De impact van piracy

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Waarom vind jij dat? Ik denk dat als je iets kopieeert er geen sprake is van diefstal zoals je dat hebt bij een fysiek product. Het is een lastig verhaal, maar uiteindelijk ben je als ondernemer zelf verantwoordelijk voor het product wat je besluit te verkopen. Maak je iets wat elke boerenlul zelf ook kan maken/dupliceren, dan heb je dus een matig product wat inderdaad slechter zal verkopen als het gedupliceert is.......de zwartemarkt ligt vol met dat soort producten en het internet ook.

Desnoods kan je het nog zien als een inbraak in je woning, is er braakschade dan krijg je de schade uitgekeerd, heb je alle deuren open laten staan dan is het je eigen fout.

grtZ

Als jij mijn fiets jat heb ik geen fiets meer
Als jij mijn CD kopieert heb ik die CD nog

PFf deze discussie gaat inmiddels meer om de metaforen dan de inhoud volgens mij.

Piraterij was, is en zal blijven. Leuk om eens een artikel van een benadeelde te lezen, maar ja.

Ik kom mijn eigen werk ook wel tegen op russische warez sites en de reguliere download blogs. Ik lig er niet wakker van!

Ik overweeg soms zelfs om het ze toe te sturen. Rijk worden aan muziekproductie buiten de top 40 wordt je toch niet, dan kun je net zo goed de promotie in eigen hand houden.

ik denk dat het moraal van het verhaal is dat benadeelden, EN VOORAL DE MEDIAMAGNATEN ERACHTER, goed moeten beseffen dat piraten niet gelijkstaan aan potentiële klanten.

- Genoeg mensen die downloaden 'omdat het kan'
- Genoeg mensen die downloaden 'uit verzameldrang'
- 'Jan met de pet, met alle gestolen software' doet echt geen schade aan de industrie.
- Ik begin in dit klimaat de 'try before you buy' (Oude Radium quote) steeds meer te snappen.
- Als ik dingen ECHT waardeer, koop ik ze uiteraard. Mijn DAW, mijn Komplete, Fabfilter, D16 etc.
Maar ik probeer ook genoeg uit, als ik het niets is gaat het zo weer weg. En soms is dat via een 'warez' kanaal nou eenmaal wat prettiger dan via de 'demo' manier.

En al dat geneuzel hier over dat 'illegale software' minder stabiel draait, virussen, malware etc kom nou, we leven niet meer in de jaren 90.

Ken genoeg voorbeelden waarvan de 'warez' versie beter loopt dan de normale versie omdat ze alle copyright protection meuk eruit hebbne gehaald... (denk, dongles/E-licensers etc/)

Neem Adobe:

Iedere amateur jat photoshop van het net, maar de 'bedrijven' kopen het toch wel. Als je eenmaal professioneel bezig bent, wil je je ook niet meer bezig houden met cracks, afgezien van het feit dat het illegaal is.

Adobe weet dat best, het is bij de laatste CS versies ook niet meer geweest dan de demo downloaden, wat framework files kopiëren en wat IP's in je host blocken. Alles wat beveiligd wordt, kan ontveiligd worden. Het blijft een kat en muis spel, dat blijft zo.

Kan nog wel honderd voorbeelden noemen,

Maar ik denk, om het voorbeeld van de Taiko-opneem-meneer maar even aan te halen, dat ie inderdaad goed overdrijft.

Het is een kleine niche markt, waarin een kleine sample library van 120$ gewoonweg overpriced is.

