De impact van piracy

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Voel je je soms aangesproken? Je bent wel erg nieuwsgierig geworden nu natuurlijk, mijn excuses daarvoor.

En ik denk dat er idd wel kranten geinteresseerd zijn in het verhaal. Recent is er al een tipje van de sluier opgelicht bij twee TV programma's die ook lucht hebben gekregen van deze praktijken.

Lijkt me voor mezelf beter er verder niets mee te doen. Ik moet ook aan mezelf denken tenslotte, net als ieder ander. Dus dan spuug ik mn gal af en toe maar op, bijvoorbeeld, SF. Verder ben ik jou niets verplicht te melden lijkt me, geen namen e.d.
Maar je mag het gerust nog een vijfde keer vragen hoor.

Allerlei publieke personen met de ene na de andere beschuldiging om de oren slaan. Waarom, omdat ze zaken doen die absoluut niet door de beugel kunnen. Je buurvrouw zal er zelfs van overlijden.

Jij weet hoe het zit en hebt, vanwege 15 jaar ervaring, de informatie waarmee de media deze hufterige praktijken aan de kaak kunnen stellen. De media hebben nog maar een tipje van de sluier gezien. Er is nog hoop, als dit naar buiten komt. Misschien ook wel voor je buurvrouw.

Helaas moet jij aan jezelf denken. Wat maakt dat jou dan?

Ik ben vooral geneigd te denken dat je je een beetje hebt vastgepraat nadat je aanvankelijk wat ondoordacht uit de hoek kwam. Als dat niet zo zou zijn zou je namelijk zelf toch wel een behoorlijke hufter zijn en dat lijkt me nou ook niet het geval. Je lijkt me eerder iemand met rechtvaardigheidsgevoel en het hart op de tong. Mijn boodschap is vooral; pas wel op dat je niet zomaar mensen beschadigd als je iets roept.

Ik voel me niet persoonlijk aangesproken, ik stoor me alleen enorm aan het altijd maar in vage bewoordingen afgeven op mensen die verantwoordelijkheid nemen om oplossingen te zoeken voor maatschappelijke problemen.

Allerlei publieke personen met de ene na de andere beschuldiging om de oren slaan. Waarom, omdat ze zaken doen die absoluut niet door de beugel kunnen. Je buurvrouw zal er zelfs van overlijden.

Jij weet hoe het zit en hebt, vanwege 15 jaar ervaring, de informatie waarmee de media deze hufterige praktijken aan de kaak kunnen stellen. De media hebben nog maar een tipje van de sluier gezien. Er is nog hoop, als dit naar buiten komt. Misschien ook wel voor je buurvrouw.

Helaas moet jij aan jezelf denken. Wat maakt dat jou dan?

Ik ben vooral geneigd te denken dat je je een beetje hebt vastgepraat nadat je aanvankelijk wat ondoordacht uit de hoek kwam. Als dat niet zo zou zijn zou je namelijk zelf toch wel een behoorlijke hufter zijn en dat lijkt me nou ook niet het geval. Je lijkt me eerder iemand met rechtvaardigheidsgevoel en het hart op de tong. Mijn boodschap is vooral; pas wel op dat je niet zomaar mensen beschadigd als je iets roept.

Ik voel me niet persoonlijk aangesproken, ik stoor me alleen enorm aan het altijd maar in vage bewoordingen afgeven op mensen die verantwoordelijkheid nemen om oplossingen te zoeken voor maatschappelijke problemen.

Ik ben wel een hufter nakken, sorry. Omdat ik dit weet en er niets mee kan, omdat ik dan zelf gigantisch in de problemen ga komen. Want ook ik werk er, weliswaar indirect, aan mee...

En natuurlijk heeft een groot deel van genoemde publieke personen wel de juiste instelling. Anders waren we met zn allen allang in een burgeroorlog oid beland.

Maar neem van mee aan, er gebeuren hele smerige dingen in de medische wereld. De patient staat allang niet meer voorop, maar de portemonnee van diverse bedrijfs- en overheidsfiguren. Zoek om te beginnen maar eens op welke overheidsfiguren een duaal belang hadden om voor miljoenen aan onnodige vaccinaties voor de Mexicaanse Griep in te kopen. Vaccinaties die inmiddels alweer vernietigd zijn omdat ze niet meer houdbaar waren.

we zijn dus eens dat het feiten zijn, van een slachtoffer, niet een of ander onderzoeksverhaal van een spinndoctors bueau

Ok, dan begreep ik je verkeerd, welke software bedrijven buiten wie dan uit?
En wie ontvangt dan veel te hoge bonussen? heb je wat linkjes met objectieve informatie?

