Synth handelaren

Jaa,.. leuk,.. net als vroeger in de klas,.. had je ook van die jochies,..
Meester,.. Hij schiet met propjes,.. Hij heeft op de muur getekent,.
Getverrr,.. da's pas eng! Veel enger iig dan iemand die een paar centen verdient met slim handelen!

Zolang mensen niet elkaar fysiek of psychisch geweld aandoen moet je elkaar gewoon lekker met rust laten,. Wat een gezeik zeg!

;) onverwerkt jeugdleed ?

maar ben het niet met je eens - stap verder is daadwerkelijk de boel oplichten. of moet dat ook kunnen?

verder ook geen ramp inderdaad, maar als je er iets mee wil, dan gewoon melden en laten uitzoeken, niet hier laten neerdwarrelen als soort vage verdachtmaking. dat bedoelde ik.

Natuurlijk had ik hem dan verkocht voor 800, maar ik verwachtte ook niet hem aan die prijs te verkopen en was bereid te zakken in prijs.
Maar daar gaat dit topic niet over.

ze hebben toch wel een beetje invloed; bv een te dure 303 kan de prijs van een 202 of 101 ook opdrijven, omdat dat nu eenmaal het beste goedkopere alternatief is (volgens sommige aanbieders)
of een MS-10 kopen omdat je geen geld hebt voor een MS-10 en als je daar ook geen geld voor hebt dan maar een monotron neemt :D

We zitten hier op een forum voor synth liefhebbers. Velen onder ons houden om verschillende uiteenlopende redenen van vintage materiaal.

Sorry maar deze discussie doet mij denken aan die mevrouw die elke ochtend een stuk of twintig Metro's op het station ophaalde zodat ze er voor haar collega's ook een paar had. Dat vonden de andere Metro lezers niet zo leuk omdat ze dan geen krant meer hadden. Onder het mom van: "Van wie is nou die krant?"

Als een synth-handelaar zijn spulletjes kennelijk goedkoop kan inkopen en duur verkopen dan kan jij ze toch ook goedkoop inkopen?
Duur inkopen van die synth-handelaar hoeft niet want als niemand ze te duur koopt komt die handelaar er niet vanaf. Kwestie van goed oriënteren en het zelfcorrigerend marktmechanisme.

Nog een wijze les van Dr. Pernophus:
Met de synths die je niet hebt kan je geen muziek maken dus moet je muziek maken met de synths die je wel hebt :)

Nog een wijze les van Dr. Pernophus:
Met de synths die je niet hebt kan je geen muziek maken dus moet je muziek maken met de synths die je wel hebt :)

Je kan de synths die je niet heb wel gebruiken als excus natuurlijk... tja et klinkt zo kut, is de schuld van de handelaren, die de prijs zover opdrijven dat ik geen 808 kan kopen dus klinken mn drums kut, dus eerst maar doorsparen voor een 808 en dan pas muziek maken :P

Er is iets wat ik ergens moeilijk kan begrijpen, misschien bekijk ik het verkeerd. Ik heb nagedacht of ik wel uberhaupt iets zou posten maar ben toch van mening dat erover praten het beste is.

We zitten hier op een forum voor synth liefhebbers. Velen onder ons houden om verschillende uiteenlopende redenen van vintage materiaal. Helaas helaas is de prijs steeds meer aan het stijgen.
Maar de markt wordt ook beïnvloed door handelaren. Wel "handelaren" is een groot woord, gewoon mensen die iets willen bijverdienen door spullen op te kopen en duurder verder te kopen. Dit is helaas nadelig voor muzikanten, liefhebbers en verzamelaars.

Als de "handelaar" oude gear opkoopt, oplapt en dat met een aanvaardbare winst verkoopt, dat kan ik nog begrijpen. Maar gewoon opkopen om duurder te verkopen ...

Er zijn er hier op sf die ook een handeltje hebben, zelfs met verschillende accounts werken. De ene dag plaatsen ze een "ik zoek advertentie", een paar dagen later stellen ze het te koop voor 25% meer dan de "normale" marktwaarde. Ik kan er niets aan doen maar het maakt me gewoon wat kwaad.

Je kan reageren dat het gewoon de markt is die speelt, maar anderzijds duwen deze "handelaren" de normale marktprijs ook omhoog. Niet enkel gebeurt dit hier maar ook op marktplaats, 2dehands, ebay, etc.

