Synth handelaren

er is een anekdote die bij me opkomt. ik zou mezelf geen synth verzamelaar noemen, ik gebruik ze om muziek te maken, ik hoef niet allerlei klassieke juweeltjes te hebben.
maar ik verzamel wel andere zaken oa platen. eigenlijk in alle verzamel-subculturen heb je wel voorbeelden waaruit blijkt hoe serieus mensen het verzamelen en alles wat daar bij komt kijken nemen. doodserieus. en ik geef ze geen ongelijk. het is alleen wel aan te rade

In de platenhandel is het VEEEEL erger, kijk maar op ebay wat voor krankzinnige prijzen gevraagd worden. Ook met de platenhandel is het zo dat mensen er tijd en energie in steken, maar hier zijn veel meer mensen die gewoon niet weten wat de waarde van iets is (en dat is met synths door internet natuurlijk allang niet meer zo, zelfs een n00b checkt even de waarde voordat hij het in de verkoop doet).

Als je dan al jaren op zoek bent, als liefhebber, naar iets zeldzaams, en je wordt op ebay gesniped door een prof (met de bijbehorende software enzo als dat het nog doet tegenwoordig) en je ziet 5 minuten daarna het voor 3x de prijs terugkomen dan kan ik me voorstellen dat je pissed bent.

Zelfde geldt voor platenzaken, de prijzenbijbels hebben eigenlijk alle lol voor de verzamelaar verpest. Voor mij is de kick een uniek plaatje scoren voor een paar euro, als dat 30euro is dan is voor mij de lol er al af.

Ik kan me dan ook voorstellen dat die gast bij de kringloop pissed werd, dat, met marktjes, koninginnedag enzo zijn nog de zeldzame momenten om iets te scoren. Als je keer op keer daardoor achter het net vist. Maargoed, was een luie gast natuurlijk, had hij maar wat eerder moeten opstaan 8o)

Hu ? soort van veiling ? heb mij kapot gezocht maar nergens kunnen vinden. Heb t zelfde probleem als Topic starter. Wil ook goedkoop een nette synth hebbe. T liefst van iemand die failliet gaat ofzo, lekker goedkoop. De ene zn dood, ander zn brood.

Gebeurt nu veel met onroerend goed enzo :o:

Ja, dat is er natuurlijk wel, goedkope gear (om wat voor reden dan ook). Maar heel moeilijk te vinden en heel snel weg. Dus opkopers, goudzoekers moeten er dagelijks tijd in steken en (een deel van) hun leven eraan wijden. Via online zoeken dag in dag uit, eigen opgedane goede stekkies langsgaan of hoe dan ook. Mij niet gezien, ik ga liever 'gewoon' werken, dat is een stabieler bestaan. Maar toch alle respect voor het (synth) handelaren vakgebied, lijkt me wel een lekker vrij leventje.

ik heb 20 ton komkommers te koop. tegen elk aannemelijk bod..

100 euro per ton, kom ze morgen ophalen 8o)

Ik vind het altijd wel leuk om iemand die het totaal niet verwacht zo maar iets te geven, dan weet ik gelijk ook zeker dat de persoon er echt blij mee is ipv dat iemand er echt beter van denkt te worden.

Onlangs mijn platenspeler verkocht, de koper bleek iemand te zijn die alleen maar cd's luisterde en wel eens platen wilde gaan draaien om het te ervaren zeg maar, alleen had ie nog geen platen..

Heb ik gelijk mijn bescheiden platen collectie aan hem kado gedaan, ik had toch niets meer aan die platen en om ze per stuk te gaan verkopen of de zaak aan een handelaar over te doen vond ik ook niks.

Dus koper van platenspeler onverwacht extra blij en ik van de spullen af en ja, er zaten mooie platen bij. :)

Iemand ergens blij mee maken is idd. priceless eens. Ga binnekort maar eens mn broertje mooie koptelefoon kado doen als aanvulling op zn monitoren.

Die man heeft talent, dat moet gestipuleerd worden 8D

Kijk.. 'n echte handelaar die wel wat rauwkost 8D

Het is alleen wel raar dat die gast EDP heet, is dat niet die ziekte die over drie maanden gaat uitbreken? :D

....nadat ze keer op keer dezelfde mensen dezelfde synths ziet brengen of ophalen, denkt ze dat er een groep van zo'n 20-30 idioten in nederland om de 2 weken een synth doorgeeft in de kring.
Dat zijn de geheimzinnige leden van de Vereniging Ter Promotie Van de Nederlandse Synth Swingers Club? ;)

Aargh jaa bij mij is het al een paar keer voorgekomen dat er op marktplaats iets aan mijn neus voorbij is gegaan en ik het een week later weer tegenkom maar dan duurder! Frustrerend :(

Helaas is deze wereld vergeven van mensen die zonodig overal een wedstrijd van moeten maken en altijd uit zijn op een voordeeltje.

Dit gaat steeds weer ten koste van degenen die daarin niet mee willen of kunnen gaan en die zich liever met de aangenamere zaken van het leven bezig zouden willen houden dan mee te moeten ploeteren in die zinloze wedstrijd om een zo groot mogelijk stukje van de koek....

Ik zie hier helaas geen oplossing voor aangezien ik de mensen die altijd alles willen reguleren en verbieden eigenlijk net zo eng vind als de mensen die die behoefte juist oproepen bij anderen.

Deze planeet is gewoon niet te fixen ben ik bang...

Mijn beste koopjes zijn optisch niet zo mooi, maar who gives aa f*ck..