Met jou een discussie aangaan is zo'n tijdsverdrijf, kom dan met een werkelijke onderbouwing van je verhaal........Ik ga ervanuit dat die onderbouwingh niet bestaat en deze hele discussie zinloos is.

piracy is een logisch gevolg door de te hoge prijzen die veel software makers hanteren.

[...]

Dat is niet morreel fout van die bedrijven maar wel een ondernemers fout.
Dat is exact wat ik aan het denken was bij de originele post op KVR. Als zijn sample-library wel al 13.699 keer gedownload werd op één illegale site, maar hij nog minder dan $ 13.699 verdient heeft aan de huidige verkoopprijs van $ 129,99, dan is de kans groot dat zijn prijszetting niet zo efficiënt mogelijk is, gegeven de huidige realiteit. Bij een lagere prijs ($ 30 bv.) of een pay-what-you-want-model (evt. met een minimumprijs), denk ik persoonlijk dat zijn omzet er beter bij zou varen. Het aantal professionele taiko-drumsamplegebruikers dat $ 129,99 over heeft voor dit product (en nog niet genoeg heeft aan de taiko-samples in zijn huidige libraries) lijkt mij sowieso zeer klein. Dus waarom niet de vele grotere markt van recreatieve gebruikers aanspreken met een interessantere prijszetting? Ik denk dat een diepe reflectie over zij product zelf, zijn beoogde afzetmarkt en zijn prijs al meer effect zouden hebben dan het plotseling onverklaarbaar verdwijnen van alle piraterij.

De techniek gaat momenteel gewoon sneller dan dat een ieder zichzelf aan kan passen.....valt onder evolutie en degene die zichzelf aan kan passen zal overleven.
Je kan als ondernemer wel vasthouden aan je eigen insteek, als de markt daar niet in mee gaat houdt het simpelweg op.
Er zijn ondertussen zoveel mensen/ondernemers/gemeentes aan het experimenteren met alternatieve manieren om met elkaar diensten uit te wisselen en dat is veel interresanter dan verouderde gedachtes met wetten in stand te houden......

Een softwareproduct kost duizenden uren aan ontwikkeling, optimalisatie, testen en porteren naar diverse OSen. Bovendien komen daar meestal nog licentiekosten voor gebruik van technologie van derden bovenop en moet het hele zaakje daarna nog wereldwijd gemarket en gesupport kunnen worden. Dat kost echt KAPITALEN. Een sample library kun je misschien nog in je eentje bouwen en in de markt zetten, maar een complete DAW is echt een megaproject en investering waar je u tegen zegt. Dat je dergelijke producten voor "slechts" een paar honderd euro kunt kopen tegenwoordig is eerder prijzenswaardig dan als een excess te bestempelen, zeker als je nagaat dat het vaak om een product gaat met een relatief kleine afzetmarkt ten opzicht van bijvoorbeeld een Microsoft Office of een Windows 8 ofzo. Software als overpriced bestempelen omdat het geen tastbaar product is slaat dus nergens op.

welk software product kost duizenden uren voor ontwikkeling???
Porteren naar diverse OSen??? Win en Mac bedoel je, (wrapper ermoheen klaar).
Licentie kosten voor welke technieken? en wat kosten die dan??
En waarom zijn dergelijke "hoge prijzen" volgens jouw wel rechtvaardig??
En waarom proberen dergelijke fabrikanten bv tegen te gaan dat je je product kunt door verkopen???
Omdat het om een tastbaar product gaat???
De meeste software leunt op ideeen die de wetenschap geschonken heeft door onderzoek en ondekking op een open manier.
iK praat niet over DAW's of plugins, het gaat om audio software in het algemeen.
Waarom een simpel eq al een paar honderd euro kost. zulk soort verschijnselen werken piracy alleen maar in de hand.

Ik heb camel Alchemy en Ableton beide als warez gebruikt en heb beide ook gekocht, en zoals mij zijn er velen. de content industrie moet niet net doen of iedere downloader normaal een klant zou zijn. Ze moeten ons niet lastig vallen met irritante beveiligingen en ze moeten zeker niet te hoge prijzen vragen omdat ze zoveel geld moeten uitgeven aan marketing.
De meeste innovatie vind je niet bij de grote bedrijven zij kopen slechts de innovatieve kleine bedrijfjes op. Zo zie je ineens de prijs van een product wat eerst via een klein bedrijf word aangeboden veel duurder worden omdat NI het heeft overgenomen. Welke ontwikkelings kosten heeft NI daar aan besteed??? Marketing das waar je voor betaald.