Ik vind het gewoon moeilijk te begrijpen dat een forum, gericht naar synthliefhebbers, zulke praktijken of mensen toe laat. Ze verzieken de markt en profiteren gewoon van de hobby of passie van anderen.

Ik vraag me af wat de mening van anderen is?

Mijn mening:

Ik hou een mentaal vacuum over aan je "ik vraag 800 voor een SH2 maar ga wel klagen dat anderen te duur zijn" actie...

Echter je slaat wel de spijker op de Nederlandse kop, zelf de hoofdprijs vragen maar de huilebalk uithangen als je een ander veel geld ziet vragen, de Nederlandse houding pur sang..

Als een synth-handelaar zijn spulletjes kennelijk goedkoop kan inkopen en duur verkopen dan kan jij ze toch ook goedkoop inkopen?
Duur inkopen van die synth-handelaar hoeft niet want als niemand ze te duur koopt komt die handelaar er niet vanaf. Kwestie van goed oriënteren en het zelfcorrigerend marktmechanisme.

Kijk en dat is nou de echte waarheid...je bent een wijs man.

Gewoon vergelijken met "de markt" lijkt me niet helemaal kloppend. Allereerst boeit het op een markt niet welk vat olie je krijgt: sweet crude is sweet crude, terwijl het bij een synthesizer verdomd veel uitmaakt wat je krijgt.

Op het moment dat je een oudere auto koopt voor een prikkie en 'm een grote beurt geeft, mooi schoonmaakt, dingetjes repareert en 'm opnieuw in de lak zet kun je er een hogere prijs voor vragen - tenminste, hoger dan de oorspronkelijke kosten van de auto plus de kosten die je kwijt was aan het opknappen. Immers, had niemand die auto opgeknapt, dan was 'ie nog steeds niet echt veel waard geweest. Stuk minder zelfs, omdat die in die tijd onderhevig is aan entropie - m.a.w. de auto wordt er alleen maar slechter op, niet beter.

Maar, bij synthesizers - tja, je speelt er op, gebruikt ze. Repareren - niet altijd, daar zijn lang niet zoveel mensen voor die dat voor je doen en de kosten zijn ook niet mals. Je kunt ze iets goedkoper aanbieden als er wat mis mee is, genoeg mensen die dan wel bereid zijn de kosten op zich te nemen.

Maar wat als je 't ding nou gewoon in de opslag laat staan voor 3 jaar en dan verkoopt voor een hogere prijs? Dan heb je geen waarde toegevoegd; dan heb je gewoon gewacht tot de trend de prijs omhoog dreef, en maakt daar gebruik van. Aan de andere kant kon je dat geld ook op de bank laten staan en er met een beetje mazzel meer aan rente voor krijgen dan dat die synth extra opbracht, dus of je dan zo slim bent als handelaar is ook maar de vraag.

Niet alles stijgt overigens in prijs: denk maar niet dat mensen ooit grove bedragen neer gaan tellen voor een eind jaren '80 Roland rompler of zo. Deze stijging komt voornamelijk voor bij het analoge spul van 30+ jaar oud of zo.

Tja, het blijft een rare hobby. De vraag is in hoeverre je jezelf kunt wijsmaken dat wat je hebt "the real thing" is, en als je helemaal geld te veel hebt, of dat ding van 't juiste wijnjaar is (zie ook R.A. Moog Mini's, bepaalde serienummers, oudere revisies en dergelijke meuk). Leuk dat je dan een stel Macbeth-kastjes koopt die ongetwijfeld van sublieme kwaliteit zijn en ontzettend vet klinken, maar je zult jezelf er niet echt van kunnen overtuigen dat je nu een Minimoog hebt - al was het maar omdat het er niet hetzelfde uitziet.

De marktwerking gaat uit van rationele deelnemers en goederen die vrij inwisselbaar zijn tegen anderen van hetzelfde soort (sweet crude blijft sweet crude) Het mag redelijk duidelijk zijn dat de synthesizermarkt dat niet is.

Aan de andere kant; je wist waar je aan begon. Die goede ouwe tijd van 303s bij een pakje boter was al voorbij toen het forum hier begon. Je kon met redelijke zekerheid zeggen dat de rest van de antieke apparatuur dezelfde kant uitging.

