Wat maakt muziek tijdloos?

Je bedoelt meer muziek die oude herinneringen omhoog brengen. Je zou dat kunnen typeren als tijdloos, maar het is wel op een heel persoonlijke manier tijdloos. Vaak gaat dit verder bij mij dan herinneringen, soms als ik oude platen opzet komt soms ook het gevoel wat ik had in die tijd terug! En dan krijg ik weer zin in drugs, of een oude verliefdheid komt naar boven, of ik wil net die persoon weer in elkaar slaan... nee geintje... maar soms gebeurt dat wel dat oude gevoelens, emoties naar boven komen.

Gewoon een origineel nummer, en niet de zoveelste patern uit je 808 of 909 met een vette SuperSAW waveform erover heen...dat heeft geen diepte....doe je er dan weer een Marvin Gay bij een 808 dan wordt het weer tijdloos.....tijdloos? muziek die je altijd kan draaien en niet verveelt, en dat dan ook nog lekker in elkaar zit, zoals:

Earth wind en Fire
Toto
Howard Jones (door zijn originaliteit toch bekend geworden, is geen topzanger)
Peter Gabriel
Phil Collins
Led Zeppelin, en meer van die ouwe knarren.
Diana Krall
Tangerine Dream (logos en Poland)
Klaus Schulze (timewind, X, Moondawn)
Solution, de band P'cock (onder klaus schulze geproduceerd album)
SOS Band, Change......
Nederlandse synth band, PERU (heb nog een vinyl, daarna nooit meer gezien)

Eigenlijk de jaren 80 hadden we de meeste originele bands, tegenwoordig moet je kunnen copy and pasten en weten hoe de software draait....als het pc'tje vastloopt, ja wat moet je dan op de bühne?

Deze bands handen een eigen handtekening, dat is misschien wel de juiste omschrijving en niet weer die....standaard loops, patterns......wees creatief...

Dan maak je iets tijdloos......zelf ben ik nog steeds tot niks gekomen.....misschien ook teveel kastjes met Roland en Yamaha erop, met teveel patterns ;-)

Ik zeg altijd maar zo, keep on playing.......als je maar lol hebt in wat je doet, doe het voor jezelf....zo de oude man is klaar......

Gewoon een origineel nummer, en niet de zoveelste patern uit je 808 of 909 met een vette SuperSAW waveform erover heen...dat heeft geen diepte....doe je er dan weer een Marvin Gay bij een 808 dan wordt het weer tijdloos.....tijdloos? muziek die je altijd kan draaien en niet verveelt, en dat dan ook nog lekker in elkaar zit, zoals:

Earth wind en Fire
Toto
Howard Jones (door zijn originaliteit toch bekend geworden, is geen topzanger)
Peter Gabriel
Phil Collins
Led Zeppelin, en meer van die ouwe knarren.
Diana Krall
Tangerine Dream (logos en Poland)
Klaus Schulze (timewind, X, Moondawn)
Solution, de band P'cock (onder klaus schulze geproduceerd album)
SOS Band, Change......
Nederlandse synth band, PERU (heb nog een vinyl, daarna nooit meer gezien)

Eigenlijk de jaren 80 hadden we de meeste originele bands, tegenwoordig moet je kunnen copy and pasten en weten hoe de software draait....als het pc'tje vastloopt, ja wat moet je dan op de bühne?

Deze bands handen een eigen handtekening, dat is misschien wel de juiste omschrijving en niet weer die....standaard loops, patterns......wees creatief...

Dan maak je iets tijdloos......zelf ben ik nog steeds tot niks gekomen.....misschien ook teveel kastjes met Roland en Yamaha erop, met teveel patterns ;-)

Ik zeg altijd maar zo, keep on playing.......als je maar lol hebt in wat je doet, doe het voor jezelf....zo de oude man is klaar......

Prachtig!

Gewoon een origineel nummer, en niet de zoveelste patern uit je 808 of 909 met een vette SuperSAW waveform erover heen....

Ik snap je, maar als het op 'tijdloze' apparatuur aankomt noem je wel de twee drumcomputers allertijden. Drumcomputers die een heel dik stempel hebben gedrukt op zowel de hiphop als housescene, allebei tijdloze muziek. Maar dan praat ik over een genre, niet over individuele nummers. Je kan hier eeuwig over door discussieren trouwens...

wat een oeverloos gefrusteerd bejaarden gelul :D :koffie:

Wel n beetje een onmogelijke vraag, maar wel gezellig :)
Wat als we de vraag omdraaien :koffie:
Wat maakt muziek niet tijdloos?

- bekende popartiesten die niet meegaan met trends
- onbekende artiesten die meegaan met trends
- muziek die niet geapproved is door de illuminati :dubbel:

Persoonlijk vind ik bv bitches brew van Miles Davis tijdloos maar ook pump up the jam van tecnotronic. Voor mij is tijdloze muziek, muziek die nog steeds na al die jaren nog steeds goed klinkt en dat kan dus voor iedereen anders zijn.

Ik heb dat ook met Technotronic - Pump up the Jam, tijdloos. Maar alle echt goed afgemixte dance uit die tijd draai ik nog steeds. Klinkt raar, maar ik heb het ook met Twilight Zone van 2 Unlimited, veel mensen zullen nu lachen denk ik...

Klinkt raar, maar ik heb het ook met Twilight Zone van 2 Unlimited, veel mensen zullen nu lachen denk ik...

Nou valt mee hoor,
Btw. dat is trouwens ook bizar aan muziek..
Ik heb vroeger keihard bepaalde muzieknummers/stijlen afgewezen omdat het niet 'mijn muziek' was.

Echter, een paar jaartjes later, en een paar biertjes verder en je barst in euforie uit bij het horen van die muziek. M.a.w. zelfs kutmuziek kan tijdloos zijn (in de zin van dat het nog steeds goeie gevoelens opwerkt) :)

In dat opzicht lijkt het ontwikkelen van een persoonlijke muzieksmaak wel averechts te werken mbt. 'genieten van muziek'. Maargoed, als muziekmaker moet je ook wat..lastig.

- bekende popartiesten die niet meegaan met trends
- onbekende artiesten die meegaan met trends

Hoe moeten we Gagnam style hierin zien?

ff random tijdloze muziek :D uit de losse pols

ff random tijdloze muziek :D uit de losse pols

Back