JX3P met PG200 voor €160 bijvoorbeeld. Of 'n Moog Sattellite voor nop... niet mooi, valt half uit elkaar, maar met wat TLC en flightcase hoekstukken komm je 'n heel eind. Zo zoek ik ook naar nieuwe dingen als ik al iets zoek. M'n ASR-X ook, €125 voor 'n foei lelijk ding met krassen.. is af en toe 'n beetje lastig als de lettertjes weg zijn, maar goed, toch de helft van de prijs waar ze normal voor weg gaan.

Mijn beste koopjes zijn optisch niet zo mooi, maar who gives aa f*ck..
ik... godnondejus, aggeluk'n hondekop... waarom koop je van die verlepte kutsynths man... gek! :D

160 euro voor een JX en PG kan je niets over zeggen nee, da's vokking nog goedkoper dan een alpha juno...

Meer een 'gekte'... :D

Helaas is deze wereld vergeven van mensen die zonodig overal een wedstrijd van moeten maken en altijd uit zijn op een voordeeltje.

Dit gaat steeds weer ten koste van degenen die daarin niet mee willen of kunnen gaan en die zich liever met de aangenamere zaken van het leven bezig zouden willen houden dan mee te moeten ploeteren in die zinloze wedstrijd om een zo groot mogelijk stukje van de koek....
Wat al eerder gezegd is, als zo'n handelaar het koopje kan vinden, zou jij het ook moeten kunnen.

En wat je 2e punt betreft: de collectieve markt houdt de prijzen ook hoog van bepaalde zaken door hun collectieve conformisme.
Waarom moet je als dance/hiphop producer per sé een TR-808 hebben?! Er zijn 1001 drumcomputers. Schrijf/maak een goede track en doe het op een Boss DR-660 ipv een TR-808. Het scheelt jou dik 1000 euro in aanschaf en denk je dat de mensen in de club op de dansvloer denken "hmm, die kickdrum is toch niet zo vet/smeuïg als van een TR-808"? No way!
Bij gitaristen (ben er zelf 1) zie ik precies hetzelfde. Allemaal blind de oude hypes volgen. Als je een Boss SD-1 pedaaltje van 50 euro modificeert, heb je dezelfde klank als een originele Ibanez Tubescreamer (toevallig de TS-808...blijkbaar is dat getal gewoon veel geld waard :eureka: ), en toch lopen hele volksstammen zich blind te staren op de originele TS-808's, die DAARDOOR 2e hands voor +/- 300 BLIJVEN gaan.

Ik ben het absoluut eens wanneer men kunstmatig een schaarste/hype probeert te creeëren. Is gewoon lame.
Maar wil je dat goed doen, kost je dat heel veel tijd en moeite.
Bijvoorbeeld; een Boss DR-220A. Simpel drumcomputertje, gemiddeld 50 euro waard. Je zou je kunnen aanmelden op een x aantal fora, je voordoen als een bekende producer en dat ding de hemel inprijzen. En op andere fora met je 2e, 3e en 4e accounts dat verhaal beamen. En dan vervolgens je eigen DR-220A verkopen voor een veelvoud van die prijs. Klinkt simpel?
De 'catch' is dat men ook let op je forum credentials en hoe lang je ergens lid bent. Newbies die ineens hele tijd iets aan het ophemelen zijn, krijgen minder gevolg dan gevestigde leden. Er gaat dus veel tijd (bijvoorbeeld 2 à 3 jaar een DR-220A aanprijzen) en moeite (andere berichten posten, zodat men niet denkt dat jij er alleen maar bent voor die DR-220A) inzitten.

Maar ik kan er niet mee zitten als iemand een TR-808 ergens koopt voor 1100, omdat ie geluk heeft/cq. heel goed gezocht, en 'm een tijdje later verkoopt voor 1275, aangezien dat is wat de markt er blijkbaar voor over heeft.

Sorry, maar de kwaliteiten van een DR-220A gelijkstellen aan die van een TR-808 is toch wel heel utopisch. De TR-808 en 909 hebben gewoonweg een klank die als een huis overeind blijft staan, zelfs na al die jaren. De prijs is grotendeels afhankelijk van vraag en aanbod. En vraag is dan weer grotendeels afhankelijk van kwaliteit. Tof voor jou dat je die DR-220A een leuke drumcomputer vindt, maar ik vind het maar dunnetjes. Wees maar zeker dat de mensen op de dansvloer dit verschil merken. Niet in de zin van "o ja, dat is zeker een 808 en daarom is dit lied zo goed". Neen, eerder onbewust in de zin van "wow, vette kick drum/groove/klank".

Er zijn inderdaad nog leuke drumcomputers voor relatief weinig. Zo ben ik behoorlijk tevreden van mijn Jomox Xbase09 (afgezien van de bugs) en TR-606. Goede klank en zeer bruikbaar, maar ik heb er niet het gevoel bij dat ik krijg bij zowat iedere video van een 808 of 909. Die instant wow-factor is gewoon veel minder sterk. Er zijn gewoonweg niet zoveel drumcomputers die op dit niveau meekunnen, toch naar mijn smaak. En dat weerspiegelt zich dan spijtig genoeg weer in de prijs, waardoor ik hier nog steeds geen van deze klassiekers heb staan. In de tijd van internet en YouTube-filmpjes kan je ook gewoon zowat elk apparaat opzoeken en op basis daarvan er een waardering aangeven (al dan niet in geldwaarde uitgedrukt). Dan krijg je gewoon prijzen die redelijk goed overeenkomen met de kwaliteit van een apparaat. Er zijn natuurlijk andere invloeden, zoals totale hoeveelheid geproduceerde apparaten en de vroegere winkelprijs die meespelen, maar je zal geen drumcomputer van € 50 kunnen vinden die even goed is als bv. een 808... Hoezeer je de DR-220A ook zal prijzen op fora enz., hij zal heus zo geen klassieker worden.

Back