PFf deze discussie gaat inmiddels meer om de metaforen dan de inhoud volgens mij.
Piraterij was, is en zal blijven. Leuk om eens een artikel van een benadeelde te lezen, maar ja.
Ik kom mijn eigen werk ook wel tegen op russische warez sites en de reguliere download blogs. Ik lig er niet wakker van!
Ik overweeg soms zelfs om het ze toe te sturen. Rijk worden aan muziekproductie buiten de top 40 wordt je toch niet, dan kun je net zo goed de promotie in eigen hand houden.
ik denk dat het moraal van het verhaal is dat benadeelden, EN VOORAL DE MEDIAMAGNATEN ERACHTER, goed moeten beseffen dat piraten niet gelijkstaan aan potentiële klanten.
- Genoeg mensen die downloaden 'omdat het kan'
- Genoeg mensen die downloaden 'uit verzameldrang'
- 'Jan met de pet, met alle gestolen software' doet echt geen schade aan de industrie.
- Ik begin in dit klimaat de 'try before you buy' (Oude Radium quote) steeds meer te snappen.
- Als ik dingen ECHT waardeer, koop ik ze uiteraard. Mijn DAW, mijn Komplete, Fabfilter, D16 etc.
Maar ik probeer ook genoeg uit, als ik het niets is gaat het zo weer weg. En soms is dat via een 'warez' kanaal nou eenmaal wat prettiger dan via de 'demo' manier.
En al dat geneuzel hier over dat 'illegale software' minder stabiel draait, virussen, malware etc kom nou, we leven niet meer in de jaren 90.
Ken genoeg voorbeelden waarvan de 'warez' versie beter loopt dan de normale versie omdat ze alle copyright protection meuk eruit hebbne gehaald... (denk, dongles/E-licensers etc/)
Neem Adobe:
Iedere amateur jat photoshop van het net, maar de 'bedrijven' kopen het toch wel. Als je eenmaal professioneel bezig bent, wil je je ook niet meer bezig houden met cracks, afgezien van het feit dat het illegaal is.
Adobe weet dat best, het is bij de laatste CS versies ook niet meer geweest dan de demo downloaden, wat framework files kopiëren en wat IP's in je host blocken. Alles wat beveiligd wordt, kan ontveiligd worden. Het blijft een kat en muis spel, dat blijft zo.
Kan nog wel honderd voorbeelden noemen,
Maar ik denk, om het voorbeeld van de Taiko-opneem-meneer maar even aan te halen, dat ie inderdaad goed overdrijft.
Het is een kleine niche markt, waarin een kleine sample library van 120$ gewoonweg overpriced is.