Wat maakt muziek tijdloos?

iets wat grensverleggend is zal nooit tijdloos worden..
evenals alles wat geen standaard popmuziek is

Laat er nu toch wel veel evergreens net evergreens zijn omdat ze "anders" waren, vaak ook buiten het normale van de betreffende band liggen.

associatie, staan goeie filmpjes op youtube hierover (professoren die hierover college geven) waarom de 1 een hit wordt en jaaaren later blijft hangen en de ander niet

dit is t simpelste voorbeeld check

das een goed voorbeeld van wat gelukkig niet blijft hangen

tijdloze muziek bestaat niet
in bijna elke evergreen kan je best goedhoren in welke tijdsperiode hij is gemaakt
en met pinkfloyd al helemaal want vanaf de wall gaat het snel achteruit
in klasieke weken kan je ook al de tijd achtehalen sommige stijlen hebben zelfs de tijd waarin het gemaakt is in de naam
zelfs in de avant garde is vaak het tijdsbeeld verweven

evergreen is gewoon een term die verzonnen is voor oude suffe muziek die ze jaren later nog steeds draaien en die een hoop mensen dan ook nog steeds leuk vinden
(ABBA, CARPENTERS, ect....kots/braak,Brrrrr) evergreen is in mijn woordenboek makkelijk in't gehoor liggende drap

Ik vind 'tijdloze muziek' vooral muziek die na vele jaren technisch en creatief nog steeds relevant is. Muziek die je nu nog steeds zou raken als je het voor de eerste keer zou horen. Hier reken ik Pink Floyd zeker onder, maar ook minder populaire acts als Frank Zappa. Heel veel Evergreens vind ik niet zozeer tijdloos, integendeel - in de meeste gevallen zijn ze juist iconisch voor de tijd waarin ze gemaakt zijn en vooral populair bij mensen die toen tussen de 15 en 25 jaar oud waren. Dus eerder jeugdsentiment en nostalgie in plaats van tijdloos.

synthesizer muziek klinkt meestal "uit die tijd"

vandaar dat bv de top 2000 volstaat met drums-bas-gitaar-zang want dat concept bestaat onderhand al ruim 80 jaar... :gaap:

Ik vind het Holy Noise voorbeeld nou net geen goed voorbeeld van tijdloze muziek, ik snap wel wat je bedoelt met associatie. Ik vind het geen goed voorbeeld omdat je eigenlijk de gehele stroming 'hardcore/gabber' moet typeren als tijdloze muziek. Er zijn natuurlijk hits gemaakt in de hardcore-scene, maar tijdloos zijn ze nooit. Hoor je een hardcore hit uit 1992 dan krijg je zoiets van, 'Oh ja, dat was toen'. Als die hit tijdloos zou zijn, dan zou hij ook nu nog mee moeten kunnen doen, en dat is niet het geval.

Mijn punt is dus, typeer een gehele muziekstroming als tijdloos wanneer deze verzadigd is met tracks/nummers.

vandaar dat bv de top 2000 volstaat met drums-bas-gitaar-zang want dat concept bestaat onderhand al ruim 80 jaar... :gaap:

Ik vind de Top 2000 dan juist hét voorbeeld van nostalgie-muziek waaruit je vooral op kunt maken dat het merendeel van de stemmers 50+'ers zijn in plaats van dat het zegt wat tijdloos is en wat niet. Het merendeel van de Top 2000 is juist heel gedateerde muziek.

Ik kan best wat 'tijdloze' synthesizer muziek bedenken - Tubular Bells wellicht, of de Blade Runner soundtrack van Vangelis bijvoorbeeld.

Werkelijk gedateerd de TOP 2000 inderdaad, en ieder jaar hetzelfde. Een concept waar ik helemaal niets meer mee heb, een voorgekauwde hitlijst.

Ligt er toch wel aan of synths getateerd klinken of niet. Vindt een hoop pink floyd spul niet gedateerd klinken, terwijl er toch een hoop synths in zitten.

En hetzelfde geld natuurlijk ook voor electriche gitaar. De solo uit sympatie for the devil bijvoorbeeld klinkt bijvoorbeeld zeer gedateerd.

En volgens mij staat er ook genoeg niet gitaar drums bas nummers in de top 2000. Moet wel zeggen dat ik overgens helemaal niks heb met dat top 2000 gedoe :D

Edit hierboven genoemd blade runner soundtrack is ook goed voorbeeld van niet gedateerde synth muziek. Zelfde geld voor de film, ziet er in ook nog steeds fantasties uit.

das een goed voorbeeld van wat gelukkig niet blijft hangen

Test t uit zou ik zeggen. Eerst volgende x dat je plaatjes gaat draaien, kijken of ze reageren, heb een flauw vermoeden dat de hele zaal mee zal gaan.

tijdloze muziek bestaat niet
in bijna elke evergreen kan je best goedhoren in welke tijdsperiode hij is gemaakt
en met pinkfloyd al helemaal want vanaf de wall gaat het snel achteruit
in klasieke weken kan je ook al de tijd achtehalen sommige stijlen hebben zelfs de tijd waarin het gemaakt is in de naam
zelfs in de avant garde is vaak het tijdsbeeld verweven

evergreen is gewoon een term die verzonnen is voor oude suffe muziek die ze jaren later nog steeds draaien en die een hoop mensen dan ook nog steeds leuk vinden
(ABBA, CARPENTERS, ect....kots/braak,Brrrrr) evergreen is in mijn woordenboek makkelijk in't gehoor liggende drap
precies, herkenbaar, makkelijk, gestuurd in een bepaalde structuur, als goed gedaan appellerend naar iets, icm massa + tijd, huppa.

Tijdens die colleges gaan ze ook in op melodie, teksten, structuur en groove

waarom dit altijd elk jaar, tja

Ja, dit bedoelde je inderdaad met associatie. Interessante benadering moet ik zeggen, de drie voorbeelden zijn inderdaad tijdloos ten top! Iedereen heeft iets met kerstmis... maar het zijn ook drie leuke nummers! Maar zijn ze nou tijdloos door de associatie met Kerstmis? Je kan hiervoor discussieren en discussieren... je hebt hier echt een leuk punt geassocieerd met tijdloze muziek.

Associatie is inderdaad sterk, maar is het ook tijdloos? Is Kerstmis niet juist het feest van nostalgie, traditie, geborgenheid en kneuterigheid? Dus draai je toch ook de muziek die je al sinds je jeugd hoort en met Kerstmis associeert. De muziek doet je denken aan die keer dat je een Walkman onder de Kerstboom kreeg, of die eerste keer dat je zelf een glas wijn of port mocht proeven of misschien wel die keer dat je opa jolig werd en sterke verhalen van vroeger ging vertellen. De muziek triggert in dat geval de positieve gevoelens die je bij Kerst hebt in plaats van dat je geniet van de muziek zelf.

(Ja, ik besef me dat een hoop mensen de schurft hebben aan Kerst, en ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze van Kerstmuziek houden - een ander signaal dat het niet zozeer om de muziek zelf gaat, maar meer om de sfeer er omheen)

Back