In veel gevallen kun je dus wel software als overpriced bestempelen. Waarom?? omdat we in een vrije wereld leven.
En gelukkig ben je als consument vrij in wat je koopt en wat je ondersteund.

Tja hij bleef maar cookies accepteren. kijk waar dit naar toe gaat.

Attachments

• 425830_440963695969708_184775534_n.jpg
    425830_440963695969708_184775534_n.jpg
    32,4 KB · Bekeken: 100
welk software product kost duizenden uren voor ontwikkeling???

Meer dan je zou verwachten. 1000uur is 1 FTE fulltime voor 25 weken.
Met een team van 5 developers heb je het dan nog maar over 5 weken en 5 weken is in software ontwikkel termen echt niks en dan heb je het nog niet eens over testing, research, packaging etc.

Als je alleen al kijkt naar de game industrie zitten er vaak 10 duizenden uren in het maken van een game en men vind 50-60euro nog te duur. En dat is nog in een enorme afzetmarkt waar potentieel miljoenen kopien verkocht worden.

Bij een kleinere afzetmarkt zoals die in de markt voor professionele audio software moet de investering dus anders terug verdiend worden (door hogere prijzen). Daarnaast worden de mensen die aan een product hebben gewerkt doorgaans niet ontslagen en willen deze ontwikkelaars tussen 2 versies in ook graag gewoon hun salaris blijven ontvangen. Daarnaast heb je mensen nodig voor support, finance, planning, strategie, research etc etc.

We hebben het niet over een 1 mans bedrijfje doorgaans maar over een voltallig bedrijf met alle facetten van bedrijfsvoering.
Vergis je echter niet dat men voor bijvoorbeeld een Cubase 7 echt niet even in 200uur werk een nieuwe versie klaar hebben, daarbij moet je echt aan 1000en uren denken.

Men onderschat software development eigenlijk altijd. We hebben het hier niet over een simpele app op basis van een voorgekauwde API maar over een volwaardig softwarepakket met allerlei innovaties aan boord.

In het geval van de eerste post zie je dat er best een behoorlijk aantal manuren zit in het samplen van de drums. Dit is een investering en natuurlijk wil de ontwikkelaar er ook iets aan verdienen.

En gelukkig ben je als consument vrij in wat je koopt en wat je ondersteund.
Hier beschrijf je eigenlijk meteen de essentie van het probleem. Je kiest ervoor dat je iets het geld niet waard vind (zoals je dat bijvoorbeeld ook bij een auto doet) echter kiezen veel mensen er daarna voor om het toch maar te downloaden (wat bij een auto uiteraard niet kan).
Dit is waar hem het verschil zit. Voor die auto die we niet kunnen betalen zoeken we een ander model, bij software kiezen veel mensen i.p.v. een ander model maar de oplossing om het illegaal te downloaden omdat deze drempel veel kleiner is dan een auto stelen. ;)

Laatst gewijzigd:
@demian: m.i. kijk je erg somber naar deze dingen, ik zie het economisch ontwaarden van intellectueel eigendom simpelweg als een natuurlijk stap in de evolutie van intelligentie en de gereedschappen die hieruit voortvloeien.

"Information wants to be free".

Een kenniseconomie zou m.i. niet moeten gaan om het door dwang (wetgeving, subsidie, etc.) kunnen afbakenen van kennis voor het eigen gewin, maar het zoveel mogelijk mensen geven van alle kennis, gratis en voor niks, zodat zij verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen broodwinning door kundig of zelfs inventief te zijn - of dit nu om muziek maken, software schrijven of wat dan ook gaat.

Een kenniseconomie zou m.i. niet moeten gaan om het door dwang (wetgeving, subsidie, etc.) kunnen afbakenen van kennis voor het eigen gewin, maar het zoveel mogelijk mensen geven van alle kennis, gratis en voor niks, zodat zij verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen broodwinning door kundig of zelfs inventief te zijn - of dit nu om muziek maken, software schrijven of wat dan ook gaat.

+1, en dat is nu juist waar de schoen wringt....de oude garde ziet het paard waar ze op ingezet hebben de race verliezen en dat vinden ze niet leuk. Op zich begrijpbaar, maar alles gaat gewoon door....

