De impact van piracy

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
je hebt bij software voorgeinvesteerd, verkoop is de enige mogelijkheid om te recoveren
personeels en vaste kosten gaan ook door, ik zie geen veschil.
virtueel is geen vrijbrief t.o.v. fysiek product

Point taken...... :) Mijn vergelijking gaat alleen op als je al over het break even punt bent.

ja alle steam games zijn local ook gehacked
dan gebruik je toch lekker je gehackte daw zonder in loggen (vergelijk met single player in games)
bij multiplayer games moet je online omdat je offline snel bent uitgekeken

een DAW gebruik je bij uitstek offline

Hoe heb je die conclusie getrokken?

Een goede prijs kun je niet zomaar even met een natte vinger in de lucht bepalen. Jij bedoelt met een goede prijs: Wat jij bereid bent te betalen. Echter heb je geen inzicht in de bedrijfsvoering van een bedrijf en als het simpelweg zoveel kost om salarissen, overhead etc te betalen en wat winst te maken dan is dit wat de prijsstelling zal bepalen. Niet wat de consument denkt te willen betalen.

We hebben het nog steeds over een niche markt en je zult je omzet/winst moeten maken bij een relatief kleine groep mensen. Precies om deze reden kan windows 150euro kosten en moet een DAW veel duurder zijn......kleinere afzetmarkt.

Ik heb die conclussie getrokken door de software eerst illegaal te downloaden en dan een tijdje te proberen. Daarna heb ik het gekocht.
Een "goede" prijs is die je als consument bereid bent te betalen.
M$ win 7 ultimate kosten rond de 300 euro. hoezo goedkoop??? dat windows nu goedkoper is komt door de concurrentie,

Dus hellaas gaat die vergelijking niet op en onderbouwd die juist wat ik bedoel.
Het is niet voor niets dat de ontwikking en sales afdeling altijd ruzie hebben :)

Software en hardware hebben overeenkomsten en verschillen ook een hoop. echter de wet loopt hier zwaar op achter.

welk software product kost duizenden uren voor ontwikkeling???
Porteren naar diverse OSen??? Win en Mac bedoel je, (wrapper ermoheen klaar).

Dit alles ondersteund door fenomale kennis van multiplatformprogrammeren door de PHP website voor de voetbalclub van zijn Windowsbak te FTP'en naar een Linux server :okdan:

;{

Een timingkritische applicatie als Cubase dat tegelijkertijd weer een platform is voor third party code integreren in totaal verschillende besturingssystemen is geen triviale klus zoals het hier voorgesteld wordt. Threads, hardware aansturing, timing. Message passing tussen GUI en de rest. Verschillende ontwikkelomgevingen in sync houden. Alles twee keer testen.

Dat de algoritmes voor mixen e.d. hergebruikt kunnen worden lijkt me wel logisch.

Ik heb die conclussie getrokken door de software eerst illegaal te downloaden en dan een tijdje te proberen. Daarna heb ik het gekocht.
M$ win 7 ultimate kosten rond de 300 euro. hoezo goedkoop??? dat windows nu goedkoper is komt door de concurrentie,
dat is natuurlijk wel een heel fout voorbeeld, je vindt windows 7 ultimate veel te duur, maar ik vraag me dan af, wat moet je als consument met de ultimate versie? je had ook gewoon de goedkope home versie kunnen nemen of eventueel de professional die ook nog flink goedkoper was.

Als je helemaal niks wilt uitgeven aan het besturingssyteem op je computer had je ook kunnen kiezen voor linux die gratis is. Ik vind windows 7 ultimate voor 300 euro nog een schappelijke prijs voor de features die hij toevoegt die voor consumenten nauwelijks van belang zijn en waar een professional versie al ruim voldoende voor is.

Dus in dit voorbeeld kan ik me niet vinden :D

Dus hellaas gaat die vergelijking niet op en onderbouwd die juist wat ik bedoel.
Het is niet voor niets dat de ontwikking en sales afdeling altijd ruzie hebben :)

Software en hardware hebben overeenkomsten en verschillen ook een hoop. echter de wet loopt hier zwaar op achter.