Maar bekijk het van de positieve kant: als je dan toch teveel hebt betaald aan zo'n "handelaar" kun je gewoon hetzelfde trucje proberen: wacht tot het apparaat meer waard is.

Immers, je bent alleen maar de pineut als de rest van de markt spontaan besluit dat ze je prijs niet accepteren: nu niet en nooit niet. Bij vintage apparatuur zit die kans er niet echt in, al zijn er zeker wel "stabiele" investeringen (Minimoogs en Jupiters) en risico-investeringen (Roland romplers uit de late jaren '80, middenklasse samplers) te onderscheiden.

Koop het ding, ontdek of de mythologie waarheid is, en doe wat met die informatie. Kon je 'm eerder kopen voor een hap minder, dan had je eerder moeten zijn; je kunt niet tegen de markt schreeuwen dat ze spontaan de prijzen moeten laten zakken omdat je zelf niet eerder ingreep. Of tenminste, dat kan wel, maar daar schiet je geen jota mee op. Lees ook het verhaal over Mr. Market - http://www.gold-eagle.com/editorials_05/schwensen032607.html en houd je hoofd koel.

Zoewiezo, handelaren kan je weinig kwalijk nemen, ze kunnen meestal niks anders.

Lekker laten gaan en zelf een koopje proberen te vinden. :okdan:

Laatst ooki zoiets stond duidelijk € 300,- komen van die Harry's durven gwoon schaamteloos € 150,- te vragen, incl. verzending. Dat zijn van die Junk prijzen. Heb ze dan ook naar de winkel verwezen waar ze € 8a 900 mogen neerleggen.

Afdingen is niets op tegen maar eeh zommige shit gaat te ver.

Cheap ass, De Hollandse mentaliteit voor dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

:P

Edit:

Heb trouwens (ooit) een synth gekocht voor € 90, is nu € 250 waard, zag ik laatst, hehe das pas een flinke prijs stijging. Nog ff langer wachten wordt i meer waard :o:

:D

Heb ooit de polysix in mn handen gehad, kwam karig geluid uit, had m voor € 50 kunnen kopen, niet gedaan. Had er te weinig verstand van

Kan mij nu wel voor de kop slaan, moet er vaak aan trug denken

:stupid

Edit 2:

Snap niet waar sommige gasten erg goedkoop spul kunnen (in)kopen, i wish i knew, had ik tenminste fatsoenlijke synths staan. zoals boven genoemde.

Laatst gewijzigd:
Zoewiezo, handelaren kan je weinig kwalijk nemen, ze kunnen meestal niks anders.
en of het echte liefhebbers zijn valt dan ook nog te bezien want meestal gaat iets al binnen een maandje de deur weer uit...
even spelen is minder leuk dan heel lang spelen :D

ff wat anders:
stel, je kan een synth voor 200 euro minder krijgen dan dat ie gemiddeld kost en je denk echt iets aan die synth te hebben dan koop je hem en heb je in principe 200 euro winst EN een synth... op het moment dat je hem verkoopt voor 200 euro meer dan heb je ook 200 euro winst maar geen synth meer :eureka:

Laatst gewijzigd:
Ik vraag mij weleens af of al die gehypte synths net zo gewild zouden zijn als ze 1/ 10 van de prijs zouden kosten. Dus 130eu voor een 303, 140eu voor een MS20, 75eu voor een Juno60.

Denk het dus ook niet

Prijzen liggen hier idd een stuk hoger... :(

In Belgie ook leuke koopjes gedaan anders

optisch niet mooi, veel krassen, mist een schakelaar, sub osc slider kapot, resonance kapot, cutoff kapot, .... maar voor de rest werkt alles perfect :D

Wel gewoon eerlijk, dat is minstens zo belangrijk als de 'te hoge' prijs toch?

Snap niet waar sommige gasten erg goedkoop spul kunnen (in)kopen, i wish i knew, had ik tenminste fatsoenlijke synths staan. zoals boven genoemde.

Dat is dus handelaarswerk, en als je daar je brood mee wilt (bij)verdienen, moet je er gewoon hard voor werken. Weet ik nog wel van andere soorten (oud-ijzer/tweedehands zooi) handelaren uit mijn oude buurt. Elke avond aan het rondrijden die lui. En tijd is geld hier in het wilde westen...

