Wetenschappelijk forum

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Wat is objectief ? :)
Als ik kijk bij wiki dan staat er: "Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is. 'neutraal' of 'onpartijdig'."

In dit geval is dat dus het volgen van de wetenschappelijke methode.

Wat er oa besproken kan worden is hoe je dingen kan testen en hoe niet. Hoe je het beste uit je apparatuur haalt. En hoe je voorkomt dat je je zelf voor de gek houd.

dus een forum in de hand gehouden door een aantal authoriteiten die zelf niet getoetst kunnen worden... een soort elite?

ik schrijf me in !
lijkt me op het lijf geschreven .(sowieso vallen hier de meeste forumleden onder , vermoed ik )
altijd gaarne bereid de waarheid ten aanzien van synthesizers te verkondigen ....

SF Sciencelab.. :okdan:

Ik zie het wel zitten, al denk ik dat ik er weinig van begrijpen ga, maar dat is nooit een belemmering geweest om iets interessant te vinden. :)

wat is jouw'n definitie van een stroman argument?

Een betoog tegen een standpunt dat je specifiek creëert omdat het gemakkelijk is om ertegen te betogen, eerder dan het standpunt dat in werkelijkheid aangehouden wordt door degenen die je eigen visie tegenspreken.

Het gaat er om zo eerlijk mogelijk te zijn, tegen jezelf en tegen anderen. Van "autoriteiten die zelf niet getoetst kunnen worden... een soort elite" is natuurlijk helemaal geen sprake.

mee eenz altyd dat wellus / nietus ..ermoet ergens een lijn getrokkuh worduh ,.....toch ?
legtr meeteen eentjuh;-]:D

goe bezigh juurkuh

Van "autoriteiten die zelf niet getoetst kunnen worden... een soort elite" is natuurlijk helemaal geen sprake.

oh, dat leek me nu juist het meest aantrekkelijke aspect van het voorstel...:(

vraag me een beetje af wat nu het verschil is met het al bestaande forum ?
heb ooit wel eens geprobeerd envelops te gaan vergelijken, dmv noise , eenzelfde instelling en een grafische weergave van de resultante.
( http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?highlight=testing+envelops&t=4200 )
bedoel je dat ?
of wil je de synthesizerbijbel van a-m en van n-z hier herhalen ?
een samenvatting van het synthforum ( staat eigenlijk al in de W.O.B. treat .... )
hoe dan ook, ik doe mee,
laat het dan op z'n minst wel elitair zijn .

oh, dat leek me nu juist het meest aantrekkelijke aspect van het voorstel...:(

vraag me een beetje af wat nu het verschil is met het al bestaande forum ?
heb ooit wel eens geprobeerd envelops te gaan vergelijken, dmv noise , eenzelfde instelling en een grafische weergave van de resultante.
( http://electro-music.com/forum/viewtopic.php?highlight=testing+envelops&t=4200 )
bedoel je dat ?
of wil je de synthesizerbijbel van a-m en van n-z hier herhalen ?
een samenvatting van het synthforum ( staat eigenlijk al in de W.O.B. treat .... )
hoe dan ook, ik doe mee,
laat het dan op z'n minst wel elitair zijn .
Het verschil met het bestaande forum (en andere forums) is dat een subjectieve waarneming (bv dit apparaat klinkt anders/beter dan het andere) van objectieve data voorzien moet zijn (geluidsfiles, ABX test verslagen enz..) zodat de subjectieve waarneming gecontroleerd kan worden door anderen. Hierdoor kunnen we een zo eerlijk mogelijk oordeel geven over het betreffende apparaat. Het betekend overigens niet dat jijzelf het eens hoeft te zijn met de subjectieve waarneming, want smaken verschillen, maar je oordeel is wel zo eerlijk mogelijk.
Je zou kunnen zeggen dat het een elitair deel-forum word want het zou het 1e forum ter wereld zijn die dat doet voor synthesizers en aanverwante artikelen.

Het test protocol moet zo zijn dat placebo effecten en conformatie bias vermeden worden en de resultaten van de test moeten geverifieerd kunnen worden. Maar niemand mag boven de wet staan en iedereen mag meedoen.

nou , dan heb ik al een voorstel voor het vergelijken van envelops ( zie link hierboven )

Moet wel kunnen als je dan de cijfers en plaatjes vermeld ipv waarnemingen, dus bv de scopeplaatjes van wavevorms van de VCO, signaal/ruis, distortion enz. van VCA, afsnij karastiek van VCF's enz.
Lijkt me wel leuk om dan de "vetheid" te kunnen zien in scopeplaatjes van VCO's als je er veel van verschillende zou hebben.

Feiten zijn per definitie een mening... Of iig interpretatie
En is de informatie nog wel relevant als je zulke kleine deelgebieden moet formuleren zodat je nog 'objectief' kan blijven

Nou, een feit is een bewezen gebeurtenis of toestand.
De interpretatie van een feit is het gevolg van een (subjectieve / objectieve ) waarneming.
De conclusie kán een mening maar ook een feit zijn.

Dit is overigens mijn mening en geen feit. :D

Voorbeeldje:
Een feit is dat oscillator A een ander spectrum heeft dan oscillator B.
Een feit is dat oscillator A anders klinkt (of hetzelfde, dat moet een juiste luister test uitwijzen) dan oscillator B.

Een mening is dat ik oscillator A beter vind klinken dan oscillator B.
Een mening is dat jij oscillator B beter vind klinken dan oscillator A.
En beide meningen kunnen even waar zijn en gebaseerd op dezelfde feiten.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back