Nee je slaat echt de plank mis. Een bedrijf zal software niet eens ontwikkelen als er geen winst marge in te maken is. Daarnaast zal de prijs natuurlijk ook deels worden neergezet op basis van wat de consument bereid is te betalen.

Als een bedrijf echter 400euro per potentiele klant kwijt is aan ontwikkeling, support etc en diezelfde potentiele klant is bereid om 100 euro te betalen heb je als bedrijf een slechte business case en zal een slim bedrijf het product dus niet ontwikkelen. Resultaat: Je kunt de software en niet kopen en niet downloaden want het bestaat niet.

Ontwikkeling en sales hebben altijd ruzie omdat de meeste sales mensen niet in staat zijn een product vanuit daadwerkelijke kennis/kwaliteiten te verkopen maar alleen door absurd lage prijzen aan te bieden. Weggeven kan iedereen..... ;)

Overigens is windows 7 ultimate niet zoveel goedkoper als jij zegt, het is puur de dollar geweest waardoor w7 ultimate een tijd goedkoper is geweest, heeft niets met concurentie te maken. De OEM versie was altijd al goedkoper.

Piracy zal altijd blijven zoals een aantal al gezegt hebben. Maar vele artiesten zijn juist bekend geworden doordat hun tracks op allerlei downloadsites tevoorschijn kwamen waardoor de naamsbekendheid flink groeide. En wanneer de naamsbekendheid groot genoeg is zijn er ook weer voldoende mensen die het wel legaal aanschaffen.

Daarnaast als je het bijvoorbeeld over synths, daw's etc hebt is het bijvoorbeeld voor veel jonge producers onbetaalbaar. Ik ben zelf ook begonnen met gedownloade software om als 12 jarig jongetje toch muziek te kunnen maken ook al had ik er geen geld voor. Tegenwoordig heb ik bijna alles legaal gekocht omdat ik er nu ook geld voor heb.

Tuurlijk is het fout dat ik (en vele andere) in het verleden gedownload hebben, maar uiteindelijk wanneer de financiele middelen het toelaten zullen veel mensen ook de software legaal aanschaffen waar ze goede ervaringen mee hebben, ongeacht de prijs. In ieder geval zo zie ik het.

Het Steam platform heeft voor games ook gewerkt, waarom kan dit niet voor VST's?
Dit lost het gejank met die dongles ook op.
En hoe moet dat dan werken? Even voor het optreden nog effe inloggen? Oeps, geen internet hier in de zaal. Sorry, geen optreden vandaag! Internet plat vandaag. Sorry, dan moet je die sessiemuziekanten morgen maar weer eens terug vragen.

Ik ben niet echt een aanhanger van dit soort ideeën, maar daar zal de markt wel meer en meer naar evolueren, cfr. het aangehaalde voorbeeld van software huren voor een laag bedrag per dag, maar toch nog een hoog bedrag als je de optelsom maakt. Geef mij maar gewoon echte eigendom i.p.v. al die constructies.

En hoe moet dat dan werken? Even voor het optreden nog effe inloggen? Oeps, geen internet hier in de zaal. Sorry, geen optreden vandaag! Internet plat vandaag. Sorry, dan moet je die sessiemuziekanten morgen maar weer eens terug vragen.
Uiteraard heb je van te voren al je materiaal op je systeem zitten en kun je daar gewoon offline bij.

Volgens mij heeft het Steam platform alleen gewerkt voor games die online gespeeld kunnen/moeten worden.

Bijna alle op STEAM verkrijgbare games zijn gereleased in een STEAM uitvoering, gekocht dus op Steam en daarna gehacked voor offline gebruik. (bijvoorbeeld The.Darkness2.STEAM.UNLOCKED-P2P, Half.Life.2.via.Steam.without.valid.CDKey-NERD etc)

Dus of dat echt 100% werkt/gewerkt heeft... lijkt me niet.