Wel gewoon eerlijk, dat is minstens zo belangrijk als de 'te hoge' prijs toch?

Ik zou zeggen: "Wel eerlijk, niet gewoon."

Ik vraag mij weleens af of al die gehypte synths net zo gewild zouden zijn als ze 1/ 10 van de prijs zouden kosten. Dus 130eu voor een 303, 140eu voor een MS20, 75eu voor een Juno60.

Ik weet het niet.
Maar dit vind ik persoonlijk een bere interessante stelling.

is dat niet een kip ei verhaal, ze zijn duur omdat ze gewild zijn. als ze niet gewild waren waren ze niet duur. dus als je nu een juno 60 voor 75 kan kopen is ie niet gewild...lijkt me zo

is dat niet een kip ei verhaal, ze zijn duur omdat ze gewild zijn. als ze niet gewild waren waren ze niet duur. dus als je nu een juno 60 voor 75 kan kopen is ie niet gewild...lijkt me zo
vraag me ook wel eens af, of een beetje gezond verstand af en toe zou helpen om de dingen in perspectief te blijven zien.
(om te beginnen is de prijs van synths een non-issue, je bent vrij om te kopen/verkopen.)

van sommige apparaten die gewild zijn en steeds gewilder worden, en die ook slechts af en toe of misschien zelden voorbijkomen, kan ik snappen dat de prijs stijgt. maar als je bv de prijsstijging van de ms20 en in mindere mate de tr808 ziet, dan begrijp ik dat niet zo. ze komen wekelijks voorbij en ze blijven maar duurder worden....

het is gewoon grappig om te zien, niet iets om je echt druk over te maken, hoe een moog source 10-12 jaar geleden 1600 gulden kostte en een ms20 650 gulden.
terwijl de ms20 nu 1200 doet en de source rond 900.
de beschikbaarheid van die 2 verhoudt zich nog net zo tot elkaar als toen, denk ik. de kwaliteit ook.
maar toch.....

overigens begrijp ik de topicstarter wel een beetje. eng om te zien hoe iemand iets vraagt en meteen erna aanbiedt voor veel meer. onder een andere naam. misschien hebben we dezelfde persoon voor ogen, die recent op deze manier aktief is. gewoon zelf geen 'zaken' mee doen, is mijn advies, als het je tegenstaat.

maar ja, sommige mensen zien er blijkbaar brood in en 'stop at nothing'.
feit is ook, dat de koopjes op internet er voor iedereen zijn. als een ander eerder is, gun het hem dan. en als ie er een slaatje uit slaat: so what. zou je zelf misschien ook doen, of niet, maar ook dat is goed. graan vasthouden om de prijs op te drijven, terwijl mensen honger hebben, dat is erg.

en die nederlandse aard die al werd genoemd, het is gewoon zo....
en gek genoeg speelt dit forum daarin volgens mij ook een grote rol. iedereen denkt hier alles te weten en alles voor een habbekrats te kunnen kopen. beetje verwende populatie.

je vindt niet zomaar een mooie synth. je moet er wel iets voor doen. en soms heb je mazzel en loop je tegen een koopje aan dat iedereen wel wilde hebben. nou, mooi voor degene die het heeft. geen ramp voor degenen die het missen.

en die voortdurend stijgende prijzen.....

ik was pas nog bij iemand die de hoofprijs had betaald voor een synth aan een ander forumlid, die er op dat moment dik aan verdiende, iedereen zei dat ie gek was - ik ook tot mijn schaamte. maar intussen staat die mooie synth daar nog steeds en is volgens mijn bescheiden mening intussen anderhalf keer waard, wat er toen voor is betaald.
en veel belangrijker: de koper heeft al een aantal jaren met veel plezier kunnen schuiven en spelen op een bijzonder apparaat.

Dat is dus handelaarswerk

Hu ? soort van veiling ? heb mij kapot gezocht maar nergens kunnen vinden. Heb t zelfde probleem als Topic starter. Wil ook goedkoop een nette synth hebbe. T liefst van iemand die failliet gaat ofzo, lekker goedkoop. De ene zn dood, ander zn brood.

Gebeurt nu veel met onroerend goed enzo :o:

shit, heb ik dat allemaal getypt?!

Ghehe :P

Back