Laatst gewijzigd:
@SynnyS

Goede inhoudelijke reactie....

echt heel jammer de schade die de maker heeft opgelopen http://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=365466

ongelijkheid is de basis van deze wereld. Zolang men onderdrukt zal 'piraterij' in al zijn vormen bestaan. Ik hoop van harte dat een arme sloeber uit India de library op een dag kan downloaden. Want dat betekent dan dat hij van zijn salaris van 50 euro cent per dag een verbinding kan huren. Gelukkig heeft hij samen met de Chinezen mijn pc gefabriceerd (lekker goedkoop), Echt serieus, waarom denk je dat de wereld in de fik staat? En de economische machten aan het verschuiven zijn. Wij stelen, vooral ook Nederland. De financiële schaduwsector. Het wordt tijd dat mensen zelf gaan nadenken over het feit of gecrackte software gebruiken normaal is. En of dit daadwerkelijk schade oplevert. Daarbij kan ook direct gedacht worden aan de mensen die in armoede de hardware produceren. Maar ja, who cares? unlimited supply. E.M.I..

o ja, fu*k patenten:

http://www.artsenzondergrenzen.nl/p.../e-mailacties/opiniestuk-9-december-2010.aspx

Laatst gewijzigd:
@SynnyS

mooi verwoord, moest wel een traantje pikken. :D

maar idd zo denk ik er ook wel ongeveer over.

piracy is verkeerd,

maar even vanuit t perspectief van een bedrijf dat sample libraries of plugins verkoopt; zou ie alweer met een volgend project begonnen zijn en over 3 maanden met t zelfde verhaal komen? of anders gezegd, hij had t ook wel kunnen weten voordat ie ging investeren in een nieuw sample project. is niet iets van de laatste 6 maanden.

heb t dus niet over goedpraten van piracy maar t is nogal pathetisch wat die jongen brengt. lekker t slachtoffer uithangen van de boze download buitenwereld. ik herinner me uit t topic op kvr een bijdrage van een collega sample bank verkoop ondernemer die zinnige dingen zegt over het uitbrengen van samplepacks op een ander formaat met een beveiliging die schijnt te werken, die gast zegt dat ie wel weer geld verdient aan zn werk.

Zo... weer eens de moraalridder uit aan 't uithangen, Raphie...

Voordat je weer allerlei forumleden de maat gaat nemen, vertel dan meteen ook es... wat jij zelf regelmatig doet: software na gebruik verkopen, in strijd met de gebruiksvoorwaarden, zelf even de license transfer bypassen en daarmee de programmeur benadelen om die paar lullige tientjes transfer fee- is dat dan niet evengoed een beetje fout?

En eigenlijk het belangrijkste daaraan, Raphie, ben jij dan ook zo netjes om erbij te vertellen dat de koper daarmee in feite gewoon illegale software van jou krijgt? Want zo is het namelijk wel, of het nou in je straatje past of niet.

Als ik het even moet uitleggen met wat linkjes naar je advertenties en naar de site van bijv. FXpansion, dan hoor ik het wel, hè...?

Laatst gewijzigd:
Content is niet gratis tenzij diegene die het geproduceerd heeft dat aan geeft. Zo simpel is het.

Laat er nu juist op internet immens veel content wel gratis aan worden geboden door diegenen die het geproduceerd hebben. En laten tallozen shareware, donationware of relatief goedlope apps aan de man proberen te brengen.

Argumenten als 'een ander doet het dus doe ik het ook' vind ik wel zo slap. Je hoeft toch niet te doen wat een ander doet? Springt die ander in de sloot in plaats van er overheen, ga jij dan ook in die sloot springen? Nee, natuurlijk niet. Je springt er overheen en krijgt buikpijn van het lachen.

Voordat je weer allerlei forumleden de maat gaat nemen, vertel dan meteen ook es... wat jij zelf regelmatig doet: software na gebruik verkopen, in strijd met de gebruiksvoorwaarden, zelf even de license transfer bypassen en daarmee de programmeur benadelen om die paar lullige tientjes transfer fee- is dat dan niet evengoed een beetje fout?
Nee. Binnen de EU is dat perfect legaal en het bedrijf dat dit soort belachelijke fees durft vragen, mag dat sinds kort niet meer, en terecht.

Wow lijkt erop dat het linkse occupy blok ook wakker is geworden.
Ik sta echt te kijken van het "in india zijn ze arm" "ik ben ook arm" de overheid steelt van me en daarom is stelen voor mij ok gehalte........... Maar goed ieder z'n ding.

