijn gratis MIDI & Audio sequencers,
Audacity en Sweep zijn sample editors
en uiteindelijk nog een portal.

Qua hardwareondersteuning wordt er ook hard gewerkt.
Ik denk dat zelfs RME al ondersteund wordt.

Ik ben van huis uit een PC man (ook al vind ik OS X er erg mooi uitzien). Om even Olafmol zijn mening te onderschrijven, sinds ik een dedicated muziek PC heb, naas mijn andere PC voor mail & internet draait die muziek PC als een zonnetje. heerlijk om een PC te hebben waar geen Word op staat en die al mijn plugins draait zonder bang te zijn om te crashen. Oftwel, dedicated muziek gebruik is zwaar aan te bevelen!

Grtz,
Jeroen

Back