We hebben het niet over een 1 mans bedrijfje doorgaans maar over een voltallig bedrijf met alle facetten van bedrijfsvoering.
Vergis je echter niet dat men voor bijvoorbeeld een Cubase 7 echt niet even in 200uur werk een nieuwe versie klaar hebben, daarbij moet je echt aan 1000en uren denken.

ik heb het dus niet over DAW's maar over software in het algemeen.
Er zijn genoeg bedrijven en bedrijfjes die wel een goede prijs vragen, alleen er zitten er ook een hoop tussen die dat niet doen.

ik vind dus dat veel audio software veel te duur is voor wat het is, veel betekent dus niet alle veel andere software heeft wel een goede prijs.

Als ik broodjes verkoop voor 4 euro per stuk en niemand wil ze hebben dan zal ik daaraan failliet gaan.
Eigen schuld dikke bult.

Als jij als consument de prijs juist vind ga je tot aankoop over, simpel.

Misschien nog een paar argumenten voor de discussie:

- de prijs van software lijkt me niet echt de doorslaggevende factor voor illegaal downloaden. Een 10 euro EQ plug-in wordt evengoed gekraakt en gedownload als een Lexicon 1000 euro reverb. Blijkbaar is graaizucht de doorslaggevende factor.

- Op KVR reeds van verschillende developers gelezen (jammer genoeg weet ik niet meer precies welke thread) dat, vanaf het moment dat de gekraakte versie verschijnt, de verkoopcijfers een duik nemen. Lijkt me dat er wel een regelrecht relatie bestaat.

- Verschillende fora op het internet bieden software aan tegen een zachte prijs of een forumabonnement van laten we zeggen 20 euro (vooral Russische sites etc.). Blijkbaar zijn er mensen bereid om hiervoor te betalen. Kan ik alleen maar uit afleiden dat dit inkomsten zijn die rechtsreeks van de ontwikkelaar worden weggetrokken. De analogie met helen is niet ver weg.

- het argument van Raphie lijkt me heel reëel: je hebt 500 euro en je kan kiezen - koop je Cubase dat nog niet gekraakt is of ga je je andere plug-ins "legaliseren"? Lijkt me voor de hand liggend. Dus voor softwarehuizen is het rendabel om aan de copyprotection race mee te doen.

Ok, maar nu koop ik niet alleen je broodjes niet, maar ik steel ze tevens gewoon uit je schap.....
Als ik broodjes verkoop voor 4 euro per stuk en niemand wil ze hebben dan zal ik daaraan failliet gaan.
Eigen schuld dikke bult.

ik heb het dus niet over DAW's maar over software in het algemeen.
Er zijn genoeg bedrijven en bedrijfjes die wel een goede prijs vragen, alleen er zitten er ook een hoop tussen die dat niet doen.

ik vind dus dat veel audio software veel te duur is voor wat het is, veel betekent dus niet alle veel andere software heeft wel een goede prijs.

Eigen schuld dikke bult.

Hoe heb je die conclusie getrokken?

Een goede prijs kun je niet zomaar even met een natte vinger in de lucht bepalen. Jij bedoelt met een goede prijs: Wat jij bereid bent te betalen. Echter heb je geen inzicht in de bedrijfsvoering van een bedrijf en als het simpelweg zoveel kost om salarissen, overhead etc te betalen en wat winst te maken dan is dit wat de prijsstelling zal bepalen. Niet wat de consument denkt te willen betalen.

We hebben het nog steeds over een niche markt en je zult je omzet/winst moeten maken bij een relatief kleine groep mensen. Precies om deze reden kan windows 150euro kosten en moet een DAW veel duurder zijn......kleinere afzetmarkt.

Ok, maar nu koop ik niet alleen je broodjes niet, maar ik steel ze tevens gewoon uit je schap.....

Deze vergelijking gaat niet helemaal op Raphie. In het voorbeeld met broodjes heb je als leverancier namelijk wel de kosten gemaakt om de broodjes en beleg te kopen waarbij je bij een illegale download geen extra kosten maakt als ontwikkelaar, je verliest alleen potentiele inkomsten.

je hebt bij software voorgeinvesteerd, verkoop is de enige mogelijkheid om te recoveren
personeels en vaste kosten gaan ook door, ik zie geen veschil.
virtueel is geen vrijbrief t.o.v. fysiek product

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back