Welk nummer/album bewoog jou tot het maken van muziek ?

http://youtu.be/mG3uq5v7Mqk

en ik moest en zou toen (1981) een moog hebben...
na enige navraag bij muziek staffhorst te utrecht schrok ik me wezenloos van de prijs daarvoor..
enkele maanden later stond ie er.. de goedkope (nou ja goedkoop, 1295 gulden vond ik nog erg veel eigenlijk) korg ms 20..
en wat zag dat er te gek en zwaar aantrekkelijk uit, al die knopjes met rare termen eronder waar ik totaal nog niet van wist waar dat allemaal over ging.. en dan dat pluggenbord.. volgepropt met nog moeilijkere termen en vage pijlen ed.. die moest en zou ik hebben....met veel gezeik een creditkaart (zo,n comfort card met een schandalige hoge rente) aan geschaft en toen was het winkel in, 10 minuten later winkel uit met een grote doos onder mijn arm die ik achterop de brommer mee naar huis vervoerde... endaar begon alle ellende voor mij dus... wat eigenlijk nog veel intressanter bleek te zijn na enkele maanden knorren en pruttelen,
er zat een rare uitbouw aan vast met allemaal witte en zwarte langwerpige schakelaars die je in moest drukken om geluid eruit te krijgen.. bij nader onderzoek bleek dit verdacht veel weg te hebben van de toetsen die ik ook vaak op piano.s aantrof... aha..eerst nog met koeieleters de namen van de toetsen er op gekalkt en toen kon het uitzoeken van al die solo,s waar deze band (saga) beginnen. ik had daar toen al 3 elpee,s waarvan in ieder nummer wel iets was om (monofoon) uit te gaan zoeken en na te gaan spelen.

toen ik dit hoorde was ik verkocht!

Het stapeltje Thunderdome cd's wat ik rond 1998/1999 had was toch wel de reden om met Fasttracker aan de gang te gaan :D

Begon bij mij met Oxygene van Jarre en later mijn grote voorbeelden Klaus Schulze (Body Love) en Adelbert Von Deyen (Nordborg).

geen album, maar een interview (in de oor?) met aphex (ten tijde van sawII)

Een winkel vlak in de buurt (zelfde straat) waar je orgellessen kon nemen en dat bekende `Bodegraven apperaat` kon kopen.
Een hobby voor `s zondagsmidags.
Naderhand kort daarna na het doorlopen van twintig lessen een synth monfoon.
Die kon wat geluid betreft hoger en lager in frequentie geluid. Met alle soorten instrumenten die je kon bedenken instelbaar.

Poeh, ik denk dat het die allereerste Thunderdome verzamelaar was. Ik was altijd al gek op electronische muziek en alles wat er omheen hing, en daarvoor zat ik ook wel veel te klooien met trackers op mijn Amiga en dat soort dingen, maar dat was het eerste moment dat ik echt dacht: 'hee, dit kan ik ook'. En dan niet denigrerend bedoeld in de zin van 'dat kan mijn kleine broertje ook', want ik vond het ook echt leuk. En daar vandaan ben ik dan ook gaan uitbouwen qua opdoen kennis/apparatuur en dergelijke.
Ik wilde reageren tot ik zag dat het een stokoude draad was en ik even terug ging bladeren. En laat mijn reactie van 12 jaar nou hetzelfde zijn als dat ik van plan was nu weer op te schrijven :D

Oxygene van Jarre.

• Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik ben altijd al met muziek bezig geweest. Het begon met cassettebandjes opnemen van de radio, "remixes" maken, Italo-mixen maken, DJ’en, gitaar leren spelen en MOD-muziek maken. Na mijn scheiding ging ik het spirituele pad op en kwam ik in aanraking met Reiki-muziek. Dat gebeurde tijdens een heftige paniekaanval, waarin ik dacht dat ik doodging. Midden in die chaos hoorde ik ineens in mijn hoofd mooie, rustige muziek die me kalmeerde.

Later ontdekte ik de muziek van Aeoliah, waarin ik precies die rust herkende. Dat inspireerde me om zelf zulke muziek te maken. Ik begon met software zoals Sony Acid en Magix Music Maker, totdat een leerling me aanmoedigde om mijn eigen muziek te creëren zonder samples. Hij gebruikte FL Studio en overtuigde me om dat ook te proberen. Zijn eigen track, een Hans Teeuwen-remix, vond ik fantastisch.

In mijn beginperiode experimenteerde ik ook met Goa en trance, omdat ik die stijlen interessant vond. Maar eerlijk gezegd lag dat me niet zo – het bleek niet mijn sterkste kant.

Het album dat me inspireerde was deze samen met Mike Rowland:

Dat was Atom Heart Mother.
Ook bij mij want vooral deze naast het andere oudere werk van PF en de Moody Blues zat in m'n gedachten toen ik een jaar of acht terug met synthesizers begon.
Atom Heart Mother en dan vooral kant 1 was de muziek die ik als 12 jarige hoorde en mij een heel bijzonder gevoel gaf, iets dat ik nog niet eerder had gehoord.

deze heeft onbewust ook meegeholpen denk ik...hoe cheesy het ook moge zijn:

Ik heb gevoel dat ik Kraftwerk (of Brian Eno) zou moeten zeggen maar eerlijk was ik toen ik begon te interesseren voor electronische muziek er al een hele generatie daarna.

Opgegroeid met synthesizer greatests maar muzikaal gezien denk ik toch Pink Floyd, als zomerbaantje maakte ik als tiener schoon op scholen en zette dan de tapes van mij pa op max op de PA van een klaslokaal (oneindig op repeat).

ben met gabber begonnen.
dit omdat ik achter een computer met een tracker belande bij een vriendje en was meteen aan.

De liefde voor muziek en synths is echt gaan kriebelen door de New Wave. Vanuit daar ben ik verder gaan zoeken, en heb ik stijlen ontdekt zoals kraut rock, progressive rock, jazz, fusion, ambient. De gemeenschappelijke delers zijn experimentele sounds, terugkerende elementen (drones, loops, arpeggio’s), vaak instrumentaal, psychedelisch. Voorbeelden:
  • The Cure “A forest”, Tubeway Army “Are friends electric”, Visage “Fade to grey”, Simple Minds “Theme for great cities”, Depeche Mode, Siouxsie and the Banshees
  • Neu! “hallogallo”, Ash Ra Temple
  • Rush, o.a. “Subdivisions” en “Power Windows”
  • Japan, David Sylvian (Gone to earth), Ruichi Sakamoto, Fennesz
  • Porcupine Tree (Steven Wilson, Richard Barbieri)
  • Steve Roach, Brian Eno
Hallogallo van Neu! is een nummer uit 1975 die velen niet zullen kennen. Loops, reverse delays, echt uniek voor die tijd. Geen synths, maar ze zijn wel van grote invloed geweest op de elektronische muziek. Gitarist Michael Rother heeft nog bij Kraftwerk gespeeld. Er is ook een link met Brian Eno

Back