Waaraan denken mensen toch het 'recht' op goedkope/betaalbare producten te kunnen ontlenen?

Ik heb niets tegen illigaal downloaden. je houd het toch niet tegen.
Als het maar voor je eigen/niet commercieel gebruik is.

Er zijn voldoende middelen om aankopen aan te sporen zoals online features etc.

Ik koop mijn software, dvd's, cd en spelletjes aan op originele media

Vaak wordt ik daar nog flink mee gepest ook.

Cubase dongle bezet een usb poort en als ik em verlies....
Adobe laat niet toe om te installeren op al mijn computers.
Playstation spelletjes werken niet vanwege een stomme regio code.

Om nog maar te zwijgen over 2de hands software verkopen met lecentie bullshit.

De ballans tussen illigaal, prijs, kwaliteit is goed zoals het nu is,,, houden zo
Ik ben genoeg gepest.

Nogmaals JE HOUD HET NIET TEGEN met stomme kopieer beveilegingen

Bwa

Waaraan denken mensen toch het 'recht' op goedkope/betaalbare producten te kunnen ontlenen?
Ik weet niet op je nu o.a. op mijn post doelt, maar ik meen niet dat goedkope producten een natuurrecht zijn of iets dergelijks. Dat laat niet weg dat het misschien wel nuttig kan zijn voor enkele bedrijven om de door velen blijkbaar te hoog bevonden prijs te herevalueren. Dat is gewoon pure economische logica, die ook geldt voor software. Als een hele hoop mensen jouw product onnoemelijk duur vindt, dan moet je misschien eens gaan nadenken of je nog steeds de beste piste aan het bewandelen bent.

Microsoft beseft nu ook dat het haar monopoliepositie wel eens zou kunnen verliezen, o.a. aan andere spelers die "hetzelfde" aanbieden voor minder geld of zelfs gratis. Zij zouden natuurlijk kunnen blijven vasthouden aan de (naar mijn mening dan toch) hoge prijzen uit het verleden, maar daar zou dan wel een dalend marktaandeel mee gepaard gaan. Natuurlijk spelen in dit specifieke geval de gehoopte nieuwe inkomsten voor de Windows app-store ook wel mee, maar toch: aan de huidige prijzen is pirateren niet meer de moeite (mocht er überhaupt iemand in de desktop kleuterversie van Windows 8 geïnteresseerd zijn). M.a.w. als een zeer groot deel van de bevolking jouw product te duur vindt, bekijk dan de alternatieven en weeg die goed tegen mekaar af...

Windows 7 is veel goedkoper als het standaard op een PC geleverd wordt. Tientjeswerk.

Ik merkte op een gegeven moment dat ik eigenlijk alleen nog maar freeware en legale software gebruikte. Dat was niet eens een gestuurd proces, opeens was het zo. Gewoon eens in de zoveel tijd in de schappen van de kringloop kijken of er nog leuke oude games liggen.

Wel een hoop illegale muziek en films. Maar aan de andere kant ook een behoorlijk grote collectie platen en CD's en ik ga ook zeer regelmatig (>1 keer per maand) naar een bioscoop.

virtueel is geen vrijbrief t.o.v. fysiek product

Waarom vind jij dat? Ik denk dat als je iets kopieeert er geen sprake is van diefstal zoals je dat hebt bij een fysiek product. Het is een lastig verhaal, maar uiteindelijk ben je als ondernemer zelf verantwoordelijk voor het product wat je besluit te verkopen. Maak je iets wat elke boerenlul zelf ook kan maken/dupliceren, dan heb je dus een matig product wat inderdaad slechter zal verkopen als het gedupliceert is.......de zwartemarkt ligt vol met dat soort producten en het internet ook.

Desnoods kan je het nog zien als een inbraak in je woning, is er braakschade dan krijg je de schade uitgekeerd, heb je alle deuren open laten staan dan is het je eigen fout.

grtZ

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back