Nee. Binnen de EU is dat perfect legaal en het bedrijf dat dit soort belachelijke fees durft vragen, mag dat sinds kort niet meer, en terecht.

Hanz, als je nou de persoonlijke relnicht wil uithangen, informeer jezelf van te voren dan wel even goed, Eddy Reddy je was me net voor :D

Lol, denk hier maar eens over na: de library kost minder dan je internet/telefoon/iphone/tv abbo bij elkaar per maand. "Te duur" is dus een relatief begrip, het zijn prioriteiten.
Normale gang van zaken zou zijn: Ik, persoonlijk, vind het te duur, dus ik KOOP het niet. punt!
Niet: Ik persoonlijk vind het te duur, dus ik steel het maar..........

Echt de ene na de andere drogreden komt hier naar boven: "de wereld staat in brand! Dus besteed ik nog liever 80€ aan m'n maandelijkse geneugten die ik niet kan stelen, dan een developer te supporten.
Als laatste, als je iets het bedrag niet waard vind, kan je het ook gewoon links laten liggen toch?
Die Warez verzamelwoede heb ik sowieso al nooit begrepen.

Ik vraag me onderhand ook af met welke beweegredenen jij steeds dit soort topics start.

Ben jij een betalende klant die het niet kan uit staan dat anderen niet betalen terwijl dat wel zou moeten?
Ben jij iemand die inkomsten misloopt omdat zijn werk illegaal gebruikt wordt?
Werk jij ergens waarbij je belangen behartigt van een bepaalde instantie of auteursrechthebbenden?
Combinatie van deze dingen?

Niet dat ik de nadelen van piracy niet zie, maar even om te begrijpen waarom je zo nadrukkelijk dit steeds aan de kaak wil stellen.

Wow lijkt erop dat het linkse occupy blok ook wakker is geworden.
Ik sta echt te kijken van het "in india zijn ze arm" "ik ben ook arm" de overheid steelt van me en daarom is stelen voor mij ok gehalte........... Maar goed ieder z'n ding.

:Z

Als een beatport mp3 die blijft hangen...........

Nogmaals, je steelt iets niet, je dupliceert het......wiens probleem is dat dan?
+1

op microlevel bezit je eigenlijk alle mogelijke getallen combinaties al op je PC, de enige limit is de groote van de HD... wat gebeurd bij een download (of installatie vanaf DVD) is een bepaalde range van de HD dezelfde inhoud laten aannemen... so where's the real stuff here? :geslaagd:

Ik ben betalende klant, die gewoon gelooft in netjes betalen voor de zaken die je gebruikt. Gewoon een gezonde nomale moraal. Daarnaast kan ik erg slecht tegen mensen die links lullen, maar rechts vullen.

Dat ik waarschijnlijk meer betaal dan noodzakelijk omdat de ontwikkelaar deze kosten doorbelast is ook iets wat me irriteert. Als laatste, als niemand verantwoordelijkheid hierin neemt, dan sneuvelen er nog wel meer ontwikkelaars. Het is ook hier weer typisch "links lullen, rechts vullen" om de oorzaak elders neer te leggen en zelf in de slachtoffer rol te kruipen.
Verbeter de wereld, begin bij jezelf en zo? Autonomie en eigen verantwoordelijkheid? Ipv de jankende slachtoffer van "het systeem" uit te hangen

nog steeds deze zinloze discussie?

die voeren ze al sinds de uitvinding van de compact cassette...

het is toch echt heel erg simpel,....

copieeren om door te verkopen mag niet...

copieeren voor eigen gebruik mag wel, zolang je de meuk maar op een brandbare dvd fikt, want daar heb je tenslotte een copeerheffing voor betaald.....

:koffie:

Jbaars het gaat hier om warez, software pakketten niet om werken(muziek/film)
De kopieerheffing geldt niet voor software. Daar geldt de gebruiksrechtovereenkomst

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back